Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor pipgirl » 10 okt 2011 14:06

Ik vind wel dat als het echt niet gaat,ondanks gesprekken,therapie etc. je de keuze mag maken om te scheiden.God wil vast niet dat je als mens ongelukkig bent in een huwelijk.Als christen leer je de 10 geboden en daar moet je,je ook zovel mogelijk aanhouden,maar het is niet zo zwart wit denk ik.

En nu bedoel ik niet dat je het niet zo nauw moet nemen met de geboden,maar wat betreft echtscheidingen moet je soms tot de beslissing komen om uit elkaar tegaan,hoe pijnlijk ook.
Je kunt zo veranderen in de loop der jaren,en wij zijn ook vanuit huis getrouwd dus hebben niet samengewoond en ik kan me voorstellen dat dat voor sommige huwelijken niet altijd goed gaat als je het ook zo doet.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2011 14:09

meribel schreef:Echter de constatering was dat het de laatste jaren veel "makkelijker" lijkt te gebeuren, en dat is denk ik door de veranderingen die plaatsvinden in de maatschappij. Zowel dat het economisch makkelijker is om te scheiden, als de trend dat je voor je "eigen geluk moet kiezen"

Ik persoonlijk ben erg blij met die veranderingen. Het is soms behoorlijk vreemd dat de individualiteit die we nu allemaal als vanzelfsprekend aannemen vroeger simpelweg niet bestond. Maar het is haast onmogelijk om jezelf niet als individu te zien.

Ik las laatst een collumn in een Ierse krant over scheiden. Dat het nu veel meer gebeurd dan in de jaren '60. Goed, in die tijd was scheiding nog officieel bij wet verboden, maar toch... Onvoorstelbaar dat als je op je 18de een stomme vergissing maakt (omdat je seks wilt) je daar tot je 75ste voor moet bloeden, plus je kinderen en waarschijnlijk zelfs je kleinkinderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Hortensia
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hortensia » 10 okt 2011 14:16

Ik mag toch hopen dat de meeste huwelijken niet starten op het 18e levensjaar en gebaseerd op het feit dat je dan sex mag hebben. Lekkere basis :shock: !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2011 14:24

Hortensia schreef:Ik mag toch hopen dat de meeste huwelijken niet starten op het 18e levensjaar en gebaseerd op het feit dat je dan sex mag hebben. Lekkere basis :shock: !

Het komt ongetwijfeld meer voor dan we denken.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 okt 2011 14:57

Mortlach schreef:Ik persoonlijk ben erg blij met die veranderingen. Het is soms behoorlijk vreemd dat de individualiteit die we nu allemaal als vanzelfsprekend aannemen vroeger simpelweg niet bestond. Maar het is haast onmogelijk om jezelf niet als individu te zien.

ik weet het niet, ik zie juist veel nadelen van de individualisering van de samenleving. Het verruwt, er is weinig tot geen sociale controle. iedereen moppert bijv. over de rotjochies in de straat maar niemand durft ze aan te spreken omdat je dan van ouders te horen krijgt "bemoei je met je eigen zaken" .
Achter de voordeuren in één straat is veel leed maar weinig mensen weten het nog van elkaar, terwijl je elkaar ook zou kunnen helpen.
Het gaat allemaal om het individu, het eigen ik, maar als iedereen alleen maar aan zichzelf denkt dan wordt de wereld daar mijn inziens alleen maar slechter van ipv beter.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 okt 2011 15:02

meribel schreef:het is niet 'gij zult niet echtbreken" en punt.
Ik geloof ook niet dat God wil dat je in een ijskoud huwelijk zit, maar dat Hij je opdraagt om samen met je man/vrouw te zorgen dat je niet in een ijskoud huwelijk komt. Of dat als je er in zit dit om te draaien. Net als dat Gij zult niet stelen meer betekent dan alleen niet stelen maar "deel zo ruimhartig dat niemand stelen hoeft" ( en auw, wat schieten we daar tekort in )

wat je eerste alinea betreft ben ik het met je eens, maar wil ik wel opmerken dat dat van TWEE kanten moet komen. Als dat niet zo is, wat dan?

inderdaad, moet van twee kanten komen absoluut, dat maakt het ook zo tragisch vind ik als er één wil scheiden en de ander niet, die graag nog het huwelijk wil redden en nog wel van zijn partner houdt. Hartverscheurende en intens verdrietige situaties. Ik kan alleen maar concluderen wat een gebrokenheid op deze wereld en wat zou het fijn zijn als die ellende allemaal voorbij is.

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 10 okt 2011 15:14

We weten eigenlijk allemal wel hoe het moet,maar doen het alleen veel te weinig.

Maar aande reacties hier zie je wel hoe verschillend erover gedacht wordt. Ik merk steeds mee,hoe ouder ik word dat je met een bepaalde visie naar dingen kunt kijken en dan bedoel ik wat betreft het geloof.
En dat maakt het soms moeilijker en soms makkelijker.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 10 okt 2011 18:38

Als we uit gaan van een huwelijk dat in de kerk is begonnen, dan heb je niet alleen voor de burgelijke stand, maar ook voor God je Jawoord gegeven, dat is trouw beloven voor de burgelijke stand èn voor God, in de bijbel staat elkaar aankleven, opelkaar gelijmd, nou lijmt twee a-4tjes opelkaar en probeer je de andere dag los te maken, ze gaan kapot.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 10 okt 2011 23:40

Samanthi schreef:Als we uit gaan van een huwelijk dat in de kerk is begonnen, dan heb je niet alleen voor de burgelijke stand, maar ook voor God je Jawoord gegeven, dat is trouw beloven voor de burgelijke stand èn voor God, in de bijbel staat elkaar aankleven, opelkaar gelijmd, nou lijmt twee a-4tjes opelkaar en probeer je de andere dag los te maken, ze gaan kapot.

Zo is het inderdaad.

Heeft God het over geluk? Het gaat om TROUW. Geluk komt voort uit trouw en liefde naar elkaar. Dat moeten we niet omdraaien. Als man en vrouw beiden de agape liefde van God leren spreken naar elkaar, ben ik ervan overtuigd dat zo'n huwelijk niet kapot te krijgen is. Maar juist in deze ikgerichte maatschappij gaat het vaak om MIJN geluk en mijn behoeftes die vervult moeten worden. Maar daar gaat het in een huwelijk zoals God het bedoeld heeft niet om. Wat kan ik doen, hoe kan ik zorgen dat JIJ je gelukkig voelt?

Hortensia
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hortensia » 11 okt 2011 08:04

Dat vind ik heel mooi gezegd, Schipje.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 okt 2011 08:57

Samanthi schreef:Als we uit gaan van een huwelijk dat in de kerk is begonnen, dan heb je niet alleen voor de burgelijke stand, maar ook voor God je Jawoord gegeven, dat is trouw beloven voor de burgelijke stand èn voor God, in de bijbel staat elkaar aankleven, opelkaar gelijmd, nou lijmt twee a-4tjes opelkaar en probeer je de andere dag los te maken, ze gaan kapot.

Ik ben geen stukje papier en ik ben ook niet verlijmd met mijn partner. De metafoor is leuk, maar werkt dus niet.

Trouwens, het lijkt me bijzonder sterk als je daar niet gewoon een oplosmiddel voor hebt, en dan is het gewoon voorzichtig te werk gaan met een scalpel :-)

Hortensia
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hortensia » 11 okt 2011 09:18

Mortlach schreef:Ik ben geen stukje papier en ik ben ook niet verlijmd met mijn partner. De metafoor is leuk, maar werkt dus niet.

Trouwens, het lijkt me bijzonder sterk als je daar niet gewoon een oplosmiddel voor hebt, en dan is het gewoon voorzichtig te werk gaan met een scalpel :-)

Twee worden één toch? Volgens Gen. 2?

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 11 okt 2011 09:32

Dat is waar,en wat God heeft samengevoegd....maar toch kan ik me voorstellen dat in sommige situaties een scheiding de enige oplossing is om weer gelukkig te worden.
Dat kan wel lang duren,want je maakt ook heel veel mensen ongelukkig maar moet je dan jezelf helemaal wegcijferen?

Ik kan me er ook helemaal niks bij voorstellen om te gaan scheiden van mijn man,maar ja je weet nooit in welke situatie je kunt terecht komen.

En nog even wat,als je verliefd wordt op een ander,vertel je dat tegen diegene en aan je man.Want juist omdat je veel van elkaar houd is dat zo moeilijk lijkt me.

Hortensia
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hortensia » 11 okt 2011 09:37

pipgirl schreef:Dat is waar,en wat God heeft samengevoegd....maar toch kan ik me voorstellen dat in sommige situaties een scheiding de enige oplossing is om weer gelukkig te worden.
Dat kan wel lang duren,want je maakt ook heel veel mensen ongelukkig maar moet je dan jezelf helemaal wegcijferen?

Ik kan me er ook helemaal niks bij voorstellen om te gaan scheiden van mijn man,maar ja je weet nooit in welke situatie je kunt terecht komen.

En nog even wat,als je verliefd wordt op een ander,vertel je dat tegen diegene en aan je man.Want juist omdat je veel van elkaar houd is dat zo moeilijk lijkt me.
Ik denk dat als je verliefd wordt op een ander in je huwelijk, je huwelijk al niet goed is. Dan sta je er bewust of onbewust toch voor open. Ik zeg niet dat mij het niet overkomt, maar het ligt toch voor het overgrote gedeelte aan de kwaliteit van je eigen relatie. Als die goed is word niet niet zomaar even verliefd op een ander. En net wat je zegt, overkomt het je wel, dan moet je er tegen vechten, de ander ontwijken en het bespreken met je partner.

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 11 okt 2011 09:54

Daar ben ik het mee eens,je moet eerlijk blijven in een huwelijk en niet met dingen blijven rondlopen.Maar of per defenitie een huwelijk niet goed is als je verliefde gevoelens hebt,daatr ben ik het niet helemaal mee eens.

Terug naar “Archief”