Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor NdW » 05 nov 2011 10:55

Hier ook een krijsend kind na de voeding. :( De melk komt er als een fontein uitzetten en ze kokhalst veel. Ze slaapt slecht, want ze heeft gewoon last van die melk... Volgens mij komt het echt door mijn overproductie... ze drinkt namelijk erg gulzig, verslikt zich regelmatig en hapt hierdoor veel lucht.
Iemand een gouden tip? Ik vind het zo zielig en we zitten samen na de voeding iedere keer allebei helemaal onder de uitgespuugde melk. (Terwijl ze een grote slab om heeft en ik met handdoeken erbij zit. Vooraf de spanning eraf kolven helpt ook niet voldoende. Anders ga ik gewoon afkolven en weer even een flesje proberen. Dan weet ik tenminste dat ze niet teveel binnenkrijgt en rustig kan drinken.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 05 nov 2011 12:44

Vervelend NdW! Er is hier al eerder gesproken over blokvoeden, kijk anders eens op borstvoeding.com, staan ook veel tips over allerlei bv problemen! Succes!

Hier zit meneer vanaf woensdag weer op 2x per nacht.
Blijft pittig en doorbijten. Gisteravond om 8uur na de voeding een papfles gemaakt, heeft hij helemaal opgedronken.
Toch was hij rond 12u weer wakker. Ik vind dat een ontzettend vervelende tijd. Ik heb niet de puf om zolang op te blijven (op werkdagen gaat de wekker om 6u) en als ik slaap, slaap ik op dat tijdstip zooo vast.

Ben benieuwd of het misschien toch niet een aankomend tandje is. Hij heeft nu ook vieze poep en rode billetjes en is enorm jengelig. We zullen zien...

Verder word ik op dit moment echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeel chagrijnig van iedereen die het beter denkt te weten.
'je moet hem niet in je bed voeden'
'je moet hem gewoon laten huilen'
'dit is echt niet normaal'
'ik zou stoppen met borstvoeding'
'geef gewoon nog een fles joh'.

Pfff...

Maar van jullie tips word ik erg blij! Thanks! :-)

O ja, @Koeitje, ik zou dat advies ook niet opvolgen :O Ik kan echt slecht tegen huilen (wat hier ook echt krijsen is).

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 05 nov 2011 14:28

@ jannoek: die papfles na de voeding van 8 uur, geef je die dan meteen na die voeding of later? als je die nu eens zou geven vlak voordat je zelf naar bed gaat? misschien houdt ie het er dan wat langer op vol?

@ ndw: wat vervelend zeg. herken het een klein beetje, hier ook vaak onrustig na de voeding en het borrelt dan allemaal in haar buikje. maar veel spugen doet ze dan weer niet...
misschien een idee om een lactatiekundige te bellen?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 05 nov 2011 14:33

Lieve koeitje,
Vertrouw maar op jezelf, dan doe je het't beste! Het cb heeft soms echt goede adviezen maar een advies om een kind een half uur(!!) te laten huilen is ook m.i. geen goed advies. Alsof je door voedingen te rekken met huilen een dag-nachtrimte erin krijgt! Je krijgt zo een hardstikke negatieve cirkel.

Als je het dag en nachtritme een handje wil helpen -zover dat al zou kunnen- dan zou ik eerst overdag hem niet 4 uur laten slapen maar max 3 uur. Dat een paar dagen doen (niet 1 dag) en kijken of hij dan inderdaad 's nachts langer slaapt.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 05 nov 2011 14:41

vpk schreef:@ schipje: onder negatieve effecten van medicatie op bv zou ik denk ik wel iets anders verstaan dan de negatieve effecten van fv op lange termijn.. :wink:

Misschien wel, ligt eraan welke effecten het zijn. Het risico op negatieve effecten van fv op lange termijn zijn vergelijkbaar met de risico's waar een kind aan blootgesteld word als de moeder tijdens de zwangerschap tabak, alcohol of drugs gebruikt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 nov 2011 15:47

Schipje schreef:Misschien wel, ligt eraan welke effecten het zijn. Het risico op negatieve effecten van fv op lange termijn zijn vergelijkbaar met de risico's waar een kind aan blootgesteld word als de moeder tijdens de zwangerschap tabak, alcohol of drugs gebruikt.

Ben benieuwd naar je bron.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 05 nov 2011 17:39

@ Schipje, ook ik benieuwd waar je dit vandaan hebt, ik vind het eerlijk gezegd nogal wat om dat zomaar te zeggen, zonder te melden waar je dit vandaan hebt.

@ Koeitje: pittig zeg, sterkte!

@ Jannoek: herkenbaar die opmerkingen, ik kon ook iedereen wel schieten die meende dat ik moest stoppen met de bv. Uiteindelijk moeten jij en je kind er zelf aan toe zijn op het moment dat jij dat wilt. Sterkte met de gebroken nachten!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 05 nov 2011 21:50

NdW, ik zou proberen een poosje te gaan blokvoeden (hier moest ik na elke regeldag een paar dagen blokvoeden en dan ging het alweer stukken beter). En geen venkelthee, bvthee meer drinken, mocht je dat drinken.

Koeitje, ik geef 's nachts vaak in de eerste instantie even een speen, ze laat dan gauw genoeg merken of ze gewoon weer verder wil slapen of toch echt honger (of mamahonger heeft). Laten huilen zou ik niet voor kiezen, maar voor nu berusten in het feit dat je er s nachts nog uit moet. Dat hoort er gewoon bij bij kleine beebjes, en mij geeft t gewoon de meeste rust om dat maar te accepteren.

Hier gingen de afgelopen nachten weer wat beter. Ik heb haar overdag veel bij me gedragen, omdat ik zeker weet dat ze s nachts wakker wordt omdat ze mamahonger heeft. En toen werd het s nachts toch weer wat rustiger gelukkig. Vandaag heb ik haar wat minder bij me gehad, dus hoe het nu wordt... Deze avond belooft nog niet veel goeds.
Waar ik nog wel over twijfel is om haar bij me in bed te laten slapen. Het is eigenlijk de enige manier om wat meer rust te pakken in slechte nachten, maar voelt niet helemaal safe :S
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 05 nov 2011 22:28

AikonGirl schreef:Ben benieuwd naar je bron.

nou, ik ook

@parkiet: hoe oud is m. mu? kan mij voorstellen dat je haar niet bij je in bed durft te laten slapen... durf het ook niet..
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 nov 2011 22:32

Misschien is een co-sleeper dan wat?
Ik heb er geen moeite mee, die kleine bij ons in bed.
Al slaapt ze er normaal gesproken niet. Wel de eerste twee weken van dr leven.

Des nachts haalt mijn man haar op, en breng ik haar weg.
Scheelt ook weer..

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 nov 2011 07:37

Parkiet: als je het op de juiste manier doet, kan het prima hoor! Manoël slaapt al vanaf zijn geboorte bij ons in bed!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 nov 2011 10:55

@parkiet: misschien is een bedje tegen jullie bed aanzetten een idee? Zodat je toch handje vast kunt houden, ofzo?

Ik ben groot voorstander van co-slapen. Nu heb ik nooit een baby gehad, maar wel een 2-jarige die alle hechtings-stappen moest inhalen en daarvoor 'als een baby' terug moest in die stapjes. Het samen slapen heeft echt wonderen gedaan. En we kennen hier het fenomeen gebroken nacht ook helemaal niet, daardoor. Want hij werd en wordt vaak zat wakker, maar omdat hij direct onze nabijheid voelt, slaapt hij meteen weer in.

Ik snap wel dat het spannend kan zijn, want zo'n kleintje, daar zou je zomaar bovenop kunnen gaan liggen. Maar toch kan ik me dat niet voorstellen. Ik vond het in het begin ook 'eng' (zoonlief was met zijn 82 cm en 9 kilo natuurlijk wel formaat grote baby). Maar na een paar nachten was ik er zo aan gewend. Je stelt je er onbewust op in, ofzo.

In elk geval: veel adoptie-ouders zetten het bedje tegen hun bed aan, zodat een hand uitstrekken genoeg is. Maar ook hoort je kindje dan je ademhaling, die heel directe nabijheid. Werkt ook wonderen. Dus is misschien ook een tip. En als het niet past in de slaapkamer: gewoon even verbouwen. Schuiven dat bed, en slapen allemaal.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 06 nov 2011 12:54

@Parkiet: Ik had van te voren ook niet verwacht dat ik N bij me in bed zou nemen. Maar ze sliep zo slecht... en wij erbij, terwijl de wieg naast ons bed staat. Toen hebben we haar tussen ons in gelegd, en slapen dat ze deed: heerlijk een goed slapende baby en papa&mama die ook lekker kunnen slapen. Ik geloof er echt niet in dat je bovenop je kind gaat liggen. Ik slaap er niet minder goed door (maar juist beter) en je intuitie zorgt er echt voor dat je -ook in je diepe slaap- beseft dat zij naast je ligt. Ze ligt hier nog steeds na de laatste nachtvoeding in ons bed.

Ik heb momenteel een harde schijf op/in m'n borst die ik niet weggemasseerd krijg... ik hoop niet op een borstontsteking. :roll:
Ik ga het blokvoeden maar eens proberen. Sinds gister kolf ik alles af en geef ik haar de fles. Het is geweldig! Ze drinkt rustig die fles leeg, zonder zich constant te verslikken. Daarna laat ze een boertje en spuugt een klein beetje en slaapt weer. Tenminste niet tussen de voedingen iedere keer huilen en wakker zijn omdat er spuug of een boertje dwars zit en het er vervolgens pas net voor de volgende voeding uit komt zetten.
Ach ja, het blijft een beetje zoeken wat het beste is. En laat die mensen met die eindeloze adviezen lekker links liggen. Ik zeg nu gewoon ja (en amen) en doe er vervolgens niks mee (alleen als het me goed lijkt). Ik doe gewoon waar ik mezelf goed en lekker bij voel en wat ik denk dat het beste is voor N. Maar dat moet je wel leren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 nov 2011 13:39

@NdW, wat vervelend zeg. Heb je ook al paracetamol geslikt? en iets warms op je borst leggen helpt ook. En legen, legen, legen die borst. Desnoods kolven.
Wat voor fles gebruik jij?

Hier ook ineens vanochtend tijdens de dienst dat ik een hele zere plek kreeg in m'n borst. Thuis gelijk gekolfd en aangelegd.
Het is nog wel gevoelig maar niet zo heftig als tijdens de dienst.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 06 nov 2011 15:52

AikonGirl schreef:Wat een advies van het CB zeg... :redface:
Ik zou dat echt niet gaan opvolgen, koeitje.

Dat is ook niet gebeurd kan ik vertellen. Maar toen we de eerste keer de "pruttelgeluidjes" even lieten voor wat ze waren, sliep hij nog een uur door. Het lijkt alsof hij die korte huiltjes uit gewoonte doet. Daarna gaf hij wel echt goed aan dat hij honger had (wat veel heftiger klonk dan zijn gepruttel van 5 minuten) en we hadden inderdaad het hart niet om dat een half uur aan te moeten horen. Dus stonden we netjes na een minuut al naast z'n bedje. Vond het ook echt niet kunnen om dat langer te laten.
Inderdaad achteraf gezien een heel raar advies, we gaan maar gewoon weer op ons gevoel verder. Dat doorslapen komt wel een keer. Ze bedoelde het misschien om aan te geven dat je soms best even kunt wachten, maar als hij heel duidelijk aangeeft honger te hebben -en dat herken ik nu zeker- dan ga ik gewoon voeden hoor.
Dus bij dezen kan ik iedereen gerust stellen ;)
Laatst gewijzigd door Koeitje op 06 nov 2011 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”