psalm 110

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

psalm 110

Berichtdoor maboc » 27 okt 2011 11:40

Gisteravond las ik psalm 110.
Er staat nogal wat in (hoop/verwachting/oordeel).Genoeg om over na te denken.

Of ik alles snap is maar de vraag, maar wat ik zeker niet snap is het laatste vers (7) van psalm 110:
NBG1951 schreef:7 Hij drinkt onderweg uit de beek daarom heft hij het hoofd op.

NBV schreef:7 Hij drinkt onderweg uit de beek en dan heft hij zijn hoofd.

Mijn vraag is na het lezen van psalm 110: waar komt die laatste zin vandaan: In mijn beleving past deze eigenlijk helemaal niet bij de rest van de psalm.

Voor de liefhebber de hele psalm
nbv schreef:1 Van David, een psalm.

De HEER spreekt tot mijn heer:
‘Neem plaats aan mijn rechterhand,
ik maak van je vijanden
een bank voor je voeten.’

2 Uit Sion reikt de HEER u
de scepter van de macht,
u zult heersen over uw vijanden.
3 Uw volk staat klaar op de dag dat u ten strijde trekt.
Op de heilige bergen, uit de schoot van de dageraad,
komt tot u de dauw van uw jeugd.

4 De HEER heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug:
‘Je bent priester voor eeuwig,
zoals ook Melchisedek was.’

5 De Heer aan uw rechterhand
verplettert koningen op de dag van zijn toorn.
6 Hij berecht de volken,
verplettert hoofden, overal op aarde,
lijken stapelen zich op.
7 Hij drinkt onderweg uit de beek
en dan heft hij zijn hoofd.

--edit : psalm 110 toegevoegd
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Re: psalm 110

Berichtdoor Bertiel » 27 okt 2011 12:23

Maboc, heb even op statenvertaling.net gekeken naar de kanttekeningen en die geven een vrij redelijke uitleg:

7 Hij zal op den24 weg uit de beek drinken; daarom zal Hij het hoofd25 omhoog heffen.

24) Hij zal op den
Dat is, Hij zal uit de drinkbeker van Gods toorn drinken en alzo in zijne heerlijkheid ingaan. Alzo dat hier de staat zijner vernedering en verhoging samengevoegd worden. Of hij wil zeggen: Christus zal de victorie over de vijanden zijner kerk zolang vervolgen, totdat Hij hen verslagen of teniet gebracht zal hebben. En dit zal Hij met zulken ernst en ijver doen, dat Hij den tijd niet nemen zal om lang te rusten en zich met spijs en drank verkwikken; maar Hij zal zijn dorst lessen met water uit de beken, die Hij bij den weg, in het vervolgen zijner vijanden, vinden zal. Dit is bij gelijkenis gesproken, zijnde dit de zin dezer woorden in het kort: Christus zal zich zijne vijanden volkomenlijk onderwerpen en zijn volk uit hunne handen verlossen. Verg. hiermede de historie van Gideon, Richt. 7:4,5,6,7, enz.

25) Hij het hoofd
Dat is, [Hij], te weten Christus, zal na zijnen dood verrijzen en tot de hoogste heerlijkheid verhoogd worden. Zie Filipp. 2:8,9.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2011 12:26

De kanttekeningen bij de Statenvertaling geven inderdaad 2 verklaringen. Zelf vind ik de tweede verklaring de sterkste (die ook door Calvijn gegeven wordt):
kanttekeningen SV schreef:Christus zal de victorie over de vijanden zijner kerk zolang vervolgen, totdat Hij hen verslagen of teniet gebracht zal hebben. En dit zal Hij met zulken ernst en ijver doen, dat Hij den tijd niet nemen zal om lang te rusten en zich met spijs en drank verkwikken; maar Hij zal zijn dorst lessen met water uit de beken, die Hij bij den weg, in het vervolgen zijner vijanden, vinden zal..
In Psalm 110 gaat het om Christus. In het NT vinden we dat deze psalm vele keren op Christus wordt betrokken, ook door Christus zelf (o.a. Matth. 22:43,45; Mark. 12:36; Luk. 20:42; Hand. 2:34; Hebr. 1:13)
Het gaat in de verzen voorafgaand aan vers 7 (5 en 6) om het verslaan van vijanden. Bij vers 7 moeten we dan ook aan een situatie denken waarbij Christus wordt vergeleken met een koning die druk bezig is om zijn vijanden te verslaan. Daarbij neemt hij niet de tijd om zich rustig te verfrissen, maar drinkt onderweg snel uit de beek om daarna weer spoedig verder te gaan met het voltooien van zijn taak.
Aangezien de dichter van deze psalm (David) heel veel ervaring had met oorlogshandelingen en dus wist hoe het er soms aan toeging, moeten we dit denk ik ook in deze context zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 27 okt 2011 13:14

Bertiel, Elbert,
Dank voor jullie antwoorden.

Zonder ook maar iets van jullie antwoord af te willen doen, moet ik zeggen dat ik het (in het algemeen) lastig vind om de bijbel te lezen als daar ook nog kanttekeningen bij gelezen moeten worden om werkelijk te snappen wat er wordt geschreven/bedoeld. De schrijvers van de kanttekeningen en Calvijn hadden ongeloofelijk veel meer verstand van, en nagedacht over de bijbel dan ik, maar het is toch interpretatie.
De eerste (1...6) verzen zijn voor mij redelijk te begrijpen. Er staat min of meer wat er bedoeld wordt. Dat laatste vers is dan een heel andere stijl heb ik de indruk. (Als David in deze tijd zou leven zou ik tegen hem zeggen :"gemiste kans")

Anyway nogmaals dank voor jullie antoorden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2011 13:58

@madoc: in dit geval is het gewoon niet eenvoudig, omdat we ons bij het lezen van de tekst moeten verplaatsen in de tijd waarin het geschreven werd. Dat is een tijdsspanne van ca. 3000 jaar.
Ik denk dat het in de tijd waarin het geschreven werd, duidelijk was wat ermee bedoeld werd.
Bovendien denk ik dat vers 7 weldegelijk bij vers 6 hoort: de tegenstelling tussen de hoofden die verpletterd worden (in vers 6) en het hoofd dat opgeheven wordt (vers 7) is een teken van de overwinning van Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 28 okt 2011 20:34

elbert schreef:@madoc: in dit geval is het gewoon niet eenvoudig, omdat we ons bij het lezen van de tekst moeten verplaatsen in de tijd waarin het geschreven werd. Dat is een tijdsspanne van ca. 3000 jaar.
Ik denk dat het in de tijd waarin het geschreven werd, duidelijk was wat ermee bedoeld werd.
Bovendien denk ik dat vers 7 weldegelijk bij vers 6 hoort: de tegenstelling tussen de hoofden die verpletterd worden (in vers 6) en het hoofd dat opgeheven wordt (vers 7) is een teken van de overwinning van Christus.

Ja....dat je een tekst moet lezen en begrijpen in de tijd dat deze geschreven is, is mij duidelijk. Of de gemiddelde toenmalige Israeliet de betekenis achter deze tekst snapte weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kan me daar maar moeilijk in verplaatsen.
Toen deze psalm geschreven werd wist men nog helemaal niet van onze Messias. Dus of zij de profetische waarde goed konden beoordelen betwijfel ik een beetje. Eigenlijk zou ik/we het een aan een jood moeten vragen :-) Het is uberhaupt wel interessant wat zij van deze tekst zouden vinden, aangezien zij nog steeds op de Messias wachten.

Nuja...ik heb geen ander argument dan mijn wat verontruste onderbuik, dus ik ga mee in jullie verklaring :-)

Atro

Berichtdoor Atro » 28 okt 2011 21:13

maboc schreef:Ja....dat je een tekst moet lezen en begrijpen in de tijd dat deze geschreven is, is mij duidelijk. Of de gemiddelde toenmalige Israeliet de betekenis achter deze tekst snapte weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kan me daar maar moeilijk in verplaatsen.
Toen deze psalm geschreven werd wist men nog helemaal niet van onze Messias. Dus of zij de profetische waarde goed konden beoordelen betwijfel ik een beetje. Eigenlijk zou ik/we het een aan een jood moeten vragen :-) Het is uberhaupt wel interessant wat zij van deze tekst zouden vinden, aangezien zij nog steeds op de Messias wachten.

Nuja...ik heb geen ander argument dan mijn wat verontruste onderbuik, dus ik ga mee in jullie verklaring :-)

"Toen deze psalm geschreven werd wist met nog helemaal niet van onze Messias" Oh nee? "En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen" De Bijbel ging in die tijd over van geslacht tot geslacht. En in de moeder belofte is Christus komst voor zegt. David wist van Koning Jezus.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 okt 2011 15:41

Atro schreef:[kwote="maboc"]
Ja....dat je een tekst moet lezen en begrijpen in de tijd dat deze geschreven is, is mij duidelijk. Of de gemiddelde toenmalige Israeliet de betekenis achter deze tekst snapte weet ik eerlijk gezegd niet. Ik kan me daar maar moeilijk in verplaatsen.

[/kwote]

"Toen deze psalm geschreven werd wist met nog helemaal niet van onze Messias" Oh nee? "En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen" De Bijbel ging in die tijd over van geslacht tot geslacht. En in de moeder belofte is Christus komst voor zegt. David wist van Koning Jezus.

Ik geloof niet dat ik je begrijp.
Anyway....David en zijn volk konden hooguit een soort van profetisch idee van Jezus hebben. Voor hen was het dus veel moeilijker te interpreteren wat er werd bedoeld met de tekst, dan dat dat voor ons is. Wij hebben namelijk wel de kennis van Jezus. Voor ons is Jezus een reeele waarheid. Voor de Joden toen nog niet. Trouwens voor de Joden nu ook niet.
Juist daarom is het interessant om aan een Jood te vragen wat deze teksten voor hem (of het Jodendom) betekenen.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 18 nov 2011 10:27

Ik geloof niet dat ik je begrijp.
Anyway....David en zijn volk konden hooguit een soort van profetisch idee van Jezus hebben. Voor hen was het dus veel moeilijker te interpreteren wat er werd bedoeld met de tekst, dan dat dat voor ons is. Wij hebben namelijk wel de kennis van Jezus. Voor ons is Jezus een reële waarheid. Voor de Joden toen nog niet. Trouwens voor de Joden nu ook niet.
Juist daarom is het interessant om aan een Jood te vragen wat deze teksten voor hem (of het Jodendom) betekenen.

Volgens mij speelt de Heilige Geest een rol bij de totstandkoming van het lied...
"7 Hij zal op de weg uit de beek drinken; daarom zal Hij het hoofd omhoog heffen" is een bedoelde beeldspraak die met rede verwijst. (nbv geeft het dus niet zo juist weer)

Waarom? => daarom!
De psalm staat in vers 5-7 in het teken van de overwinning (eindtijd)
Maar hoe overwint een soldaat (beeldspraak),
door tijdens de achtervolgingsstrijd gewoon uit de beek langs de weg te drinken (en niet een relexplek te zoeken) waardoor hij weer gelijk gevuld is en functioneel is om de vijand te verslaan
Dus omdat Hij uit de Beek gedronken heeft
daarom
heft hij zijn hoofd omhoog (i.t.t. tot een uitgeput hoofd wat bij gebrek aan kracht gaat hangen)
Dus doorzetten, langs je pad vullen, kracht, waterstroom, oprichten, wijsheid, vervuld zijn, etc zijn allemaal elementen die tijdens deze kleine gebeurtenis van belang zijn

Profetie in deze is een beeldspraak met een geestelijke heenwijze
Water wijst op de Heilige Geest (stromen van water, bronnen van water rivieren van water etc)
Dus profetisch gaat het over Christus die in de eindtijd strijdt
Gedurende deze strijd (koningen staan symbool voor demonische bolwerken achter deze wereldregeringen) zal Hij drinken (vullen) uit de beek (stroom van de Heilige Geest)
DAAROM
zal Hij het hoofd omhoog heffen (de overwinning is aan God, door de kracht van God)

Dus gevuld worden met Gods Geest geeft dus de overwinning
Dat gebeurde ook toen Jezus op aarde kwam.
Verwekt door de Geest(Luc.1:35), vervuld met de Geest in de buik van zijn moeder (Luc.1:15b), de genade Gods rust op Hem en geeft Hem wijsheid (Luc.2:40) vervuld in volle mate van de Heilige Geest bij de waterdoop (Luc.3:21-22), vervuld zwierf Jezus 40 dagen door de woestijn om de confrontatie met de duivel aan te gaan (Luc.4:1), Keert met nog grotere kracht terug uit de woestijn en de Geest van God rust op Hem (Luc.4:18).

De psalm eindigt dus met dat de overwinning komt door de Kracht (heilige Geest) van God (Hallelujah)
Een jood die niet in Jezus Christus gelooft zal ook moeilijk begrijpen wat er staat
Lees anders het verhaal van de moorman maar eens en fillipus
verstaat gij ook hetgeen gij leest?
nee
waarom? daarom! (achter afgezien)

Misschien kan je ook bidden of God je wilt vullen met zijn Geest
Veel zegen toegewenst

Afbeelding
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Terug naar “Archief”