wie politiek rechts is bedrijft een zware zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

wie politiek rechts is bedrijft een zware zonde

Berichtdoor gravo » 28 nov 2011 21:58

Naar mijn idee bedrijft men een zware zonde, wanneer men zich achter politiek rechts schaart:

- nationalisme is niets anders dan haat tegenover anderen
- onrecht dat ontstaat door bewust gepredikte en in stand gehouden economische en sociale ongelijkheid verdraagt zich niet met christelijke basisprincipes
- Een maatschappij die onderlinge gevechten verheerlijkt (of het nu gaat om concurrentie, de vrije markt met al haar slachtoffers, de individualisering of de secularisatie die de mens ziet als een struggler for life, analoog aan het evolutie-principe) zondigt tegen de Wet van God, die vervult wordt in liefde.
- Wie voor keihard straffen is en tegen vergeving, verzoening en barmhartigheid heeft zich vervreemd van elke christelijke waarde.
- Wie tegen buitenlanders is verloochent het indrukwekkende, maar grootse bijbelse gebod over de omgang met vreemden.
- Wie de economie tot kern maakt van een betekenisvol en geslaagd leven is als de rijke man die het Koninkrijk niet zal zien.
- Wie de armen hun laatste kruimel uit de handen trekt (ontwikkelingssamenwerking stopt of de bijstand onder het bestaansminimum verlaagt) is een vijand van God.
- Wie de armen de schuld geeft, spuugt op Jezus' leven en woorden.
- Wie de crises bagatelliseert die veroorzaakt worden door hebzucht, geldzucht, eigenbelang, cynisme en minachting, heeft het Koninkrijk van God vaarwel gezegd.
- Wie het recht ontoegankelijk maakt, door een hoge drempel voor armen op te werpen en de rijken de mogelijkheid te geven om armen te dagen en ze daarvoor ook nog te laten betalen (grifierechten voor gedaagden!) is een ongelovige hond.

Wie dit alles maar onzin vindt, omdat het "toch om de hemel gaat en niet om de aarde" rechtvaardigt de zonde en zal op grond van dit onverantwoordelijke vluchtgedrag geoordeeld worden: " wanneer heb ik U hongerig gezien?...Zoveel gij het aan een van deze kleinen gedaan hebt, hebt gij het Mij gedaan". (Evangelie naar Mattheus)

Rechtse politiek hoort bij zware zondaars. Er is vergeving voor, maar dan moet zich men wel bekeren van deze boze weg.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

henkie
Beheerder

Re: wie politiek rechts is bedrijft een zware zonde

Berichtdoor henkie » 28 nov 2011 22:13

Misschien kun je eerst vertellen wat je precies onder rechts verstaat :-k

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2011 22:21

Ik vind het op het eerste gezicht een beetje kort door de bocht, hoewel ik de genoemde overtredingen wel als zondig kan beschouwen. Ik vraag me alleen wel af of het inherent aan rechts is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 nov 2011 23:38

Natuurlijk is het toedichten van deze eigenschappen aan eenieder die rechts stemt van de zotten. Verder riekt het natuurlijk ook naar de tijd dat de dominee vanaf de kansel mensen met hel en verdoemenis bedreigde mochten ze op de 'verkeerde' partij zouden stemmen.

maar goed, ik wil het wel scherper stellen: ook linkse politiek hoort bij zware zondaars, net zoals centrum-politiek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 nov 2011 23:44

Natuurlijk is het toedichten van deze eigenschappen aan eenieder die rechts stemt van de zotten. Verder riekt het natuurlijk ook naar de tijd dat de dominee vanaf de kansel mensen met hel en verdoemenis bedreigde mochten ze op de 'verkeerde' partij zouden stemmen.

maar goed, ik wil het wel scherper stellen: ook linkse politiek hoort bij zware zondaars, net zoals centrum-politiek.

Ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt Mortlach.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 29 nov 2011 21:25

Wat is het doel van dit topic?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 nov 2011 22:07

Sjaak84 schreef:Wat is het doel van dit topic?

Simpel: mededelen dat je een in-slecht mens bent als je rechts stemt, en als je links stemt is het wel allemaal goed...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 nov 2011 23:33

En euthanasie, abortus, geloof achter de voordeur, kwam dat niet uit de linkse koker? Of althans, de progressieve koker?
SGP geldt als klein-rechts, dus ook zware zondaars? CU valt onder hiep hiep hoera links christendom, maar daar hebben we dan weer problemen mee vanwege de oh zo progressieve koers van links. Verwarrend hoor, op wie kan en mag ik dan nog stemmen? :-k
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 30 nov 2011 09:19

Katlheen schreef:En euthanasie, abortus, geloof achter de voordeur, kwam dat niet uit de linkse koker? Of althans, de progressieve koker?
SGP geldt als klein-rechts, dus ook zware zondaars? CU valt onder hiep hiep hoera links christendom, maar daar hebben we dan weer problemen mee vanwege de oh zo progressieve koers van links. Verwarrend hoor, op wie kan en mag ik dan nog stemmen? :-k

Euthanasie en abortus werden vooral door de liberalen (VVD & D66) gesteund, zij zijn rechts...

verhaal SGP/CU heel moeilijk: CU gaat me af en toe te ver en SGP is me af en toe te rechts + laatste keer m'n halve stem via SGP naar VVD gegaan... Kben blij dat we nu niet hoeven te stemmen, kzou het erg moeilijk vinden.

Om nu te zeggen dat mensen die rechts zijn zonde bedrijven: belachelijk, veel te vergaand. Kzou graag willen weten van de topicstarter tegen welk gebod van de tien geboden dit in gaat.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2011 10:54

Katlheen schreef:En euthanasie, abortus, geloof achter de voordeur, kwam dat niet uit de linkse koker? Of althans, de progressieve koker?

Als vrouw mag je natuurlijk uberhaupt niet stemmen. Je mag wel je man een volmacht geven... :-oo

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 nov 2011 12:09

Ja, als man zijnde heb ik inderdaad de zware verantwoordelijkheid om mijn vrijgevochten vrouw te beknotten in haar stemrecht... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 nov 2011 12:19

@Gravo

Wie dit alles maar onzin vindt, omdat het "toch om de hemel gaat en niet om de aarde" rechtvaardigt de zonde en zal op grond van dit onverantwoordelijke vluchtgedrag geoordeeld worden: " wanneer heb ik U hongerig gezien?...Zoveel gij het aan een van deze kleinen gedaan hebt, hebt gij het Mij gedaan". (Evangelie naar Mattheus)

gravo

Is het niet zo, dat wat jij leest in het evangelie, dat Jezus dit zegt aan de gelovigen dat ze zo moeten handelen in hun persoonlijk leven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2011 12:52

Katlheen schreef:Ja, als man zijnde heb ik inderdaad de zware verantwoordelijkheid om mijn vrijgevochten vrouw te beknotten in haar stemrecht... :mrgreen:

Ik was even in de war vanwege de naam, excuses. En die verantwoordelijkheid, ach, gewoon naar de dominee luisteren tegen die tijd :-)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 30 nov 2011 12:52

Nou Gravo ik ben het met je eens, dat al die punten nou niet echt de paradepaardjes van onze cultuur zijn.

Maar dat heeft niets te maken met dat ze zondig zijn of datze rechts zouden stemmen.
Maar puur omdat ze mensen zijn.

- nationalisme is niets anders dan haat tegenover anderen

Eens. Tptaal nutteloss ook als je het mij vraagt.

onrecht dat ontstaat door bewust gepredikte en in stand gehouden economische en sociale ongelijkheid verdraagt zich niet met christelijke basisprincipes

Nee dat lijkt me ook niet. Maar goed daar hebben we het eerder over gehad. Hoeveel baat wij er wel niet bij hebben dat Afrika honger heeft.

- Een maatschappij die onderlinge gevechten verheerlijkt (of het nu gaat om concurrentie, de vrije markt met al haar slachtoffers, de individualisering of de secularisatie die de mens ziet als een struggler for life, analoog aan het evolutie-principe) zondigt tegen de Wet van God, die vervult wordt in liefde.

Hier call ik even stierenpoep. Lees jezelf es in hoe dat werkt zo een vrije markteconomie.

- Wie voor keihard straffen is en tegen vergeving, verzoening en barmhartigheid heeft zich vervreemd van elke christelijke waarde.

Ik wil het wel harder zeggen hoor. Ons huidige rechtsysteem is niet gebaseerd op verzoening vergeving en heropvoeding.
Maar op vulgaire wraakgevoelens die mensen graag vervult willen zien.

- Wie tegen buitenlanders is verloochent het indrukwekkende, maar grootse bijbelse gebod over de omgang met vreemden.

En idd haakt ook mooi in op nationalisme.

- Wie de economie tot kern maakt van een betekenisvol en geslaagd leven is als de rijke man die het Koninkrijk niet zal zien.

Jammer he.

- Wie het recht ontoegankelijk maakt, door een hoge drempel voor armen op te werpen en de rijken de mogelijkheid te geven om armen te dagen en ze daarvoor ook nog te laten betalen (grifierechten voor gedaagden!) is een ongelovige hond.

Vind ik wel terecht overigens.
Als je die griffiekosten weghaalt gaat iedereen maar voor alles en nogwat naar het gerecht.
Overigens bestaat er zoeits als rechtsbijstand.
En zit hier in Zandvoort een kantoor wat je gratis helpt als je het niet kunt betalen.Inc pro deo advocaat.

- Wie de armen hun laatste kruimel uit de handen trekt (ontwikkelingssamenwerking stopt of de bijstand onder het bestaansminimum verlaagt) is een vijand van God.

Dit licht iets genuanceerder ben ik bang.
Moeten we dan doorgaan met ontwikkelingssamenwerking die linea recta in de zak van figuren zoals Robert Mugabe verdwijnt.
Ik zeg nee.

De bijnstand uitkering is natuurlijk een compound probleem. Met alle goede wil van de wereld zou dat niet veel verder omhoogkunnen zonder dat we failliet gaan. Ik ben voor asielzoekers gelukszoekers en mensen uit het buitenland die hier een uitkering ontvangen geen rpobleem zolang je maar je best blijft doen om een baan te scoren.
Jammer is alleen dat hoe meer er daarvan zijn hoe minder iedereen te verdelen heeft.

Gravo, ik ben het in me hart op veel punten helemaal met je eens.
Maar mischien zou je dit niet moeten zien als christelijke waarden.

Een Bhoedist, een Jood en een noem het maar op. Krijgen hetzelfde te horen. De enige die zich er meestal serieus aan houden zijn Boedisten. Die zien het namelijk niet alsof ze aan de Aarde en zijn mensen geen verantwoordelijkheid schuldig zijn. Voor hun is er geen God die hun zal beoordelen of belonen er is alleen het hier en nu om goed te willen doen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 nov 2011 13:16

Een Bhoedist, een Jood en een noem het maar op. Krijgen hetzelfde te horen. De enige die zich er meestal serieus aan houden zijn Boedisten. Die zien het namelijk niet alsof ze aan de Aarde en zijn mensen geen verantwoordelijkheid schuldig zijn. Voor hun is er geen God die hun zal beoordelen of belonen er is alleen het hier en nu om goed te willen doen.

Is dat zo....het zijn toch o.a. de boedhistisch landen waar mensen liggen te creperen, en waar de verschillen in arm en rijk onwaarschijnlijk groot zijn.

En zien Christenen het niet zo dat ze aan de aarde en mensen geen verantwoording moeten afleggen?
dat zijn toch de geboden van God zelf en dan kan je wel denken dat christenen dat zouden doen om de beloning te ontvangen, maar dat is een interpretatie van jou.

De boeddist doet, als hij goed doet om in het rad van wedergeboorte in een wat aangenamer leven terug te komen.....dus wat is zijn motivatie ?

Terug naar “Archief”