Christelijke fora versus andere fora

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

VGC
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Christelijke fora versus andere fora

Berichtdoor VGC » 04 nov 2011 23:33

schaapje schreef:Er bestaan ook christelijke fora, waar je zelfs als christen niet welkom bent, vooral als je kritiek hebt
op de "leer" of op de manier van het partijdig moderen, op z.g. kwestende uitdrukking, en die het zelfs presteren om als je men zich eerlijk uitspreekt bij een afscheid van dit forum, wat daarvan de reden, pffft ....weg is het bericht, zelf dat mag niet door anderen gelezen worden.

:-oo

Wat is Christelijk ?

klopt helemaal, er zijn er zelfs die je dan meteen bannen. :shock:
Wie heeft er bij jou de touwtjes in handen?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 nov 2011 10:25

quote="VGC"
klopt helemaal, er zijn er zelfs die je dan meteen bannen. :shock:

Het is maar goed dat God ons niet zal bannen ..... wat is het fundament van ons geloof,
is dat niet Christus Jezus onze verlosser waardoor wij onder het Nieuwe Verbond staan.
Genade is het waardoor wij allen in het boek des levens geschreven zijn, weten dat Jezus
het enige ware offer voor ons was.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 nov 2011 15:05

[/quote]
klopt helemaal, er zijn er zelfs die je dan meteen bannen. :shock:[/quote]
Dat zijn alle denominaties die eigenlijk verlengstukjes zijn van de ''kerk'' die eerst vervolgd werd, en na Nicea zelf ging vervolgen.
Heersen ipv dienen, oordelend en veroordelend, vaak ook pro-doodstraf, terwijl deze genadetijd daar geen authoriteit voor verleent, want de tijd daartoe is nog niet aangebroken.
''het oordeel komt alleen Hem toe'', en het ''oordeelt gij Andermans knecht?'' schijnt niet in hun Bijbel voor te komen.
Het medechristenen de mond snoeren ipv zachtmoedig vermanen, is ze vreemd.
Erg triest, en eigenlijk gewoon een cyber-roomse excommunicatie.
Of een virtuele brandstapel. kies maar .
Schaapje heeft helemaal gelijk.
En ik weet precies over welk forum het gaat. eentje waar veel ''maar'' gezegd wordt. Het is nooit goed, alles wordt gewantrouwd.Aangaan aan het avondmaal wordt gewantrouwd, niet aangaan bijna gepromoot.Het doet denken aan de farizeers die het koninkrijk het liefst ontoegankelijk maakten voor zoveel mogelijk mensen.(waar het stond in de bijbel weet ik zo gauw niet meer)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 nov 2011 15:56

Mat.23:13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; u gaat er immers zelf niet binnen, en hen die er binnen willen gaan, laat u er niet binnengaan.
Erg jammer dat die geest daar (over)heerst, maar toch zijn daar ook anderen gelukkig.

Wat ik persoonlijk erg irritant vind is als er steeds hele topic's worden weggehaald en nu wordt er ook in postings geknipt en dat laatste vind ik helemaal niet kunnen, dan kun je nog beter de hele reactie weghalen.
Ik ben daar ook even geweest maar m.i. verschilt het niet met het forum waar ze van zijn afgescheiden, hetzelfde dictatoriale regime wat bovendien niet eerlijk wordt toegepast.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 nov 2011 09:34

Op elk forum (christelijk of niet) gelden bepaalde toelatingsregels en regels voor het posten.
Het lijkt me logisch dat een forum dat beleid wil handhaven. Of je het ermee eens bent is een andere zaak.
Als je het er niet mee eens bent, moet je er gewoon niet lid van worden. Zo simpel is het.

Maar het zou ook kunnen dat mensen niet goed in de gaten hebben van welk forum ze lid worden. Of ze zitten gewoonweg te trollen, dat kan natuurlijk ook. Als bijvoorbeeld een motor-fan op een autoforum elke keer over zijn motor begint, dan zal dat als erg irritant worden ervaren. Nogal wiedes dat er op een gegeven moment een ban van komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 nov 2011 12:02

elbert schreef:Op elk forum (christelijk of niet) gelden bepaalde toelatingsregels en regels voor het posten.
Het lijkt me logisch dat een forum dat beleid wil handhaven. Of je het ermee eens bent is een andere zaak.
Als je het er niet mee eens bent, moet je er gewoon niet lid van worden. Zo simpel is het.

Tuurlijk moet een forum zijn eigen beleid handhaven, maar dan wel eerlijk naar iedereen toe, da's het punt waar het mij om gaat.
Overigens had ik geen ban maar ik vond dat er zo oneerlijk gemodereerd werd dat ik opgestapt ben.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 nov 2011 13:04

t'is lastig. Het ene christelijke forum wordt je niet geband voor wat je zegt maar weet je dat er mensen zijn die christen zijn maar daarmee de islam als waar geloof niet uitsluiten.
Het andere forum weet je dat iedereen de bijbel van kaft tot kaft ( en nog wat verder ) geloofd maar is er weer geen vrijheid om echt alles te bevragen.

't Zijn toch net kerken die fora. Is het ene niet loos is er wel wat anders loos.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 nov 2011 13:22

Ongelooflijk dat ik hier halve waarheden omtrent een ander forum moet lezen.
Om op deze wijze je gefrustreerde gram te halen.
Ik begrijp niet dat de mods dit toelaten !
Als je lid wordt van een forum, dien je EERST de regels te lezen, alvorens je JA zegt.
Als je dan ja zegt en je gaat vervolgens zelf die regels trachten te veranderen, logisch dat er dan na vele waarschuwing een ban volgt.
Je wordt nergens zomaar vanaf gesloten. Dan moet je eerst diverse keren gewaarschuwd zijn.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 nov 2011 13:36

Beste mensen, het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic klachten over andere fora te bespreken. Daar leent Refoweb zich niet voor.
Het gaat in dit topic om de vraag waarin christelijke fora zich moeten onderscheiden van andere fora. Laten we ons daar maar op richten.
Ontopic dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 nov 2011 15:53

Een forum is een discussieforum op internet in een online interactive omgeving, waar men publiekelijke berichten kan posten waarop anderen kunnen reageren, zodat er een discussie en uitwisseling kan ontstaan.

Als het dus een christelijk forum is, dan zou het over verschillende zienswijze over het geloven moeten gaan, anders is er geen forum nodig.
Het moet zich onderscheiden van andere fora, dat er met respect (christelijk) met elkaar omgegaan wordt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 nov 2011 15:54

schaapje schreef:Een forum is een discussieforum op internet in een online interactive omgeving, waar men publiekelijke berichten kan posten waarop anderen kunnen reageren, zodat er een discussie en uitwisseling kan ontstaan.

Als het dus een christelijk forum is, dan zou het over verschillende zienswijze over het geloven moeten gaan, anders is er geen forum nodig.
Het moet zich onderscheiden van andere fora, dat er met respect (christelijk) met elkaar omgegaan wordt.

en is het een vereiste dat iedereen christen is?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 nov 2011 16:54

quote="meribel"

en is het een vereiste dat iedereen christen is?

Ik denk het niet, als iemand op dit web komt met oprechte vragen dan kunnen we die gewoon beantwoorden, en zo misschien wat misverstanden over het christelijk geloof weg nemen.

Iets anders is het als er ongelovigen komen die echt anti-christelijk zijn er op uit zijn het geloof belachelijk te maken, en zo erg respectloos zijn.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 nov 2011 22:15

Een christelijk forum kenmerkt zich door het uitdragen van de christelijke vrijheid, wat wil zeggen dat alles geoorloofd is, maar niet alles nuttig.
Een christen vermaant de ander zachtmoedig, en legt hem/haar nooit zijn wil op. Hij heerst niet, maar dient. En alles waarover een meningsverschil zou kunnen ontstaan zou eigenlijk alleen met de bijbel verdedigd mogen worden, geen enkel ander geschrift of schrijfsel.
Want al het andere is onderhevig aan menselijke feilbaarheid, alleen de Schrift, sola scriptura.
Maar dan echt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2011 01:21

boer schreef:Een christelijk forum kenmerkt zich door het uitdragen van de christelijke vrijheid, wat wil zeggen dat alles geoorloofd is, maar niet alles nuttig.
Een christen vermaant de ander zachtmoedig, en legt hem/haar nooit zijn wil op. Hij heerst niet, maar dient. En alles waarover een meningsverschil zou kunnen ontstaan zou eigenlijk alleen met de bijbel verdedigd mogen worden, geen enkel ander geschrift of schrijfsel.
Want al het andere is onderhevig aan menselijke feilbaarheid, alleen de Schrift, sola scriptura.
Maar dan echt.

Excuses voor het off-topic, maar hier gebruik je de term sola Scriptura niet zoals die historisch is bedoeld. Het staat namelijk dat de Bijbel voldoende is om je redding/zaligmaking te bereiken. Niet dat andere geschriften en dingen als traditie er totaal niet toe doen. Niet per se nodig misschien, maar zeker wel nuttig. Maar dat zie je wel vaker, de houding 'de Bijbel is voldoende' wordt geradicaliseerd tot 'De Bijbel, de Bijbel en niets dan de Bijbel'

En dat eerste.. tja, een mooi uitgangspunt, maar je weet zelf ook hoe lang dat standhoudt als het bijvoorbeeld over homoseksualiteit gaat. Niets zachtmoedig, niets geen wil opleggen. Met tucht en verdoemenis wordt gedreigd als je je niet voldoende conformeert. maar goed....
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 08 nov 2011 14:45

Het gaat niet over dit forum, maar wel over deze site. Dan worden er vragen ingestuurd, en die worden beantwoord door dominees of theologen. Maar je mag daar dan niet op reageren, en je mag het zeker niet met de dominee/theoloog oneens zijn. Want hij maakt zijn tijd vrij voor het beantwoorden van een vraag, of zo iets.

Dat vind ik erg vreemd. Een theoloog/dominee is toch ook gewoon een mens, die kan toch een fout maken? En je mag daar toch wel op reageren? Ik maak ook tijd vrij om een vraag te beantwoorden, maar wedden dat ik wel kritiek krijg (wat ik niet erg vind).

Terug naar “[Religie] - Open forum”