ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Re: ADD

Berichtdoor Memmem » 10 okt 2011 21:56

Even dit topic naar boven halen. Wie heeft er ervaring met pdd-nos en medicatie bij kinderen? Hij heeft woede buien o.a. doordat hij niet weet wat er gebeurd Als ik zo wat lees komen we bij AD maar dat lijkt me vrij heftig. Misschien is homeopatisch ook wat.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 okt 2011 07:42

Wat ik begrepen heb is er geen medicatie PDD-NOS. Weet 2 kinderen die dat hebben, in combinatie met ADHD. Bij 1 kind weet ik dat de Ritalin wel goed werkt en de PD beter te handelen is.

Ken je het boek: Ons kind heeft PDD-NOS, geschreven door Ineke Baron? Is een eye opener, geschreven door moeder en kind
ja, dat is mijn mening dan he.....

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 okt 2011 08:38

Ik heb er laatst 1 gelezen van haar, ik denk die.
W zal aan de medicatie moeten om minder lang boos te blijven.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 11 okt 2011 09:17

Ik ken het boek niet, las er over in het RD, geloof ik. 'k Zal het eens op m'n lijstje zetten om mee te nemen uit de bieb.

Wij vinden 'Sociaal onhandig' een goed boek over kinderen met PDD-Nos. Aan de hand van dat boek hebben we een oudercursus gevolgd bij Eleos, dat was heel fijn.

Aan welke medicatie denk je dan, Memmem?

Neurologica
Verkenner
Verkenner

Re: ADD/ADHD

Berichtdoor Neurologica » 12 okt 2011 11:32

*verwijderd door moderator i.v.m. het ongevraagd plaatsen van reclame. Mail info@refoweb.nl voor de advertentiemogelijkheden*

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 14 okt 2011 19:39

Ik heb een aan autisme verwante contactstoornis.

In mijn jeugd is mijn veevuldig meerdere medicamenten gegeven.
bij autisme zijn de meest gebruikte 2 :

Dipiperon
en
Risperdal.

die ik ook heb gehad (ook nog kort een derde andere maar daar weet ik de naam niet meer van)

Ik ben door mijn eigen ervaring sterk tegen dergelijke medicamenten gesteld :
Het effect word vaak opgemerkt door ouders, behandelaars en leerkrachten, die vooral gebaat zijn bij een kind wat "minder vermoeiend" is of "beter luisterd" wat het echter doet met het kind zelf... daar word nauwelijks naar gekeken.

Dipiperon : het is een energievreter.. je slaapbehoefte gaat omhoog en je bent heel de dag duf.. daarnaast maakt het gevoelliger voor suggestie en minder strong-minded.
Voor sommige ouders mag dat lijken alsof je opener staat voor andere ideeen, en beter benaderbaar bent.. maar das dus niet wat er werkelijk gebeurd..

Risperdal : dit werkt op een heel ander vlak, ik kan het uitleggen als oogkleppen.. autisten leggen vaak verbanden tussen alles.. hoewel dit op hbo en universitair onderwijs juist een gewenst talent is, doet een autist dit in zo'n natuurlijke onbeheerbare mate, dat de gevoellens en gedachtes ervan zijn or haar vermogen tot reageren kunnen belemmeren.
Risperdal doet niks meer of minder dan het uitschakelen van een fors gedeelte van deze waarneming, met name het vermogen om sociale signalen waar te nemen daalt sterk.
Opnieuw lijkt hierdoor een kind "normaler" te reageren, maar in feite blokkeer je een belangrijk deel van zijn of haar persoonlijkheid.

autisten merken vaak meer op dan normale mensen.. maar zijn zogezegd anders bedraad waardoor hun observerende en analytische vermogens versterkt zijn, en hun toepasbare minder.
De conclusies die men plaats bij gedrag kloppen dan vaak ook niet, als men bijvoorbeeld denkt een autist kijkt je niet aan, WANT hij is niet gerintereseerd, maar men beseft dan niet het verschil tussen normen en waarden.
Iemand met autisme, met zijn hogere observerende vermogen, zal sneller iemands echte intentie aanvoelen, zonder naar diegenes gedrag te kijken. Dit doet een autist doordat signalen die normale mensen (tenzij ervoor geconditioneerd op een opleiding die dat behandeld) niet bewust of zelfs geheel niet opmerken, veel natuurlijker ervaren dan de "schil" van beleefd gedrag.
Dit is ook meteen waarom een autist moeite heeft zich hierin aan te passen, een autist is hierin "telepatischer" als het ware.. en dat anderen dat niet kunenn voelt voor hem of haar als een snap naar beneden.. en onnatuurlijk. (als je in een donkere kamer bent samen met een blinde, kan die blinde daar beter zijn weg vinden die is daaraan gewend, maar in het licht.. is de persoon die kan zien veel beter af)

Inplaats van autisten met alle geweld te laten zijn zoals anderen willen dat ze zijn : accepteer ze liever dat ze gewoon anders ZIJN, en vind een manier om hun unieke gaves te gebruiken op een nuttige manier.
Inzicht in elkaar is hier de sleutel, daarom kan psychologische kennis, in de vorm van gezinsbegeleiding of therapie zeker helpen.

Tenslotte nog 2 zaken die men moet begrijpen bij autisme : veel van de problemen bij autisme zijn direct te vergelijken en te zien als bij kinderen en mensen die verwaarlozing hebben meegemaakt, danwel teveel in een isolement hebben geleeft. Onterrect worden deze problemen gezien als deel van het autisme zelf, want ze zijn in werkelijkheid een gevolg ervan.
Normale mensen en autisten hebben vaak een taalkloof, waardoor zelfs voor liefhebbende ouders het enorm veel energie kan kosten om te geven wat de autist nodig heeft. (daarom is begrip van elkaar zo belangrijk, liefde op de JUISTE manier gegeven, op een manier die de ander aanspreekt is zoveel effectiever) inplaats van dus te denken hoe je de autist normaal kan laten doen.. probeer te kijken hoe je de autist kunt geven wat hij of zij nodig heeft, stap ook in zijn wereld.. je wenst immers hetzelfde van hem of haar naar jou toe.
Ook is het moeilijk want autisten HEBBEN gewoon op sommige vlakken meer energie.. zo kan ik bijvoorbeeld erg makkelijk met mijn autistische-adhd neefje om waar anderen doodvermoeid van hem worden..
we spreken elkaars taal beter.. maar een autist vraagt niet alleen meer.. hij is ook in staat meer te geven.. alleen niet altijd in die vlakken waar normale mensen het zoeken..

En het tweede wat dus begrepen moet worden : autisme is niet zoals vaak gedacht een te sterk ontwikkeld ego, een doorgeschoten mannelijkheid, integendeel het is het gebrek eraan. De ontwikkeling van externe stimulans voor ontwikkeling (mamma die de tekening op de koelkast hangt) naar interne (het kind dat iets doet omdat het het zelf leuk vind, ook al vind iedereen verder het stom) maakt een autist niet mee.
Het zal altijd gevoellig blijven voor wat anderen van hem en zijn dingen vinden en daar voor zijn presteren direct gevoellig voor zijn. De ellende daarin is dat een autist WEL een duidelijke mening heeft over wat hij WIL zijn. vinden enzo.. dat is waar de drijfveer vandaan komt om "de waarheid in pacht" te hebben..
een autist heeft voor zijn functioneren ja-knikkers nodig. en mensen die zijn dingen geweldig vinden, net zoals een klein kind die bemoeiding nodig heeft.
Dat word dus ontererrect verstaan als egoisme.. maar net als bij kinderen zul je merken dat als je deze bemoediging wel geeft.. je er ook veel voor terug zal krijgen..

3 dingen die je dus NOOIT moet doen bij kinderen met autisme of ADHD
*ze op medicatie zetten
*ze proberen "normaal" te laten zijn.. dat is zeer arrogant, en een bekende valkuil
*ze in instellingen zetten, nergens is een betere plek dan thuis.

tot zover mijn 5 centen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 okt 2011 19:53

Je 5 centen even globaal gelezen, moet mijn autist naar bed brengen maar hij is sinds vandaag wel aan de medicijnen. Hij heeft aripiprazol gekregen. Nu nog een lage dosering ms wordt die opgehoogd. Het is echt nodig anders deden we het niet.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 okt 2011 21:54

Neurologica.nl schreef:Ik herhaal het nogmaals en stop daar nu maar mee: probeer http://www.neurologica. Het werkt!

Het is jammer dat mensen zich naar buiten toe zo vaak schamen om hierover iets te zeggen. En dan bedoel ik niet op een web zoals dit, maat frank en vrij in de openbaarheid. Maar het lijkt erop dat we iemand hebben die behandeld en erg opgeknapt is, die dat wel gaat doen. Als ze het lef blijft hebben, dan horen jullie daar meer over.

reclame maken is hier verboden dacht ik, nogal vervelend

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 okt 2011 21:56

@ taf, geen kind is hetzelfde, dus zomaar roepen geen medicatie geven is onzin,
omdat het jouw niet is bevallen, kan het voor een ander kind wel anders gelden, soms is het net het verschil tussen wel en niet funktioneren in de maatschappij bv

mijn zoon gebruikt ritalin hij geeft zelf aan dat hij zich prettigere voelt met medicatie, hij redt zich sociaal beter en speelt lekkerder, hij heeft dan minder storm in zijn hoofd, zoals hij dat zelf aangeeft

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 okt 2011 22:18

Idd, TAF, dat het bij jou zo werkt, hoeft neit te betekenen dat het bij een ander kind/jongere met autisme ook zo werkt.
Ik werk nu 5 jaar met jongeren met autisme (vaak hebben we er zo'n 4 of 5 op de groep van 9 jongeren), en geen enkele is hetzelfde. Wat bij de één werkt, werkt bij de ander niet. Dat is het mooie van mijn werk, om dat uit te zoeken, maar het vervelende voor de jongere met autisme zelf. Want er is geen 1 aanpak, helaas.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jan 2012 20:08

Het ging hier ooit es over tic's, meen ik me te herinneren. Onze lieve zoon knippert als een knipperlicht met zijn ogen sinds een week of wat. Heb zijn ogen al na laten kijken maar die zijn prima. Volgens de arts kan het een bijwerking zijn van de medicijnen.

En nog even wat grappigs, hij heeft schooladvies gekregen voor de middelbare school, de Havo! Viel bijna van mijn stoel, dat had ik nooit verwacht. Ik vraag me af of het wijs is, hij is altijd alles kwijt en het is altijd een probleem om hem aan zijn huiswerk te krijgen. Wat moet hij op dan op de havo, zou het wijs zijn om dat te doen?
ja, dat is mijn mening dan he.....

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 17 jan 2012 20:28

@ annet; lastig of het wijs is of niet om hem ook naar de havo te laten gaan. Het advies geven ze denk ik niet zomaar. Heb je geen persoonlijk gesprek meer met de leerkracht?? Ik vind uit ervaring zulke dingen erg lastig van toen ik leerkracht van groep 8 was. Van de week kreeg ik nog een mailtje van een moeder dat zoonlief toch was afgezakt van havo naar vmbo doordat hij te chaotisch was (boekenverslagen vergat in te leveren etc.) terwijl het vmbo nu toch eigenlijk toch echt te makkelijk was. Veel wijsheid toegewenst!!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jan 2012 20:52

Mijn advies destijds :VWO of Gymnasium.Ouders vonden het wel wat...ik wat minder.
Nou ik heb het geweten, was veel te speels en makkelijk afgeleid, uiteindelijk van school getrapt en nooit een diploma gehaald ;-(
6 helse jaren.Ik on het wel, maar wilde het niet.
Advies: kind zelf laten beslissen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 17 jan 2012 21:27

Erg lastig, *Annet*! Kan hij niet naar een kansklas HAVO/VMBO-T?

Onze zoon kreeg op de basisschool het advies om naar het VWO te gaan. Zelf dachten we -vooral vanwege zijn stoornissen- meer aan HAVO, maar zij redeneerden: hij gaat naar speciaal voortgezet onderwijs (Cluster IV), daar zijn ze speciaal opgeleid om te zorgen dat er uit jullie zoon wordt gehaald wat erin zit. Wij hebben hem toen toch naar het VWO laten gaan, maar na een jaar -waarin hij trouwens wel redelijke cijfers haalde- hebben we toch besloten dat het beter zou zijn als hij naar de HAVO zou gaan. Daar zit hij nu en na een wat moeilijk begin gaat het nu heel goed; hij haalt met weinig moeite goede cijfers. Voor ons thuis geeft het ook rust; op het VWO moest hij thuis best wel regelmatig thuis werk maken en leren en dat leverde heel veel problemen op. Motivatie is heel belangrijk hebben wij gemerkt!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 18 jan 2012 08:03

Motivatie is inderdaad belangrijk maar Annet weet jij welke extra zorg de nieuwe school kan gaan bieden aan je zoon??

Terug naar “Archief”