Wíl God mensen bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Re: Wíl God mensen bekeren?

Berichtdoor Bertiel » 18 nov 2011 16:54

Toen schreef:@ Bertiel: Helemaal mee eens, ik probeerde juist te zeggen dat die ellende kennis niet diep hoefde te zijn. Maar als je je niet bewust bent van het oordeel in je onbekeerde staat heb je ook geen Verlosser nodig, of wel?
Vaak gaat het wel dieper in de weg der heiligmaking, dat ben ik met je eens.

=D> eindelijk iemand waar ik het mee eens kan zijn ;)
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 nov 2011 17:53

Ik vraag me af hoe iemand die de Bijbel kent zich niet bewust kan zijn van het oordeel.
Dan geloof je gewoon niet wat er staat, of het heeft geen prioriteit omdat je andere dingen liever hebt. Niet willen dus.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand die elke zondag in de kerk zit en elke dag de Bijbel leest, niet weet dat hij/zij de Verlosser nodig heeft.

Dat klopt ook met wat er in de Bijbel staat, mensen die onder het evangelie leven en verloren gaat hebben niet gewild en/of geloofd.

Luk.13:34 ... hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!
Mark.16:16 .... maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 nov 2011 17:54

quote="adriano313"

1 Adam en eva aten van de boom des levens die geplant stond in de hof,
het is dus de vrucht van eeuwig leven die Leven gaf

Ik begrijp dit niet Adriano, waar staat dat Adam en Eva van de boom des levens aten?
Het het was God zelf die de levensadem in de mens blies zodat hij een levend wezen werd.

3. Als de macht van de duisternis achter de zondige mens (lees zonden) zit, dan zou dat een ramp betekenen als ze zouden eten van de eeuwig vrucht
Dan zou de zonden voor eeuwig blijven

Je hebt het hier over de "eeuwige vrucht" ? je bedoelt de boom des levens.

4 De 2 cherubsen staan er dus niet om adam en eva alleen maar af te schrikken (veelal aangeleerd boosaardig gedrag over God)
Maar God beschermt de weg naar het eeuwige leven, zodat adam en eva in hun zondige staat, niet eeuwig door konden leven

Dat zeg ik toch, ze hadden niet gekozen voor de boom des levens, maar voor de boom van kennis.

24 En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer van een zwaard, dat zich omkeerde,
om te bewaren de weg van de boom des levens.
dus dat is ook de reden dat ze niet meer ervan mochten eten (gen.3:22)

Nu zeg je niet meer mochten eten ?
God zei: dat ze niet óók van de boom des levens mochten nemen en eten, zodat zij in eeuwigheid zouden leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 18 nov 2011 19:15

1a2b3c schreef:Ik vraag me af hoe iemand die de Bijbel kent zich niet bewust kan zijn van het oordeel.
Dan geloof je gewoon niet wat er staat, of het heeft geen prioriteit omdat je andere dingen liever hebt. Niet willen dus.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand die elke zondag in de kerk zit en elke dag de Bijbel leest, niet weet dat hij/zij de Verlosser nodig heeft.

Dat klopt ook met wat er in de Bijbel staat, mensen die onder het evangelie leven en verloren gaat hebben niet gewild en/of geloofd.

Luk.13:34 ... hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!

God moet (door de Heilige Geest) ons hart daarvoor openen:
Hand 16:14 En een zekere vrouw, van wie de naam Lydia was, een purperverkoopster uit de stad Thyatira, die God diende, luisterde naar ons. En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd.
Mat 16:17 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 nov 2011 20:21

1a2b3c"]Ik vraag me af hoe iemand die de Bijbel kent zich niet bewust kan zijn van het oordeel.

Bertiel schreef:God moet (door de Heilige Geest) ons hart daarvoor openen:
Hand 16:14 En een zekere vrouw, van wie de naam Lydia was, een purperverkoopster uit de stad Thyatira, die God diende, luisterde naar ons. En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd.
Mat 16:17 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Van Gods kant bezien opent Hij het hart door Zijn Geest, maar ik heb het over hoe het van de kant van de mens werkt en dan neemt Lidia acht op hetgeen Paulus zegt.
Een mens gaat echt niet verloren omdat God zijn/haar hart niet opent maar omdat hij niet wil en/of gelooft.

Het past ons niet om op Gods niveau te redeneren, Hij komt tot ons met Zijn Woord waarin staat dat we verloren zijn en door het geloof in Jezus behouden worden.
Daar is niets onduidelijks aan. Pas als we in Hem geloven komen we te weten dat Hij het was die ons hart opende.

Diabolus, scheidingmaker, doorelkaar gooier ... hij doet niets liever dan verwarring zaaien.
Als hij ons niet met leugens kan misleiden kan hij er net zo goed waarheden voor gebruiken.
Dan zet hij ze in de verkeerde volgorde maar zijn doel is hetzelfde: als we maar niet tot Jezus komen.
Bij de één zet hij de uitverkiezing voorop en als we daar niet intrappen probeert hij je wijs te maken dat je eerst moet wachten tot God iets doet.
Of dat je eerst iets moet voelen of iets dergelijks, hij heeft zoveel manieren.

Nogmaals: Opb.22:17 en Jes.55 die wil die kome ... hij neme van het water des levens om niet ....
We hoeven ons niet bewust te zijn van het werk van de Heilige Geest, we hebben met onze eigen verantwoording te maken. EN DAT SLUIT HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST NIET UIT MAAR IN!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 18 nov 2011 20:41

Kun je mij svp de laatste zin uitleggen, met de vindplaatsen uit de bijbel daarbij?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 18 nov 2011 22:00

Beste @schaapje, ik weet niet waar je precies naar toe wil met het commentaar, misschien kan je wat duidelijker zijn. Ik probeer het gewoon nog een keer

De Bijbel spreekt duidelijk over een boom des levens
Deze staat in het centrum van de hof, in het midden, je kan er niet omheen, Centraal!
Van alle bomen mochten ze vrij eten, dus ook van de boom de levens
Ik begrijp niet hoe jij er bij komt dat ze er dan niet van aten?
Ze waren toch vrij om van alles te eten?
opb. 22:2 1-2 leert ons meer:2. In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijn vrucht; en de bladeren van de boom waren tot genezing der heidenen.

Het gaat dus even sec er niet om of ze er van aten of niet, maar wat de functie is van deze boom
Hij geeft niet leven in de vorm van een Levensadem (ruach elohim), maar hij vult ons keer op keer met, hoe moet ik het zeggen, met inhoudelijk Leven. Het is de volheid de puurheid van God zelf!

Terug naar Adam en Eva, omdat ze in een zondige staat zijn gevallen kunnen ze dus als zondige eten van de vruchten van deze boom. Maar zoals ik al zei kan je niet dood en zonden (duisternis) vermengen met eeuwige waterstromen...Daarom werd Jezus direct aangekondigd en hebben we Hem ook zo hard nodig => gevolg:

Daarom zegt God: 22 Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van de boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid. (we mogen juist wel leven in eeuwigheid maar niet in een zondige staat)

24 En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer van een zwaard, dat zich omkeerde, om te bewaren de weg van de boom des levens.

Dus de boom heeft 12 vruchten per jaar en staat aan de rivier de levens, de boom wordt dus bewater door God zelf en de vruchten daarvan zijn dus vruchten van leven. Omdat er geen dood heerst, bestaat er telkens een vervulling van God, 12 keer per jaar. Daar heeft david het over in psalm 1 vers 3 (profetische beeldspraak)
Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, (de wortels halen hun voedsel uit het levende water) die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.

De levensadem van God de ruach (hebr.) is in deze context niet de (12 vruchten van de) boom des levens
Heb ik het je zo wat meer verduidelijkt, laat het me maar weten
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 nov 2011 22:23

Hallo Adriano,
Kennelijk ben ik niet duideijk genoeg geweest, het enige wat ik wilde zeggen is dat nergens duidelijk is in Gen. dat de mens van de Boom des Levens de vrucht hééft gegeten, want zoals ik het lees kwam direct al de verzoeking om van de boom van kennis van goed en kwaad te nemen en te eten, zo heb ik het altijd geleerd.

Verder ben ik het helemaal met je eens wat je schrijft.
Het is echt nieuw voor mij om te lezen dat Adam en Eva óók van de boom des Levens hebben gegeten.
Ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat dit wel zo is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 nov 2011 22:49

We hoeven ons niet bewust te zijn van het werk van de Heilige Geest, we hebben met onze eigen verantwoording te maken. EN DAT SLUIT HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST NIET UIT MAAR IN!

Bertiel schreef:Kun je mij svp de laatste zin uitleggen, met de vindplaatsen uit de bijbel daarbij?

In Rom.3:1 staat: er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Dan kun je niet anders dan concluderen dat als iemand God wel zoekt, ook al is het 'maar' met zijn verstand, dat dat van God komt want uit zichzelf doet hij dat niet.

Het ligt in de natuurlijke vermogens om je verstand te gebruiken, de Bijbel te gaan lezen, naar de kerk te gaan om zo God te zoeken.
Daar hebben we geen bovennatuurlijke kracht voor nodig en toch zal niemand God gaan zoeken zonder dat de Heilige Geest dat werkt.
Zo gaat het met geloven ook, we kunnen best geloven want dat doen we duizenden keren, maar toch zal niemand God geloven als de Heilige Geest Zelf niet laat zien dat er niets méér nodig is dan dat de mens zelf gelooft. (uw geloof heeft u behouden zegt Jezus in o.a. Mat.9:22.)
Niet dat het geloof op zich behoud, want het is Jezus alleen waardoor we gered worden. Het geloof is het middel maar waardoor we de redding verkrijgen.

Door de hele Bijbel heen staan er dingen om ons bewust te maken van onze verloren staat en ons te wijzen op de weg van behoud. Ezch.33:11, Joh.3:18 ...enz.
Elke keer staat er dat we ons moeten bekeren en geloven, nergens staat er bij dat we ons dan eerst bewust moeten zijn van het werk van de Heilige Geest.
Dus zou ik het om willen draaien: als we ons bewust moeten zijn van het werk van de Heilige Geest voordat we geloven, kun je mij dan zeggen waar dat staat?
Dat staat er niet en daarom moeten we dat ook niet zeggen.

God begint met dat wat we begrijpen kunnen, en omdat Hij het zegt moeten wij dáár beginnen (onderaan) en erop vertrouwen dat Hij doet wat Hij beloofd.
Ons verstand gebruiken, strijden, zoeken .... en zoekers worden vinders Spr.8:17, en aan vinders laat God zien dat het Zijn Eigen werk was.
En dan zeggen we vol aanbidding: door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.

God begint met Zijn welbehagen en gaat dat door Zijn Geest uitwerken, wij beginnen met bekering en geloof en eindigen met Zijn welbehagen.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 18 nov 2011 23:58

@schaapje, Ik begrijp je,
Voor mij is het ook elke dag steeds een diepere ontdekking dat God Zijn plan(!) aan de mens op zoveel manieren in detail wil duidelijk maken. Dit lukt niet in een sfeer waarbij verdeeldheid en oordeel continue de boventoon voeren, zoals in de afgelopen 50 jaar in (veel) kerken is geweest.
Dan neemt de H.Geest alleen maar af, waardoor het verstand alles probeert te verklaren

De Heilige Geest overtuigd in alles, bidt er maar gewoon voor en het zal je (nog meer) duidelijk worden
Daar waar Zijn Geest de ruimte krijgt, zal alles alleen maar groeien!
Ik heb het vroeger ook allemaal niet zo geleerd, (ger gem) maar gelukkig kan je Godsbeeld heel snel veranderen hoe Hij werkelijk is. Dan begrijp je ook veel meer de motieven en context van gebeurtenissen i.p.v dat het alleen maar kennis is, en ook hierin is Hij het die het doet

Dank je voor je reactie
grt
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 19 nov 2011 11:50

Idd, ik ben het met schaapje eens als hij zegt dat de mens waarschijnlijk niet van de boom des levens heeft gegeten. En met adriano als hij ook zegt dat God de mens wilde bewaarde voor eeuwig zondig leven, bedenk eens wat dat ingehouden had, dan was het letterlijk een hel op aarde geweest! De mens leefde uit de Volheid van God! Er staat idd ook nergens dat de mens van die boom des levens heeft gegeten, maar er staat wel een belofte in openbaring met betrekking tot de boom des levens dat die in de hemel er zijn zal en dan zal de mens ook eeuwig leven ontvangen.

Maar adriano met betrekking tot het 'proef'-gebod, de mens wist wel duidelijk dat hij niet van de boom dk, dg en dk mocht eten, hij was ook kennelijk gewaarschuwd! Zo liefdevol is God dan ook nog geweest. Maar hij heeft moed- en vrijwillig ervoor gekozen om God af te vallen. We kunnen niet zoals Eva de duivel de schuld geven, maar we moeten beseffen dat we allen schuldig zijn en schuldig liggen. In een onbekeerde staat is het zelfs zo dat we niet verloren gaan, maar dat we verloren liggen. (maw als er niets verandert zal het eeuwig verloren zijn!) Dit is een ernstige situatie, maar God openbaarde gelijk het middel om de verloren mens weer aan Hem te verbinden door zijn liefde, het is alleen om Zijns Zelfs wil, en omdat hij de mens nog wil gebruiken om Hem te verheerlijken!

@ a1b2c3: Het is inderdaad mogelijk dat een mens zijn hele leven in de kerk zit en toch verloren gaat! Te vrezen valt dat het meer mensen zijn dan wij denken. Het gaat om het veronachtzamen van het evangelie door allerlei bezwaren op te werpen of het uit te stellen! Denk aan Augustinus wat hij bad: Bekeer mij Heere, maar nu nog niet. Of aan Farao die verhard werd, terwijl hij duidelijk de bewijzen van God zag en ook erkende dat Hij machtig is. Denk ook aan de prediking die Ezechiël moest preken aan het huis Israëls, hij kreeg ook een belofte mee (al was die belofte wel wat anders dan wij allemaal wel zouden willen) want wat zegt God tegen hem?
7 Maar het huis Israëls wil naar u niet horen, omdat zij naar Mij niet willen horen; want het ganse huis Israëls is stijf van voorhoofd, en hard van hart zijn zij.
8 Ziet, Ik heb uw aangezicht stijf gemaakt tegen hun aangezichten, en uw voorhoofd stijf tegen hun voorhoofd.
Ezechiël 3:7,8
Onder het oordeel worden de Israëlieten verhard onder de prediking, je zou maar in de schoenen van Ezechiël staan, wat een bemoediging krijgt die man mee...

Zo kan het dus ook, aan de ene kant maakt God mensen ontvankelijk voor het Woord der Waarheid, en aan de andere kant worden er mensen onder verhard, om niet te pessimistisch te worden moeten we zeker belichten dat God mensen wil bekeren, en hij doet het ook! En we mogen ook alleen maar door Christus tot God komen! Maar aan de andere kant moeten we niet denken dat God de Vader, zonder de borgstelling van Zijn Zoon, de zonde wel door de vingers kan zien. Daarom moeten we ook niet de werkelijkheid (!) van onze gevallen staat en onze dadelijke zonde proberen te verdoezelen. Dat noem ik een evenwichtige prediking, dat de volle raad Gods wordt verkondigd. Dat is ook alleen maar een Christocentrische prediking waardoor God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernedert.

In het kort: Wil God mensen bekeren? Ja, dat wil Hij! Niet om iets dat in of aan ons is, maar alleen door Christus om het eeuwig Welbehagen!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 nov 2011 12:58

Toen schreef:@ a1b2c3: Het is inderdaad mogelijk dat een mens zijn hele leven in de kerk zit en toch verloren gaat! Te vrezen valt dat het meer mensen zijn dan wij denken. Het gaat om het veronachtzamen van het evangelie door allerlei bezwaren op te werpen of het uit te stellen! Denk aan Augustinus wat hij bad: Bekeer mij Heere, maar nu nog niet. Of aan Farao die verhard werd, terwijl hij duidelijk de bewijzen van God zag en ook erkende dat Hij machtig is. Denk ook aan de prediking die Ezechiël moest preken aan het huis Israëls, hij kreeg ook een belofte mee (al was die belofte wel wat anders dan wij allemaal wel zouden willen) want wat zegt God tegen hem?
7 Maar het huis Israëls wil naar u niet horen, omdat zij naar Mij niet willen horen; want het ganse huis Israëls is stijf van voorhoofd, en hard van hart zijn zij.
8 Ziet, Ik heb uw aangezicht stijf gemaakt tegen hun aangezichten, en uw voorhoofd stijf tegen hun voorhoofd.
Ezechiël 3:7,8
Onder het oordeel worden de Israëlieten verhard onder de prediking, je zou maar in de schoenen van Ezechiël staan, wat een bemoediging krijgt die man mee...

Zo kan het dus ook, aan de ene kant maakt God mensen ontvankelijk voor het Woord der Waarheid, en aan de andere kant worden er mensen onder verhard, om niet te pessimistisch te worden moeten we zeker belichten dat God mensen wil bekeren, en hij doet het ook!

De mens is toch echt zelf verantwoordelijk als hij zich verhard net zoals hij er zelf verantwoordelijk voor is als hij zich niet bekeerd.
God zegt: bekeert u en geloof het evangelie, dat is een opdracht, bevel, werkwoord! Bekeerd worden is lijdelijkheid en zo mogen we het evangelie niet aan ongelovigen brengen.
En daarmee ontken ik niet het werk van de Heilige Geest in de bekering en het geloof.

Toen schreef:En we mogen ook alleen maar door Christus tot God komen! Maar aan de andere kant moeten we niet denken dat God de Vader, zonder de borgstelling van Zijn Zoon, de zonde wel door de vingers kan zien. Daarom moeten we ook niet de werkelijkheid (!) van onze gevallen staat en onze dadelijke zonde proberen te verdoezelen.

Dat heb ik ook nooit gezegd en voor zover ik weet heb ik daar ook nooit aanleiding voor gegeven.
Als ik dit niet genoemd heb is dat omdat het hier niet over ging en we het over iets anders hadden.

Toen schreef:Dat noem ik een evenwichtige prediking, dat de volle raad Gods wordt verkondigd. Dat is ook alleen maar een Christocentrische prediking waardoor God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernedert.

In het kort: Wil God mensen bekeren? Ja, dat wil Hij! Niet om iets dat in of aan ons is, maar alleen door Christus om het eeuwig Welbehagen!

Hier zijn we weer waar we het over hadden. M.i. moet aan een ongelovige gezegd worden dat hij vanwege zijn zonden verloren is, en dat hij door het geloof in Hem behouden wordt. (samenvattend)
Met leerstukken als de uitverkiezing e.d. (de volle raad van God) heeft hij nog niets te maken.
Lees maar na in de Bijbel, Jezus en de apostelen preekten tegen ongelovigen niet evenwichtig maar probeerden de mensen te overtuigen van hun verlorenheid en brachten hen vervolgens direct in aanraking met het evangelie.
Dat is ook de opdracht van Jezus: Mar.16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.

En als een zondaar Jezus door het geloof heeft aangenomen en wedergeboren is, moet hij gevoed worden zodat hij groeien kan in het geloof.
Een baby in het geloof wordt eerst met melk gevoed en daarna met vaste spijze 1 Kor.3: 1-2 en nogmaals: dat zegt Paulus tegen gelovigen.

Ik denk dat we de vergelijking wel door mogen trekken: een pasgeboren baby geef je ook geen volkoren boterhammen en je zet hem geen indische rijsttafel voor.
En als die baby nog niet geboren is, dan is het de eerste zorg om dat te laten gebeuren en pas daarna komt de rest.
Iedereen zou het gek vinden als je een stevige maaltijd klaarmaakt voor een baby die nog niet geboren is, en terecht want dat is nog helemaal niet aan de orde. Wat goed is voor volwassenen kunnen baby's zelfs aan sterven.
Overgezet, de leer (bijv.uitverkiezing) kan verdraaid worden tot je eigen verderf 2 Pet.3:16. en zelfs Petrus vond het 'zwaar' om te verstaan.

De gelovige Apollos kende de volle raad niet ondanks dat hij een leraar vurig van geest was. In Hand.18 werd hij onderwezen door Aquilla en Pricilla: 26 .... namen zij hem apart en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit.
Dit bewijst duidelijk dat je niet eerst alles hoeft te weten voordat je in geloof tot Jezus komen mag, je bent welkom bij Hem als je wil Opb.22:17.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 19 nov 2011 13:42

@a12b3c: Ja helemaal met je eens dat het de eigen verantwoordelijkheid van de mens is! Dat poog ik niet te ontkennen door Ezechiël 3 aan te halen, maar wilde hier alleen maar door laten zien dat onder een goede preek mensen nog wel onbekeerd kunnen blijven. Hopelijk is dat punt nu duidelijk door deze teksten. We kunnen God niet de schuld geven, dat ben ik helemaal met je eens.

Dat tweede gedeelte bedoelde ik niet persoonlijk richting jou maar meer in het algemeen, sorry dus als je het persoonlijk opvatte.

We moeten niet vergeten dat Paulus voornamelijk tot heidenen en Joden sprak die nog nooit van Christus gehoord hadden of Hem niet in het geloof aannamen. In een kerkelijke gemeenschap weet iedereen dat wel dus mag er wel een zekere verdieping zijn op geestelijk vlak, hopelijk ben je dit ook met me eens dan komen we er samen wel uit;)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 nov 2011 13:54

Toen schreef:@a12b3c: Ja helemaal met je eens dat het de eigen verantwoordelijkheid van de mens is! Dat poog ik niet te ontkennen door Ezechiël 3 aan te halen, maar wilde hier alleen maar door laten zien dat onder een goede preek mensen nog wel onbekeerd kunnen blijven. Hopelijk is dat punt nu duidelijk door deze teksten. We kunnen God niet de schuld geven, dat ben ik helemaal met je eens.

Dat tweede gedeelte bedoelde ik niet persoonlijk richting jou maar meer in het algemeen, sorry dus als je het persoonlijk opvatte. oké ;)

We moeten niet vergeten dat Paulus voornamelijk tot heidenen en Joden sprak die nog nooit van Christus gehoord hadden of Hem niet in het geloof aannamen.in de kerk zijn er ook veel die Jezus niet in geloof hebben aangenomen In een kerkelijke gemeenschap weet iedereen dat wel dus mag er wel een zekere verdieping zijn op geestelijk vlak,ik hou van 'verdieping' maar het moeilijke is dat er in een kerk zoveel verschillende noden/behoeftes zijn. Wat goed is voor de één is (nog) schadelijk voor de ander. Daarom vind ik dat een dominee heel duidelijk moet aangegeven wat hij tot wie zegt. hopelijk ben je dit ook met me eens dan komen we er samen wel uit;)

Wat is het verschil tussen heidenen en kerkmensen die niet in Jezus geloven, anders dan dat ze de Bijbel 'kennen'? (en belijdenisgeschriften)
En die kennis van de leer houd hen eerder bij Jezus vandaan dan dat die hen naar Hem toedrijft!

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 19 nov 2011 15:49

Toen schreef:1 Vraag aan jou: Als de mens voor de val in de staat der rechtheid, zeer goed geschapen, volmaakt, de keuze heeft gehad tussen het Goed (gehoorzamen aan het proefgebod, God te dienen) en tussen het Kwaad (Satan gehoorzamen, van God afvallen) en de mens heeft voor het kwaad gekozen, hoe zou een mens na de val besmet door de zonde ooit nog voor het Goed kunnen kiezen?

Beste Toen, adam en eva hebben geen keus gehad om te kiezen tussen goed en kwaad...
Adam en eva hebben een keus gehad om te kiezen wel of niet van de boom te eten
(Dus als het kwaad niet aanwezig is in de schepping, kan je ook niet kiezen voor het kwaad, het is echt een dwaalweg als iemand dit wel stelt, het klopt niet! in het Hollands heet dit achter af gepraat, sorry maar iets anders kan ik er niet van maken)
Toen schreef:Maar adriano met betrekking tot het 'proef'-gebod, de mens wist wel duidelijk dat hij niet van de boom dk, dg en dk mocht eten, hij was ook kennelijk gewaarschuwd! Zo liefdevol is God dan ook nog geweest. Maar hij heeft moed- en vrijwillig ervoor gekozen om God af te vallen. We kunnen niet zoals Eva de duivel de schuld geven, maar we moeten beseffen dat we allen schuldig zijn en schuldig liggen. In een onbekeerde staat is het zelfs zo dat we niet verloren gaan, maar dat we verloren liggen. (maw als er niets verandert zal het eeuwig verloren zijn!) Dit is een ernstige situatie, maar God openbaarde gelijk het middel om de verloren mens weer aan Hem te verbinden door zijn liefde, het is alleen om Zijns Zelfs wil, en omdat hij de mens nog wil gebruiken om Hem te verheerlijken!

Gelukkig stel je het nu wel zo, de mens wist het, dat hij/zij er niet van mochten eten, maar de weg waarlangs dit gegaan was noem ik niet moedwillig en vrijwillig. In mijn beleving zijn dit aangeprate schuld-beweringen die een mens moeten overladen zodat hij/zij schuldig voelt! (dwaling van eigen werken)

Ik denk dat ik duidelijk heb uitgelegd hoe eva uitglijd en dat zij hier God loslaat omdat de duivel op het toneel verschijnt. Deze sluwe weet dat de mens autoriteit heeft (bestemming is ook om te heersen over de aarde) en misleidt eva om deze heerschappij afhandig te maken.En hij doet dit gefaseerd!!! onthou dit maar eens
Het leek mij dus nou niet zo dat eva zei:
Moedwillig =>"Laat ik eens gek doen en kiezen voor de dood omdat de vrucht er zo lekker uit ziet" of vrijwillig "ik offer mezelf op, ik doe het gewoon omdat ik het zo goed bedoelt, ik help de duivel gewoon mee"

Vraag jij jezelf maar eens af, hoe schuldig voelt jij je omdat eva gekozen heeft...Volgens mij als je diep voelt voel je vast wel wat... (sorry dat ik er gekscherend over doet), maar ook dit klopt niet!
Een zondaar breng zijn leven in hartstochten en begeerten door. Daar profiteert de duisternis alleen van, of je nu elk weekend in het nachtleven je vertier zoekt of braaf meezingt in een koor het blijft (ook al denk je dat jij niet zo bent) een snelweg die naar de hel leidt, het brede pad! Dit is de erfenis van adam en eva, dat geboren mensen gebonden zijn aan de macht van de zonde, dat is dus de duisternis. 50 jaar in de kerk zitten geeft hier geen verandering op!

Er is maar 1 manier, om hier van gered te worden: JEZUS CHRISTUS niets anders, Geen kerk, geen dominee, geen reformatie, geen rok of hoed, geen apostel of engel en ga zo maar door. Als dit een rol begint te spelen heet dit niets anders dan afgoderij. De Israëlieten maakten de koperen slang van Mozes ook tot een afgod. totdat Hizkia het aan stukken slaat. (2kon 18:4)
HIJ ALLEEN, trekt je uit deze macht van de duisternis als jij je leven aan Hem geeft! Je kan het geloven, maar je zal het ook moeten aannemen en moeten belijden (3 dingen) Onder welke voorwaarden: dat Hij het doet (zodat je niet kan roemen) en dat je door je wil, je afkeert (bekeert) van je zondige praktijken!

Schuld is juist een paradepaardje van de duisternis en heeft niets met berouw of in-of afkeer te maken. Het is iets wat je vasthoud. De Bijbel leert on juist dat je schuld zo snel moet lossen anders ben je een slaaf...
Hiernaast krijg jij bij het het inlossen van je schuld een bewijsje, in het grieks een Teleo, een bewijs dat het volbracht was. Weet je wat Christus zei vlak voor Hij stierf "TELEO" het is volbracht ingelost, afbetaald, schuldenvrij. Hallelujah

Persoonlijk kan ik daarom ook niet zeggen dat ik mij rot of schuldig voelt over adam en eva. De Heilige Geest overtuigd mij niet, ik kan het ook zelf niet eens beseffen, maar Jezus is gelukkig MIJN teleo!!! mijn Bewijs
Begrijp me verder niet verkeert, een ieder is wel aan deze gevolgen en staat onderhevig, Maar, naast mijn oude zondige leven, pak ik dan ook met beide handen Het Offer aan. Omdat de Vader mij lief heeft (dat is zo mooi om te beseffen) en Jezus voor mij (ook) persoonlijk gestorven is (geeft mij nog altijd verdriet)! Hallelujah! Daarom is Hij nu Mijn Heer geworden omdat ik de huur van de oude hebt opgezegd. Het is Jezus Christus die nu regeert! Het Woord samen met de Heilige Geest die baan breken in mijn leven.

Terug naar “Archief”