samen belijdenis doen maar er nog niet uit kunnen komen :

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: samen belijdenis doen maar er nog niet uit kunnen komen

Berichtdoor Janvanverweg » 29 okt 2011 12:59

beste rick,

rick11 schreef:1/2) Omdat wij allebei geloven in God en graag persoonlijk JA willen zeggen tegen God. En willen uitkomen voor ons geloof.
Bij deze heb je belijdenis van je geloof gedaan :)

dat was wat kort door de bocht, maar wel waar.
belijdenis doen is maar een menselijke instelling om een geestelijke zaak officieel te maken.
Wat er vanuit de bijbel gevraagt wordt is geloof.
in veel kerken wordt gesproken over "belijdenis van je geloof afleggen". het officieel uit de kast komen zeg maar.

als bruid en/of gom niet zouden geloven, dan is een kerkelijk huwelijk misplaatst. hoe kan je een zegen vragen over je huwelijk als je de zegengever niet kent of negeert? dat de traditie hier lak aan heeft is jammer, maar ongelovigen ontlopen door hun keuzes de zegen die ze vragen. laten ze zich eerst bekeren.

maar in jullie geval is er geloof :)
een kritiesche vraag die bij me op komt is hoe dat geloof in je leven tot uiting komt, hoe centraal Jezus is in je doen en laten.

je hebt je geloof hier op het web beleden. misschien weet je niet precies wat geloven allemaal inhoud en wat de consequenties zijn van het volgen van Christus, maar wie weet dat wel?
Chatechesatie is daarom een goede zaak, ook na een evt. openbare belijdenis van je geloof. nog beter is samen met je geliefde dagelijks de bijbel open te slaan en te doordenken wat het gelezene voor jullie inhoud.

trouwen voor of na belijdenis? belijdenis is niet de issue, geloof is!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 okt 2011 13:53

In mijn beleving (ik snap dat dat niet de beleving van anderen is) is openbare belijdenis doen voor een kerk vol mensen, openlijk uitspreken dat je samen met de Heer op pad wilt/bent. Kortom JA zeggen Jezus. Discipel zijn. Daar kan men je na een openbare belijdenis je ook op wijzen/bevragen.

Belijdenis catechesatie is daar (dat JA zeggen) een voorbereiding op. Want, het is wel zo handig dat je weet waar je zo en plein public JA tegen zegt. Het kan geen kwaad om voordat je JA zegt eens goed na te denken over waarover het gaat.

In mijn beleving, en volgens mij zei Riska dat ook in andere bewoording, moet je opletten of de vragen die je beantwoord vragen zijn die jouw persoonlijk geloof aan gaan. Niet vragen die de leer van de kerk onderschrijven. Het gaat om jouw lijntje met de Heer. Niet zo zeer om een lijntje met de kerk.

Wanneer? Voor/na een voorgenomen huwelijk....in mijn beleving heeft het huwelijk niet veel met belijdenis doen te maken. Dus het kan er net zo goed voor als erna. Het gaat erom dat jij met je hele hart JA kan zeggen tegen de Heer. Als dat pas is 30 jaar na je huwelijk is dat prima.

Mag ik nog opmerken dat ik een huwelijk na 1...2 jaar verkering erg snel vindt? Er zijn ongelofelijk veel echtparen die heel erg gelukkig zijn na een jaartje verkering zijn getrouwd. Maar ik denk nog eens terug aan mijn "jonge" (ahum ...opa spreekt) jaren. En dan denk ik 't is maar goed dat ik niet na een jaartje getouwd ben met een aantal van die dames. Dan hadden heel erg ongelukkige huwelijken geworden.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 30 okt 2011 18:58

maboc schreef:In mijn beleving (ik snap dat dat niet de beleving van anderen is) is openbare belijdenis doen voor een kerk vol mensen, openlijk uitspreken dat je samen met de Heer op pad wilt/bent. Kortom JA zeggen Jezus. Discipel zijn. Daar kan men je na een openbare belijdenis je ook op wijzen/bevragen.

Belijdenis catechesatie is daar (dat JA zeggen) een voorbereiding op. Want, het is wel zo handig dat je weet waar je zo en plein public JA tegen zegt. Het kan geen kwaad om voordat je JA zegt eens goed na te denken over waarover het gaat.

In mijn beleving, en volgens mij zei Riska dat ook in andere bewoording, moet je opletten of de vragen die je beantwoord vragen zijn die jouw persoonlijk geloof aan gaan. Niet vragen die de leer van de kerk onderschrijven. Het gaat om jouw lijntje met de Heer. Niet zo zeer om een lijntje met de kerk.

Wanneer? Voor/na een voorgenomen huwelijk....in mijn beleving heeft het huwelijk niet veel met belijdenis doen te maken. Dus het kan er net zo goed voor als erna. Het gaat erom dat jij met je hele hart JA kan zeggen tegen de Heer. Als dat pas is 30 jaar na je huwelijk is dat prima.

Mag ik nog opmerken dat ik een huwelijk na 1...2 jaar verkering erg snel vindt? Er zijn ongelofelijk veel echtparen die heel erg gelukkig zijn na een jaartje verkering zijn getrouwd. Maar ik denk nog eens terug aan mijn "jonge" (ahum ...opa spreekt) jaren. En dan denk ik 't is maar goed dat ik niet na een jaartje getouwd ben met een aantal van die dames. Dan hadden heel erg ongelukkige huwelijken geworden.

eh ik had na 6 weken vriendschapsringen, na een half jaar verkering en zijn na anderhalf jaar getrouwd... en nee ik ben absoluut niet gereformeerd, mijn vrouw komt er wel vandaan (ik ook van oorsprong zat er tot mijn 6e ) maar we zijn samen naar de pkn gegaan , en zijn al meer dan 20 jaar gelukkig getrouwd , dus het kan wel degelijk , maar goed dat is offtopic

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 okt 2011 21:07

Spons schreef:eh ik had na 6 weken vriendschapsringen, na een half jaar verkering en zijn na anderhalf jaar getrouwd... en nee ik ben absoluut niet gereformeerd, mijn vrouw komt er wel vandaan (ik ook van oorsprong zat er tot mijn 6e ) maar we zijn samen naar de pkn gegaan , en zijn al meer dan 20 jaar gelukkig getrouwd , dus het kan wel degelijk , maar goed dat is offtopic

En dat is jullie van harte gegunt :-)

Maar ik blijf toch bij het idee dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 okt 2011 21:32

Klopt. Ik geloof ook dat het over het algemeen een kwestie is van een aantal jaren om elkaar goed te leren kennen. (Al ken ik Spons en zijn vrouw persoonlijk en daar gaat het echt goed... :wink: )

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 31 okt 2011 14:20

oh ook hier is af en toe een dalletje hoor, daar kan je van leren (of niet ) maar het scheelde wel dat we allebei om de hoek van elkaar woonde, en elkaar ook zagen als we allebei moe uit het werk kwamen, en er toch gekookt moest worden enzo ! het was geen weekend relatie zeg maar ! We sliepen dan wel weer gewoon thuis, maar zeker in het begin zaten we tot 2 uur te kletsen en dan weer vroeg op... gaap .. gaap,

Zo en nu weer terug aan de studie :)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 31 okt 2011 14:50

Spons schreef:oh ook hier is af en toe een dalletje hoor, daar kan je van leren (of niet ) maar het scheelde wel dat we allebei om de hoek van elkaar woonde, en elkaar ook zagen als we allebei moe uit het werk kwamen, en er toch gekookt moest worden enzo ! het was geen weekend relatie zeg maar ! We sliepen dan wel weer gewoon thuis, maar zeker in het begin zaten we tot 2 uur te kletsen en dan weer vroeg op... gaap .. gaap,

Zo en nu weer terug aan de studie :)

Oh ik dacht al dat mijn huwelijk het enige huwelijk met af en toe een dalletje was :-)

OffTopic:
Wat studeer je? (Als dat niet al te vrijpostig is)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 31 okt 2011 15:42

offtopic je hebt een PB !

Terug naar “Archief”