RogierV schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ze zo een fout gemaakt zouden hebben mortlach.
En idd schaamteloze inhaak van het RD. SChoenmaker blijf bij je leest.
Persoonlijk hoop ik dat we hier te maken hebben met een uiting van kwantum tunnel effecten.
En dan uiteindelijk ook een techniek om ons af te schermen van de gevolgen van de lichtbarriere. Proxima here we come!
Het is echter wel typisch hoe fundamentalistische (geen waarde-oordeel in dit geval) gelovigen op dit soort nieuws reageren. Het klinkt vaak door dat als er
iets niet klopt in een theorie,
alles direct moet worden geschrapt. Komt daaruit ook de houding voort dat de Bijbel geen 'fouten' kan bevatten? Want als er ook maar één ding fout is, zou je meteen
de hele Bijbel moeten schrappen. Gelukkig werkt wetenschap niet vanuit die houding.
Zelfs als blijkt dat neutrino's inderdaad sneller (kunnen) gaan dan licht, dan verandert dat niets aan de effectiviteit van de relativiteitstheorie. Die theorie werkt gewoon en doet juiste voorspellingen over het gedrag van ruimte en tijd bij relativistische omstandigheden. Alleen het gebied waarin de theorie werkt wordt wat beperkt, maar dat is niets nieuws. Na ongeveer 100 jaar onderzoek en verbetering van de techniek komen we er misschien achter dat één van de aannames van Einstein niet (altijd) klopt. Als je je bedenkt dat er tussen Newton en Einstein ongeveer 250 jaar zit, ben ik best te spreken over de snelheid waarbinnen de 'fout' is ontdekt.
Het gebied waarbinnen Newtoniaanse mechanica werkt is genoeg om bijna alles binnen ons zonnestelsel te kunnen verklaren en berekenen. Scholieren van het middelbaar onderwijs leren gewoon Newtons bewegingswetten, ook al weten we dat ze op een bepaalde schaal niet kloppen. Maar relativistische natuurkundesommen onder aardse omstandigheden geven pas een ander antwoord bij het 18de getal achter de komma.
Voorbeeldje: Als je 20 km per uur fietst (5,5m per seconde) , en je gooit een bal naar recht naar voren met 20 km per uur. Hoe snel gaat de bal dan?
Volgens
Newton:20 km/u + 20 km/u = 40 km/u. (
11 meter per seconde)
Volgens
Einstein: (5,5 + 5,5) gedeeld door (1 - ((5,5+5,5)/c^2)) = 11 / 1 -11/9*10^18) =
10,999,999,999,999,999,999,998 meter per seconde.Niet echt een verschil wat de moeite waard is, lijkt me.
We wisten ook al dat relativiteit niet klopte, omdat die in tegenspraak is met de kwantum-mechanica. Dat weerhoudt de theorie er echter niet van juiste voorspellingen te doen over de vertraging van klokken in GPS-satellieten.
Het is wel allemaal razend interessant. Ik ben voornamelijk benieuwd of er ook andere deeltjes zich lenen voor dit experiment, maar zou zo gauw niet weten welke deeltjes dat zouden moeten zijn.
Er was een tijdje terug wel iets in het nieuws over een doorbraak in het onderzoek naar de aard van zwaartekracht, maar daar heb ik na die tijd helaas niets meer over gehoord.