atheïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Theosoof

Re: atheïsme

Berichtdoor Theosoof » 19 okt 2011 18:34

refo schreef:Misschien kunnen we leren van de werkwijze van de apostelen.

Zij predikten het leven dat te krijgen was door te geloven in iemand die gestorven is, maar ook weer opgestaan.
De Joden een ergernis, de Grieken een dwaasheid.
En het bewijs? We hebben het zelf gezien!

En net als nu: je kunt het geloven of niet!

Ja hoor, er waren veel meer mensen die op stonden uit de dood (in de Griekse mythes) maar dan zou het een dwaasheid voor de Grieken zijn.

Net als Paulus die beweert dat het KRUIS voor de Grieken een dwaasheid zou zijn. :-oo

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 okt 2011 18:46

Is dit bovenstaande bericht de bedoeling van een dialoog?
Wat is er toch zo geweldig aan het belachelijk maken van het christelijk geloof ?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 19 okt 2011 19:37

Verder weet ik niet wat jouw doel is als je een dialoog wil, n.m.i. is het doelloos

Ik wil je een beter idee geven van het standpunt van een atheïst. Je kan altijd je boodschap het beste overbrengen als je kan inleven in de standpunten van de persoon aan wie je de boodschap overbrengt. Ik merk vaak dat discussies tussen gelovigen en ongelovigen vaak de mist in gaan omdat er van beide kanten een verkeerd beeld heerst over de standpunten van de ander.
Als jij die standpunten goed kent dan kan je effectiever de boodschap van de bijbel overbrengen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 okt 2011 20:02

Ik wil je een beter idee geven van het standpunt van een atheïst.

Dat standpunt ik me bekent, want die luidt ...er is geen God
Je kan altijd je boodschap het beste overbrengen als je kan inleven in de standpunten van de persoon aan wie je de boodschap overbrengt.

Ik geloof dat dat niet mijn gave is beste Thijs om mijn "boodschap" over te brengen aan iemand die
niet in God gelooft.
En waarom moet ik me inleven en moet dat ook niet andersom ?

Ik merk vaak dat discussies tussen gelovigen en ongelovigen vaak de mist in gaan omdat er van beide kanten een verkeerd beeld heerst over de standpunten van de ander.

Tja dat verkeerde beeld over mijn persoonlijk geloof heb je mij al duidelijk gemaakt.
Je schreef dat als God jou innerlijk zou overtuigen, zoals ik uitlegde, je zou twijfelen of dat wel van Hem zou zijn. Tegelijkertijd schrijf je ergens anders dat je graag innerlijk overtuigd wil worden maar
dat er nooit wat gebeurd is.

Als jij die standpunten goed kent dan kan je effectiever de boodschap van de bijbel overbrengen.

Ik weet het niet Thijs ik heb grote twijfel iemand die niet wil daar kan geen effectieve boodschap aan overgebracht worden.

groetjes

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 19 okt 2011 21:11

Dat standpunt ik me bekent, want die luidt ...er is geen God

Maar het gaat erom waar dat standpunt vandaan komt, waarom dat mijn standpunt is.

En waarom moet ik me inleven en moet dat ook niet andersom ?

Het moet ook andersom, ik erger mij er ook aan als atheïsten dat niet doen.

Ik weet het niet Thijs ik heb grote twijfel iemand die niet wil daar kan geen effectieve boodschap aan overgebracht worden.

Misschien is het dan juist tijd om het op een andere manier aan te pakken?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 okt 2011 21:48

Maar het gaat erom waar dat standpunt vandaan komt, waarom dat mijn standpunt is

Dan vraag ik je bij deze; waarom is dat jou standpunt ?
Maar dan niet antwoorden, ik heb God gevraagd om een teken.

Maar ik ga het morgen pas lezen Thijs voor mij is het gaaaaap bedtijd.
Groetjes

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 okt 2011 21:57

op zich wel interessant wat er in dit topic gebeurd.

De openingspost beschrijft de misverstanden die er zijn als atheisten met christenen in gesprek gaan, de moeite's die voorkomen in zo'n dialoog. ( en hoe je juist anders een gesprek, zonder dat je elkaar probeert te overtuigen, moet voeren )

En nu de laatste pagina's hebben we een schoolvoorbeeld. ( hoe het dus meestal gaat.. )

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 19 okt 2011 23:24

meribel schreef:op zich wel interessant wat er in dit topic gebeurd.

De openingspost beschrijft de misverstanden die er zijn als atheisten met christenen in gesprek gaan, de moeite's die voorkomen in zo'n dialoog. ( en hoe je juist anders een gesprek, zonder dat je elkaar probeert te overtuigen, moet voeren )

En nu de laatste pagina's hebben we een schoolvoorbeeld. ( hoe het dus meestal gaat.. )

Mee eens meribel, het is denk ik de term 'atheïst' die het gesprek op scherp zet. Direkt gaan alle alarmbellen af en is er bij veel christenen geen enkele bereidheid om te luisteren of te begrijpen wat iemand wil zeggen. Toch is dit broodnodig, vind ik. Zoals gezegd ben ik zelf christen. Maar ik zie hoe christenen zich bang laten maken door dit soort paniektermen. Help...de atheïst is gesignaleerd! In je schuilplaatsen en schieten tot de dood er op volgt. Het is juist deze blinde angst, die het veel christenen onmogelijk maakt om de zwakke punten van het atheïsme te zien. Angst vergroot een tegenstander tot overdreven proporties. Ik wil het boeman-karakter juist van de atheïst afhalen. Atheïsme is gewoon een (nu enigszins achterhaalde) levensbeschouwing, die weliswaar veel invloed heeft gehad op onze samenleving, maar toch nauwelijks meer puur en onversneden wordt geserveerd. Het denken van de geseculariseerde mens is meer een mengsel van agnostische ideeën met die van nieuwe religieuze bewegingen. Atheïsme is een zeer rigide en ferm doorgevoerd filosofisch product. Nauwelijks levensvatbaar, zoals de tijd ons leert.

Maar...en daar gaat het mij nu om: het atheïsme stelt één hele moeilijke, maar terechte vraag. Christenen kunnen die vraag vaak niet oplossen, omdat het zo'n vanzelfsprekende en logische vraag is. Kort en bondig luidt die vraag als volgt (wie niet verder wil lezen en het allemaal zinloos vindt of zich gewoon kapot ergert raad ik aan hier maar met lezen te stoppen en als struisvogel verder te leven):

De atheïst stelt de volgende vraag aan christenen:

Onder welke voorwaarden zijn jullie bereid om je ongelijk toe te geven?

Als je er over nadenkt is dat een hele lastige vraag. Het is heel eenvoudig om het als volgt te zeggen: nooit ofte nimmer zal ik mijn ongelijk toegeven. Maar daarmee zeg je dus eigenlijk dat je niet bereid bent om enig argument tegen het bestaan van God serieus te overdenken. Je standpunt staat sowieso vast. Er valt niets meer tegenin te brengen, basta, punt uit. Een vuist op tafel geslagen. Ongelijk toegeven?...dat nooit!!

Toch kan alleen een christen die bereid is om te formuleren wat er voor nodig is om zijn overtuiging als onhoudbaar te kwalificeren een goede gesprekspartner zijn voor een atheïst. Zijn er situaties of argumenten denkbaar waaronder een christen zijn geloof, als hij eerlijk en oprecht wil zijn, wel zou moeten opgeven als een aantoonbare vergissing? Volgens mij is dat een vraag die christenen zichzelf ook wel eens stiekum stellen.

Maar veel christenen kunnen dit niet formuleren. Zij verbergen zich voor dit soort lastige vragen. In de schuilhut van een absoluut en onaantastbaar geloof in God. Bij hen is geloof geen vertrouwen, maar een hardnekkige onbuigzaamheid. Dit geloof is onbespreekbaar, gesloten voor kritische of logische vragen en is eigenlijk een synoniem voor 'het eigen gelijk'. Ook daarvan geldt dat er geen argument ter wereld gevonden kan worden op grond waarvan dat 'eigen gelijk' aan het wankelen gebracht zou kunnen worden. Ik heb gewoon altijd gelijk, wat er ook door anderen gedacht, gezegd, gevraagd of gesteld wordt.

Wie zo met atheïsten omgaat, verlaagt het christelijk geloof tot halsstarrigheid, onvriendelijk en gesloten.
Terwijl een goed christelijk antwoord op de gestelde vraag echt niet zo moeilijk is.
Maar daar moeten we met elkaar dan nog maar eens de tanden op stuk bijten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 20 okt 2011 00:06

gravo schreef:[De atheïst stelt de volgende vraag aan christenen:

Onder welke voorwaarden zijn jullie bereid om je ongelijk toe te geven?

Lijkt mij nog al simpel, laat de atheïst gewoon bewijzen dat er géén God bestaat.
God niet kennen is natuurlijk geen bewijs van dat God niet zou bestaan.
Onder welke voorwaarden zou een atheïst bereid zijn om zijn ongelijk toe te geven?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 okt 2011 08:37

Pasker schreef:Lijkt mij nog al simpel, laat de atheïst gewoon bewijzen dat er géén God bestaat.

Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld en feitelijk onmogelijk. Je kunt niet van mensen verwachten dat zij aantonen dat iets dat niet is, niet is.

Christenen beweren dat er wel iets wel is, laat hen dat aantonen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 okt 2011 08:46

Pasker schreef:God niet kennen is natuurlijk geen bewijs van dat God niet zou bestaan.

Amen! =D>

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 okt 2011 08:54

mohamed schreef:Amen!

Hoezo amen?

Geloven is niet meer dan het voor waar aannemen van een bepaalde vooronderstelling.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 okt 2011 09:24

quote="jaapo"Gelovigen hebben vaak een vage angst, dat ze Gods toorn over zich afroepen, als bepaalde zaken met twijfel benaderd worden, of als ze moeten toegeven, dat ze alles ook niet letterlijk geloven.

Ik neem aan dat je hier voor jezelf spreekt, dit kan je niet in zijn algemeenheid over gelovigen zeggen jaapo

Maar het is GELOOF, dat is een onderdeel van hoop en het is een persoonlijke emotie. Daarbij komt, dat het volgens mij helemaal niet "goddeloos" is, de bijbel niet als het onfeilbare Woord Gods te beschouwen, van kaft tot kaft waar, maar het te beschouwen als een mensenboek, geschreven om hun visie op God uit te leggen, vol van geloof en hoop en daarbij ook het besef van tekortschieten.

Dit is jouw mening en die mag je hebben, maar dit is niet ieders mening jaapo

Als je dit anders ziet, zul je grote moeite hebben om een goed gesprek met atheïsten te hebben, maar in het andere geval behoef je geen angst te hebben voor zo'n gesprek. Als je de ander maar respecteert en je ervan bewust bent, dat ook de atheïst zoekende is, anders zou hij/zij de moeite niet eens nemen om erover te praten.

Ik ben een beetje teleurgesteld in jou, ik had al eens de vraag gesteld "hoe doe jij dat dan" atheïsten
overtuigen van de Waarheid, en heb je daar succes mee.
Je bent christenen aan het bekritiseren en geef ons dan eens een voorbeeld hoe zo,n gesprek aan tegaan, er zijn al twee atheïsten op dit topic aktief dus ga je gang dan kunnen wij wat leren.

Ik ben benieuwd of je deze uitdaging aan gaat.
Als ik alles zo terug lees heb op geen enkele kritische vraag van mij geantwoord.
Is dat je kop in het zand steken?

Hoeveel is het geloof van jou waard ? dat je zegt voor een slechte " zaak" te staan, als je het
debat met een atheïst te verliest.?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 okt 2011 10:23

Pasker schreef:Lijkt mij nog al simpel, laat de atheïst gewoon bewijzen dat er géén God bestaat.

Dat is gewoon dezelfde vraag in een iets ander jasje, want ik als atheist heb wel geleerd om dan te vragen: welk bewijs zul jij accepteren? (en vaak is dan het antwoord: ik zal nooit of te nimmer enig bewijs voor die stelling accepteren, en dan ben je weer terug bij af).

Onder welke voorwaarden zou een atheïst bereid zijn om zijn ongelijk toe te geven?

Fossiele konijntjes in het pre-Cambrium!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 20 okt 2011 10:45

Mortlach schreef:quote="Pasker"]
Lijkt mij nog al simpel, laat de atheïst gewoon bewijzen dat er géén God bestaat./quote]

Dat is gewoon dezelfde vraag in een iets ander jasje, want ik als atheist heb wel geleerd om dan te vragen: welk bewijs zul jij accepteren?

Maakt niet uit, elk bewijs is goed.

Mortlach schreef: quote Pasker]
Onder welke voorwaarden zou een atheïst bereid zijn om zijn ongelijk toe te geven?/quote]

Fossiele konijntjes in het pre-Cambrium!

Geen idee wat je je daarmee wil bewijzen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”