Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Luke.
Mineur
Mineur

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Luke. » 30 sep 2011 11:50

@pipgirl je moet je niet ontmoedigt voelen door het feit dat je zondigt :)
Zondigen is een karaktertrekje dat iedereen heeft namelijk ;)
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 30 sep 2011 12:00

@ Luke natuurlijk weet ik dat iedereen zondigt,en dat zal ook niet veranderen.
Maar wat ik bedoel is,ik wil ook zo graag bij de Here Jezus horen,maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat anderen het zo anders beleven.

@ Mortlach je hebt ook wel gelijk,misschien wil die ander zich daarover ook wel niet uitlaten,teken van zwakte?
Maar toch vind ik het een lastig onderwerp,vooral omdat ik als kind/tiener nar een vrij strenge gemeente ging
en daar werd verkondigd dat het haast onmogelijk is.
Eigenlijk is het heel simpel he,je krijgt een kado van God maar je wilt het bijna niet aannemen.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 sep 2011 12:10

pipgirl schreef:@ Luke natuurlijk weet ik dat iedereen zondigt,en dat zal ook niet veranderen. Maar wat ik bedoel is,ik wil ook zo graag bij de Here Jezus horen,maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat anderen het zo anders beleven.
Het feit dat anderen het anders beleven hoeft niet per definitie te betekenen dat jij het ook zo moet beleven als die anderen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 30 sep 2011 12:11

Het mensen brein is meer dan goed intaat zichzelf langdurig en overtuigend voor de gek te houden.
Helemaal als het zuurstofniveau daalt.

een belangrijk element in deze discussie is m.i. het begrip "tijd"!

Tijd is een functie van materie. Geen opzichzelf staand gegeven.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 sep 2011 13:56

@pipgirl
ik ben zo'n figuur die het allemaal makkelijk onder worden kan brengen. maar ook mijn gedachten dwalen makkelijk af en bijbel lezen vind ik een klus. Toch heb ik God lief en is Hij mijn lust en leven.
ik heb mijn vroeu ook lief. maar als ze met me praat, dan gaan mijn gedachten soms (erg regelmatig) ook andere kanten uit. reatie deskundigen en huwelijks councilors hameren er telkens weer op: communicatie, communicatie communicatie!
ondanks de wederzijdse liefde is het niet makkelijk; het kost discipline en inspanning.
Zo ook met onze relatie met God.
De vraag is niet of je wel goed of genoeg bid en bijbel leest (of andere zaken doet die je als 'religieus gedrag' zou kunnen bestempelen)
de vraag is of je God gelooft als die zegt voor jou te willen zorgen en dat jouw toekomst bij Hem veilig is.
uit je gedrag en keuzes blijkt of je het gelooft of niet.
b.v. of je God gehoorzaamt door geen (huwelijks) relatie aan te gaan met een ongelovige hangt af of je God vertrouwd dat Hij het beste met je voor heeft, ook als dat 'single-zijn' betekent!
Geloven heeft dus heel praktsche consequenties. en de vraag of je wel gelooft kan je deels beantwoorden door naar je leven te kijken. Welke keuzes gaan tegen je gevoel, verlangens in maar zijn gebaseert op Gods wil?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 30 sep 2011 19:26

Onlangs heb ik een vergelijkbaar topic geopend http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=25000.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 30 sep 2011 19:29

RogierV schreef:Het mensen brein is meer dan goed intaat zichzelf langdurig en overtuigend voor de gek te houden.

Het ook zo bijzonder dat de mens veelal meer vertrouwt op zijn eigen kennis terwijl zijn eigen zintuigen al niet te vertrouwen zijn.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 30 sep 2011 21:35

1a2b3c schreef:Ik denk niet dat we dat kunnen verklaren Ps.139 14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan ... God heeft ons gewoon zo gemaakt dat dat kan.
Ok, dan ga ik hier niet op door.
Hoe zit het dieren en planten, hebben die ook een geest?

1a2b3c schreef:Neem een lijk, alles zit erop en eraan wat een mens een mens maakt maar er zit geen leven meer in.
ik blijf nog even kritisch ;). Zit er ook leven in sperma of stamcellen? Wanneer komt daar een geest in?

1a2b3c schreef:Omdat er in de Bijbel staat dat geen mens kan weten wat er in de geest van de mens dan hijzelf geloof ik niet dat het zover komt. (1 Kor.2:11)
Dat is dus al gedeeltelijk achterhaald, met MRI scans kan men later precies zien waar je aan denkt.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 01 okt 2011 05:19

scheermes schreef:Hoe zit het dieren en planten, hebben die ook een geest?

debijbel zegt dat alleen mensen naar Zijn (Gods) beeld geschapen zijn. er is dus een groot onderscheid tussen dier en mens. dieren hebben geen geest.
scheermes schreef:ik blijf nog even kritisch . Zit er ook leven in sperma of stamcellen? Wanneer komt daar een geest in?
ik ben een leek wat bilologie betreft of medische wetenschap. maar is sperma niet de manlijke bijdrage dat nodig is voor nieuw leven? waar je naar vraagt is eigenlijk wanneer het leven begint. bij de conceptie of pas later. Christenen zijn het in grote lijnen eens dat het leven (dus ook met geest) begint bij de conceptie. daarom doen christenen zo moeilijk over abortus. we zien de foetus als meer dan een klomp cellen. over stamcellen kan ik niets zinnigs zeggen. :)
scheermes schreef:Dat is dus al gedeeltelijk achterhaald, met MRI scans kan men later precies zien waar je aan denkt.

je bent hier warrig je zegt dat het achterhaald is (verleden tijd) door naar later (toekomst) te verwijzen. :)
als leek begrijp ik dat je met mri-scans kan meten hoe mensen op (zintuigelijke) impulsen reageert. dat is heel wat anders dan weten waar de mens over denkt. ik heb nog nooit gehoord dat mri het marteen overbodig gaat maken :)
scheermes ben jij een wetenschapper die vanuit dit vakgebied met kennis praat? of praat je krantekoppen na? in het eerste geval mag je me een pb sturen met de huidige stand van zaken over het kunnen lezen van gedachten door mri-scans.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 okt 2011 06:32

Janvanverweg schreef:scheermes ben jij een wetenschapper die vanuit dit vakgebied met kennis praat? of praat je krantekoppen na? in het eerste geval mag je me een pb sturen met de huidige stand van zaken over het kunnen lezen van gedachten door mri-scans.

liever geen pb, want ik ben ook nieuwsgierig.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 okt 2011 08:05

Ik heb ook liever hier op het forum. Ik ben met scheermes in het openbaar in discussie (iedereen kan meepraten) dus ik snap even niet waarom het per pb aan jvvw verder moet gaan of afgehandeld moet worden.
scheermes schreef:Dat is dus al gedeeltelijk achterhaald, met MRI scans kan men later precies zien waar je aan denkt.

Dromen in beeld brengen was het filmpje waar je op doelt neem ik aan.
Ik denk dat ik zulk soort dingen dan maar zo moet zien dat het een manier van communiseren is, al dan niet gedwongen.
Je kunt je gedachten delen door te praten (praten kan ook onder dwang gebeuren door bijv. een drugs) en ALS het ooit zover zal komen dat op een mri scan je gedachten te zien zijn, dan is het toch een uitwerking van iets wat onstoffelijk is.
Net als dat het leven zelf onstoffelijk is maar je wel kunt zien dat iemand leeft doordat hij loopt enzo.
Verder heb ik niet veel verstand van zulk soort dingen.

Voor de rest van wat je zei heb ik niet veel toe te voegen aan wat jvvw al heeft gezegd.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 01 okt 2011 09:29

Janvanverweg schreef:debijbel zegt dat alleen mensen naar Zijn (Gods) beeld geschapen zijn. er is dus een groot onderscheid tussen dier en mens. dieren hebben geen geest.
Neem nou een hond. Die heeft toch een eigen karakter met emoties? Staat dat los van de geest?

Janvanverweg schreef:ik ben een leek wat bilologie betreft of medische wetenschap. maar is sperma niet de manlijke bijdrage dat nodig is voor nieuw leven? waar je naar vraagt is eigenlijk wanneer het leven begint. bij de conceptie of pas later. Christenen zijn het in grote lijnen eens dat het leven (dus ook met geest) begint bij de conceptie. daarom doen christenen zo moeilijk over abortus. we zien de foetus als meer dan een klomp cellen. over stamcellen kan ik niets zinnigs zeggen. :)
Ik ben ook een leek, maar denk dat sperma iets levends is. Leven begint dus niet bij conceptie, maar loopt als het ware door. Ik kan het me moeilijk voorstellen dat als je onder de microscoop een eicel bevrucht er dan op een gegeven moment iets (bovennatuurlijks) gebeurt zonder dat je dat op moleculair niveau kunt waarnemen.

En wat gebeurt er met de geest als na 10 minuten toch de bevruchte eicel sterft? Hemel of hel?

Janvanverweg schreef:je bent hier warrig je zegt dat het achterhaald is (verleden tijd) door naar later (toekomst) te verwijzen. :)
als leek begrijp ik dat je met mri-scans kan meten hoe mensen op (zintuigelijke) impulsen reageert. dat is heel wat anders dan weten waar de mens over denkt. ik heb nog nooit gehoord dat mri het marteen overbodig gaat maken :)
Als je met dezelfde techniek dromen in beeld kunt brengen(toekomstmuziek), staat dat los van impulsen en kun je iemand gedachten zien. Als je de voortgang op dit gebied doortrekt zullen we in de toekomst in staat moeten zijn iemands gedachten behoorlijk nauwkeurig te bepalen.

Janvanverweg schreef:scheermes ben jij een wetenschapper die vanuit dit vakgebied met kennis praat? of praat je krantekoppen na?
Ik ben een leek die zich van alles afvraagt ;)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 okt 2011 10:09

scheermes schreef:
ik blijf nog even kritisch ;). Zit er ook leven in sperma of stamcellen? Wanneer komt daar een geest in?[/quote]

Ik denk dat er wel iets van leven in zit, op de manier van een bloem in de knop die geplukt wordt kan toch nog bloeien maar is toch afgesneden van de wortel/leven.
Zo groeit bij iemand die overleden is de nagels nog een paar uur door heb ik me laten vertellen, dus het lijkt mij niet onmogelijk dat er nog levensvatbare zaadcellen in sperma zitten.
Maar ik denk dat de geest er pas in komt bij de samensmelting van ei en zaadcel.

Ik ben ook maar een leek hoor :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2011 10:18

Wie bang is voor de dood, leeft misschien verkeerd.

'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,18)

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 01 okt 2011 12:38

mohamed schreef:Wie bang is voor de dood, leeft misschien verkeerd.

'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.' (1 Joh 4,18)

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.Er zullen best mensen zijn die het wel zo voelen,maar om nu te zeggen dat je dan verkeerd leeft.
Is het niet heel menselijk om bang voor de dood te zijn,ook al ben je gelovig?
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”