Tegenslagen, storm en regen...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Tegenslagen, storm en regen...

Berichtdoor schaapje » 26 nov 2011 10:46

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=25800

Tegenslagen kunnen die ons dichter bij God doen brengen?
Of is ons een pad op rozen belooft?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Tegenslagen, storm en regen...

Berichtdoor schaapje » 26 nov 2011 10:50

Eén nadeel van tegenslag in je leven is dat sommige christenen om je heen gaan denken dat dat is omdat er zonde is in je leven of dat je te weinig geloof hebt :-)
Christen, Utrecht | 26-11-2011 4:52:22

Dat is inderdaad zo dat sommige christenen denken dat er een zonde is in je leven.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 nov 2011 22:05

Dat ons geen pad met rozen is beloofd, is een ding wat zeker is. En mocht je wel een pad met rozen hebben: eens worden ze gesnoeid en dat is pijnlijk.

Mijn ervaring is juist niet dat mensen denken dat je dan in zonde leeft. Maar juist dat mensen denken dat ik een kind van Hem ben, omdat ik gekastijd word :wink:

De vele tegenslagen in mijn leven hebben mij zeker te weten dichter bij God gebracht! Als ik geen tegenslagen had gehad, dan was nooit de tekst: De Heere is goed, Hij is ter sterkte in de dag der benauwdheid, en Hij kent hen, die op Hem betrouwen Nahum 1:7, zo'n waarheid& werkelijkheid geworden dat ik door deze tekst ging zien wie God is. En zo kan ik nog wel wat bijbelteksten opnoemen die bij tegenslagen een enorme troost voor mij zijn!

Ik ben (helaas) iemand die tegenslagen nodig heeft om te blijven vertrouwen op God. Wanneer alles goed gaat, dan ga ik toch weer vrij snel op mijzelf bouwen i.p.v. op Hem. :oops: :oops:

Liever veel tegenslagen met God, dan alleen voorspoed zonder Hem!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 nov 2011 23:20

quote="mw"Dat ons geen pad met rozen is beloofd, is een ding wat zeker is. En mocht je wel een pad met rozen hebben: eens worden ze gesnoeid en dat is pijnlijk.

Mijn ervaring is juist niet dat mensen denken dat je dan in zonde leeft. Maar juist dat mensen denken dat ik een kind van Hem ben, omdat ik gekastijd word :wink:

De vele tegenslagen in mijn leven hebben mij zeker te weten dichter bij God gebracht! Als ik geen tegenslagen had gehad, dan was nooit de tekst: De Heere is goed, Hij is ter sterkte in de dag der benauwdheid, en Hij kent hen, die op Hem betrouwen Nahum 1:7, zo'n waarheid& werkelijkheid geworden dat ik door deze tekst ging zien wie God is. En zo kan ik nog wel wat bijbelteksten opnoemen die bij tegenslagen een enorme troost voor mij zijn!

Ik ben (helaas) iemand die tegenslagen nodig heeft om te blijven vertrouwen op God. Wanneer alles goed gaat, dan ga ik toch weer vrij snel op mijzelf bouwen i.p.v. op Hem. :oops: :oops:

Liever veel tegenslagen met God, dan alleen voorspoed zonder Hem!

Heel herkenbaar wat je schrijft mw, alleen vind ik wat in CIP staat dat we God dankbaar moetenzijn
als er tegenslagen en problemen komen, wel eens moeilijk, terwijl ik in mijn hart geloof dat er niets kan gebeuren in mijn leven zonder dat God het toestaat en zonder dat Hij er bij is.

De dankbaarheid komt meestal pas achteraf, als ik zie wat het heeft uitgewerkt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 nov 2011 13:45

Wat degene in het artikel bedoelt is dat we tijdens tegenslagen niet alleen moeten kijken naar wat ons afgenomen is/wordt, maar ook naar dat wat we hebben & wat wel goed gaat. Dat leert dankbaar zijn in alles!

Ik moest hieraan denken:
Ik vroeg om kracht.
En ik kreeg moeilijkheden.
Om me sterk te maken.

Ik vroeg om wijsheid.
En ik kreeg problemen.
Om op te lossen.

Ik vroeg om moed.
En ik kreeg gevaar.
Om te overwinnen.

Ik vroeg om steun.
En ik kreeg kansen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg.
Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Wie dit kent kan dankbaar zijn in moeilijke tijden.
Ik wil echt niet zeggen dat ik geen opstand ken, vraagtekens heb bij bepaalde dingen, enz. Maar het is een vreugde om dankbaar te zijn tijdens tegenslagen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 nov 2011 15:51

Mooi is dat wat je schrijft mw

En inderdaad is het zo dat we dankbaar moeten zijn IN de tegenslagen.
Nou vind ik persoonlijk wel dat er heel veel is om dankbaar voor te zijn.
En is het echt zo als je God kan danken voor alles het je dichter bij Hem brengt.

m.v.g.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 27 nov 2011 17:34

schaapje schreef:http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=25800
Tegenslagen kunnen die ons dichter bij God doen brengen?
Of is ons een pad op rozen belooft?

Volgens mij is het uitgangspunt van ons leven niet een tegenstelling van rozengeur of tegenslag

De bijbel leert ons dat het leven zich kenmerkt door seizoenen (dus in lijn met De Wil van God).
In alle seizoenen die we in het leven (door)meemaken hebben we te maken met of een winter, een lente, een zomer, een herfst en.....opnieuw winter, lente etc.

De bijbel leert ons dat:
dood hout => wordt geënt/ besneden=> er ontspruit knop, => knop komt in volle bloei, => bloei leidt tot volle en rijpe vrucht (num.17:16-23)(klik)
Hoe dragen we dan vrucht? 30,60, 10 voud (mat 11:8)(klik)

In alles zeg ik maar zo, God heeft een plan met jou leven, zodat je in je bestemming komt waarvoor je gemaakt bent (efeze 1)(klik)
Het uitgangspunt is dus om tot vrucht te komen (tot eer van Hem)

Besnijden/enten lijkt mij een proces dat we kennen zodat er nieuw leven zal ontspruiten. Dit kan wel eens heel pijnlijk zijn. Maar het kan ook meespelen dat we Gods stem Niet verstaan of dat we zelfs blokkades op ons pad met God opwerpen. We lopen a.h.w. Hem hier voor de voeten...
Dan kan het wel eens zo zijn dat je zaken moet afleren.... En de een kan hierin wat sneller leren dan een ander....
Het mooie is dat een tuinder een boom ent of snoeit (misschien maar eens googelen) met dien verstande dat hij het heel zorgvuldig behandelt in de wetenschap dat het vrucht moet gaan dragen....

Volgens mij staan veel mensen hier niet bij stil...
Wel heel vaak bij de snoeipijn en dan beginnen ze hierna nog harder te gillen ook...
Volgens mij is dus het proces kunnen we God stem verstaan in Zijn plan, begrijpen we in welke fase van het leven we zijn aangekomen....
Tegenslagen zullen in mijn beleving meer iets zeggen over je zelf dan over God

Mooie boekentip (klik maar op het plaatje) over geloofswandel (vergeet Abraham niet) is aardappelgeloof van Angus Buchan (klik)

Afbeelding

een leuke retentie
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=11086
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 nov 2011 19:27

En zo is het leven met de Here God, een leven lang leren te leven naar Zijn Wil, en dan kunnen wij wel eens door diepe dalen gaan en andere keren boven op de bergtop zitten.
Dat is wat ik bedoel ...dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
Maar wel een heel rijk leven, dat wil ik wel even vermelden.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 27 nov 2011 21:11

schaapje schreef:En zo is het leven met de Here God, een leven lang leren te leven naar Zijn Wil, en dan kunnen wij wel eens door diepe dalen gaan en andere keren boven op de bergtop zitten.
Dat is wat ik bedoel ...dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
Maar wel een heel rijk leven, dat wil ik wel even vermelden.
@schaapje ik snap je punt wel maar begrijp niet zo waarom je zo vasthoudend bent met zaken die er minder toe doen.
Is nu het uitgangspunt in jou leven dat jij in je bestemming komt die God met jou voor ogen heeft
of ga je heel de tijd begrijpen hoe alles minder of niet werkt....

Waar wil jij dagelijks bij stil staan, waar wil God dagelijks met jou stil staan...
Wat was je onderwerp van vandaag met Hem....

Ter illustratie, de mijne was vandaag "rotzooi opruimen" m.b.t. oude zaken uit het verleden
Dat gaat met allemaal emotie en met strijd, boosheid en ga zo maar door gepaard
Maar dit heeft (ondanks de diepe ellende) in mijn beleving totaal niets met tegenslag of rozengeur te maken
maar met het thema rotzooi opruimen, begrijp je mij?
0 seconden komt dat aan de orde, waarom?
Omdat denk ik de H.Geest mij daar ook helemaal niet wil hebben, tegenslag of rozengeur is geen richting of route om tot het te behandelende onderwerp te komen. Dus een ieder (incl. Ds of voorganger) die hier graag verder op doorborduurt is mij geen onderwijzer, eerder een "waarschuwer" met een repeterende onheils boodschap. En deze repeterende boodschap eindigt veelal in een "sort of" patstelling, het draagt nooit bij aan hoe je tot vrucht (30,60,100 voud) komt. Als dit wel zo is dan heeft het voor mij wel waarde maar de invalshoek zal dan m.i. meer opbouwend van aard zijn

Het dagelijkse thema, doet dit, en draagt wel bij aan (mijn) geestelijke groei, snap je
of vindt je meting van rozengeur en tegenslag toch nog belangrijk ;)

Zelf denk ik dat zulke gedachtegangen zelfs discussie geven, het gaat dan veelal om meningen en visies die dan weer weerstand veroorzaken en wat niet bijdraagt aan geestelijke vooruitgang.

ben benieuwd
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 nov 2011 22:03

@adriano,

Ik ben het voor het algemeen ook met je eens, maar mijn (een beetje zurig) opmerking over dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is, komt door jou stelling (op een ander topic) Jezus is de oplossing voor al je problemen, het lijkt mij wel een reklamekreet, sorry hoor, maar de Here Jezus predikte dat niet, Hij zei, zoals al eerder gezegt, kom tot mij en ik zal u rust geven, en Mijn juk is zacht en Mijn last licht.
Ik weet b.v. van mensen uit de islamitische wereld die tot bekering komen en moeten vluchten voor hun familieleden, omdat ze anders grote kans hebben vermoord te worden.
Mijn bekering had het gevolg dat daar een scheiding uit voortkwam, en daar sta je met 2 kleine kinderen die je in je ééntje moet groot brengen, met ook nog zeer weinig financiën en je moet helemaal opnieuw beginnen, echt een nieuw leven opbouwen.
Ik wil het niet vergelijken met iemand uit de islam, dat is natuurlijk veel erger, maar ik kan je wel vertellen dat ik een paar zware jaren heb gehad.....Maar God kwam Zijn belofte na, want Zijn juk is zacht en Zijn last is licht Hij was het die de zwaarste last droeg.
Ik bedoel maar te zeggen dat niet alle problemen worden opgelost, dat was er voor mij niet, gescheiden door het leven gaan is niet gemakkelijk, en dat is het voor de bekeerde islamiet niet, die al zijn familie, waarschijnlijk voor zijn hele leven moet missen.
m.v.g.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 28 nov 2011 00:18

schaapje schreef: Jezus is de oplossing voor al je problemen, het lijkt mij wel een reklamekreet, sorry hoor, maar de Here Jezus predikte dat niet

Jezus; de oplossing voor al je problemen?
(zie Zijn antwoordt klik)

Kwam het maar eens langs bij RTL groep, SBS of STER, volgens mij zou het een stuk anders in Nederland aan toe gaan...
@schaapje, gelet op de inhoud stuur ik het je persoonlijk toe.
grt

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 nov 2011 09:06

schaapje schreef:... maar ik kan je wel vertellen dat ik een paar zware jaren heb gehad.....Maar God kwam Zijn belofte na, want Zijn juk is zacht en Zijn last is licht Hij was het die de zwaarste last droeg.
Ik bedoel maar te zeggen dat niet alle problemen worden opgelost, dat was er voor mij niet, gescheiden door het leven gaan is niet gemakkelijk, en dat is het voor de bekeerde islamiet niet, die al zijn familie, waarschijnlijk voor zijn hele leven moet missen.

Schaapje, zou terugkijkend het anders gedaan hebben? 'tis een aardige prive vraag, maar toch. is het alleen zijn en alleen moeten opvoeden nog steeds een probleem? of heeft God je de genade en kracht gegeven om in je (niet perfecte omstandigheden) toch naar waarheid te kunnen zeggen dat Zijn genade genoeg is.
Wat ik bedoel te vragen: is het een probleem of eerder een onvervuld verlangen en een gemis?

-----------
tegenslagen, storm en regen; hoe omschrijven we die? verlangens die we hebben die niet vervult worden? nee toch? dat is zoals Jezus omschrijft in Mattheus 6 hoe de heidenen leven.
mat 6 schreef:Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. .. .. dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen.

Paulus zegt het in Rom 8 weer anders:
Rom 8 schreef:Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

voor Paulus zijn al deze zaken geen problemen omdat hij zich op andere zaken richt het koninkrijk van God.

het klinkt misschien hard, maar door bovengenoemde zaken als probleem te zien, wijst dat erop dat deze zaken hoofdzaken zijn die noodzakelijk zijn voor een 'goed' leven. bekering is dan nodig.
Door op Christus te zien komt alles in het juiste perspectief.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 nov 2011 09:46

quote="Janvanverweg"

Schaapje, zou terugkijkend het anders gedaan hebben? 'tis een aardige prive vraag, maar toch. is het alleen zijn en alleen moeten opvoeden nog steeds een probleem? of heeft God je de genade en kracht gegeven om in je (niet perfecte omstandigheden) toch naar waarheid te kunnen zeggen dat Zijn genade genoeg is.
Wat ik bedoel te vragen: is het een probleem of eerder een onvervuld verlangen en een gemis?

Jan ik dacht dat ik mijn post wel duidelijk was geweest, God heeft mij nooit tereurgesteld en had een plan met mijn leven die ik zelf nooit zou bedenken en zeker heeft Hij mij genade en kracht gegeven in al die problemen.
Maar wat is een probleem van dale zegt een ongewenste situtatie, mijn kinderen moesten opgroeien zonder vader, gebeuren er dan helemaal geen dingen in levens van mensen die God ook niet wil, maar die Hij toestaat, omdat alles kan meewerken te goede als wij Hem liefhebben?
Ik denk aan hele lieve mensen die hun jonge zoon moesten begraven na een auto-ongeluk, ik denk aan een moeder die haar tienerdochter vond die zich had verhangen. Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen soms zo,n groot leed hebben te dragen in hun leven, en die worden niet opgelost.

Dus ik zou nooit zeggen tegen deze mensen, Jezus is de oplossing voor alle problemen.
Maar ik zou zeggen, Jezus is de Ware Trooster in alle problemen, Hij begrijpt je, Hij is in alle moeite dicht bij je.

tegenslagen, storm en regen; hoe omschrijven we die? verlangens die we hebben die niet vervult worden? nee toch? dat is zoals Jezus omschrijft in Mattheus 6 hoe de heidenen leven.
Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. .. .. dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen.

Ik vind dat kort door de bocht om te zeggen dat tegenslagen onvervulde verlangens zijn.
Daarmee worden de echte problemen/ongewenste situaties wel gebagataliseerd.

Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.
voor Paulus zijn al deze zaken geen problemen omdat hij zich op andere zaken richt het koninkrijk van God.

Dat is helemaal waar, maar we zijn niet allen een Paulus, in het begin van onze wedergeboorte.
het klinkt misschien hard, maar door bovengenoemde zaken als probleem te zien, wijst dat erop dat deze zaken hoofdzaken zijn die noodzakelijk zijn voor een 'goed' leven. bekering is dan nodig.
Door op Christus te zien komt alles in het juiste perspectief.

Ik heb niet gezegd dat mijn bovengenoemde zaken noodzakelijk zijn voor een "goed" leven.
Wat ik zei is, dat "problemen" niet zomaar opgelost worden.
En ik vind het niet hard klinken maar eigenlijk vind ik het liefdeloos, als jij mensen altijd op deze manier benaderd.

Hartelijke groet

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 nov 2011 10:24

Deze tekst vind ik een enorme bemoediging:

Wie is er onder ulieden, die den Heere vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des Heeren, en steune op zijn God.

Jesaja 50:10
ja, dat is mijn mening dan he.....

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 nov 2011 10:36

schaapje schreef:Ik vind dat kort door de bocht om te zeggen dat tegenslagen onvervulde verlangens zijn.
Daarmee worden de echte problemen/ongewenste situaties wel gebagataliseerd.
Terwijl ik dat (en dit) schrijf woon ik met vrouwlief al maanden in een goedkoop klein hotelkamertje met afbladderde muren etc. een situatie afmattend is. wassen onder de douche, weinig privacy etc.
is dit een probleem? het kan onze gedachten makkelijk beheersen! telkens opnieuw geven we het over aan God en richtten we ons op Hem. en dan kunnen we weer zeggen "Het is goed".
willen we zo blijven wonen? nee, we snakken naar een eigen plekje. maar we bewaken onze gedachten om van onze omstandigheden een probleem te maken.

uit je eerdere reactie maakte ik al op dat God je al die jaren bijgestaan heeft en geholpen heeft. daar wou ik je door de vraag op wijzen; ook dat is een antwoord op het probleem.
schaapje schreef:Ik vind dat kort door de bocht om te zeggen dat tegenslagen onvervulde verlangens zijn.
schaapje schreef:Maar wat is een probleem van dale zegt een ongewenste situtatie
wat is ongewenst anders dan verlangen naar iets anders? voor mij is het anwoord op een ongewenste situatie niet een gewenste situatie, maar ook vrede met de situatie hebben. als de betrokken persoon in de situatie er anders tegenaan kijkt.
schaapje schreef:Ik heb niet gezegd dat mijn bovengenoemde zaken noodzakelijk zijn voor een "goed" leven
ok. nu snap ik je reactie beter. ik mijn reactie heb ik een aantal ------ staan omdat ik daar overging van schrijven naar jou (schaapje) op meer algemeen hoe ik deze zaken zie. ik had er beter twee losse reacties van kunnen maken excuus.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “Archief”