quote="jaapo"De laatste posting van @mohammed is geen helder antwoord op wat @meribel vroeg. En wat ik nu schrijf is mijn persoonlijke interpretatie, op grond waarvan ik een persoonlijk geloof heb. Dat wordt door andersgelovigen weer betwist, die menen dat je geen persoonlijk geloof kunt hebben, maar dat je alleen een waar gelovige bent, als je de dogma's gegrond op de bijbel letterlijk neemt en aanvaardt. Maar goed: omdat er discussies over bepaalde vertalingen zijn, en die zijn er tussen gelovigen over de gehele wereld, is mijn geloof gebaseerd op: zonder de Vader (de wil weggelaten) en over de uitverkiezing: Van de geroepenen...... enz. i.p.v. Velen zijn geroepen......... Ik kan niet geloven in een God die alles WIL, de ergste rampen, de dodelijke ziektes, de oorlogen, de holocaust en dan de slachtoffers onder gelovigen en ongelovigen en de gespaarden evenzeer. Ik kan ook niet geloven in een God, die al voor de geboorte heeft bepaald, of hjij uitverkoren bent of niet, zodat je leven, als je niet tot de uitverkorenen behoort, volkomen zinloos is. Ik geloof dit andersom: ieder kan de keuze voor God maken, ook op het laatste moment. Zo heeft Jezus het m.i. geleerd. Ik zou dit stuk nog veel langer kunnen maken, maar dat doe ik niet. Wie anders gelooft respecteer ik ten volle, als dan maar niet hoogmoedig wordt gesteld, dat IK verloren ga en dat ZIJ de waarheid hebben.
Ik ben het deze keer met je eens, zeker is het dat er heel veel gebeurt op deze aarde wat God niet wil,
we kunnen zeggen Hij staat het toe, maar dan is de vraag waarom verdraagt Hij al deze dingen.
En er valt geen mus van het dak, zonder dat Hij het weet, Hij heeft alle haren van ons hoofd geteld.
Hij weet wat de mens nodig heeft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.