@mic schreef:'t probleem in jouw redenering is kootje, dat als iets niet gebeurd, dat het dan ook niet meer kan. Maar dat is geen waar, dat wij nog nooit marsmannetjes tegengekomen zijn betekent niet dat ze niet bestaan.
Dat niemand voor God kiest, en niemand het ooit zal doen, betekent nog niet dat theoretisch niet kan. De bijbel beweerst dat volgens mij ook nergens, maar stelt gewoon vast dat niemand dat doet.
Als ik net als Ford zeg, je mag een kleur kiezen als het maar zwart is, heb je nog steeds geen vrije wil, maar wordt hij opgelegd. Dit zou betekenen dat God of Adam schuldig zijn aan jouw onbekeerdheid, en niet jijzelf. Want jij kan er tenslotte niet aandoen dat je zwart moest kiezen.
dat doet de bijbel m.i. wel. Ik vind het een beetje onzin dat je van een theoretisch gedachte goed uitgaat. Het bewijs uit de praktijk lijkt me voldoende. In onderstaande teksten wordt m.i. ook jou theoretische stelling als onwaar betiteld. We kiezen allen, niemand uitgezonderd, voor de zonde. We missen dus allen ons doel wat de Schepper met ons heeft bedoeld. Niemand zal zich daarvan keren todat God zelf ingrijpt Dat heeft Hij gedaan in gen3, vervuld in het lijden van Zijn Zoon. Waarvan Paulus schrijft dat het een gave Gods is (Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;)
Romeinen 3:10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Romeinen 3:20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
Romeinen 3:23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
1 Johannes 1:8 ¶ Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.
1 Johannes 1:10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Romeinen 8:7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet;
want het kan ook niet.
Efeze 2:3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten;
en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
Titus 3:3 Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, en elkander hatende.
Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
Genesis 8:21 En de HEERE rook dien liefelijken, reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van ‘s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.
Jeremia 17:9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
Romeinen 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.