God heeft alle mensen lief ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

God heeft alle mensen lief ?

Berichtdoor schaapje » 06 nov 2011 16:14

Mat.5:44
Maar Ik zeg u, hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen.

Ik werd hiermee bepaald omdat er denominaties zijn die leren dat God niet alle mensen lief heeft,
en dat halen ze uit het OT waar een tekst staat dat God Ezau haatte.

Want also lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Ik zou graag de mening van anderen hier over willen horen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: God heeft alle mensen lief ?

Berichtdoor Pasker » 06 nov 2011 16:59

God had inderdaad alle mensen lief en gaf hun allen van Zijn Geest en een hart om Hem lief te hebben.
Maar God heeft lief die Hem liefhebben en God haat die Hem haten.

1 Kor 2,9
Maar, gelijk geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben.

Daaruit maak ik op dat God de moordenaar de rover en de doodslager NIET liefheeft ( wat mij ook redelijk lijkt) maar misschien zie jij dat anders.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 nov 2011 18:14

quote="Pasker"God had inderdaad alle mensen lief en gaf hun allen van Zijn Geest en een hart om Hem lief te hebben.

Waar baseer je dat op, dat God allen van Zijn Geest gaf en en hart om Hem lief te hebben.

Ook hier graag een tekstvermelding en uit het Nieuwe Testament, want wij leven niet meer onder het Oude Verbond.

1 Kor 2,9
Maar, gelijk geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben.

Dat is juist.

Daaruit maak ik op dat God de moordenaar de rover en de doodslager NIET liefheeft ( wat mij ook redelijk lijkt) maar misschien zie jij dat anders.
[/quote]

Ik heb het niet over moordenaars rovers en doodslagers, wij weten immers dat God de zonden haat.
Het gaat mij om de ongelovige mens, de vraag is haat God hun, zoals sommige menen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 nov 2011 19:17

nee Ik denk het niet, want anders hadden ook zij geen kans gekregen om Hem aan te nemen.
maar die Hem niet aannemen hebben zichzelf al veroordeeld.Die Hem wel aannemen zullen niet geoordeeld worden.
Iedereen heeft een wil en een vrije keuze.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 nov 2011 19:46

Er was vanmorgen een gastprediker, en hij vertelde over zijn werk in een klein plaatsje in Israël,
waar hij bezig was een christen-gemeente te stichting. Hij vertelde dat er een ex-moslim zich tot de groep gevoegd had, die kon vertellen hoe intens hij de Joden en de Christenen had gehaat, en toch is die man gegrepen door het evangelie en is bekeerd en wedergeboren.
Als je dan wat voor een moeilijkheden en vervolging deze man te verdragen heeft, dan kan ik alleen maar verwonderd zijn, en zien dat wij een groot liefdevolle God hebben.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 nov 2011 19:51

Ook in de geschiedenis van Ezau zien we hoe liefdevol God is. Ezau leefde in de tijd van Genesis. In Maleachi wordt pas (!) gezegd dat Hij Ezau heeft gehaat, járen na zijn dood dus. Ezau heeft geleefd bij een godvrezende vader & moeder, die Hem vertelden van de God die ook Zijn God wilde zijn. Elke dag heeft Ezau de kans gekregen om de liefde van God te beantwoorden. Is dat nou niet liefdevol?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 nov 2011 21:13

quote="mw"Ook in de geschiedenis van Ezau zien we hoe liefdevol God is. Ezau leefde in de tijd van Genesis. In Maleachi wordt pas (!) gezegd dat Hij Ezau heeft gehaat, járen na zijn dood dus.\

Er wordt hier niet bedoeld "haten"zoals wij het kennen, maar Ezau werd achtergesteld, omdat hij onverschillig was vanwege het eerste geboorterecht, dat hij aan zijn broer gaf voor een bord linzen
Ezau heeft geleefd bij een godvrezende vader & moeder, die Hem vertelden van de God die ook Zijn God wilde zijn. Elke dag heeft Ezau de kans gekregen om de liefde van God te beantwoorden. Is dat nou niet liefdevol?

Misschien heeft hij wel ingezien wat een fout hij had gemaakt, en hoe liefdevol God was, want later
heeft hij God onder tranen(berouw) zijn eerste geboorterecht gevraagd, maar hij heeft het niet gekregen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 nov 2011 21:16

mw schreef:Ook in de geschiedenis van Ezau zien we hoe liefdevol God is. Ezau leefde in de tijd van Genesis. In Maleachi wordt pas (!) gezegd dat Hij Ezau heeft gehaat, járen na zijn dood dus. Ezau heeft geleefd bij een godvrezende vader & moeder, die Hem vertelden van de God die ook Zijn God wilde zijn. Elke dag heeft Ezau de kans gekregen om de liefde van God te beantwoorden. Is dat nou niet liefdevol?

Het woord haten is een zeer slechte vertaling. Er staat ook dat wie zijn vader en moeder niet haat, etc etc... dit ''haten'' zou beter vertaald zijn met afstand nemen van....
Ezau was trouwens de eerste die door het onverschillig staan tegenover het eerstgeboorterecht, God 's belofte die daarin lag, daar afstand van nam.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 nov 2011 21:26

als leek vraag ik me dan het volgende af:
als 'haten' beter vertaald kan worden door 'afstand nemen van'
wat is dan de grondtekst van 'haten' in Spreuken 6:16 ( en is het wel of niet dezelfde als die voor Ezau wordt gebruikt )

16 Zes dingen haat de HEER,
zeven dingen zijn hem een gruwel:
17 ogen die hooghartig kijken en een tong die liegt,
handen die onschuldig bloed vergieten
18 en een hart dat op het kwade zint,
voeten die zich naar de misdaad reppen
19 en getuigen die bedriegen, altijd liegen,
en zij die stoken tussen broers.
Laatst gewijzigd door meribel op 06 nov 2011 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 nov 2011 21:27

Een ding is natuurlijk waar God haat de zonden.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 nov 2011 00:34

quote="Pasker"God had inderdaad alle mensen lief en gaf hun allen van Zijn Geest en een hart om Hem lief te hebben.

schaapje: Waar baseer je dat op, dat God allen van Zijn Geest gaf en en hart om Hem lief te hebben.

Pasker: Omdat er mensen zijn die hun naaste liefhebben en er mensen zijn die God aanspreken met "Vader".

Citaat Pasker:

schaapje: Ook hier graag een tekstvermelding en uit het Nieuwe Testament, want wij leven niet meer onder het Oude Verbond.

Pasker: Is God veranderd volgens jou, is Hij niet meer de zelfde als vroeger?

Citaat:
1 Kor 2,9

schaapje: Dat is juist.

Pasker: Je zegt; dat is juist. En wat is dan het deel van hen die God niet liefhebben

Citaat Pasker:
[/quote]

schaapje: Ik heb het niet over moordenaars rovers en doodslagers, wij weten immers dat God de zonden haat.
Het gaat mij om de ongelovige mens, de vraag is haat God hun, zoals sommige menen.

Pasker: Dus volgens jou haat God de zonde maar de moordenaar van Zijn kinderen niet?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 nov 2011 09:07

Pasker het is en blijft moeilijk om met jou een discussie aan te gaan, want je geeft geen antwoord op vragen die er gesteld worden.

Nogmaals hoe kom je er bij dat God aan ALLEN van zijn Geest gaf ?...omdat Hij ALLE mensen lief heeft.

Dan zeg je; God heeft lief die Hem lief hebben en haat die Hem haten ?

God is altijd en eeuwig dezelfde maar wij leven in het Nieuwe Verbond in de genadetijd
En geef eens antwoord waarom Jezus zegt hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
Als Jezus Zijn vijanden niet lief zou hebben en ook voor hun gestorven is, dan draagt Hij ons iets op
wat Hij zelf niet doet?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 nov 2011 09:12

Voor zover blijkt uit hand, word de Geest pas gegeven. wanneer de bekeerde ermee wordt gedoopt, en daarmee getuigt dat hij/zij het Woord en het Offer aanneemt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 nov 2011 09:53

Nee, God heeft niet alle mensen lief.

'want de Vader Zelf heeft u lief, omdat u Mij hebt liefgehad en hebt geloofd dat Ik van God ben uitgegaan.' (Joh 16,27)

'En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt....' (Gen 12,3)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 nov 2011 10:00

boer schreef:Het woord haten is een zeer slechte vertaling. Er staat ook dat wie zijn vader en moeder niet haat, etc etc... dit ''haten'' zou beter vertaald zijn met afstand nemen van....
Ezau was trouwens de eerste die door het onverschillig staan tegenover het eerstgeboorterecht, God 's belofte die daarin lag, daar afstand van nam.

Het spijt me voor je, maar in de grondtekst staat daar miseō wat toch echt haten betekent en waar 'afstand nemen van' geen correcte vertaling van is.

miseō
1) haten, najagen uit haat, verafschuwen
2) gehaat worden, verafschuwd

-bron-

Ik begrijp de wens om in de context van Lukas 14:26 de betekenis van haten te willen verzachten, want als het goed is haat niemand zijn eigen ouders. Desondanks staat er echt haten, wat zeer zeker verafschuwen betekent. Vergelijk het maar met Mattheus 10 waar hij iets van dezelfde strekking zegt, maar dit keer leent de context zich absoluut niet voor het scheppen van verzachtende omstandigheden.

35 Want Ik ben gekomen, om de mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig.

Er staat dat zij die huisgenoten zijn vijanden zullen worden en vijanden haten elkaar, natuurlijk de pacifist uitgezonderd, maar wie enige kennis van de eerste eeuw heeft weet dat de joden dat allerminst waren.

Kortom, hoe vreemd en onmogelijk het ook klinkt 'wie zijn vader en moeder niet haat', betekent echt wie zijn vader en moeder niet verafschuwt. Helaas zal je met een ander voorstel moeten komen, want tornen aan de betekenis van het woord haten kom je niet mee weg omdat de grondtekst zich daar niet toe leent.

Naar mijn idee worden in deze context niet iemands fysieke ouders bedoeld, gezien ook het feit dat Petrus zijn schoonmoeder in huis had (Mat 8,14) doch heb ik dit eerder ook al eens geschreven en toen werd het verworpen. Dan is de enige te trekken conclusie natuurlijk wel dat je inderdaad je biologische ouders moet haten als in verafschuwen om Christus te volgen. Nee, dan blijf ik nog liever bij een stelling die zij vergezocht vinden, want ik vind de hunne liefdeloos.

Terug naar “[Religie] - Open forum”