Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 sep 2011 17:18

Mortlach schreef:Ik kan me goed voorstellen dat de hersenen op het moment van sterven redelijk 'doordraaien' als je niet bent voorbereid of angstig bent.

Nou ik ook, alleen snap ik dan niet dat je dat dan daarna verwoord alsof je een soort 'hemelse ervaring' hebt doorgemaakt i.p.v. een helse.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 29 sep 2011 17:42

Naar het Paradijs.
Dit na aanleiding van Jezus eigen Woord tegen de moordenaar aan het kruis.
Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.
Maar het is ook de plaats waar de Here Jezus is,denk maar aan het sterven van Stefanus.
Ook denk ik aan Paulus,die verlangde om bij Zijn Heiland te zijn.
Als ik gelegenheid heb zal ik eens,die teksten opzoeken,die getuigen,dat we na dit leven,na het uitblazen van onze adem bij Jezus zijn.
De Heiland spreek toch ook van Eeuwig Leven.
Het lichaam wacht in het graf op Jezus.
En onze ziel is bij de Here Jezus.
Is niet dood,maar leeft.
Wat een Toekomst,allemaal door het volbrachte werk van onze Redder en Verlosser,Jezus Christus.
Wat zijn we rijk,ja door Hem alleen!
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 sep 2011 17:56

Maar is het paradijs hetzelfde als het Vaderhuis? Volgens mij niet.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 29 sep 2011 19:13

1a2b3c schreef:De 'uitwerking' van een gen is niet meer stoffelijk.
Ik snap wat je bedoelt, maar kan me er geen voorstelling van maken hoe iets onstoffelijks informatie uit iets stoffelijks haalt. Datzelfde geldt voor zintuiglijke informatie en geheugen. Als gedachten niet stoffelijk zijn, hoe krijg je er dan stoffelijke informatie in?

1a2b3c schreef:Dat wat jou tot "ik/uniek" maakt, moeilijk hoor om daar woorden voor te vinden.
Ik heb er ook moeite mee ;)

1a2b3c schreef:En je zult best hersenactiviteit kunnen zien op een scan bij emoties, gedachten, gevoelens enzo maar de inhoud van je dachten zijn niet aan te tonen. 1 Kor.2:11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens?

Dat is echt een kwestie van tijd, op den duur zullen alle gedachten te lezen zijn. Zie Wetenschappers brengen filmen van dromen stap dichterbij
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 sep 2011 19:30

1a2b3c schreef:Maar is het paradijs hetzelfde als het Vaderhuis? Volgens mij niet.

Zou je willen uitleggen waarom je dat denkt?

Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Als we weten waar Jezus is, dan zijn we er uit.
En Jezus bevind Zich nu aan de rechterhad van zijn Vader!

Waar ik heen ga? Ik mag door genade weten dat ik Thuis zal komen bij de Vader!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Galain
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Galain » 29 sep 2011 19:45

Als je dood gaat mag je zitten aan God's troon, en daar mogen we wachten in grote vreugde op de wederkomst en het Nieuwe Jeruzalem..

Mijn vader vertelde een keer een verhaal over een man die in het water viel, sprongen meteen een paar mannen achter hem aan. Toen hij uit het water kwam zijn ze begonnen met beademen kwam hij pas na 20 min.

Het eerste wat die man zei met tranen in zijn ogen was "Waarom, waarom hebben jullie mij terug gehaald het was zo mooi daar"

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2011 20:43

Ik vermoed dat je in een andere dimensie komt. Afhankelijk van hoeveel je nog moet 'leren' kom je dichter bij Gods licht of zit je in een donkerdere omgeving. Uiteindelijk komt God tot Zijn doel met elk mens en zal ieder erkennen dat Jezus Heer is, tot eer van God de Vader. Dit laatste staat letterlijk in de bijbel.

Galain
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Galain » 29 sep 2011 20:48

Lalage schreef:Ik vermoed dat je in een andere dimensie komt. Afhankelijk van hoeveel je nog moet 'leren' kom je dichter bij Gods licht of zit je in een donkerdere omgeving. Uiteindelijk komt God tot Zijn doel met elk mens en zal ieder erkennen dat Jezus Heer is, tot eer van God de Vader. Dit laatste staat letterlijk in de bijbel.

Denk wel dat iedereen Jezus zal erkennen als zijn Heer, maar wilt dit dan ook zeggen dat iedereen dan ook in de hemel mag komen?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 sep 2011 21:12

1a2b3c schreef:Nou ik ook, alleen snap ik dan niet dat je dat dan daarna verwoord alsof je een soort 'hemelse ervaring' hebt doorgemaakt i.p.v. een helse.

Er zijn ook wel mensen die het achteraf als ´hels´ beschrijven, dat is wel een klein percentage van het aantal mensen met een bijna dood ervaring.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 sep 2011 10:35

mw schreef:Zou je willen uitleggen waarom je dat denkt?

Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Als we weten waar Jezus is, dan zijn we er uit.
En Jezus bevind Zich nu aan de rechterhad van zijn Vader!

Waar ik heen ga? Ik mag door genade weten dat ik Thuis zal komen bij de Vader!

Joh.14: 2 In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken. 3 En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.
Jezus heeft plaats voor de gelovigen bereid door Zijn volbracht werk maar Hij is nog niet terug gekomen om Zijn gemeente tot Zich te nemen. zie ook 1Th 4. 16...zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.
De gelovigen gaan niet via de dood de Heer tegemoet gaan in de lucht en zo naar het Vaderhuis, maar Jezus zal persoonlijk terugkomen om ze daar te brengen.
We gaan niet direct na ons sterven naar het Vaderhuis, maar we gaan collectief naar het Vaderhuis als Hij terugkomt om ons te halen.

Bij de dood van de gelovigen komen er engelen om hen naar het paradijs te brengen Luk 6:23 maar bij de opneming komt de Jezus Zelf om de zijnen tot Zich te nemen (zie 1Th 4:16).
De ziel van de moordenaar aan het kruis ging naar het paradijs en Jezus is daar ook, wat ook blijkt uit de woorden van Paulus: “ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste” Fil. 1:23. (Hij is God en is alom tegenwoordig)
Maar dat zegt niet dat Jezus daar lichamelijk heengegaan is, want Hij zei: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn, toch Hij ging eerst een paar dagen het graf in en daarna bleef hij nog 40 dagen op aarde voor Hij naar de hemel, naar Zijn Vader terug ging.

Verder staat er ook niet dat gelovigen die sterven al in de hemel zijn: Johannes 3:13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. Hand.2:34 34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen …

De hemel, het Vaderhuis is dus m.i. een andere plaats dan het paradijs.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 sep 2011 11:02

scheermes schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar kan me er geen voorstelling van maken hoe iets onstoffelijks informatie uit iets stoffelijks haalt. Datzelfde geldt voor zintuiglijke informatie en geheugen. Als gedachten niet stoffelijk zijn, hoe krijg je er dan stoffelijke informatie in?

Ik denk niet dat we dat kunnen verklaren Ps.139 14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan ... God heeft ons gewoon zo gemaakt dat dat kan.

Neem een lijk, alles zit erop en eraan wat een mens een mens maakt maar er zit geen leven meer in.
Het leven is onstoffelijk, je kunt het niet aanwijzen maar het bestaat wel. Het komt van God.
De ziel/geest is ook niet stoffelijk maar bestaat wel. Gen.2:7 ... en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
scheermes schreef:Dat is echt een kwestie van tijd, op den duur zullen alle gedachten te lezen zijn. Zie Wetenschappers brengen filmen van dromen stap dichterbij

Omdat er in de Bijbel staat dat geen mens kan weten wat er in de geest van de mens dan hijzelf geloof ik niet dat het zover komt. (1 Kor.2:11)

De mens kan veel maar het houd een keer op want hij is God niet.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 sep 2011 11:04

een belangrijk element in deze discussie is m.i. het begrip "tijd"!
God heeft ook de tijd geschapen.
maar is er in de hemel ook "tijd"?
het zou best zo kunne zijn dat we voor God allemaal "tegelijkertijd" in de tijdloze hemel terecht komen zodat het oordeel dat aangekondigd is voor allemaal direct aanvang neemt. (ik bedoel te zeggen dat Napoleon, iwan de verschikkelijke, Petrus, janvanverweg en zijn evt achterklein kinderen tegelijkertijd uit de dood opstaan, terwijl ze het allemaal asl 'direct' ervaren.)

een evt. tussentijd is m.i. een minder relevante discussie. de uiteindelijke bestemming ligt vast bij de dood. het dosier is klaar en is alleen nog maar een hamerstuk. evt wijzigingen of nieuwe input is niet meer mogelijk.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 30 sep 2011 11:32

Janvanverweg schreef:een belangrijk element in deze discussie is m.i. het begrip "tijd"!
God heeft ook de tijd geschapen.
maar is er in de hemel ook "tijd"?
het zou best zo kunne zijn dat we voor God allemaal "tegelijkertijd" in de tijdloze hemel terecht komen zodat het oordeel dat aangekondigd is voor allemaal direct aanvang neemt. (ik bedoel te zeggen dat Napoleon, iwan de verschikkelijke, Petrus, janvanverweg en zijn evt achterklein kinderen tegelijkertijd uit de dood opstaan, terwijl ze het allemaal asl 'direct' ervaren.)

een evt. tussentijd is m.i. een minder relevante discussie. de uiteindelijke bestemming ligt vast bij de dood. het dosier is klaar en is alleen nog maar een hamerstuk. evt wijzigingen of nieuwe input is niet meer mogelijk.

Dat bij de dood de uiteindelijke bestemming vast ligt ben ik helemaal met je eens.
Maar uit o.a. Opb.6 blijkt dat het begrip tijd ook voor de heiligen nog niet voorbij is ook al zijn zij al in de eeuwigheid: 10 En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 30 sep 2011 11:39

Een gevoelig onderwerp,tenmisnte zo ervaar ik het zelf.
Ik ben zo vaak bang dat ik 1 van hen ben die denkt binnen te gaan maar niet in de Hemel komt.
En waarom denk ik dit,omdat mijn geloof zo zwak is,ik bid en tegelijkertijd zondig ik omdat mijn gedachten afdwalen.
En sommige mensen kunnen zo mooi hun geloofsbelving omschrijven,met zoveel warmte.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2011 11:43

pipgirl schreef:Een gevoelig onderwerp,tenmisnte zo ervaar ik het zelf.
Ik ben zo vaak bang dat ik 1 van hen ben die denkt binnen te gaan maar niet in de Hemel komt.
En waarom denk ik dit,omdat mijn geloof zo zwak is,ik bid en tegelijkertijd zondig ik omdat mijn gedachten afdwalen.
En sommige mensen kunnen zo mooi hun geloofsbelving omschrijven,met zoveel warmte.

Je kunt er haast donder op zeggen dat die mensen precies hetzelfde ervaren of ervaren hebben als jij, maar het alleen wat rooskleuriger vertellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”