Dordtse leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 feb 2004 16:00

Klaas,

Ik kom er met mijn gebrekkige kennis :lol: zo snel niet uit. vind je het bezwaarlijk als ik een en ander voorlegd aan een ds op refoweb?

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 feb 2004 19:35

En ik, met mijn gebrekkige kennis evenmin. :)
Het enige wat ik gevonden heb in 'bijbelstudies over Openbaring van WJO:
en nu citeer ik even n.a.v. Op 3:5
"Het boek van het leven in Openbaring is het boek van G.ds uitverkorenen; het moet niet verward worden met andere voorstellingen van een levensboek, zoals in Ps 69:29 en Ex 32:32/33.
De belofte dat de getrouwen in Sardis niet uit het boek van het leven gedelgd zullen worden, impliceert niet per se dat de mogelijkheid daartoe zou bestaan".

Maar waarom het de mogelijkheid niet impliceert staat er niet bij.
(En het deel waar Op 22 in staat heb ik (nog) niet :?)

Mijn eigen gedachten hierover in eerste instantie:
Er zijn verschillende boeken (Op 20:12)
Er zit mogelijk verschil in de boeken over de Joden en de heidenen.
Maar Op 22:19 is duidelijk, wel wordt er gesproken over 'zijn deel'; welke betekenis zou dat kunnen hebben?
En waarom het verschil met het 'toedoen' in vs 18.

PaLPiTaTioN schreef:Afbeelding Ik was vanavond in Dordt en heb weinig leerregels gezien Afbeelding Afbeelding

Het kan niet anders... je moet gelukkig zijn geweest :D :D :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 feb 2004 20:45

De uitverkiezing wordt gezegd van eeuwigheid te zijn want:

Rom 9
11 Want als [de kinderen] nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, [vast] bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
verder nog 2 Thess2:13; Hand 13:48; 1 Petr. 1:2Ef. 1:5

De uitverkiezing is persoonlijk, want:
Rom9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
Rom 8:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, [namelijk] dengenen, die naar [Zijn] voornemen geroepen zijn.
Rom 8:29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

De uitverkiezing is onveranderlijk, want:
Rom 9:11
2 Tim. 2:19
Joh. 10:28,29 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
1 Petr. 2:8 Dengenen [namelijk], die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
The one thing you can give and still keep is your word.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 feb 2004 22:47

Jacob,

De teksten uit Rom. 8 zouden m.i. zich sterke argumenten voor de uitverkiezing zijn als ze wat eerder in Paulus' brief zouden staan. Nu ze echter staan waar ze staan vraag ik me af of je ze klakkeloos als argumenten voor de uitverkiezing kunt aanhalen. Zoals zo vaak is het een kwestie van context. Ik zal proberen e.e.a. duidelijk te maken a.d.h.v. een analogie.

In de Heidelberger Cathechismus komen we op verschillende plaatsen de wet tegen. In het deel van de ellende wordt gevraag waaruit we onze ellende kennen; antwoord: uit de wet Gods. In het deel van de dankbaarheid worden vervolgens de diverse geboden nader behandeld. Hoewel het over hetzelfde onderwerp gaat zal het duidelijk zijn dat je dat, wat er in het 3e deel gezegd wordt over de wet, niet klakkeloos in kunt vullen in dat wat er in het 1e deel over de wet gezegd wordt. Een ieder zal inzien dat dat geen recht doet aan de context waarin de verschillende aspecten behandeld worden.

Net als de HC kennen ook de brieven van Paulus vaak een duidelijke structuur. In het geval van Romeinen zou je kunnen zeggen dat het van ellende via verlossing en heiliging naar de volmaking gaat. Rom. 8 gaat over dat laatste aspect. De vraag die Paulus hier stelt is hoe je er zeker van kunt zijn dat God ook met jou tot Zijn doel komt. Hoe kun je nou weten dat jij ook eens zult behoren tot de Bruid van Christus waarover zulke mooie (maar ook erg verheven) dingen in de bijbel staan? Goed, je weet van jezelf dat je gelooft in Jezus Christus, maar als je naar je eigen leven, je eigen hart kijkt, dan lijkt die toekomst zo ver weg. Het lijkt misschien wel een onbereikbaar ideaal. Op die vraag antwoordt Paulus vervolgens dat God alle dingen voor de gelovigen laat meewerken ten goede, waarop de door jou aangehaalde teksten volgen: je mag, als gelovige, weten dat jij ook eens tot de bruid van Christus zult behoren omdat dat is wat God wil. Dat is het doel waartoe Hij ook jou gered heeft. Omdat het ten diepste niet op jou aankomt maar op God, kun je ervan op aan dat Hij ook daadwerkelijk tot Zijn doel zal komen. Als dat niet zo zou zijn zou Hij zich vergist hebben...

Voor wat betreft de teksten uit Johannes het volgende. Als Jezus bidt voor Zijn volgelingen dan impliceert dat in feite dat datgene waar Hij voor bidt geen vanzelfsprekende zaak is. Als alles reeds vast stond was een dergelijk gebed niet nodig. Natuurlijk mogen we zien op de kracht van Zijn gebed. Als er Eén is wiens gebeden verhoord worden dan is Hij het wel. Toch lijkt de Schrift nergens uit te gaan van een dergelijke vanzelfsprekendheid. Als je dat wel doet haal je m.i. de angel uit de vele waarschuwingen voor afval en ongeloof die nog volgen.

Als je e.e.a. wilt voorleggen aan de predikanten van Refoweb dan mag je wat mij betreft je gang gaan. Of het erg zinvol is weet ik niet, me dunkt dat de uitkomst op voorhand wel vast staat.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 feb 2004 23:20

Maarten,

Volgens mij raakt alleen je 2e punt de kern van de discussie. Het gaat om de aard van de uitverkiezing, over het overige zijn we het we eens. Ik zal toelichten wat ik bedoel.

Maarten:
De uitverkiezing wordt gezegd van eeuwigheid te zijn want:

Mee eens: God heeft van eeuwigheid een bruid voor Zijn Zoon uitverkoren.

Rom. 9: 11&12 bewijzen deze stelling overigens geenszins. Ze bewijzen alleen dat Jakob uitverkoren was voordat hij geboren was.

Maarten:
De uitverkiezing is onveranderlijk, want:

Ook mee eens: God heeft de gemeente tot bruid van Christus gesteld. Dat zal nooit of te nimmer veranderen.

Maarten:
De uitverkiezing is persoonlijk, want:

Dit ligt wat gecompliceerder. Uiteraard is de uitverkiezing (ook) persoonlijk. Omdat ik deel uitmaak van de gemeente mag ik weten dat ik ook ben voorbestemd om Zijn bruid te zijn. De teksten die jij aandraagt bewijzen m.i. echter niet dat de uitverkiezing in eerste instantie handelt over individuele redding of eeuwige verwerping. Over het liefhebben van Jakob en het haten van Ezau hebben we het reeds uitgebreid gehad. Ik heb m.i. afdoende aangetoond dat dit niet per definitie zegt dat Ezau voor eeuwig verworpen is. Die gedachte kom je in de gedeelten die Paulus citeert niet tegen.

Voor wat betreft Rom. 8 verwijs ik je naar mijn antwoord aan Jacob.

Klaas

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 25 feb 2004 09:59

Klaas schreef:Jacob,

De teksten uit Rom. 8 zouden m.i. zich sterke argumenten voor de uitverkiezing zijn als ze wat eerder in Paulus' brief zouden staan. Nu ze echter staan waar ze staan vraag ik me af of je ze klakkeloos als argumenten voor de uitverkiezing kunt aanhalen. Zoals zo vaak is het een kwestie van context. Ik zal proberen e.e.a. duidelijk te maken a.d.h.v. een analogie.

In de Heidelberger Cathechismus komen we op verschillende plaatsen de wet tegen. In het deel van de ellende wordt gevraag waaruit we onze ellende kennen; antwoord: uit de wet Gods. In het deel van de dankbaarheid worden vervolgens de diverse geboden nader behandeld. Hoewel het over hetzelfde onderwerp gaat zal het duidelijk zijn dat je dat, wat er in het 3e deel gezegd wordt over de wet, niet klakkeloos in kunt vullen in dat wat er in het 1e deel over de wet gezegd wordt. Een ieder zal inzien dat dat geen recht doet aan de context waarin de verschillende aspecten behandeld worden.

Net als de HC kennen ook de brieven van Paulus vaak een duidelijke structuur. In het geval van Romeinen zou je kunnen zeggen dat het van ellende via verlossing en heiliging naar de volmaking gaat. Rom. 8 gaat over dat laatste aspect. De vraag die Paulus hier stelt is hoe je er zeker van kunt zijn dat God ook met jou tot Zijn doel komt. Hoe kun je nou weten dat jij ook eens zult behoren tot de Bruid van Christus waarover zulke mooie (maar ook erg verheven) dingen in de bijbel staan? Goed, je weet van jezelf dat je gelooft in Jezus Christus, maar als je naar je eigen leven, je eigen hart kijkt, dan lijkt die toekomst zo ver weg. Het lijkt misschien wel een onbereikbaar ideaal. Op die vraag antwoordt Paulus vervolgens dat God alle dingen voor de gelovigen laat meewerken ten goede, waarop de door jou aangehaalde teksten volgen: je mag, als gelovige, weten dat jij ook eens tot de bruid van Christus zult behoren omdat dat is wat God wil. Dat is het doel waartoe Hij ook jou gered heeft. Omdat het ten diepste niet op jou aankomt maar op God, kun je ervan op aan dat Hij ook daadwerkelijk tot Zijn doel zal komen. Als dat niet zo zou zijn zou Hij zich vergist hebben...

Voor wat betreft de teksten uit Johannes het volgende. Als Jezus bidt voor Zijn volgelingen dan impliceert dat in feite dat datgene waar Hij voor bidt geen vanzelfsprekende zaak is. Als alles reeds vast stond was een dergelijk gebed niet nodig. Natuurlijk mogen we zien op de kracht van Zijn gebed. Als er Eén is wiens gebeden verhoord worden dan is Hij het wel. Toch lijkt de Schrift nergens uit te gaan van een dergelijke vanzelfsprekendheid. Als je dat wel doet haal je m.i. de angel uit de vele waarschuwingen voor afval en ongeloof die nog volgen.

Als je e.e.a. wilt voorleggen aan de predikanten van Refoweb dan mag je wat mij betreft je gang gaan. Of het erg zinvol is weet ik niet, me dunkt dat de uitkomst op voorhand wel vast staat.

Klaas

En ik maar denken dat ik het goed had uitgelegd. Dat geeft eigenlijk al direct aan hoe zinloos deze discussie is. Misschien moeten we maar gewoon concluderen dat we hier gewoon fundamenteel van mening van verschillen. De kritiek die jij in je laatste alinea beschrijft moet je ook op je zelf betrekken.

Ik kan met jou verhaal niets. Ik zie niet in waarom de verkiezing van een groep ook persoonlijk mag worden opgevat. Omdat God de kerk verkiest ben ik ook verkoren. Ik snap dat niet. Misschien bedoel je het ook niet zo. Ik kom met zoiets al direct in problemen bij bijvoorbeeld de rijke jongeling.

ps mag ik concluderen dat je de laatste tijd meer bent opgeschoven naar een keuze of een vrije wil. Meer dan dat je in het begin deed?

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 25 feb 2004 10:58

Klaas, mag ik jouw mening als volgt kort samenvatten?

(Het gaat er nu dus even over hoe de uitverkiezing volgens jou wel is en niet hoe die volgens jou niet is.)

De uitverkiezing is het besluit van God zalig te maken degenen die zouden geloven en in het geloof zouden volharden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 feb 2004 11:00

Nee, dat is niet mijn mening.

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 25 feb 2004 11:09

Hoi KLaas,

sorry dat ik je verkeerd samenvatte.

Ergens heel veel pagina's terug ben ik jouw reactie op artikel 10 tegengekomen. Ik zal dat eens doornemen. Ik denk dat daar meer van jou visie terug te vinden is.

Groet

Maarten

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 feb 2004 14:55

jacobH schreef:
Klaas schreef:Jacob,

Klaas

En ik maar denken dat ik het goed had uitgelegd. Dat geeft eigenlijk al direct aan hoe zinloos deze discussie is. Misschien moeten we maar gewoon concluderen dat we hier gewoon fundamenteel van mening van verschillen. De kritiek die jij in je laatste alinea beschrijft moet je ook op je zelf betrekken.

Ik kan met jou verhaal niets. Ik zie niet in waarom de verkiezing van een groep ook persoonlijk mag worden opgevat. Omdat God de kerk verkiest ben ik ook verkoren. Ik snap dat niet. Misschien bedoel je het ook niet zo. Ik kom met zoiets al direct in problemen bij bijvoorbeeld de rijke jongeling.

ps mag ik concluderen dat je de laatste tijd meer bent opgeschoven naar een keuze of een vrije wil. Meer dan dat je in het begin deed?

met vr gr

JacobH

Als je zegt ik ga een aantal rode auto's slopen is dat essentieel anders dan wanneer je zegt ik ga die en die rode auto's slopen. Alvast heeft degene het over dezelfde auto's.

*maar aangezien ik op het moment niet in een heldere bui ben leg ik een andere keer wel uit waarom*
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 feb 2004 15:43

Jacobh:
En ik maar denken dat ik het goed had uitgelegd.

Wat dacht je goed uitgelegd te hebben?

Jacobh:
Dat geeft eigenlijk al direct aan hoe zinloos deze discussie is. Misschien moeten we maar gewoon concluderen dat we hier gewoon fundamenteel van mening van verschillen.

Dus je kunt alleen zinning discussiëren als je het eens bent?

Jacobh:
De kritiek die jij in je laatste alinea beschrijft moet je ook op je zelf betrekken.

Ten eerste was dat geen kritiek en te tweede is dat wat ik bedoelde niet op mij van toepassing. Wat ik bedoelde is dat de dominee's uiteraard nooit een antwoord zullen geven dat niet overeenkomt met de belijdenisgeschriften. Ook al zouden ze bij bepaalde dingen hun twijfels hebben dan zullen ze die nog niet in de vragenrubriek en plein public gaan uiten. Ik heb dergelijke beperkingen niet.

Jacobh:
Ik kan met jou verhaal niets. Ik zie niet in waarom de verkiezing van een groep ook persoonlijk mag worden opgevat.

Kijk naar het OT.

Jacobh:
Ik kom met zoiets al direct in problemen bij bijvoorbeeld de rijke jongeling.

?

Jacobh:

Wat dat betreft ben ik volgens mij niet opgeschoven. Ik heb al jaren moeite met de uitverkiezingsleer van de DL. Wat wel verandert is mijn visie op wat uitverkiezing dan wél inhoudt.

Klaas

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 28 feb 2004 00:06

Cathy schreef:
PaLPiTaTioN schreef:Afbeelding Ik was vanavond in Dordt en heb weinig leerregels gezien Afbeelding Afbeelding

Het kan niet anders... je moet gelukkig zijn geweest :D :D :D

was ik zeker. naar goeie metal geluisterd van een hele goeie band die nog betere muziek aan het maken is Afbeelding

beetje erg offtopic trouwens Afbeelding

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2004 12:02

Om weer on-topic te geraken...
Is er geen 'oplossing' voor Op 22?
Jammer , ik was er eigenlijk van overtuigd geraakt dat er geen afval van heiligen was. (vanuit Hebr 6) Maar nu ben ik daar weer niet meer zeker van.
Moeten we dit vraagstuk als een moeilijk puzzelstukje voorlopig aan de kant leggen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 14:05

Cathy schreef:Om weer on-topic te geraken...
Jammer , ik was er eigenlijk van overtuigd geraakt dat er geen afval van heiligen was. (vanuit Hebr 6) Maar nu ben ik daar weer niet meer zeker van.
Moeten we dit vraagstuk als een moeilijk puzzelstukje voorlopig aan de kant leggen?

Huh??? Hebr.6 suggereert toch juist wel afval der heiligen, of ben ik nou gek?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 mar 2004 18:52

Cathy schreef:Om weer on-topic te geraken...

Zou dit niet alles te maken hebben met de zonde tegen de Heilige Geest?

Terug naar “Archief”