Na de Uittocht 40 jaar rondzwerven in de woestijn.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Na de Uittocht 40 jaar rondzwerven in de woestijn.

Berichtdoor Mortlach » 18 okt 2011 17:03

Speedy schreef:Wel komen er her en der bewijzen te voorschijn. Een aardige vraag is waarom er in de opgravingen van de woestijnreis en in het grote deel van Israel er geen botten van varkens zijn gevonden, en alleen maar de restanten van de reine dieren die de Heere beschrijft in de wetten. Op de plekken waar de filistijnen en andere heidense volken hebben gewoond daar vinden ze wel restanten van onreine dieren.

Ze weten welke route die colonne heeft afgelegd in de woestijn? Het spijt me, maar ik ben altijd uber-skeptisch als ik over dit soort "bewijzen" lees. Het za; niet de eerste keer zijn dat er een evangelical christian wetenschapper een beetje loopt te jokken voor de HEERE.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 okt 2011 17:32

Speedy schreef:Wel komen er her en der bewijzen te voorschijn. Een aardige vraag is waarom er in de opgravingen van de woestijnreis en in het grote deel van Israel er geen botten van varkens zijn gevonden, en alleen maar de restanten van de reine dieren die de Heere beschrijft in de wetten. Op de plekken waar de filistijnen en andere heidense volken hebben gewoond daar vinden ze wel restanten van onreine dieren.

Er zijn bewijzen tevoorschijn gekomen en er zullen nieuwe bewijzen tevoorschijn blijven komen. De ongelovige zal het ten allertijde afdoen als 'onmogelijk' 'zeer onwaarschijnlijk' 'vervalst' 'later in de Bijbel geschreven' oid. Gelukkig hebben wij als gelovige geen bewijs nodig. De liefde waar Christus ons mee vervult is niet in woorden uit te drukken, in geen mogelijkheid te omschrijven.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 okt 2011 17:36

Mortlach schreef:quote]

Ze weten welke route die colonne heeft afgelegd in de woestijn? Het spijt me, maar ik ben altijd uber-skeptisch als ik over dit soort "bewijzen" lees. Het za; niet de eerste keer zijn dat er een evangelical christian wetenschapper een beetje loopt te jokken voor de HEERE.

Daar heb je gelijk in, maar de bewijzen zijn er ook dat atheistische wetenschappers truukjes uithalen dat bij een opgraving een steen 'per ongeluk' door midden wordt geslagen en dat er 1 deel zo maar foetsie is. Die truukjes komen aan beide kanten voor, om zodoende in the middle of the attention te staan. Het is ook niet voor niks dat de ene wetenschapper de andere wetenschapper kan uitstaan.

En een deel van de route is bekend, helemaal de plaats waar het volk een langere tijd heeft gebivakeerd. :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 18 okt 2011 18:40

Er zijn inderdaad geen grote groepen weggetrokken. Of het moeten de melaatsen zijn, waar men de Joden ook wel mee denkt te kunnen verklaren.

In Egypte heerste hongersnood en dood door pest. Men ging toen naar een Orakel en die vertelde hen dat ze de melaatsen weg moesten laten gaan. Die gingen dus an group weg. En ja, in de Bijbel wordt gezegd dat Mirjam de zuster van Mozes melaats werd.

voor de rest is de woestijn ook veel te klein om veertig jaar in rond te banjeren, dus dit moet men symbolisch opvatten. Nou ja, moet niet maar het is wel erg slim.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 okt 2011 19:33

JHM schreef:Er zijn bewijzen tevoorschijn gekomen en er zullen nieuwe bewijzen tevoorschijn blijven komen. De ongelovige zal het ten allertijde afdoen als 'onmogelijk' 'zeer onwaarschijnlijk' 'vervalst' 'later in de Bijbel geschreven' oid.

meestal terecht, overigens. Hebben ze die ark nu al gevonden? :-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2011 19:39

Ja ze hebben een splinter gevonden die van de ark afkomstig is, laat je je nu herdopen? :mrgreen:

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 okt 2011 20:39

Over herdopen, 6 November word ik gedoopt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 okt 2011 08:06

jaapo schreef:@henkie: Die godonterende opvatting.............. is dus de serieuze opvatting van mijn gesprekspartner. Het zal duidelijk zijn, dat ik die opvatting niet deel. Zo'n opvatting maakt van God een bloedige wreedaard en nog onrechtvaardig ook. Die God ken ik niet. Hoe ik dat dan wel zie is dus een overbodige vraag. Je bent een slecht lezer!

Die God ken je niet omdat alternatieve theorieën gaat verzinnen als je iets leest wat je niet aanstaat. Heb je mijn leestip al gelezen? Op je lijf geschreven...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 okt 2011 08:22

mohamed schreef:Ja ze hebben een splinter gevonden die van de ark afkomstig is, laat je je nu herdopen? :mrgreen:

Direct nadat ze me hebben verteld van welke boomsoort dat goferhout komt, en welke magische eigenschappen het heeft :mrgreen:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 okt 2011 10:06

quote="JHM"

Over herdopen, 6 November word ik gedoopt.

Omdat niemand reageert wil ik je toch nog feliciteren JHM ook al heb ik het per pbtje al gedaan :wink:

Zeker een hele stap en een bewuste keuze, Gods zegen en een fijne dag 6 november
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 okt 2011 10:53

Het zit hem in het woord "herdopen".
Dan is er wat mij betreft zeer grote aarzeling.
Gedoopt worden is voor mij een eenmalig gebeuren, of dat nu als baby of als volwassene gebeurt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 okt 2011 11:03

quote="Riska"Het zit hem in het woord "herdopen".
Dan is er wat mij betreft zeer grote aarzeling.
Gedoopt worden is voor mij een eenmalig gebeuren, of dat nu als baby of als volwassene gebeurt.

Dan is dat voor wat jou betreft zo Riska, voor anderen niet, zo liggen de zaken nu eenmaal
een ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen keuze, ik ken er vele die zich laten herdopen.
Waarom niet blij zijn voor de ander die zo,n keuze maakt.
Groetjes

is wel erg of-topic trouwens
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 01 nov 2011 10:21

Zelf denk ik dat er een grote symbolische waarde aan de woestijnreis zit, zoals het rusten te Elim met de 70 palmbomen, water te Mara wat bitter was, de wet op Sinaï, het manna etc. Is de woestijn echt te klein om 40 jaar rond te zwerven? Ben benieuwd hoe groot het volk Israël ongeveer was en hoe groot de woestijn in die tijd was.
Denk zelf dat het echt gebeurt is en daarnaast een symbolische waarde heeft, al is het wel apart dat ze ondanks het herhaaldelijk mopperen toch zo volgzaam waren om Mozes en de wolkkolom te volgen...

Terug naar “[Religie] - Open forum”