Diamantje schreef:Mag ik even wat vragen? Hoe zit dat dan met die uitverkiezing? Ik heb er al het een en ander over gelezen, maar ik snap sommige dingen nog niet. Kan een mens daar helemaal geen invloed op uitoefenen? Maar is dat dan wel eerlijk? (Ik bedoel, God is ongetwijfeld rechtvaardig, daarom vraag ik me ook af hoe dat zit). En welke stromingen geloven in de...predestinatie heette het toch hé?
Laten we de Bijbel openslaan om antwoord te krijgen op je vragen.
Romeinen 8:28-30 schreef:En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook verheerlijkt
Hier staat de uitverkiezing uitgelegd. In eenvoudige woorden. Woorden waarin Hij centraal staat. Want hoe vaak komt "Hij" niet terug? dat "Hij" staat er niet voor niks. Dat kleine woordje omvat de Raad van God volkomen. "Hij" is het antwoord op je eerste vraag;
'kunnen mensen dan daar helemaal geen invloed op uitoefenen' ... Nee .. want het staat opgetekend, voor de grondlegging der wereld, in het Boek des Levens des Lams. Het staat in Zijn handpalmen gegraveerd .. Naar Zijn voornemen geroepen. Daar kan dus niks van ons bij zitten.
Maar waarom dan niet? de zondeval ... wij wisten wie God was, wij wisten hoe te wandelen met God. Maar omdat wij gebogen hebben voor satan .. hebben wij te luisteren naar Hem: "U wil geschiedde". Wij zijn afgedwaald, daarom is het naar Zijn Rechtvaardigheid om te oordelen. Hij heeft daar het recht toe en niemand anders. Het is dus niet oneerlijk dat God Zijn kinderen verordineerd heeft.
Maar moeten we bij de uitverkiezing beginnen? Wie wel en niet zalig worden? Nee .. want dat er nog een uitverkiezing is .. dat is al een Wonder op zich. Dat Hij nog gegeven heeft Zijn Zoon tot middel om behouden te worden .. ! Dan is het genade alleen, als we dat mogen gaan verstaan. Door Woord en Geest onderwezen worden tot Eer en Heerlijkheid van Zijn Naam. Dan is alle roem uitgesloten, dan is het onverdiende zaligheen .. als Christus aan de ziel ontvouwd word. Niet omdat wij voor Hem gekozen hebben, niet omdat wij Hem aangenomen hebben, niet omdat wij het waardig zijn, maar enkel en alleen Christus zondaarsliefde. Dat God nog naar mensen om wilt zien .. die tegen Hem gekozen hebben. Laat Hem dan niet staan! Hij die aan de deur van ons hart klopt .. "Laat Mij binnenkomen" .. Nu is de deur van de Genade nog open, maar straks? voor eeuwig te laat.
Het is een lang verhaal geworden, maar hopelijk mag er een beantwoording in door klinken. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust .. misschien kunnen anderen me dan helpen om dit prachtige leerstuk , dat de Heere verheerlijkt, uit te leggen. Het is gebrekkig, maar het is een poging.