Zou je dat van die "5 aliyahs en een burgeroorlog" en de "eenzijdigheid van het conflict" eens verder uit kunnen leggen?
Ja maar natuurlijk.
We beginnen dan bij het begin, wat ik dan zal defineren als ongeveer rond 1600. Wat niet zo is.
Een aliyah zzoals ik dat begrepen had was de influx van zionistische vestigers in wat hun als hun geboortegrond zien.(op bijbelse gronden).
Historisch gezien was de populatie joden tot Moslims ongeveer 11/89 in procenten. Waarbij de Moslims dus veruit in de electorale meerderheid waren.
Desalnietiemin hebben de joden. in 1948 Israel tot onafhankelijk land gemaakt wat geaccepteerd is door de VN.
De twee staten oplossing doe toen al geopperd werd is niet verassend toen al afgewezen door de palestijnen.
De Palestijnen vonden dit geen geweldig plan natuurlijk, aangezien het hun land was in die tijd. Of tenminste ze hadden een vorm van zelfbestuur en zelfbeschikking. En de mogelijkheid hun eigen lot te schapen in hun land.
De Moslim wereld staat altijd achter elkaar, zodoende dat het MO een hekel heeft aan Israel in wat hun zien als de agressieve assimilatie van hun gronden. DMV populatie influx.
Simpele weergave:
Maar goed de burgeroorlog begon met een staking in 1947 waarbij ticked off palestijnen joden op de korrel namen.
Nadat de VN Palestina wou opsplitsen.
Puur en alleen omdat de Joden het als hun heilige land zien. Ze hadden gewoon in Palestina kunnen wonen. Maar ze hadden liever de hele koek in plaats van een stukje.
Tegen deze tijd was door influx de populatie zo een 33% joods en de rest anders.
Een hoop Nederlanders beginnen al moord en brand te schreeuwen over de influx van buitenlanders hier.
Kan je nagaan als ze ook nog je land afpakken. Nou ja technish gezien deed het BE dat al in 1911.
We kunnen alle feiten tot in detail opnoemen. maar de crux van het verhaal ligt in het feit dat ``Moslims`` pissig zijn op de ``joden`` omdat ze hebben gewonnen. Maar de manier waarop is echter waar de schoen knelt. Voor Moslims is dat land ook heilig dacht ik.
Over het assymetriche conlifct.
Smokkel daargelaten, bepaalt israel wat er in en uit de bezette gebieden gaat.
Zij hebben dus een zekere logistieke choke hold. Met als gevolg dat veel Palestijnen liever emigreren als ze kans zien omdat de levensonstandigheden gewoon rot zijn laat staan de angst waar ze in leven. Uiteindelijk zal dan denk ik de bedoeling zijn dat de Palestijnen de handdoek in de ring gooien.
Maar okay israel heeft een aardig militaire industrie en een hoop mankracht en technologie vergeleken bij de palestijnen in de bezette gebieden.
Beetje het david tegen goliath verhaal, zelfmoordontploffers hoe barbaars het ook is in een asymetrich conflict een uitstekende manier op toch slachtoffers te maken onder je vijand. In een standaard conflict hebben de `milities` natuurlijk heel weinig kans zonder luchtmacht en pantseronderdelen. Dus gaan ze assymetrisch oorlogvoeren(guerillastrijd).
En anders zelf raketen in elkaar knutselen.
Ik ben absoluut tegen elke vorm van moedwillig geweld, maar ik begrijp heel goed waarom het gebeurt.
Humanistisch gezien worden de palestijnen ook meestal als untermenschen behandelt uitgerekend door joden zelf.
Ik ben er zelf geweest door een chechpoint gegaan met Palestijnen en israelis gesproken, the whole nine yards.
Als vuil behandelt en toen ik mijn paspoort liet zien veranderde de toon spontaan, daar heb ik dus nul respect voor voor dat soort praktijken.
Ik wil ook niet pleiten voor de moslims aan de ene en de joden aan de andere kant. Waarom maken ze er niet gewoon een staat van de niet israel en niet palestina heet? Dat lijkt me veel wenselijker forceer ze om samen te werken.