Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor schaapje » 04 nov 2011 14:50

quote="Bertiel"
Op het moment zijn ze bezig met een serie over de HSV in het kerkblad en ik ga er echt een mail over sturen, maar weet nu al voor 99% zeker dat ik beter tegen een boom kan gaan praten...
Het enige denk ik wat help is met liefde blijven gedenken en voor ze blijven bidden.

Misschien is het wel makkelijker om in de liefde te blijven en voor ze te bidden als het om teksten
over de HSV gaat.
Maar dat is niet hetzelfde als een verstoting en vernedering moet doorstaan, Bertiel
daar komt heel wat pijn en verdriet bij kijken, en gaat wel even duren voordat je weer in liefde
over hun kan denken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 nov 2011 15:09

schaapje schreef:Maar dat is niet hetzelfde als een verstoting en vernedering moet doorstaan, Bertiel
daar komt heel wat pijn en verdriet bij kijken, en gaat wel even duren voordat je weer in liefde
over hun kan denken.

Eens, maar is boosheid/verdriet/haat een goede bron om een column te schrijven en die dan op een website te plaatsen, die bedoelt is voor een gedeelte van de wereld die tegen, de in de column gekwetste groepen, aan schuurt??
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2011 15:26

Bertiel schreef:@ 1a2b3c: je hebt gelijk dat Jezus met scherp schoot om het zo maar eens te zeggen, maar waar kan ik in de bijbel vinden dat wij met hetzelfde kruit mogen schieten?? Wij hebben deze autoriteit niet!!

Waar staat in de Bijbel dat wij niet met hetzelfde kruit mogen schieten?
Er staat in de Bijbel dat wij Jezus moeten navolgen, dat Hij ons een Voorbeeld heeft nagelaten.
Paulus heeft dat ook gedaan, zie Galaten.
Dwaalleer is van de duivel en in Ef.6 staat dat we de strijd tegen de duivel hebben.

Zeggen dat het de toon is die muziek maakt ...

Ik zal niet ontkennen dat de toon normaal gesproken belangrijk is, maar neem me niet kwalijk hoor, als iemand op tijd wakker wordt (of schrikt) en het grote gevaar ziet waarin hij verkeert, zal hij alleen maar blij zijn dat het nog op tijd is geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat je dan drukte maakt over de toon waarop dat gebeurd is, daar gaat het helemaal niet om.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 nov 2011 15:33

1a2b3c schreef:Waar staat in de Bijbel dat wij niet met hetzelfde kruit mogen schieten?
Er staat in de Bijbel dat wij Jezus moeten navolgen, dat Hij ons een Voorbeeld heeft nagelaten.
Paulus heeft dat ook gedaan, zie Galaten.
Dwaalleer is van de duivel en in Ef.6 staat dat we de strijd tegen de duivel hebben.

Zeggen dat het de toon is die muziek maakt ...

Ik zal niet ontkennen dat de toon normaal gesproken belangrijk is, maar neem me niet kwalijk hoor, als iemand op tijd wakker wordt (of schrikt) en het grote gevaar ziet waarin hij verkeert, zal hij alleen maar blij zijn dat het nog op tijd is geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat je dan drukte maakt over de toon waarop dat gebeurd is, daar gaat het helemaal niet om.

Ik zeg niet dat we ons mond moeten houden, absoluut niet! Ik zeg alleen dat we niet moeten denken dat we hetzelfde onderscheidende vermogen hebben als dat Christus heeft en dat we daarom ook niet met dezelfde felheid tekeer mogen gaan.
Ik zou niet weten hoe iemand dat bijbels kan verantwoorden!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 nov 2011 15:34

quote="Bertiel"

Eens, maar is boosheid/verdriet/haat een goede bron om een column te schrijven en die dan op een website te plaatsen, die bedoelt is voor een gedeelte van de wereld die tegen, de in de column gekwetste groepen, aan schuurt??

Dat is dus inderdaad wat anders dat wat jij net zei over hoogmoedig en hooghartig zijn, maar nu voeg je bij boosheid en verdriet een woordje haat toe.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2011 15:45

Bertiel schreef:Ik zeg niet dat we ons mond moeten houden, absoluut niet! Ik zeg alleen dat we niet moeten denken dat we hetzelfde onderscheidende vermogen hebben als dat Christus heeft en dat we daarom ook niet met dezelfde felheid tekeer mogen gaan.
Ik zou niet weten hoe iemand dat bijbels kan verantwoorden!!

Klopt dat wij niet hetzelfde onderscheidende vermogen hebben als Jezus.
Toch heeft Hij ons Zijn Geest gegeven en in 1 Joh.4:1 staat: beproef de geesten of zij uit God zijn;
En de dwaalleer waartegen SMS ageert is echt wel te onderscheiden van de Bijbelse leer.
Ik zou het niet kunnen verantwoorden als ik niet alles had gedaan wat in mijn vermogen is om die dwaalleer tegen te gaan.
Een ieder zal dat op zijn eigen manier doen die bij hem past, we zijn nu eenmaal allemaal verschillend. Dus laten we elkaar verdragen.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 nov 2011 19:27

schaapje schreef:
Dat is dus inderdaad wat anders dat wat jij net zei over hoogmoedig en hooghartig zijn, maar nu voeg je bij boosheid en verdriet een woordje haat toe.

Dat is volgens jou toch de oorsprong om dit soort columns te schrijven?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 nov 2011 19:29

1a2b3c schreef:Klopt dat wij niet hetzelfde onderscheidende vermogen hebben als Jezus.
Toch heeft Hij ons Zijn Geest gegeven en in 1 Joh.4:1 staat: beproef de geesten of zij uit God zijn;
En de dwaalleer waartegen SMS ageert is echt wel te onderscheiden van de Bijbelse leer.
Ik zou het niet kunnen verantwoorden als ik niet alles had gedaan wat in mijn vermogen is om die dwaalleer tegen te gaan.
Een ieder zal dat op zijn eigen manier doen die bij hem past, we zijn nu eenmaal allemaal verschillend. Dus laten we elkaar verdragen.

Nee, is zeker niet te verantwoorden als we de dwaalleer niet tegengaan, maar we hebben ons wel te houden aan een bijbels verantwoorde manier, en dat is volgens mij toch echt niet door ergernis op te wekken

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2011 19:36

Bertiel schreef:Nee, is zeker niet te verantwoorden als we de dwaalleer niet tegengaan, maar we hebben ons wel te houden aan een bijbels verantwoorde manier, en dat is volgens mij toch echt niet door ergernis op te wekken

Een Bijbels verantwoorde manier... dan is het kringetje weer rond, want Jezus ....enz en Paulus ..... (zie vorige reactie)
En reken maar dat de farizeën zich ergerden aan Jezus, en de woorden van Paulus werden ook niet door iedereen in dank aanvaard.

Prioriteiten stellen, dat mensen zich ergeren is heel wat minder erg dan dat je kans laat liggen om mensen wakker te maken. Al is het er maar één.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 nov 2011 19:57

1a2b3c schreef:Een Bijbels verantwoorde manier... dan is het kringetje weer rond, want Jezus ....enz en Paulus ..... (zie vorige reactie)
En reken maar dat de farizeën zich ergerden aan Jezus, en de woorden van Paulus werden ook niet door iedereen in dank aanvaard.

Prioriteiten stellen, dat mensen zich ergeren is heel wat minder erg dan dat je kans laat liggen om mensen wakker te maken. Al is het er maar één.

maar we waren het over eens dat we voor de scherpte die Jezus gebruikte de autoriteit en de hartenkennis niet hadden, toch?
Verder, Paulus, waar lees ik dat hij scherp was??
Inderdaad prioriteiten stellen, maar je broederen tot ergernis zijn wordt uitdrukkelijk verboden, dus dat is niet de juiste manier!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2011 20:24

Bertiel schreef:maar we waren het over eens dat we voor de scherpte die Jezus gebruikte de autoriteit en de hartenkennis niet hadden, toch?
Verder, Paulus, waar lees ik dat hij scherp was??
Inderdaad prioriteiten stellen, maar je broederen tot ergernis zijn wordt uitdrukkelijk verboden, dus dat is niet de juiste manier!

Mensen zijn geen hartenkenners, maar om te zien dat deze leer een dwaalleer is hoef je geen harten te kennen, daar is Bijbelkennis voor nodig.
Lees de Galatenbrief en je ziet dat Paulus ook scherp was o.a. had hij het over uitzinnige Galaten en Gal.5:12 Lieten zij die u opruien, zich maar afsnijden!

Dat we geen ergenis moeten geven staat niet in het verband waarin jij het nu aanhaald.
In de Bijbel wordt juist gewaarschuwd dat er geen ergenis gegeven mag worden zodat de naaste daardoor verloren gaat.
Degenen die zich ergeren aan een toon lopen daar geen levensgevaar door op, maar anderzijds is het mogelijk dat anderen erdoor worden opgeschrikt zodat het tot hun behoud kan werken.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 nov 2011 20:55

1a2b3c schreef:Mensen zijn geen hartenkenners, maar om te zien dat deze leer een dwaalleer is hoef je geen harten te kennen, daar is Bijbelkennis voor nodig.
Lees de Galatenbrief en je ziet dat Paulus ook scherp was o.a. had hij het over uitzinnige Galaten en Gal.5:12 Lieten zij die u opruien, zich maar afsnijden!

Dat we geen ergenis moeten geven staat niet in het verband waarin jij het nu aanhaald.
In de Bijbel wordt juist gewaarschuwd dat er geen ergenis gegeven mag worden zodat de naaste daardoor verloren gaat.
Degenen die zich ergeren aan een toon lopen daar geen levensgevaar door op, maar anderzijds is het mogelijk dat anderen erdoor worden opgeschrikt zodat het tot hun behoud kan werken.

Dus alles is toegestaan om de mens te bereiken??

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 nov 2011 21:07

quote="Bertiel"

Dat is volgens jou toch de oorsprong om dit soort columns te schrijven?

Ik begrijp je niet ...waar zou ik dat gezegd hebben? ik heb het niet over haat gehad, juist niet.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 nov 2011 21:19

[quote="schaapje"
Ik begrijp je niet ...waar zou ik dat gezegd hebben? ik heb het niet over haat gehad, juist niet.[/quote]

Van verstoting en vernedering krijgen we boosheid en verdriet en mogelijk zelfs haat, en vanuit die emotie wordt de hooghartige en hoogmoedige columns geschreven, zo was toch de cirkel die we samen opgesteld hadden==

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 nov 2011 21:30

quote="Bertiel"

Van verstoting en vernedering krijgen we boosheid en verdriet en mogelijk zelfs haat, en vanuit die emotie wordt de hooghartige en hoogmoedige columns geschreven, zo was toch de cirkel die we samen opgesteld hadden==

Nee Bertiel jij had het over hoogmoed...ik had het over pijn en verdriet en gaf daar ook voorbeelden bij, ik kan er niet van uit gaan dat als je reageert uit boosheid en verdriet dit ook uit haat zou zijn, en hoogmoed.

Terug naar “Archief”