Vrijgezellen deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

christien
Majoor
Majoor

Re: Vrijgezellen deel 2

Berichtdoor christien » 30 okt 2011 21:50

mw schreef:Christine toch! :lol: (ben je daarom zelf maar vertrokken? :mrgreen: )

Sssttt ik kan jullie nog niet missen :mrgreen:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 okt 2011 21:59

Dat streelt ons dan weer. Ik knijp wel een oogje toe hoor :wink:

Maar even een hele serieuze vraag. We hadden het namelijk over het jachtinstinct van de mannen. Hoe zouden de vrijgezelle mannen het onder ons vinden als een dame hen verovererde ipv andersom? (vlgs mij hebben we het er al eens eerder over gehad, ga maar eens terug lezen).
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2011 22:21

mw schreef:Dat streelt ons dan weer. Ik knijp wel een oogje toe hoor :wink:

Maar even een hele serieuze vraag. We hadden het namelijk over het jachtinstinct van de mannen. Hoe zouden de vrijgezelle mannen het onder ons vinden als een dame hen verovererde ipv andersom? (vlgs mij hebben we het er al eens eerder over gehad, ga maar eens terug lezen).

Wel lekker makkelijk natuurlijk, en ja, natuurlijk is het fijn dat degene waar jij een oogje op hebt jou ook leuk vind, maar in principe is het het probleem verplaatsen.

Je hebt twee mensen waarvan de een de ander leuk vind, of allebei elkaar en de enige manier om daarachter te komen is het te zeggen, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 31 okt 2011 09:28

mw schreef:Maar even een hele serieuze vraag. We hadden het namelijk over het jachtinstinct van de mannen. Hoe zouden de vrijgezelle mannen het onder ons vinden als een dame hen verovererde ipv andersom? (vlgs mij hebben we het er al eens eerder over gehad, ga maar eens terug lezen).

Ik als lui mens zou het geweldig vinden, het liefst meerdere gelijk, kan ik kiezne :lol:
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 31 okt 2011 18:10

:D :D

even een vraagje.. in hoeverre denken jullie dat een relatie iets is van gevoel en niet iets is van verstand?
volgens mij, als het gevoel ontbreekt, is er ook / komt er ook geen relatie.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 31 okt 2011 18:38

meisje20 schreef::D :D

even een vraagje.. in hoeverre denken jullie dat een relatie iets is van gevoel en niet iets is van verstand?

Op je gevoel af gaan is volgens mij altijd het beste. Zeker nu we zelf mogen kiezen, vroeger waren er gearrangeerde huwelijken en dan moest je je verstand gebruiken om er wat van te maken, maar nu hoeft dat echt niet meer.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 okt 2011 18:50

Ben je zo blij met de vrijbrief om Bertiels hart te gaan veroveren? Pas maar op voor de concurentie :-oo

Ik kan mij niet voorstellen dat je een relatie aangaat waarbij het gevoel niet om hoek komt kijken. Er moet toch wel iets zijn van verliefdheid, houden van, genegenheid, enz.
Anderzijds is het verstand ook niet geheel onbelangrijk. Als je bijvoorbeeld op hele wezelijke punten verschilt dan is het goed om daarover van te voren eerst goed te babbelen met elkaar. Ontbreekt bij (één van) beiden de intentie om daaruit te komen, dan is het slim om er niet aan te beginnen. Voor mij is dat bijvoorbeeld de kerk en nog wat andere zaken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 31 okt 2011 19:54

Het is denk ik persoonlijk een combinatie van beiden die in balans moet zijn :wink:
Er zijn een aantal factoren die een basis vormen voor mij in een relatie, waar ik weinig tot geen consessies aan zou doen, ofwel die dingen wil ik gewoon vooraf wel besproken hebben, en weten hoe de ander daar over denkt. En verder moet je ook vooral genieten en je gevoel laten spreken. Je moet niet verwachten dat alles duidelijk moet zijn, er moeten toch discussie punten overblijven...? :mrgreen:

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 01 nov 2011 13:34

1 : als een meisje achter mij aan zou gaan ipv andersom zou ik dat geweldig vinden. Veel beter dan als ik diegene moet zijn.

2 : Het kiezen met gevoel van de laatste jaren heeft tot veel problemen geleid. (meer individualisme, meer vrijgezellen, minder kinderen, en meer echtscheidingen). Ik neig dus te zeggen dat ouderwetse verstandshuwelijken beter zijn. Misschien niet zo stralend, maar stukken betrouwbaarder en degelijker.

Nog een opmerking waar mensen over vielen in mijn voorgaande post :
Het is gewoon bijbels dat God Zijn volk beschermd, en Hem de Wrake behoort.
Dat houd dus in dat elke persoon (en met name ongelovigen) die ons, Zijn volk, iets aandoen, de wraak van God kan verwachten.
En dat het ook een troost is voor Zijn volk, om te zien hoe hun vijanden door God worden neergeworpen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2011 13:46

T.A.F. schreef:2 : Het kiezen met gevoel van de laatste jaren heeft tot veel problemen geleid. (meer individualisme, meer vrijgezellen, minder kinderen, en meer echtscheidingen). Ik neig dus te zeggen dat ouderwetse verstandshuwelijken beter zijn. Misschien niet zo stralend, maar stukken betrouwbaarder en degelijker.

Inderdaad, gewoon je ouders weer iemand laten kiezen die je voor het eerst pas ontmoet als je voor het altaar staat. Veel beter.

Nog een opmerking waar mensen over vielen in mijn voorgaande post :
Het is gewoon bijbels dat God Zijn volk beschermd, en Hem de Wrake behoort.
Dat houd dus in dat elke persoon (en met name ongelovigen) die ons, Zijn volk, iets aandoen, de wraak van God kan verwachten.
En dat het ook een troost is voor Zijn volk, om te zien hoe hun vijanden door God worden neergeworpen.

Dat is de God uit het oude testament, lijkt me. Zei de God in het nieuwe testament niet iets over die andere wang en het liefhebben van je vijand?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 nov 2011 20:01

o ja hoor, daarom waren er heel vroeger zoveel gelukkige huwelijken. Elkaar amper kennen, amper voorlichting gekregen en dat moet samen het leven in en eventuele kinderen opvoeden. Ben blij dat mijn ouders niet van plan zijn voor mij te kiezen. Zij hebben toch wat andere selectieeisen dan ikzelf :wink:

Het verband tussen de 2e opmerking van TAF en eerdere reacties ontgaat mij nu even. Verder lijkt het me aardig offtopic.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 nov 2011 20:08

T.A.F. schreef:2 : Het kiezen met gevoel van de laatste jaren heeft tot veel problemen geleid. (meer individualisme, meer vrijgezellen, minder kinderen, en meer echtscheidingen). Ik neig dus te zeggen dat ouderwetse verstandshuwelijken beter zijn. Misschien niet zo stralend, maar stukken betrouwbaarder en degelijker.

Vind je dat makkelijk omdat je er dan zelf niets meer voor hoeft te doen? Een jonge, vruchtbare vrouw is voor jou immers al genoeg :roll: .

Wake up T,A.F. Een relatie is vanaf de dag dat je elkaar ontmoet investeren. Soms zijn er gewoon periodes dat je geestelijk van elkaar verwijderd bent en dat je echt weer op zoek moet naar elkaar. Hoe kan je dat nu doen als je verder niets meer hebt dat je bint.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2011 00:19

mw schreef:o ja hoor, daarom waren er heel vroeger zoveel gelukkige huwelijken.

Geluk is helemaal niet belangrijk. Belangrijk is dat je elk jaar een nieuw parochiaantje op de wereld zet. :-&

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 13 nov 2011 20:54

God is God, er is maar EEN God, EEN Adonai, EEN JHWH, EEN HEERE, de MACHTIGE van Israel is dat tot op de dag van vandaag nog steeds.

Er is wel een nieuw verbond, Israel is nu in Hem verbonden in de bloedlijn van Christus door wedergeboorte in Hem, Israel is van zonen Abrahams naar zonen Gods gegaan, van een klein werelds beloofd land, naar een GEWELDIGE toekomst in het Koninkrijk der Hemelen...

Maar God IS nog steeds God, onderschat zijn Wrake en Toorn niet, maak niet de fout genade en erbarmen als zwaktes te zien...
Er is geen sprake van een oude of nieuwtestamentische God, er is slechts EEN God, de God van Abraham, is de God van ons.. JHWH is nog steeds JHWH.

Dat moest ik even zeer duidelijk weergeven!

Nu op de reacties :

Als ouders kiezen voor je doen ze dat oprecht, en niet zonder wijsheid.. en ze zullen dus een verstandige keuze, maken, iemand die past.
Het zal misschien niet de meest passionele keuze zijn, maar zeker iemand die kwa kerk, karakter, werk, persoonlijkheid etc, bij jou en jouw familie past.
En ja dat geeft een zeker geluk, tuurlijk je kunt stellen dat de passie bij een romantisch huwelijk sterker is.. maar zoals ik eerder vergeleek het is gokken..
als je uitgaat van verstandhuwelijken, heeft iedereen een degelijke, acceptabele relatie, en is er over de grote lijn niemand alleen of ongelukkig, iedereen is gewoon tevreden, in een acceptabele, maar niet bijzonder passionele situatie.
Waar de prijs voor de ilusionele romantische droom om ons heen duidelijk is... er waren nog nooit zoveel mensen (onvrijwillig) vrijgezel, nog nooit zoveel echtscheidingen als nu. Je zult vast een paar succesverhalen kennen maar voor elke winnaar moeten er vele verliezers zijn... over de samenleving als geheel genomen is het geluk groter zonder. Zie het als gokken in een loterij, of proberen filmster te worden.. niet reeel, doe maar gewoon normaal verstandhuwelijk, dan doe je al gek genoeg.

Op de vraag of ik het persoonlijk makkelijk zou vinden : ja zeker, de zekerheid dat er iemand komt, dat ik daar me niet voor hoef in te spannen maakt tijd en energie vrij om in zaken als kerkelijk leven, persoonlijk geloof, studie en werk te steken. Als je zeker weet dat je iemand krijgt komt al die tijd van het versieren vrij om inplaats daarvan te proberen de beste man en vader te worden die je kunt zijn en je zo goed mogelijk op die rol aan te passen.
Maar als het NIET zeker is zoals nu... waarom zou je je tot je uiterste uitsloven? dat kan wachten tot je onder de pannen bent... eerst maar eens iemand versieren das dan belangrijker dat je maatschappelijke positie, immers wat is die waard als je geen gezin verkrijgt om die VOOR te verwerven??

Om in de jagers metafoor te spreken... al kun je mamoeten jagen als je je zou inspannen, als simpele konijnen je met weinig inspanning in leven houden, zul je zonder gezin om VOOR te jagen nooit meer doen dan konijnen jagen.. Pas als je dat hebt OF als dat zeker is... heb je reden om risico te nemen, uit je gemaks en safe zone te stappen.

Ik verlang dus wel wat meer dan alleen jong en vruchtbaar, ze moet de Here oprecht dienen, en mij willen toestaan in mijn positie als man.
Als degene die voor haar wil voorzien op de beste manier die ik kan, zelfs mocht ik nooit werk vinden dan nog zal ik willen streven om haar het hof te maken.
Maar wat ik NIET wil is het gevoel dat ik haar gunst moet verdienen, alsof mijn jacht en dienen de VOORWAARDE is voor haar onderdanigheid (als ze die al heeft) ik wil dat zij van mij is en ik van haar, en dat dat wat ons gevoel, of gedachten ook zeggen een principiele keuze is. Ik heb nooit een relatie uitgemaakt.. en ik ben sterk teleurgesteld om wat voor kleine zaken mensen hun trouw verbreken...
Ik wil niet haar moeten veroveren... ik wil de wereld VOOR haar veroveren.. maar dan moet ik eerst zeker zijn dat no matter wat.. ze aan mijn zijde staat... en niet vrezen dat ze op mijn kwetsbaarste moment mij de rug zou toekeren als haar dat goeddunkt...

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 13 nov 2011 21:55

Sorry T.A.F. jij leeft echt volledig in je eigen droomwereld, misschien moet je eens even naar buiten kijken, naar de realiteit!

Ofwel, het leven bestaat niet uit alleen maar zekerheden en soms moet je risico's durven nemen :mrgreen:
Ik krijg echt de slappe lach van jou verhaal over verstandshuwelijken..., maar misschien - mochten je ouder(s) nog leven - kan je ze vragen of dat ze jou willen uithuwelijken, wat een geruststelling zal dat voor jou zijn.
Dan hoef je geen moeite te doen, geen energie te stoppen in het 'jagen' en kan je je richten op je maatschappelijke positie. Maar voor de duidelijkheid een relatie is geven en nemen, ofwel investeren dus moeite doen terwijl je nooit volledig zekerheid hebt.

Misschien moet je bij jezelf nagaan wat je nu echt wil, als je voor iets niet volledig in wil zetten zou ik maar niet beginnen aan een relatie.

Terug naar “Archief”