Wíl God mensen bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Wíl God mensen bekeren?

Berichtdoor boer » 16 nov 2011 13:50

Toen schreef:Inderdaad mw: laten we dat nou eens gaan proberen ons bekeren tot God! Heilig zijn, omdat de Jahwe heilig is! (lev 19:2) En dat de oproep bekeert u, bekeert u want waarom zoudt gij sterven? (ez 33:11) Ons in de klem brengt.

@boer: Interessante uitleg, helaas lees ik in de Bijbel in Lukas 15:10 "Alzo, zeg ik ulieden, is er blijdschap voor de engelen Gods over één zondaar, die zich bekeert." Jezus spreekt deze gelijkenis tot de Farizeërs die zich afvroegen waarom Jezus met zondaars en tollenaars omging. De verloren penning is een gelijkenis die dezelfde betekenis heeft en daarom ook in hetzelfde bijbelgedeelte is opgenomen. Erg vergezocht om dit te vergelijken met het volk Israël, omdat dit gedeelte duidelijk over een zondaar (een individu) gaat die tot bekering komt!
Alhoewel Romeinen 11 rijke beloftes heeft voor het volk van Israël heeft dit bijbelgedeelte toch geen betrekking op de toekomst van Israël, omdat het in Lukas 15 over een proces gaat wat zich door de eeuwen heen voltrekt en van toepassing is op het toebrengen van verloren zondaren.

Overigens ben ik wel benieuwd wat men vind van de positie van de oudste zoon, werd hij gezien als een schriftgeleerde, iemand die de bekering niet van node had? Of was hij van jongsaf aan al bij de waarheid opgevoed en was hij al gerechtvaardigd voor God?

Toen, wat je (helaas?) in 15:10 leest, is nog van toepassing op de gelijkenis van de vrouw die een van de 10 penningen verloren had, dus gaar jouw argument helaas niet op.

Misael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Misael » 16 nov 2011 16:46

Dankjullie voor de antwoorden..
Ik denk dat ik baat zou hebben bij hersenspoeling op dit gebied want ik weet het nu maar kan het nog maar moeilijk geloven maar dat gaat weer heel ergens anders over.

Ook bedankt voor de tips qua boekje/preek (of hoe je dat ook noemt :p)
Wat de daadwerkelijke uitleg van de gelijkenis van de verloren zoon is staat even buiten deze discussie, voel je vrij er een aparte discussie over te openen!
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 nov 2011 19:09

En nu Misael? Je merkt dat je wel wil, maar niet gelooft! 1 oplossing: lees héél veel in je bijbel en praat veel met God. Dat zal op zichzelf niks brengen, maar wel een weg waardoor God (merkbaar) veel werkt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 nov 2011 10:46

janne93 schreef:Ik denk dat ik baat zou hebben bij hersenspoeling op dit gebied want ik weet het nu maar kan het nog maar moeilijk geloven maar dat gaat weer heel ergens anders over.

Daar heb je misschien wel helemaal gelijk in. We hebben vaak onze eigen theorie (of die van een dominee of andere mensen) over hoe een mens tot bekering en geloof komt.
Jes.55:7 Laat de goddeloze zijn weg verlaten, de man van ongerechtigheid zijn gedachten. Laat hij zich bekeren tot de HEERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen, tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig.
8 WANT MIJN GEDACHTEN ZIJN NIET UW GEDACHTEN, EN UW WEGEN ZIJN NIET MIJN WEGEN, SPREEKT DE HEERE. 9 Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 17 nov 2011 20:26

Afbeelding

Beste Misael,
Misschien kan je de vraagstelling niet zo laten leiden, hierdoor ga je het zoeken in je een hoek die je vervolgens onderbouwd wilt zien met waarheid. Gevolg is dat de waarheid dan moeilijk te vinden is, het is dan een (zelf gecreëerd) spoor geworden. Ter illustratie van je vraag:

Waarom zou God een mens niet willen bekeren of alleen maar van “speciaaltjes” houden…

Misschien klinkt dit wat confronterend maar het geeft gewoon ook een zelfde gedachtegang weer wat niets zegt over een Wil of gedachtegang van God. Het is menselijk denken waarbij je op moet passen om niet in kattengespin te eindigen.

Soms zijn jarenlange religieuze stellingen en leeropvattingen de leidraad van een puzzelhandleiding tot God geworden. Sommige beweren zelfs als je niets ervaren hebt of voelt er geen relatie bestaat met God, zelfs na 50 jaar kerken kan het dan zijn dat je dan niet weet of je zonden nu echt vergeven zijn. Het ‘leed’ dat gevoeld wordt is intens en knagend. Zou opa of oma nu wel of niet een kind zijn geweest…

Deze manier van denken en handelen staat echt haaks op Gods plan met JOU
Ezech. 18:32 Want Ik heb geen welgevallen aan de dood van wie sterven moet, luidt het woord van de Here Here; daarom bekeert u, opdat u leeft…" (een duidelijke boodschap lijkt mij)
Want, al voor de wereld geformeerd werd (laat het even bezinken) was JIJ bij God geliefd en bekend en had Hij al een bestemming voor JOU! (efeze1)
Dit betekent dat God mensen maakt uit liefde met een plan en bestemming en David schrijft dat Hij alles uiteindelijk weeft in de Moederschoot (ps139). Daar ben je dan….

Nu klinkt dit mooi alleen er bestaat tussen Gods plan en de dagelijkse realiteit een kloof
Afbeelding
Door de zondeval staan we op een eiland dat steeds dieper zinkt in de duisternis en waar je gevangen wordt gehouden door leugen, misleiding, geweld, ellende en pijnen.

Je bent hier ook geboren maar zit vastgeplakt aan de heersende macht die zonden heet daardoor blijft je meezinken, waarbij er elke dag gepoogd wordt je te late denken dat Jezus wel bestaat maar dat redding alleen voor “speciaaltjes” is. En God pikt ze uit…
Deze constante bedwelming gaat gepaard met de meest aanlokkelijke producten en geneugten die het eiland ook rijk is en ga zo maar door
Zelfs als u de bijbel van achter naar voren kent, u gaat 50 jaar naar de kerk, u weet dat u zondig bent, u onthoudt u van het slechte pad dan ben u gewoon verloren!

Jezus heeft drie jaar lang in zijn bediening laten zien waarom Hij op aarde gekomen is!

Dat Hij de Vijand (de heersende macht van het eiland) verslaat en zo de macht terugneemt opdat de mensen gered kunnen worden.

(Hand 26,18) Om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij.

Afbeelding

Wat moet je doen om gered te worden?

(Marcus 1:15b) Bekeert u en gelooft het evangelie (Bekering en geloof zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden)

De huur met de huidige heerser in je hart opzeggen en Jezus aannemen als nieuwe Heer van je leven want HIJ alleen kan door Zijn KRUIS jou redding geven.

Hoe neem je Jezus Christus aan?
Rom 10:9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;

Moet ik mij eerst zonde en ellende kennis hebben?
Nee het is geen voorwaarde om Jezus als Heer aan te nemen, maar je zonden moeten wel allemaal stuk voor stuk beleden worden zodat ze afgewast kunnen worden door zijn bloed. Zodat je helemaal gereinigd wordt. Er mogen geen (verborgen)banden meer bestaan met de oude heer.
(Hand.3:19) Heb er dus berouw over en bekeer u tot God; dan zal Hij uw zonden wegdoen, zodat een tijd van verfrissing aanbreekt als u met de Here leef
(1joh 1: 9) Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Maar God doet toch alles ik kan mezelf toch niet bekeren?
Ja God doet echt alles, alleen zoals een predikant de preekstoel beklimt, ontvang je niets als je op je stoel blijft zitten maar zal je in beweging moeten komen.

Hoe moet ik belijden?
Bidt het onderstaande gebed maar hardop

Heere Jezus Christus hier ben ik,
Vandaag geef ik mijn leven over aan U
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat U gestorven bent, aan het kruis voor mij
Dank U wel dat U gestorven bent voor mijn zonden
Want ik besef dat ik een zondaar ben
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Want ik open mijn hart voor U en neem U en Uw waarheid aan
Vul mijn hart en vergeef mijn zonden,
Dank U wel dat u mij reinigt met uw kostbare bloed
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heere Jezus, Dank U wel dat U er bent

Ja ik vindt dit maar niets, het klinkt zo gemakkelijk?
Bidden tot God is nooit vragen om het verkeerde maar om het goede
mocht je twijfelen daag jezelf maar eens uit om de twijfel te overwinnen door te bidden
ik zou haast zeggen baat het niet dan schaad het niet
maar dat zou niet kloppen met Zijn Woord,
want Hij geeft nooit steen voor brood of slangen voor vis...

God werkt echt door heel de wereld heen, bolwerken worden overwonnen, steden veranderd
kijk anders maar eens de trailer van volgende film en stel jezelf nog een keer je vraag
Gods zegen
Afbeelding

(klik anders hier voor hele film van 6 delen)
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 18 nov 2011 10:49

@ Adriano313: De teksten die je opnoemt zijn waar en daar sta ik voor 100% achter, echter je laat wel een eenzijdig beeld qua teksten zien en als je de Bijbel kent ben je je daar denk ik ook wel van bewust.

1 Vraag aan jou: Als de mens voor de val in de staat der rechtheid, zeer goed geschapen, volmaakt, de keuze heeft gehad tussen het Goed (gehoorzamen aan het proefgebod, God te dienen) en tussen het Kwaad (Satan gehoorzamen, van God afvallen) en de mens heeft voor het kwaad gekozen, hoe zou een mens na de val besmet door de zonde ooit nog voor het Goed kunnen kiezen?

Antwoord: Onmogelijk, tenzij dat God die keuze in het hart werkt door de bediening van zijn Geest. Om liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben. De keuze van een Ruth om het volk en de God van Israël te kiezen. En dat niet uit u het is Gods gave (Ef 2), niet uit de werken opdat niemand roeme.

Moet ik dan stil afwachten? Nee, houdt aan met bidden en smeken, hij mocht zich nog wenden. Die hem aanroepen in de nood, vinden zijn gunst oneindig groot. Als je niet beseft in welk een ellende je leeft, zal je ook nooit een Verlosser nodig hebben. Hoe diep moet die ellendekennis zijn? Voor de een minder diep dan voor de ander, dat weet God alleen en zal hij ook volvoeren in de tijd.
We mogen op zijn heil hopen en hier ook vertrouwend in zijn dat Hij die het doen kan, het ook doen wil! Alleen om Zijns Zelfs wil en niet om iets dat in of aan de mens is.

Als ik hier onbekende taal uit, of iets zeg wat niet naar de Bijbel is hoor ik het graag!

Misael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Misael » 18 nov 2011 11:14

wauw, wat een prachtige documentaire!!
wat zou ik graag daar zijn, op die plaatsen waar Gods Geest zulke grote dingen doet..

ik lees jullie antwoorden, ik denk erover na, ik wil jullie bedanken voor jullie moeite en tijd!!
Afbeelding

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 18 nov 2011 11:28

Toen schreef: Als je niet beseft in welk een ellende je leeft, zal je ook nooit een Verlosser nodig hebben. Hoe diep moet die ellendekennis zijn? Voor de een minder diep dan voor de ander, dat weet God alleen en zal hij ook volvoeren in de tijd.

@Toen: ik ben het met je eens hoe jij hier reageert, maar let op! Een mens die God gaat zoeken kan nooit zo'n diep zondebesef hebben dan iemand die God als zijn Vader kent. Laten we juist in het groene nooit te veel nadruk op diepte in zondebesef leggen.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 nov 2011 11:36

Beste Toen, jij hebt het over eenzijdigheid en ik begrijp wel wat je bedoeld. Maar als in de Bijbel mensen die Jezus nog niet kennen tot geloof geroepen worden gebeurd dat niet in combinatie met de dogmatiek.
Bekeert u en geloof het evangelie is de opdracht' en wat 'moet' er zijn om tot Jezus te komen?
Opb. 22:17 die wil die kome .... Waar die wil vandaan komt hoeft de zondaar zich helemaal niet druk over te maken, dat wordt hem niet gevraagd.
Naderhand zal hij echt wel inzien dat God dat gewerkt heeft, anders had hij/zij nog vrolijk en onbekommerd in de zonden/wereld doorgeleefd.

Door de oproep tot geloof te vermengen met leeruitspraken werkt het vaak zo dat het evangelie van z'n kracht wordt beroofd.
Leeruitspraken staan trouwens altijd in een ander verband en worden meestal tegen gelovigen gezegd.
Een enkele keer staan er leeruitspraken nadat het evangelie in ongeloof werd afgewezen. Bijv. Hand.13 en Joh.6.
Iemand die nog niet wederomgeboren is kan 'de melk' nog niet eens drinken, laat staan dat hij/zij de 'vaste spijze' kan verdragen. 1 Kor.3:2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.

Beste Misael, ik bid voor je.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 18 nov 2011 11:56

@1a2b3c: Dat klopt een beginnende gelovige heeft misschien nog niet zoveel aan dit 'vast voedsel'. Maar we moeten ook niet vergeten dat Paulus dit aan de (naar ik meen) Korinthiërs schrijft die nog nooit van Jezus gehoord hebben. De ellende is dat wij het allemaal wel goed weten, als we er van jongsaf aan bij opgevoed zijn. Er zijn tegenwoordig ook veel verschillende geloven en veel verschillende 'wegen' om tot Jezus te komen. Bij Hem vandaan is de toegang ook groot, zelfs voor de grootste zondaar! Alleen God werkt wel door een weg van recht, waardoor het vaak voor de gelovigen een nauwlijks zalig worden is, maar bij God vandaan een open deur is voor elkeen die berouw heeft over zijn zonden. Hiermee wil ik een klein beetje tegenwicht bieden aan de trend van tegenwoordig waarin iedereen maar zo zalig wordt, zonder begrippen als rechtvaardigmaking en heiligmaking zielsbevindelijk te kennen, maar ik zag aan je reactie dat je dat wel met me eens was;)

@ Bertiel: Helemaal mee eens, ik probeerde juist te zeggen dat die ellende kennis niet diep hoefde te zijn. Maar als je je niet bewust bent van het oordeel in je onbekeerde staat heb je ook geen Verlosser nodig, of wel?
Vaak gaat het wel dieper in de weg der heiligmaking, dat ben ik met je eens.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 nov 2011 12:00

quote="Toen"

Moet ik dan stil afwachten? Nee, houdt aan met bidden en smeken, hij mocht zich nog wenden. Die hem aanroepen in de nood, vinden zijn gunst oneindig groot. Als je niet beseft in welk een ellende je leeft, zal je ook nooit een Verlosser nodig hebben. Hoe diep moet die ellendekennis zijn? Voor de een minder diep dan voor de ander, dat weet God alleen en zal hij ook volvoeren in de tijd.
We mogen op zijn heil hopen en hier ook vertrouwend in zijn dat Hij die het doen kan, het ook doen wil! Alleen om Zijns Zelfs wil en niet om iets dat in of aan de mens is.

Als ik hier onbekende taal uit, of iets zeg wat niet naar de Bijbel is hoor ik het graag!

Je vergeet dat een mens van zichzelf niet de zondige staat kan zien, als er "ellendekennis" is, is dat ook Gods Werk, want een ieder kind van God weet dat de Heilige Geest overtuigd van zonden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 nov 2011 12:18

Toen schreef:@1a2b3c: Dat klopt een beginnende gelovige heeft misschien nog niet zoveel aan dit 'vast voedsel'. Maar we moeten ook niet vergeten dat Paulus dit aan de (naar ik meen) Korinthiërs schrijft die nog nooit van Jezus gehoord hebben. De ellende is dat wij het allemaal wel goed weten, als we er van jongsaf aan bij opgevoed zijn. Er zijn tegenwoordig ook veel verschillende geloven en veel verschillende 'wegen' om tot Jezus te komen. Bij Hem vandaan is de toegang ook groot, zelfs voor de grootste zondaar! Alleen God werkt wel door een weg van recht, waardoor het vaak voor de gelovigen een nauwlijks zalig worden is, maar bij God vandaan een open deur is voor elkeen die berouw heeft over zijn zonden. Hiermee wil ik een klein beetje tegenwicht bieden aan de trend van tegenwoordig waarin iedereen maar zo zalig wordt, zonder begrippen als rechtvaardigmaking en heiligmaking zielsbevindelijk te kennen, maar ik zag aan je reactie dat je dat wel met me eens was;)

Paulus spreekt hier tot gelovigen: 1 Kor.3:1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot mensen die geestelijk zijn, maar als tot mensen die nog vleselijk zijn, ALS TOT JONGE KINDEREN IN CHRISTUS. 2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.

God werkt zeker door een weg van recht, helemaal met je eens, maar een zondaar hoeft niet meer te weten dan dat hij zonder Jezus verloren is en dat hij welkom bij Hem is, precies zoals hij op dat moment is.

Rechtvaardigmaking en heiligmaking zielsbevindelijk kennen kan alleen maar door het geloof, dat zul je denk ik wel met me eens zijn. ;)
Daarom moet er van een zondaar zulk soort dingen ook niet verlangd worden aangezien iemand buiten Jezus geestelijk dood is.

Verder zeg je: Er zijn tegenwoordig ook veel verschillende geloven en veel verschillende 'wegen' om tot Jezus te komen.
Jezus is de weg, het gaat niet om 'vanuit welke richting' je komt. Iedereen is welkom Opb.22:17 die kome...
Hij vraagt niet waar we vandaan komen maar heet ons hartelijk welkom, zoals de 'verloren' zoon.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 18 nov 2011 15:04

Beste Toen, (mooie heenwijze)
Een reactie, er is wat, wat m.i. niet klopt (m.b.t. je vraag), ik wil er geen strijd van maken, God houd ook van jou, dus heb ik je lief vandaar mijn antwoord
God wil ik graag door zijn totale woord laten spreken, ik ben het helemaal met je eens...
geen tekst meer of minder en zelfs geen eenzijdige belichting!

Je vraag aan mij (grappig dat je het zelf al beantwoordt hebt)
Als de mens voor de val in de staat der rechtheid, zeer goed geschapen, volmaakt, de keuze heeft gehad tussen het Goed (gehoorzamen aan het proefgebod, God te dienen) en tussen het Kwaad (Satan gehoorzamen, van God afvallen) en de mens heeft voor het kwaad gekozen, hoe zou een mens na de val besmet door de zonde ooit nog voor het Goed kunnen kiezen?

Mijn antwoordt:
Volgens mij klopt (naar aanleiding van genesis) je vraag niet.
Adam en eva waren naar tevredenheid geschapen en in de hof staan 2 belangrijke bomen
De boom des levens (heilige geest, die eeuwig leven geeft en voedt)
De boom met vruchten van kennis tussen goed en kwaad. "daarvan zult gij niet eten, want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven". (dus het tegenovergestelde van de boom des levens)

Adam en eva aten dus van de boom des leven en hadden dus geen kennis wat er gebeurt was met de Cherubs lucifer in de hemel. Wij kunnen dit wel lezen in jesaja 14:12-15 (klik hier) of in ezechiel 28:12-16 (klik hier)
In de vraag stel je dat er een keuze was tussen het goede en het kwaad maar ik hoop dat je nu niet de zelfde fout maakt als eva...
Hou kan je nu kiezen voor kwaad als je nog nooit van de boom van kennis tussen goed en kwaad heb gegeten...Adam en eva konden niet kiezen voor het kwaad als ze er nog niet van gegeten hadden.Ze konden wel kiezen om niet van 1 boom te eten namelijk de boom des kennis des goed en des kwaad, snap je...
Het probleem is dat jij nu verder redeneert, maar dat is onjuist, je gaat een spoor op wat er niet is
Eva deed dit namelijk in de hof ook, het is schijnbaar iets menselijks

gen 3: De slang nu was het listigste.....(dus een sluw listig dier waar de duivel via zijn geest gebruik van maakt); en zei tot Eva: God heeft zeker wel gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in de hof?

Ik las er eerst ook over heen maar hier staat de grootste dwaling (om je van je stuk af te brengen), God heeft dat helemaal niet gezegd (hij zij alleen van de boom des k d GeK) en toch gaat Eva er mee aan de slag...ze zegt zelfs(verzint het ter plekke):

Van de vrucht van het geboomte in de hof mogen wij eten (klopt!), 3 maar van de vrucht van de boom, die in het midden van de hof staat, heeft God gezegd: Gij zult daarvan niet eten (klopt!)

noch die aanraken; (waaaaaaaatttt, dat heeft God helemaal niet gezegd!, snap je de valkuil)

anders zult gij sterven. (ze begint God aan te vullen en glijdt hierdoor juist bij God vandaan)

Dus de slang zoekt een opening en komt door leugen, list en bedrog bij een mens aankloppen om voet aan grond te krijgen. En die heeft hij nu in haar hart gevonden (ze wijkt van Gods pad af en verzint iets) en gaat verder met liegen voor stap 2.

Gij zult geenszins sterven, 5 maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad. (Mooie schotel overladen met een ultieme wijsheid net als God wauw=> God zei juist dat je zou sterven maar eva was even in hoogmoedige gedachten verzonken)

En doordat zij haar gedachten helemaal laat afdwalen (van Gods pad afgaat) en begeert (haar hart er voor open doet)wordt de vrucht ook begeerlijk,
ze was al afgegleden in stap 1, maar nu bij stap 2 trekt ze de lustige jas van hoogmoed (door satan aangegeven) er bij aan met als gevolg ze hield het niet meer. De lust was te groot voor de ogen. (ogen zijn de poorten van je innerlijke) conclusie:
"6 En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden, en zij nam van zijn vrucht en at, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at.

Gevolg: 7 Toen werden hun beider ogen geopend, (God is daar niet meer) en zij bemerkten, dat zij naakt waren (waar God niet is voel je de zonde, de schaamte, de dood)

Wat een verhaal hoe satan probeert en alles uit de kast haalt om jou hart te roven, omdat jij je niet meer focust op het pad van God waar de bijbel juist zegt laat je ogen niet afwijken
En wat doet God desondanks (doordat hij rechtvaardig is en alle gevolgen en Jezus bekendmaakt):
21 En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en trok ze hun aan.

De gedachte achter een proef- gebod lijkt mij meer een menselijk suggestie. Er staat nergens proef in de bijbel gewoon dat God iets verbood met consequentie inbegrepen, n.l. de dood.
Soms is dit heel simpel te vergelijken met een kind. Als het niet doet wat u behaagt, zou je het wel een uit willen schreeuwen, maar dat neemt niet weg dat ondanks het gerecht, je niet meer van je kind houdt...

hoe zou een mens na de val besmet door de zonde ooit nog voor het Goed kunnen kiezen?
Als je eet van de boom heb je ook kennis van goed en kwaad (even voorop gesteld) 22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Dus hij is wel degelijk in staat om het goede te zien. Echter zonde (de macht er achter) is iets wat niet van God is. dus het lijkt mij iets wat complexer dan een soort tegenstelling.

Door het lezen van Gods Woord (en deze Woorden zijn levend!, dus sta op betekent ook geestelijk sta op) kunnen we in goede zin lezen wat Hij wil. Maar afhankelijk hoe onze ogen en oren dicht zitten geplakt (rotzooi) is ons hard versteend geworden. Dus die moeten weer geestelijk open gaan zodat je Gods stem weer kan horen en Zijn heerlijkheid mag aanschouwen... ook zondige mensen horen en zien God.

Je bemerkt hier dat de verstopping veroorzaakt wordt door de geestelijke wereld er achter. De geestelijke wereld beïnvloed dus jou gestel, naar mate je je hart er voor open stelt en de verstening van je hart vindt meer en meer plaats naar mate je de rotzooi toelaat. Maar als jij de Geest van ?God die door Zijn Agape Liefde aan je blijft trekken toelaat, dan is er geen ontkomen meer aan. Daarom is Gods zegen ook zo belangrijk, zodat Zijn liefde op je pad blijft komen en dat je niet verstikt wordt door alleen maar kwaad

En het is deze Liefde die jou geestelijke wereld binnendringt om jou te motiveren om JA te zeggen
Ik wil het samen met JEZUS Christus en niet omdat ik hetzelf wil (dat denken mensen dan vaak dat je God kan toe-eigenen zonder dat Hij er is, misschien het voorbeeld van de broeders van skefas laten spreken) Want zonder zijn aanwezigheid kan je misschien wel wat willen, maar sta je nog gewoon alleen?

Dus als God jouw Geestelijke situatie 'open breekt' de reddingsboei aanreikt, dan kan jij vanuit je zondige bestaan ook het aanvaarden en ja tegen Hem zeggen omdat HIJ het wil.

Dit lijkt mij niet een eenzijdige boodschap. Meer DE boodschap! Dus ja God werkt dit in je hart uit door de bediening van zijn Geest,en dat is dus niet jou eigen prestatie (jas van hoogmoed=> eva)maar door dat Hij het GEESTELIJK doet en De Woorden in je mond legt om het uit te spreken (hallelujah!)
Dus alle roem is en lofprijs is alleen maar aan Hem en niet wat dominees of andere de lucht in blazen dat iemand zichzelf kan bekeren. Dat bestaat ook helemaal niet! Dat is veelal weer een eigen pad om niet de belijdenis toe te spitsen op Jezus Christus (i.p.v een kerkorde, genootschap of leer) maar om dit te verwerpen als eigen werken....

Rom 10:9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;

Beste Toen, Zou jij dit, Gods woorden, hardop kunnen uitspreken? of wil je het niet
Ik, hoop van harte dat je het probeert, en dat je het bovenstaande gebed ook hardop mee bidt
Want het is zoals jezelf zegt wie Hem aanroepen in zijn nood VINDEN zijn gunst ook oneindig groot
los van het psalmvers staat er in 86:7 7 In den dag mijner benauwdheid roep ik U aan, want Gij verhoort mij. Dus er gaat wat gebeuren omdat Hij het Wil en Doet, hopelijk bedoel je er dit ook mee

Als je niet beseft in welk een ellende je leeft, zal je ook nooit een Verlosser nodig hebben. Hoe diep moet die ellendekennis zijn? Voor de een minder diep dan voor de ander, dat weet God alleen en zal hij ook volvoeren in de tijd.We mogen op zijn heil hopen en hier ook vertrouwend in zijn dat Hij die het doen kan, het ook doen wil! Alleen om Zijns Zelfs wil en niet om iets dat in of aan de mens is.

Ik ben het helemaal met je eens dat we allemaal een verlosser nodig, we kennen het kwaad (de boom) maar "eigen kennis" is toch echt "eigen werk" of het nu positief of negatief is. De Heilige Geest overtuigd in welke hoek of gat jou zonde zit die je moet belijden, als een film komt alles in je gedachten voorbij, ja die zonde,en die zonde, dat en dat en dat en voordat je het weet gaan er voordurend films voorbij..Is het mijn werk? absoluut niet want de bijbel leert dan ons hart uitgaat naar hartstochten

Daarom prijs ik God omdat hij het echt doet en niet dat ik halverwege weer zelf gaat doen en je belijdt alle zonden hardop stuk voor stuk en je keert je ervan af! brengt het bij het kruis en vraagt vergeving, bevrijding en genezing.

Als met al een lap tekst met de intentie je het een en ander te verduidelijken
Prijs God en probeer echt het gebed maar eens echt hardop te bidden
Je wandel met Hem zal zeker groeien
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 nov 2011 15:48

@Adriano
Je schrijft hierboven ergens dat Adam en Eva van de boom des levens aten, maar dat is niet zo.
zie Genesis 3:22
Zie de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad, nu dan laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 18 nov 2011 16:30

@Schaapje, volgens mij gaat er iets mis in je constatering

1 Adam en eva aten van de boom des levens die geplant stond in de hof,
het is dus de vrucht van eeuwig leven die Leven gaf

2 In de gevallen staat, is de mens (adam en eva) zondig geworden, hij is gevallen met als bestemming de dood
zonden en de dood zijn dus deel van je geworden en zijn niets ander dan verwant aan de macht van de duisternis
De Bijbel leert ons dat dit de macht er achter is (daarom moeten we getrokken worden uit de macht der duisternis tot het licht)

3. Als de macht van de duisternis achter de zondige mens (lees zonden) zit, dan zou dat een ramp betekenen als ze zouden eten van de eeuwig vrucht
Dan zou de zonden voor eeuwig blijven

4 De 2 cherubsen staan er dus niet om adam en eva alleen maar af te schrikken (veelal aangeleerd boosaardig gedrag over God)
Maar God beschermt de weg naar het eeuwige leven, zodat adam en eva in hun zondige staat, niet eeuwig door konden leven

24 En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer van een zwaard, dat zich omkeerde,
om te bewaren de weg van de boom des levens.
dus dat is ook de reden dat ze niet meer ervan mochten eten (gen.3:22)

Terug naar “Archief”