engelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2004 14:24

Er zijn een heleboel verhalen over engelen-verschijningen.... Mensen die een engel zagen. Ik ken mensen die er 1 hebben gezien. Dacht je dat al die mensen lopen te liegen? Lijkt me niet.... waarom zouden engelen tegenwoordig niet meer zichtbaar kunnen zijn en in de tijd van de bijbel wel?

joepie

Berichtdoor joepie » 21 feb 2004 15:34

Als je in de Bijbel leest van het verschijnen van een engel, kwam die engel als boodschapper Gods. Niet zomaar, maar met een boodschap door God gezonden.
Die noodzaak is er nu zeker niet meer.
Dus waarom zou ik ze wel geloven?
Als ik alleen al denk aan het verhaal van die Ds, ik ken hem in vele versies. Dus welke versie is er nu waar?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2004 15:57

Niet helemaal waar volgens mij. Lees bijvoorbeeld het verhaal met Elisa, als Samaria belegerd wordt. Dan ziet die jongeman die bij Elisa is opeens een heel leger van Engelen. Die hadden geen boodschap, maar puur een berschermende functie.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 16:51

joepie schreef:Als je in de Bijbel leest van het verschijnen van een engel, kwam die engel als boodschapper Gods. Niet zomaar, maar met een boodschap door God gezonden.
Die noodzaak is er nu zeker niet meer.
Dus waarom zou ik ze wel geloven?
Als ik alleen al denk aan het verhaal van die Ds, ik ken hem in vele versies. Dus welke versie is er nu waar?

lekker redenatie hoor :wink:
Ik denk zeker wel dat die noodzaak er nog is, wat denk je, er zijn zoveel dingen die voor ons onduidelijk zijn, maar waar God d.m.v bijv een engel duidelijkheid in kan geven. Waarom zou God de mensen vandaag niet een boodschap kunnen geven via z'n engel?

die dsen: er zijn meerder versies van de waarheid. Iedereen zie God van een andere kant, en iedereen ervaart God weer anders. vandaar ook zo veel verschillende versie. Iedereen heeft verschillende intepetaties van God. Maar.. als je vraagt hoe het zit met geloven, vertrouwen bidden, vragen, kind zijn van God dan zegt elke Christen ongeveer het zelfde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 21 feb 2004 17:14

Nee, ik bedoel met dat verhaal over die ds, die een engel gezien had, dat ik nadat ik aan mensen gevraagt heb of ze welleen hebben gehoord dat mensen engelen zien, komen ze dus met een verhaal wat lijkt op het verhaal wat hier verteld wodt. Maar telkens weer anders. Dus welk verhaal zou der nu waar zijn. Ik denk Geen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 21 feb 2004 21:18

joepie schreef:Nee, ik bedoel met dat verhaal over die ds, die een engel gezien had, dat ik nadat ik aan mensen gevraagt heb of ze welleen hebben gehoord dat mensen engelen zien, komen ze dus met een verhaal wat lijkt op het verhaal wat hier verteld wodt. Maar telkens weer anders. Dus welk verhaal zou der nu waar zijn. Ik denk Geen.

Ik denk dat er één verhaal is maar door de tijd heen is het door de mensen elke keer een beetje anders weer verteld waardoor er nu meerder verhalen zijn. De kern is dus dat die ds gevaar liep maar doordat er engelen door anderen gezien werden is hij door God behoed.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2004 17:20

Joepie, waarom wil je zo graag ontkennen dat engelen nu nog zouden kunnen verschijnen? Kijk, het zou zo kunnen zijn dat God dat nu niet meer doet, maar hoe kun je daar nu zo stellig in zijn? We weten het gewoon niet, maar weten wel dat het vroeger kon en er nu ook genoeg mensen zijn die het beweren.
Bovendien denk ik niet dat het nu nooit meer nodig is dat God rechtstreeks tot mensen spreekt. Wilde je soms gaan beweren dat alle antwoorden op alle situaties in de bijbel staan en mensen nooit meer nodig hebben op een ander manier bemoedigd te worden?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 feb 2004 20:27

joepie schreef:Nee, ik bedoel met dat verhaal over die ds, die een engel gezien had, dat ik nadat ik aan mensen gevraagt heb of ze welleen hebben gehoord dat mensen engelen zien, komen ze dus met een verhaal wat lijkt op het verhaal wat hier verteld wodt. Maar telkens weer anders. Dus welk verhaal zou der nu waar zijn. Ik denk Geen.
Dan kan het wel eens heel schokkend voor je zijn joepie dat de bekering van paulus 3 x in de bijbel staat, en 3 x verschillend! De ene keer horen de mensen die bij hem wel de stem maar zien ze niet het licht, de volgende keer juist weer andersom. Als er verschillende vormen zijn betekent niet dat er een kern van waarheid in zit. Dat weet je ook wel van dorpsroddels, ze worden steeds sterker, maar wel op een zekere kern van waarheid gebasseerd.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2004 17:30

ach ja...

Ik denk dat er één verhaal is maar door de tijd heen is het door de mensen elke keer een beetje anders weer verteld waardoor er nu meerder verhalen zijn. De kern is dus dat die ds gevaar liep maar doordat er engelen door anderen gezien werden is hij door God behoed.

Allicht, maar er zijn genoeg andere verhalen van mensen die een engel hebben gezien.

En ehm... omdat er een aantal verschillende versies van een verhaal zijn... is dat daarom een reden om te denken dat het verhaal helemaal niet waar is? Tuurlijk niet... het feit dat er zoveel verschillende versies zijn maakt juist de kans zo groot dat het wel gebeurd is, dat er 1 versie klopt en door het vertellen aan elkaar er meer versies van zijn gekomen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 24 feb 2004 19:14

Heb je niet goed gelezen? Ik schreef precies hetzelfde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2004 19:20

Ik gaf ook nog even mijn mening... als 2 mensen hetzelfde zeggen staat dat alleen maar sterker ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2004 07:38

Maar het maakt nog niet dat ik erin geloof.
Dat er nu geen engelen zich meer laten zien heeft dacht ik te maken met het feit dat de Heilige Geest is uitgestort en wij de engelen niet meer nodig hebben. Wel als beschermers zullen ze uitgezonden zijn maar niet meer om ons iets duidelijk te maken. Daarvoor hebben we de Heilige Geest gekregen.
Dus ze hoeven zich niet meer te laten zien zoals er gebeurde in de tijd van de Bijbel.
Maar voor mij is er nu reden genoeg om eens een boekje te gaan kopen met meer over engelen. Wie weet ga ik er nog eens anders over denken. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2004 10:46

Ik denk dat we het wel eens worden Joepie. ;)

Volgens mij heb je gelijk, engelen hebben tegenwoordig niet meer zo de taak van boodschappers zoals ze dat vroeger hadden. Wel hebben ze de taak om ons te beschermen... en heel soms kunnen ze voor die bescherming een keer zichtbaar worden :)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 feb 2004 14:51

*bedenkt zich opeens dat hij mensen kent die wel een boodschap kregen*
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2004 14:55

joepie schreef:Maar het maakt nog niet dat ik erin geloof.
Dat er nu geen engelen zich meer laten zien heeft dacht ik te maken met het feit dat de Heilige Geest is uitgestort en wij de engelen niet meer nodig hebben. Wel als beschermers zullen ze uitgezonden zijn maar niet meer om ons iets duidelijk te maken. Daarvoor hebben we de Heilige Geest gekregen.
Dus ze hoeven zich niet meer te laten zien zoals er gebeurde in de tijd van de Bijbel.
Maar voor mij is er nu reden genoeg om eens een boekje te gaan kopen met meer over engelen. Wie weet ga ik er nog eens anders over denken. :wink:

Zijn er na pinksteren geen engelen meer verschenen in de Bijbel? Kkan me het inderdaad niet zo snel voor de geest halen.

Terug naar “Archief”