Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor Riska » 30 nov 2011 09:06

T.A.F schreef:we weten dat er grofweg 3 lagen protestant bestaan :

de lichten, met als voornaamse groep de pkn.

de middenzwaren, waaronder
vrijgemaakt gereformeerd
christenlijk gereformeerd
nederlands gereformeerd

en de zwaren, waaronder
gereformeerde gemeente
oud gereformeerde gemeente
nederlands gereformeerde gemeente
hervormd lokaal

Heerlijk - zo Nederlands: plak er een etiket op, stop ze in hokjes en de boel is veilig.
Hoef je er niks meer aan te doen...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 nov 2011 10:40

T.A.F. schreef:we weten dat er grofweg 3 lagen protestant bestaan :

de lichten, met als voornaamse groep de pkn.

de middenzwaren, waaronder
vrijgemaakt gereformeerd
christenlijk gereformeerd
nederlands gereformeerd

en de zwaren, waaronder
gereformeerde gemeente
oud gereformeerde gemeente
nederlands gereformeerde gemeente
hervormd lokaal
De PKN is absoluut NIET direct als licht te bestempelen. Ik heb bij Hervormde en zeker ook bij Gereformeerde predikanten diensten meegemaakt en preken gehoord waaruit zo'n diepe verwondering sprak voor wat Christus voor ons wil betekenen, en preken waaruit niets anders klonk dan: Laat u met God verzoenen door Jezus Christus!
Dat is absoluut niet licht te noemen....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 30 nov 2011 13:25

Race406 schreef:De PKN is absoluut NIET direct als licht te bestempelen. Ik heb bij Hervormde en zeker ook bij Gereformeerde predikanten diensten meegemaakt en preken gehoord waaruit zo'n diepe verwondering sprak voor wat Christus voor ons wil betekenen, en preken waaruit niets anders klonk dan: Laat u met God verzoenen door Jezus Christus!
Dat is absoluut niet licht te noemen....

eensch!!

Maar even back ontopic: de laatste column is wel weer briljant!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 nov 2011 15:37

Spons schreef:PkN licht... sorry ik noem mezelf gewoon nog hervormd conventioneel (behoudend ) en ik geloof met mjin hart en ziel en niet met dogma's en andere zware stellingen !

Confessioneel neem ik aan...

Tja, als we toch gaan plakken: ik zou mezelf qua liturgie eerder Luthers of Oud-Katholiek noemen (de Oxfordbeweging in de Anglicaanse "High Church" spreekt me zeer aan), qua inhoud neig ik naar midden-orthodox: wij hebben in onze gemeente nooit gekozen voor een of ander etiket, met als gevolg dat er bij ons, zeker in de vacante tijd predikanten van allerlei snit komen en uiteindelijk is vrijwel iedereen daar heel content mee.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 nov 2011 16:03

Dat zal bij ons ook wel weer gebeuren - na de Kerst zijn we vacant.
Bij de zondagen dat de eigen predikant afwezig is hebben we predikanten uit alle richtingen.
Geen enkel probleem.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 nov 2011 16:20

Laat ik ook eens wat positiefs zeggen:
Ik ben blij met de duo-bijdrage van 2 predikanten uit verschillende kerkverbanden.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 01 dec 2011 12:49

Kunnen we dit hele topic niet gewoon samenvatten door te zeggen dat smaken verschillen en dat er voor elk wat wils is...
Soms kom je wat tegen waar je wat aan hebt, soms wil je zo snel mogelijk wegklikken. Eigenlijk net zoals op alle andere sites en in het gewone leven ;-)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 01 dec 2011 20:32

:wink:
henkie schreef:Kunnen we dit hele topic niet gewoon samenvatten door te zeggen dat smaken verschillen en dat er voor elk wat wils is...
Soms kom je wat tegen waar je wat aan hebt, soms wil je zo snel mogelijk wegklikken. Eigenlijk net zoals op alle andere sites en in het gewone leven ;-)
:wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 dec 2011 20:21

MWah, deze conclusie is me te kort door de bocht. Je naam geeft wel iets aan waar je voor wilt staan, toch? Dan kun je niet alles afdoen als smaak...

Of je moet het "web" in de naam zien als het web waar je in verstrikt kunt raken als refo. Je kunt vervallen in dode orthodoxie, in dode vormen, of juist in zogenoemde inhoud, maar dan zonder vorm. ;)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 02 dec 2011 23:02

gewoon een paar punten aanhalen ...

artikelen... waar hier iedereen achterstaat.

dogmatiek.. waar je hier word geacht achter te staan...

en een paar etische punten zoals

roken

sexualiteit

homofilie

piercinings

tatoages

positie van de vrouw

enzovoort (denk dat er wel een stuk of 50 te bedenken zijn)
waarbij een stelling word ingenomen.

daarmee beken je duidelijker kleur dan alleen met een naampje refo;) verwoord als website gewoon waar refo voor je voor staat;)

Africa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Africa » 03 dec 2011 11:51

T.A.F. schreef:gewoon een paar punten aanhalen ...

artikelen... waar hier iedereen achterstaat.

dogmatiek.. dogmathiek waar je hier wordt geacht achter te staan...

en een paar etische (ethische) punten zoals

roken

sexualiteit

homofilie

piercinings (piercings)

tatoages (tatoeages)

positie van de vrouw

enzovoort (denk dat er wel een stuk of 50 te bedenken zijn)
waarbij een stelling wordt ingenomen.

daarmee beken je duidelijker kleur dan alleen met een naampje refo;) verwoord als website gewoon waar refo voor je voor staat;)

Refo is geen duidelijk concept. Alleen als je de breedte van het aantal kerken ziet, waarin iedereen anders over bepaalde dingen denkt. Bovendien is het een heel dynamisch concept.
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 dec 2011 22:30

Refo heeft met Reformatie te maken.
De Reformatie heeft alles te maken met alleen uit genade, alleen door het geloof, alleen de Schrift.
Iets breder uitgewerkt hebben de kerken uit de Reformatie dat in de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften. Wie het geloofsgetuigenis dat daarin vervat is, ook van harte overneemt, mag zich dus een reformatorisch christen noemen.
De dingen die T.A.F. noemt zijn niet onbelangrijk, maar zijn wel secundair aan de hierbovengenoemde zaken.
Bij die secundaire zaken zijn er dus dingen waarover je van mening kunt verschillen. Mede daarom hebben we ook een forum om dit te bespreken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 dec 2011 23:46

elbert schreef:Refo heeft met Reformatie te maken.
De Reformatie heeft alles te maken met alleen uit genade, alleen door het geloof, alleen de Schrift.
Iets breder uitgewerkt hebben de kerken uit de Reformatie dat in de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften. Wie het geloofsgetuigenis dat daarin vervat is, ook van harte overneemt, mag zich dus een reformatorisch christen noemen.
De dingen die T.A.F. noemt zijn niet onbelangrijk, maar zijn wel secundair aan de hierbovengenoemde zaken.
Bij die secundaire zaken zijn er dus dingen waarover je van mening kunt verschillen. Mede daarom hebben we ook een forum om dit te bespreken.
Mmmmm, homofilie en de positie van de vrouw zijn secundaire zaken zeg je. Eens. Daarover mag je van mening verschillen zeg je. Ook eens. Maar mensen die hierover anders denken worden nogal eens "neergesabeld"....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 dec 2011 08:43

Race406 schreef:Mmmmm, homofilie en de positie van de vrouw zijn secundaire zaken zeg je. Eens.
Vergeleken met de kern van het gereformeerde belijden wel, ja. Dat is natuurlijk wat anders dan zeggen dat ze niet belangrijk zouden zijn, want dat zijn ze wel.
Race406 schreef:Daarover mag je van mening verschillen zeg je.
Dat heb ik toch anders geformulereerd, want ik schrijf: "Bij die secundaire zaken zijn er dus dingen waarover je van mening kunt verschillen." Dus niet alle. Van sommige meningen denk ik: "hoe kun je zeggen alleen de Schrift te gebruiken en er toch deze mening op nahouden?".
Race406 schreef:Maar mensen die hierover anders denken worden nogal eens "neergesabeld"....
Er is verschil van mening over en daarbij kunnen de gemoederen wel eens opspelen, inderdaad.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 dec 2011 16:30

Race406 schreef:Daarover mag je van mening verschillen zeg je.
elbert schreef:Dat heb ik toch anders geformulereerd, want ik schrijf: "Bij die secundaire zaken zijn er dus dingen waarover je van mening kunt verschillen." Dus niet alle. Van sommige meningen denk ik: "hoe kun je zeggen alleen de Schrift te gebruiken en er toch deze mening op nahouden?"
In mijn beleving zijn secundaire zaken, zaken waarover je van mening mag verschillen. Primaire zaken (zoals de Godheid van Christus) etc, daarover mag je niet verschillen van mening. Maar ja, dan krijg je weer de discussie: Wat zijn primaire en wat zijn secundaire zaken? :-k

Terug naar “Archief”