Berichtdoor Toen » 24 nov 2011 11:43
Om een antwoord te geven op IVF, naar aanleiding van de discussie over wat de definitie van zonde is, het volgende. God lief hebben boven alles en onze naasten als onszelven. Korte samenvatting door de Heere Jezus, van de Wet en de Profeten. Nog een andere definitie geeft Paulus in Korinthe: Alles wat uit het geloof niet is, is zonde. Als je deze definities aanhoudt dan zijn er veel dingen zonde. Daarom moeten wij ook zeer voorzichtig zijn met deze 'grensgevallen'. Maar is dit ook werkelijk een grensgeval?
De vraag of een bevruchte eicel gezien kan worden als een mens met een ziel is zeer zeker belangrijk, hieruit kunnen we concluderen of een IVF-behandeling een 'zonde tegen de medemens' is. Het afstoten van een beginnend leven met een ziel is dan een vorm van abortus. (corrigeer me even als een behandeling hier niet op neer komt)
@ Jaapo: Ik vind het onbestaanbaar dat je, je houdt aan de huidige arbortuswetgeving terwijl de huidige technieken duidelijk aantonen dat het een vorm van beginnend leven vernietigen is. Verder ben je wel tegen 'bloot in de kerk' weet niet hoe je dit in de praktijk ziet, maar lijkt mij stuk onschadelijker dan het vernietigen van ongeboren leven.
@Luke: Dat vers over ontvangenis, is naar aanleiding van Psalm 51 waarin David in het 7de vers zegt: Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
In Hosea 9 wordt overigens ook al gesproken over het verliezen van de heerlijkheid bij de ontvangenis, hetgeen ook gezien wordt als het toerekenen van de erfzonde (Dit is overigens erg ontopic). Deze verzen zouden aantonen dat de mens vanaf de bevruchting al een ziel heeft. Het is naar mijn idee ook het meest logische moment om een ziel te krijgen bij de vorming van het lichaam. Bij de geboorte heeft een kind dus reeds een ziel, daarom kunnen doodgeboren kinderen toch in de hemel komen (nav Dordste leerregel H1 art. 17).
Ps: Dit is geen 'onchristelijke' visie, verwacht dat niet gelovigen er ook weinig bezwaar tegen hebben. Stel de vraag anders eens aan een onchristelijke arts of geneeskunde student, verwacht dat die er beter antwoord op kunnen geven.