Refowebkids deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stip
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor Stip » 28 sep 2011 08:36

Prachtig Gempa, je ziet je dochters genieten van hun broertje!
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 sep 2011 09:23

Leuke kids Gempa!

Hier zal zoonlief waarschijnlijk 2/3 maal per week gaan overblijven. Ik ben eigenlijk niet van plan om snoep in zijn trommeltje te doen, maar ik geloof dat ik zijn lunch wel wat leuker zal maken. Hij ( en ik) zijn namelijk niet dol op brood, dus iets extra's maakt het wel vaak wat leuker. Ik geloof dat ik meer zal variëren met zijn brood en het beleg.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 28 sep 2011 10:04

Ik vind het altijd erg bemoeierig overkomen als scholen / peuterspeelzalen aangeven dat er teveel gesnoept wordt. Dat is toch de verantwoording van de ouders? Als kinderen echt heel erg dik zijn dan zou je er misschien eens wat van kunnen zeggen, maar dan ligt dat toch echt niet aan dat ene snoepje dat ze meenemen naar school. Vaak moet het hele eetpatroon dan veranderd worden.

Ja, ik ben zo'n moeder die haar dochter elke dag wat lekkers meegeeft in de broodtrommel. Ze is zo mager als een lat. Daarbij eet ze thuis altijd lekker veel fruit, elke avond gaat haar bord met groente weer helemaal leeg. Ik zie dan ook echt geen kwaad in dat ene snoepje.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 sep 2011 10:25

Ik vind het juist heel goed van een school dat ze dit aangeven. Als ik zie wat voor traktaties er af en toe meegegeven worden van het kdv, de helfft beland bij ons in de vuilnisbak....echt enorme zakken met snoep, lolly's, cakjes etc. ONze kinderen krijgen weinig snoep en voorlopig wil ik dat ook zo houden. En ouders geven vaak niet 1 snoepje mee, maar het gaat dan ook in grote hoeveelheden en ja kan je afvragen of dat nodig is als een kind overblijft. Waarom moet een kind na de lunch snoepen, dat doe je thuis ook niet. Ik vind dat een school ook daarin (mede) een opvoeddkundige taak heeft, want vaak worden aangeleerde eetgewoontes als kind ook later voortgezet.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 28 sep 2011 10:43

Merisja schreef:Ik vind het altijd erg bemoeierig overkomen als scholen / peuterspeelzalen aangeven dat er teveel gesnoept wordt. Dat is toch de verantwoording van de ouders? Als kinderen echt heel erg dik zijn dan zou je er misschien eens wat van kunnen zeggen, maar dan ligt dat toch echt niet aan dat ene snoepje dat ze meenemen naar school. Vaak moet het hele eetpatroon dan veranderd worden.

Ja, ik ben zo'n moeder die haar dochter elke dag wat lekkers meegeeft in de broodtrommel. Ze is zo mager als een lat. Daarbij eet ze thuis altijd lekker veel fruit, elke avond gaat haar bord met groente weer helemaal leeg. Ik zie dan ook echt geen kwaad in dat ene snoepje.

iksnap dat ik heb ook zon lat, zie de laatste foto, maar toch doe ik het niet, want het is namelijk niet leuk voor de kinderen, die er naast zitten. bovendien van snoep worden ze niet steviger alleen op een ongezonde manier.
dan kan je haar beter een kwarkje ofzoiets meegeven.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 28 sep 2011 11:08

@ Gempa: Ik zou het dus echt niet laten omdat andere kinderen niets mee krijgen. Mijn dochter heeft weer andere dingen die andere kindjes wel krijgen of mogen en die zij niet mag. Dat moet een kind gewoon leren vind ik. Daarbij komt dat ze haar snoepje bijna altijd wel met iemand deelt, vind ik ook prima.

@ ajl: Dat ze thuis geen snoep krijgt na het eten is ook zo. Maar dat vind ik voor mezelf echt geen reden om geen snoepje mee te geven. Zolang ze verder gewoon goed gezond eet vind ik het echt onzin om ermee te stoppen. Overigens werk ik op een kdv maar bij ons is het echt niet zo dat er zo onwijs veel snoep wordt getrakteerd en dat er heel veel ik de prullenbak belandt! Vaak wordt er op iets gezonds getrakteerd. Terwijl er niet echt een 'snoepbeleid' is zeg maar. Daarbij ben ik van mening dat een kind, zolang het de gezondheid niet schaadt, best met verjaardagen enzo mag snoepen. We eten zelf toch ook chips en taart en weet ik niet wat op feestjes? Waarom moet het bij de kinderen dan altijd gezond zijn? Ik ben van mening dat een ouder best zélf kan beslissen wat en hoeveel zijn kind kan snoepen. (In normale gevallen dan, je hebt altijd gezinnen waar dit niet opgaat, maar dan spelen er toch vaak ook wel meer problemen, zoals ik al eerder aangaf.)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 sep 2011 12:13

@ marisja Misschien wordt er bij jou op het kdv niet veel op snoep getrakteerd, maar bij ons wel. Terwijl het beleid echt een gezonde tractatie is. Vorige week kwamen ze bv thuis met een traktatie; een chocoladecakje, een snoepketting, doosje met winegums, een looly en een bellenblaas. Ik vind dat echt niet nodig en gooi regelmatig een gedeelte weg.

En snoepen op feestjes, verjaardagen en in het weekend vind ik prima, maar dan niet in grote hoeveelheden. En ik vind het dagelijks gewoon niet nodig. Ik snoep zelf ook niet dagelijks. En ik kan het heel goed begrijpen dat scholen erop tegen zijn, de ene ouder geeft echt alleen maar een snoepje, speculaasje mee, maar de andere vind dat er chocola of chips meegegeven moet worden. Waar is dan de grens?

felisa
Mineur
Mineur

Berichtdoor felisa » 28 sep 2011 12:53

Onze kinderen eten 4 keer per week over, ze krijgen altijd iets lekkers mee in hun broodtrommeltje.
Meestal wat gezonds, maar 1 keer in de week een snoepje, chocolaatje of iets dergelijks.
En persoonlijk vind ik dat dat moet kunnen. Thuis eten ze heel veel fruit, meestal zeker 2 stuks per dag, liever eten ze nog meer :D

Dat snoepje in de broodtrommel is de verantwoordelijkheid van de ouders, best dat de school aangeeft dat ze het liever niet zien, maar goed, ieder moet dat zelf weten, vind ik. En natuurlijk vindt een vriendje of vriendinnetje het soms niet leuk als ons kind een snoepje heeft, en hij of zij niet. Maar het is ook wel eens andersom. En ja, persoonlijk vind ik dat kinderen dat ook moeten leren.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 28 sep 2011 14:23

ajl schreef:@ marisja Misschien wordt er bij jou op het kdv niet veel op snoep getrakteerd, maar bij ons wel. Terwijl het beleid echt een gezonde tractatie is. Vorige week kwamen ze bv thuis met een traktatie; een chocoladecakje, een snoepketting, doosje met winegums, een looly en een bellenblaas. Ik vind dat echt niet nodig en gooi regelmatig een gedeelte weg.

Dat is dan de traktatie van één kindje? Want dat is idd wel onwijs veel, ja! Dat gebeurt bij ons echt niet. Áls er al twee dingen getrakteerd worden, dan is het vaak een danoontje met een snoepje ofzo, of een koekje met een snoepje. Vind dit eigenlijk wel extreem! :shock:

@ Felisa: Zo denk ik er dus ook over, ja.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 sep 2011 14:28

Dat was inderdaad 1 traktatie en ik vind dat ook erg veel. Ik heb an sich niets tegen een snoepje of wat lekkers in de trommel, maar ik kan mij voorstellen dat er ouders zijn die meer snoep meegeven dan boterhammen en fruit en dat de school daar paal en perk aan stelt vind ik daarom ook heel normaal. Ik wil straks ook dat zoonlief gewoon zijn boterhammen opeet ipv het snoep van de buren.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 sep 2011 19:07

De leidsters op de psz merkten dat er kinderen waren die het niet leuk meer vonden fruit mee te krijgen, omdat anderen (veel) snoep mee kregen. Ik vind het niet zo gek dat scholen er wat van zeggen, ze mogen kinderen naast leren rekenen en lezen toch ook wel gezonde gewoontes leren?

Hier is het eten van de warme maaltijd op het moment echt drama, bij allebei de kids. Sylke at vanavond alleen maar appelmoes, en Timon helemaal niets (op 1 verplicht hapje na). Gelukkig maakte hij het bij het toetje nog een beetje goed door een banaan en mandarijntje te eten, maar echt gezellig zijn de maaltijden op het moment niet door al het gezeur :?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 sep 2011 19:13

ach hou op over traktaties, op het kdv maar ook op de scholen wordt het steeds gekker en groter, kleine kadootjes erbij, een euro per kind wordt er gerekend. Nou, ik reken in totaal niet meer dan twee euro! Het is maar een aardigheidje.

Op het kdv knutsel ik zelf ook niet eens. Een aantal doosjes rozijntjes, een aantal soepstengels, een aantal zakjes met kleine koekjes en er is voro een ieder wat. Plus dat de kinderen dat maar zelden daar krijgen omdat er op giga dingen getrakteerd worden, dus ik altijd leuke foto's heb met voor ieder kind wat lekkers.

Danoontjes wordt hier ook vaak getrakteerd, of gewoon alleen een belleblaas of badeendje. Van mij mogen ze stoppen met die onzin, of gewoon het teveel terug geven aan de ouders.

Wilde bij marijn op vers fruit trakteren, gewoon kant en klaar gesneden aanleveren, kleine bakjes erbij, parapluutje erbij en klaar! maar toen was het vrij fris, plus waren er maar vier kindjes, hij is in de vakantieperiode jarig:) kwam ik mooi goedkoop vanaf!

Hier zie ik ook vaak dat kinderen snoep hebben in de trommel, voor na het eten. Zelf vind ik dat een beetje gek, doe het immers thuis ook niet. Zou er eerder voor kiezen een plakje kaas, of een opgerold worstje oid.
tips om je brood leuk te maken, je kan ook je brood uitsteken met bakvormpjes. Net iets anders en ziet er gewoon gezellig uit.Leuk rijgen aan een sateprikker. Al is een prikker niet zo geschikt voor jonge kinderen, maar maakt het wel net iets anders.
Of poffertjes met jam ertussen aan een stokje, zag ik ook laatst voro tussen de middag, of opgerolde pannekoekjes....

Ze mag hier best wel snoepen, al ben ik er wel van terug gekomen. De tandarts heeft me eens uitgelegd wat bijvorobeeld die zoete haribozooi voor schade geeft bij kinderen. Dus, ben weer terug op de rozijntjes, en andere lekkere snack. Tuc koekjes vinden ze bijvoorbeeld ook heerlijk! ipv een zakje haribosnoepjes. Geen idee hoe het zit dan emt de calorieën.

ow, ben hier met eten heel makkelijk. Ik schep wat voor ze op, vlees, groente en aardappelen. Marijn krijgt de kans om zijn mond open te doene nz elf het vlees te eten, julia kiest zelf maar wat ze wil. Vind ze het lekker gaat alles op, vind ze hetn iet lekker, dan beland het toch helaas voor de geiten of andere dieren.
Tja, ook altijd gewoon 1 toetje. Maar verder niks. Ach, als ze dan weer zin heeft, dan eet ze een volgende maaltijd wel meer!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 sep 2011 19:35

Jurian staat tegenwoordig altijd pal naast me als ik afreken bij de supermarkt (tenminste, bij de ene waar hij altijd een snoepje krijgt ;) ).Eerder ging hij wel eens in zo'n auto zitten die voorin de winkel staat, maar hij mag van mij niet vragen om een snoepje, dus blijft hij maar goed zichtbaar naast me staan tot hij het aangeboden krijgt.
Maar van de week vroeg de mevrouw i.p.v. of hij een snoepje wilde, of hij een banaan ook lekker vond. Ze hadden wat rijpe bananen liggen. Het leuke was dat Jurian daar nog veel blijer mee was dan met een snoepje.

Ik vind het belangrijk om mijn kinderen goed om te leren gaan met snoepjes. Gewoon 1 snoepje 's morgens of 's middags, en dat is dan meestal een winegum of een kleine lange jan ofzoiets. Het andere tussendoortje is fruit. Dan eet hij het liefst meteen 2 stuks fruit. Onze tandarts vertelde dat het vooral om de momenten gaat waarop je kind iets eet, en dan maakt het niet zo uit wat het is. Het maximum is 6 keer, liefst 5. En daar hou ik me wel aan. Sowieso krijgt hij na het avondeten nooit meer iets, hoe weinig (of niks) hij ook gegeten heeft.

Leuke foto's trouwens Gempa! Lijkt me zo gaaf, dat je oudste kinderen al voor de jongste kunnen 'zorgen'.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 sep 2011 20:06

Wij doen het hetzelde missf, 's morgens een koekje ( speculaasje, ontbijtkoek ofzo) bij de thee en s'middags wat fruit. IN het weekend eigenlijk alleen snoep. Door de weeks met 3 maaltijden en een slaapje komt het er eigenlijk ook niet van.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 28 sep 2011 20:46

ajl schreef:Wij doen het hetzelde missf, 's morgens een koekje ( speculaasje, ontbijtkoek ofzo) bij de thee en s'middags wat fruit. IN het weekend eigenlijk alleen snoep. Door de weeks met 3 maaltijden en een slaapje komt het er eigenlijk ook niet van.

precies het zelfde ritme hier! soms schiet het koekje er 's ochtends zelfs nog wel eens bij in, bijvoorbeeld dat we even weg geweest zijn en het eigenlijk alweer etenstijd is.
Waar ze wel helemaal gek van is : chips. nu eten wij dat eigenlijk bijna nooit, maar als er visite is ofzo. zelfs in de winkel kan ik niet normaal door het chipspad lopen :( dan is het gillen. 'k weet niet hoe het gekomen is, want thuis krijgt ze het eigenlijk nooit :-k
Afbeelding

Terug naar “Archief”