samen belijdenis doen maar er nog niet uit kunnen komen :

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rick11
Verkenner
Verkenner

samen belijdenis doen maar er nog niet uit kunnen komen :

Berichtdoor rick11 » 24 okt 2011 19:23

Wij hebben nu ruim een jaar verkering en wij willen graag trouwen.

Zij wil graag belijdenis doen voor het huwelijk.

Ik heb het liever na het huwelijk, zodat we dan eerder kunnen trouwen en dan samen belijdenis kunnen doen, daar is zij het absoluut niet mee eens al wilt ze wel erg graag samen belijdenis doen.
Zij is er klaar voor en ik heb dat gevoel niet dat ik er ook klaar voor ben. En ik wil geen belijdenis gaan doen om te kunnen trouwen maar wordt nu als het ware voor blok gezet omdat toch te doen.

Verder volg ik ook geen catechisatie zo af en toe ga ik. Komt mede door ik moeite heb met me eigen profileren in een groep en ben er mee gestopt toen me ouders uit elkaar gingen.

Moet je voor belijdenis catechisatie gewone catechisatie gevolgd hebben ?

En in welke gemeente moet je eerst belijdenis doen voor het huwelijk ?

Zij zit in de Ger gem. en daar moet het volgens haar wel. Ik ga naar de PKN en daar hoeft het niet perse voor het huwelijk en volgens mij in de meeste gemeente,s niet of klopt dat niet ?

Ik weet het niet meer ik ben er erg mee bezig

Iemand tips/mening + waarheden op mijn vragen ?

Gr.

mw
Moderator

Re: samen belijdenis doen maar er nog niet uit kunnen komen

Berichtdoor mw » 24 okt 2011 19:28

Even wat vraagjes:

1) waarom wil zij belijdenis doen?
2) waarom wil jij belijdenis doen?
3) hebben jullie gesproken over jullie gezamelijke kerkkeuze? ZO ja, wat is daar uitgekomen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 okt 2011 19:31

Wij hebben bij de GG belijdenis gedaan na ons huwelijk. Was praktisch niet mogelijk om het voor die tijd te doen ivm de afstand die we van elkaar vandaan woonden.

Zou eerst beslissen welke gemeente jullie later naar toe willen gaan en bij die gemeente cathechesatie gaan volgen. Let op: je doet belijdenis van je geloof niet van De Leer die in sommige gemeentes geleerd word!

Als jij nooit naar cath. gaat, je bijv. ook niet erg in aanverwante zaken verdiept en dan ineens komt dat je belijdenis wilt doen kan ik me voorstellen dat er vragen (door de kerkenraad) worden gesteld aangaande hoe serieus je het meent. Doe je het omdat je het moet of omdat je het echt wilt.
ja, dat is mijn mening dan he.....

rick11
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rick11 » 24 okt 2011 19:37

mw schreef:Even wat vraagjes:

1) waarom wil zij belijdenis doen?
2) waarom wil jij belijdenis doen?
3) hebben jullie gesproken over jullie gezamelijke kerkkeuze? ZO ja, wat is daar uitgekomen?

1/2) Omdat wij allebei geloven in God en graag persoonlijk JA willen zeggen tegen God. En willen uitkomen voor ons geloof.

Alleen dat wil ik niet doen om te kunnen trouwen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 okt 2011 19:43

Wordt je geloof dan anders na je trouwen?

Hier in het dorp is het alleen in de GKV zo, dat je belijdenis moet hebben gedaan voordat je in de kerk mag trouwen. Bij de rest niet, en zeker bij de Gergem en PKN niet. Hoogstens wordt het onderwerp aangeroerd in de voorbereidende gesprekken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

rick11
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rick11 » 24 okt 2011 19:47

mw schreef:Wordt je geloof dan anders na je trouwen?

Hier in het dorp is het alleen in de GKV zo, dat je belijdenis moet hebben gedaan voordat je in de kerk mag trouwen. Bij de rest niet, en zeker bij de Gergem en PKN niet. Hoogstens wordt het onderwerp aangeroerd in de voorbereidende gesprekken.

Bedankt voor het antwoord.

Mijn geloof wordt absoluut niet anders na mijn trouwen 100 %. En ik weet ook vrijwel zeker dat dat voor mijn vriendin ook geld.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 okt 2011 19:49

Maar wat is dan nog je probleem om belijdenis voor het trouwen te doen? Als je zo 100% houdt van God, dan wil je toch niets liever?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 24 okt 2011 19:50

Verders is het voor mij altijd wederom verrassend dat er zoveel stellen gelijk hun geloof willen belijden. Vooral in kerken waar dit een verplicht nummertje is voor de kinderdoop. Ik zou wachten tot je zeker weet dat je je geloof wil belijden in plaats van het gelijk doen met je aanstaande. Verder zou ik zeker ook van gedachten wisselen over de toekomstige kerk keuze. Meestal wordt er in de belijdenisdienst 3 of 4 vragen gesteld, en 1 daarvan is of je de leer die geleerd wordt als de volkomen leer en dat je je onder de tucht van die kerk wil stellen. Zeker met het wijzigen van kerkverband iets om over na te denken!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 okt 2011 20:22

rick11 schreef:Wij hebben nu ruim een jaar verkering en wij willen graag trouwen.

Zij wil graag belijdenis doen voor het huwelijk.

Ik heb het liever na het huwelijk, zodat we dan eerder kunnen trouwen en dan samen belijdenis kunnen doen, daar is zij het absoluut niet mee eens al wilt ze wel erg graag samen belijdenis doen.
Zij is er klaar voor en ik heb dat gevoel niet dat ik er ook klaar voor ben. En ik wil geen belijdenis gaan doen om te kunnen trouwen maar wordt nu als het ware voor blok gezet omdat toch te doen.

Verder volg ik ook geen catechisatie zo af en toe ga ik. Komt mede door ik moeite heb met me eigen profileren in een groep en ben er mee gestopt toen me ouders uit elkaar gingen.

Moet je voor belijdenis catechisatie gewone catechisatie gevolgd hebben ?

En in welke gemeente moet je eerst belijdenis doen voor het huwelijk ?

Zij zit in de Ger gem. en daar moet het volgens haar wel. Ik ga naar de PKN en daar hoeft het niet perse voor het huwelijk en volgens mij in de meeste gemeente,s niet of klopt dat niet ?

Ik weet het niet meer ik ben er erg mee bezig

Iemand tips/mening + waarheden op mijn vragen ?

Gr.

Hoi rick11

Nog een paar vragen dan maar........
Waarom vindt zij dat ze er klaar voor is?
Waarom vindt jij dat je er nog niet klaar voor bent?
Waarom wil je zo snel mogelijk trouwen?
Waarom ben je gestopt met naar catechisatie gaan, toen je ouders uit elkaar gingen?

Ik kan me voorstellen, dat je de vragen te persoonlijk vindt, een pb sturen kan altijd.

Zelf zijn mijn vrouw en ik lid van de PKN. Mijn vrouw heeft eerst belijdenis gedaan , het jaar daarna ik. Dat is nu ong. 30 jaar geleden.
Als ik terug kijk, was ik er toen nog niet aan toe(hoewel ik meende wat ik beleed) Maar wanneer ben je er eigenlijk wel aan toe. Terug kijkend heeft de Heere dat "ja'' van mij jaren later "beantwoord" door mij tot bekering te brengen en mij te schenken, wat Hij in Zijn Woord belooft.

h.g. Learsi

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 okt 2011 21:37

@Learsi: als je je belijdenis meent, dan is het toch goed? Achteraf zegt iedereen denk ik: als ik nu (jaren later) belijdenis zou doen, dan zou ik er anders staan. Dat is natuurlijk niet zo gek, want het leven na belijdenis doen is anders dan ervoor.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2011 22:07

Als het goed is verandert je geloof in de loop der jaren. Je staat nou eenmaal anders in het leven als je 20, 30 bent dan dat je 50, 60 bent.
Met dat veranderen bedoel ik dat je groeit. In je ontwikkeling en als het goed is in geloof, in de wijze van geloven.
Een gezamenlijke kerkkeuze zou goed zijn, want je mag samen deel uitmaken van een gemeente.
Als je belijdenis gaat doen let dan goed op wat je gevraagd wordt.
Niet of je de leer van de kerk onderschrijft. Maar vragen die ertoe doen.
Of je gelooft in God,
in Jezus Christus de gekruisigde en opgestane Heer
en of je Hem wilt dienen en volgen.

Ja, het is goed dat je catechisatie volgt. Of op een andere manier een vorm van onderricht krijgt in de Bijbel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 okt 2011 06:16

Wat jammer dat je zo voor het blok wordt gezet! Ik kan me voorstellen dat je het dan even niet meer ziet zitten. Trouwen en belijdenis doen zijn allebei hele grote stappen en die wil je niet overhaast zetten. Praat er nog eens goed over met je vriendin, misschien kan je haar dit topic laten lezen. Je zult als stel vast vaker meningsverschillen hebben en dan is het belangrijk dat je goed van gedachten kunt wisselen met elkaar en dat je elkaar ook respecteert. Jouw gevoel is helemaal niet raar en daar moet jouw vriendin toch minstens begrip voor hebben, ook al voelt/vindt ze het zelf totaal anders.

Samen een kerk kiezen is inderdaad belangrijk en het is heel fijn als dat lukt. Je kunt er echter niet op rekenen dat je je hele leven hetzelfde blijft geloven en ook niet hetzelfde als je partner. Wij zijn misschien een extreem voorbeeld daarin: we zijn samen erg veranderd in onze kijk op kerk en geloof, tijdens onze verkering en ook tijdens ons huwelijk (nu vijf jaar). Gelukkig zijn we ongeveer dezelfde kant op veranderd qua geloof, maar niet qua beleving in een kerk. Dat komt erop neer dat ik vaak alleen naar kerkdiensten ga. Het enige wat we samen doen is een interkerkelijke bijbelkring waar we ons allebei thuis voelen. Vroeger leek het me vreselijk om een man te hebben die niet elke zondag mee gaat naar de kerk, dus ik wilde perse een gelovige man. Nu ga ik zelf niet eens elke zondag naar een kerkdienst. Wat ik hiermee wil zeggen is: probeer ook niet teveel gewicht te hangen aan verschil in mening over geloof. Het is handig als je ongeveer dezelfde levensvisie hebt en dezelfde basis, maar je hoeft het niet over elk detail eens te zijn.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 okt 2011 08:22

@ Lalage, ik begrijp wat je bedoelt hoor daar niet van. Maar ik vraag me af: hoe zou een echtpaar dan doen als ze kinderen zouden krijgen? Die hebben zulke behoefte aan vastigheid, die snappen zoiets zomaar niet.

Ik zou nu pas belijdenis willen doen maar heb het al jaren geleden gedaan 'omdat het moest' volgens de kerkelijke regels.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 okt 2011 17:48

*Annet* schreef:@ Lalage, ik begrijp wat je bedoelt hoor daar niet van. Maar ik vraag me af: hoe zou een echtpaar dan doen als ze kinderen zouden krijgen? Die hebben zulke behoefte aan vastigheid, die snappen zoiets zomaar niet.

Ik zou nu pas belijdenis willen doen maar heb het al jaren geleden gedaan 'omdat het moest' volgens de kerkelijke regels.

Kijk die laatste zin van jou is best verdrietig.."omdat het moest " volgens de kerk..

je geeft zelf aan dat je nu eigenlijk pas belijdenis zou doen ! Dan is het op zich goed dat je dat beseft en volgens mij heel fout van die kerk dat ze je "dwingen " iets te doen waar je niet achter staat.

Hoe kan men nu tot geloof komen als je ergens niet achter staat. Dat is net zo als het aangaan aan het avondmaal.. dan bepalen de kerken ook nog even of je wel aan mag gaan omdat je niet waarlijk bekeerd bent of in zonde zou leven ?

Achter zulk soort beslissingen hoor je zelf te staan en dat behoort een kerkeraad niet te bepalen lijkt mij , zij kunnen niet in jou hart kijken en voelen hoe jou belevenis met God is .

Aan de topic Schrijver.

het lijkt me verstandig dat je eerst samen eens wordt over de keuze van de kerk , dat wordt tenslotte jullie basis van jullie huwelijk met God en met elkaar.

Verder lijkt me dat je niet een beslissing moet nemen als je er niet achter staat. Het kan dat je vriendin wel die keuze wil maken of wordt ze ook gedwongen door kerkelijke regels en de zogenaamde sociale druk van de kerk ? Staat ze er als ze diep in haar hart staat echt achter om belijdenis te doen of doet ze dat omdat het "zo hoort / moet "volgens de kerk en haar regels?

Denk dat je daar eerst eens goed over moet praten. Want een huwelijk met een zwakke basis (lees 2 verschillende kerken ) en het afleggen van de belijdenis zonder er achter te staan zakt al snel weg in het zand.

Misschien even wat puntjes om over na te denken, Bid samen om kracht en wijsheid ! Sterkte in deze

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 okt 2011 18:24

*Annet* schreef:@ Lalage, ik begrijp wat je bedoelt hoor daar niet van. Maar ik vraag me af: hoe zou een echtpaar dan doen als ze kinderen zouden krijgen? Die hebben zulke behoefte aan vastigheid, die snappen zoiets zomaar niet.

Bij ons in de kerk zijn genoeg mensen met kinderen die niet elke week komen. Geen idee wat hun kinderen daarvan vinden. Er zijn ook mensen die juist weer terug komen (na een tijdje niet te zijn geweest) als ze kinderen krijgen, omdat ze hen het geloof mee willen geven.

Ik zie trouwens nu pas dat de topicstarter nog maar een jaar verkering heeft. Ik zou zeggen: overleef eerst de twee-jaars-dip maar eens, die ik bij onszelf en bij vriendinnen heb gezien. Al ligt het er wel aan hoe oud je bent, bij mensen boven de 25 jaar zie je wel vaker dat ze binnen 2 jaar getrouwd zijn.

Terug naar “Archief”