Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wát? Gecremeerd???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2011 14:31

pol schreef:@morlach....
mensen die niet in Jezus geloven, dus verloren gaan, krijgen die uberhaubt een nieuw lichaam?

Dan nog heb je iedereen uit de Westerse wereld vanaf de Kerstening tot ongeveer 1850-1900. Dat zijn een hele hoop mensen hoor.

Maar goed, dit is typisch iets dat je moet geloven en waarbij je niet al te veel vragen moet stellen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 11 aug 2011 15:51

pol schreef:@morlach....
mensen die niet in Jezus geloven, dus verloren gaan, krijgen die uberhaubt een nieuw lichaam?
Als je dat nou eens aan God overlaat?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 aug 2011 18:53

Als God bij machte is om uit niets de wereld te scheppen, de mens te scheppen: zal Hij dan niet bij machte zijn om uit niets, dus zonder stof en zonder as ook ons verheerlijkte lichaam te scheppen?

Ja Hij is het. Ooit heb ik mijn hersenen gepijnigd met de vraag hoe het moest met kannibalen. Als een kannibaal een lichaam opeet en niet lang daarna sterft, hebben bepaalde stofdeeltjes deel uitgemaakt van twee lichamen van overledenen. Bij wij zouden zij zijn in de opstanding?
Dwaas die TK is, het is iets anders wat gezaaid wordt en iets anders wat opgroeit, vrij naar Paulus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2011 14:58

Mortlach schreef:Dan nog heb je iedereen uit de Westerse wereld vanaf de Kerstening tot ongeveer 1850-1900. Dat zijn een hele hoop mensen hoor.

Maar goed, dit is typisch iets dat je moet geloven en waarbij je niet al te veel vragen moet stellen...

Ik kan me voorstellen dat er op de nieuwe aarde veel meer ruimte is... misschien werkt het met dimensies ook wel anders, wie weet. Ik zie niet zoveel problemen. En voor jouw en mij is het allicht heel lastig te bedenken hoe God mensen die gewoon zijn vergaan of verbrand of verdronken of hoe dan ook zijn omgekomen weer tot leven te wekken... maar als God de aarde en alles daarop kan maken kan Hij dat ook. Overigens zegt de Bijbel dat onze ziel zal opstaan en dat we een nieuw lichaam krijgen dus dat lichaam is ook niet zo belangrijk. Daarom snap ik dat mensen geen principiële bezwaren tegen crematie hebben. Wel heeft begraven een mooie symbolische betekenis die je in de Bijbel terugvindt, die van een graankorrel die in de aarde wordt gezaaid en sterft, en vervolgens in een totaal andere vorm, als koren, gaat groeien en vrucht geeft.

35 Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt en met wat voor lichaam komen zij terug?
36 Dwaas, wat u zaait, wordt niet levend, als het niet gestorven is.
37 En wat u zaait, daarvan zaait u niet het lichaam dat worden zal, maar een kale graankorrel, al naar het voorvalt, van tarwe of van een van de andere graansoorten.
38 God echter geeft daaraan een lichaam zoals Hij heeft gewild, en aan elk van de zaden zijn eigen lichaam.
39 Alle vlees is niet hetzelfde vlees, want het vlees van mensen is verschillend, en het vlees van dieren is verschillend, en dat van vissen is verschillend, en dat van vogels is verschillend.
40 En er zijn hemelse lichamen en er zijn aardse lichamen, maar de heerlijkheid van de hemelse is verschillend, en die van de aardse is verschillend.
41 De glans van de zon is verschillend, en de glans van de maan is verschillend, en de glans van de sterren is verschillend, want de ene ster verschilt in glans van de andere ster.
42 Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.
45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.
46 Het geestelijke is echter niet eerst, maar het natuurlijke en daarna komt het geestelijke.
47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk; de tweede mens is de Heere uit de hemel.
48 Zoals de stoffelijke is, zo zijn ook de stoffelijke mensen, en zoals de Hemelse is, zo zijn ook de hemelse mensen.
49 En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2011 06:49

Bij de opstanding krijg je een verheerlijkt lichaam, net zoals Jezus had toen hij op was gestaan. Dat hoeft natuurlijk niet van dezelfde moleculen gemaakt te zijn als je huidige lichaam. Over een paar jaar heb je immers ook grotendeels andere moleculen in je lichaam dan nu.

columbus
Majoor
Majoor

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wát? Gecremeer

Berichtdoor columbus » 25 okt 2011 15:37

Als we Jezus Christus willen navolgen in alles, kruisdragen, het vlees kruisigen enz.. waarom dan niet begraven worden? Of dat nu in de aarde is of in een spelonk of wat ook, in veel landen kun je nu eenmaal geen gat graven ivm met de rotsachtige ondergrond.

Wat ik me wel afvraag, bij epidemieën als de pest, werden lichamen op grote schaal verbrand om besmetting te voorkomen. Hoe moet je dat zien in het licht van Gods Woord?

Ik ben wel van mening dat begraven de Bijbelse norm is zoals eerder al (Elbert?) aanhaalde, van Genesis tot Openbaring.

En bij de dood van Christus gingen de graven open, de heiligen vertoonden zich in Jeruzalem, dat lijkt me ook een beeld van de toekomst nl, bij de wederkomst van Christus zullen de graven ook opengaan.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 nov 2011 10:50

JeeWee schreef:Als God bij machte is om uit niets de wereld te scheppen, de mens te scheppen: zal Hij dan niet bij machte zijn om uit niets, dus zonder stof en zonder as ook ons verheerlijkte lichaam te scheppen?

Ja, ik weet het: het lijkt zo'n dooddoener. Maar ik kan niets meer bedenken. En dan geef ik het maar aan mijn hemelse Vader, de ALMACHTIGE, schepper van hemel en van aarde.
En dan zet ik ook niet meer mijn hakken in het zand over begraven of cremeren, hoewel ik puur gevoelsmatig de voorkeur geef aan het eerste...

Zo kijk ik er ook tegen aan. Als kind heb ik mij enorme zorgen gemaakt om mensen die verbranden in hun huis. Die konden dan (dacht ik vanuit het geen ik geleerd had toen) nooit meer op de nieuwe aarde terug komen ook al waren zij een kind an God. Dit bleef zo knagen omdat dit niet klopt met hoe ik God heb leren kennen.

Volgens mij maakt het voor God niet uit, maar voor mijn eigen gevoel en uit het oogpunt van Paulus: " Als iemand uit uw midden er moeite mee heeft, doe het dan niet" zal ik persoonlijk voor begraven kiezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2011 13:33

Gerdien B. schreef:Volgens mij maakt het voor God niet uit, maar voor mijn eigen gevoel en uit het oogpunt van Paulus: " Als iemand uit uw midden er moeite mee heeft, doe het dan niet" zal ik persoonlijk voor begraven kiezen.

Oei, dit klinkt als uitnodiging voor de terreur van de minderheid. bij ALLES wat ik doe is er wel iemand in mijn midden te vinden die daar moeite mee heeft, namelijk. Natuurlijk, het is goed dat je rekening met elkaar houdt, maar daar zitten zeker wel grenzen aan bij mij.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 nov 2011 13:47

Het gaat bij mij wel om mijn familie. Ligt er ook wel aan om wie het gaat vind ik. Vage kennissen houd ik minder rekening mee dan met ouders bjiv.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2011 16:41

Gerdien B. schreef:Het gaat bij mij wel om mijn familie. Ligt er ook wel aan om wie het gaat vind ik. Vage kennissen houd ik minder rekening mee dan met ouders bjiv.

Ah, ja, natuurlijk. Dat is niet meer dan normaal, alhoewel ook dat zijn grenzen heeft natuurlijk.

Terug naar “Archief”