Genesis en evolutie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Luke.
Mineur
Mineur

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Luke. » 14 sep 2011 11:11

mohamed schreef: Wat is een land zonder inwoners? De mensen in Nod woonden daar al voordat Kain er naartoe ging en waren dus geen nakomelingen van Adam en Eva.

Sorry, die mensen die al in Nod woonden moet ik over het hoofd gezien hebben. Waar staan die precies?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 14 sep 2011 11:14

Dus hier moet de Bijbel wel een antwoord geven, maar dat Kain met een zus trouwt hoeft er niet te staan.....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 11:24

blijblij schreef:Dus hier moet de Bijbel wel een antwoord geven, maar dat Kain met een zus trouwt hoeft er niet te staan.....

Ik voel op mijn klompen wel aan dat hij straks gaat zeggen dat er in het land Nod geen mensen woonden, omdat het er niet uitdrukkelijk staat!

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 14 sep 2011 11:47

blijblij schreef:Dus hier moet de Bijbel wel een antwoord geven, maar dat Kain met een zus trouwt hoeft er niet te staan.....

Nouja, als er nergens in de Bijbel iets over een creatie van een groep mensen buiten Adam en Eva staat, is het nogal een boude claim te zeggen dat Kaïn een land vol mensen tegenkwam in Nod... Ik denk idd dat Kaïn naar een land trok, daar kinderen kreeg met zijn vrouw, steden bouwde, en dat dat land in de loop van de tijd (iig nog wanneer Genesis 4 geschreven werd) Nod ging heten.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 sep 2011 11:47

Tja...ik zou zeggen herschrijf de Bijbel en dan vooral teksten die er niet staan en uit eigen
fantasie bedacht zijn, als de nieuwe waarheid vermelden :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 14 sep 2011 11:51

schaapje schreef:Tja...ik zou zeggen herschrijf de Bijbel en dan vooral teksten die er niet staan en uit eigen

Als je het bij puur de woorden in de Bijbel houdt kom je ook op een leeg Nod uit hoor.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 sep 2011 12:05

De eerste hoofdstukken van Genesis kun je heel goed letterlijk én mythologisch lezen: Adam en Eva staan symbool voor heel de mensheid.

Dan hoef je je het hoofd niet meer te breken over met wie Kaïn nu trouwde etcetera.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 13:43

Cicero schreef:De eerste hoofdstukken van Genesis kun je heel goed letterlijk én mythologisch lezen: Adam en Eva staan symbool voor heel de mensheid.

Dan hoef je je het hoofd niet meer te breken over met wie Kaïn nu trouwde etcetera.

Bij letterlijke lezing komt die vraag zeker wel aan de orde, maar het is een dogma dat Adam en Eva de eerste mensen waren dus moet alles daar voor wijken, zelfs verhalen die ook in de Bijbel staan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 13:47

schaapje schreef:Tja...ik zou zeggen herschrijf de Bijbel en dan vooral teksten die er niet staan en uit eigen

Luke. schreef:Als je het bij puur de woorden in de Bijbel houdt kom je ook op een leeg Nod uit hoor.

Volgens sommigen ook bij een lege hemel.

Verder zou ik het op prijs stellen als jij je bewering intrekt dat je het puur bij de Bijbel houdt, want dat doe je namelijk in het geheel niet. Wat je doet is de schrift verdraaien om je eigen geloof overeind te houden dat Adam en Eva de eerste mensen waren.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 sep 2011 15:26

Het spijt mij voor velen, het is wel dat wat de bijbel zegt
Adam en Eva waren de eerste mensen daar is niets aan af te doen, of zijn de door God geinspireerde schrijver en Jezus leugenaars
als je/men het verwerpt is het ontkrachten van Gods woord, ik sta ook te kijken dat Christenen, Moslims enz. dat geschreven woord negeren en menselijke leringen aanvaarden, het is iets waar Jezus voor waarschuwde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2011 15:30

antoon schreef:Het spijt mij voor velen, het is wel dat wat de bijbel zegt
Adam en Eva waren de eerste mensen daar is niets aan af te doen, of zijn de door God geinspireerde schrijver en Jezus leugenaars

Altijd meteen weer die valse tegenstelling... Ik zie mogelijkheden genoeg waarbij en Adam en Eva niet de eerste mensen waren en dat de schrijvers van de Bijbel toch geen leugenaars zijn.

als je/men het verwerpt is het ontkrachten van Gods woord, ik sta ook te kijken dat Christenen, Moslims enz. dat geschreven woord negeren en menselijke leringen aanvaarden, het is iets waar Jezus voor waarschuwde.

Tja, ik sta altijd te kijken van mensen die de Bijbel naast de werkelijkheid leggen, constateren dat er een verschil is en dan glashard beweren dat de werkelijkheid niet klopt. Hoe nuttig is dat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 sep 2011 15:43

Ja hoor Adam en Eva geschapen door de Here God, ..... en de rest ....is gevonden achter de boerenkool :mrgreen:....of nee misschien uit de ruimte gevallen :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 14 sep 2011 15:54

Het is zinloos om in de bijbel historie te gaan zien. Dan loop je zo ie zo de werkelijkheid in de weg, en dan zou de werkelijkheid zeker moeten wijken voor de Bijbel?

Een Joodse rabbi zei eens: Je kan de woorden in onze geschriften op zeventig manieren uitleggen en je zit met alle zeventig manieren goed.
Waarom zouden Christenen het OT dan enkel historisch uit moeten leggen? Omdat ze de sleutels nooit gehad hebben, en nooit zullen krijgen. Vanwege onze manier van kijken en schrijven, en de manier waarop de Ouden dat deden. Twee verschillende werelden.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 sep 2011 16:23

Het is zinloos om in de bijbel historie te gaan zien. Dan loop je zo ie zo de werkelijkheid in de weg, en dan zou de werkelijkheid zeker moeten wijken voor de Bijbel?

Wat een vreemde uitdrukking, welke werkelijkheid, het is zo dat de bijbel onderhand echt wel bevestigd is, door diverse wetenschappen, natuurlijk is het met de eerste boeken iets anders, maar dat wordt ook beetje bij beetje bevestigd. dan denk ik speciaal aan het eerste vers. duizenden jaren voordat de wetenschap erachter kwam stond het al in de bijbel, de aarde heeft een begin gehad, en nog honderden andere dingen die er al instaan voordat de wetenschap het wist.
ik adviseer deze studie

"Hij hangt de aarde op aan niets." Dit staat in Job 26:7
Volgens mythen van andere volken wordt de aarde gedragen door een olifant, een schildpad of door Atlas, maar de Bijbel zegt het goed: de aarde 'hangt' aan niets. zie oo Jesaja 40:22

Psalm 8:8 beschrijft de 'paden' van de zee die door de vissen worden genomen. Er zijn inderdaad paden in de oceanen, wij noemen ze 'zeestromen', In de negentiende eeuw door Matthew Maury onderzocht en ontdekt, na het lezen van Psalm 8.

Genesis 1:1 en Hebreeën 1:10-12 gaan over een 'begin' en een 'einde' van hemelen en aarde. Tijd en ruimte hebben een begin, maar ook een einde. Dat wordt nu ook door wetenschappers erkend, hoewel dat niet altijd zo was. Wetenschappers hebben lang gedacht dat het heelal eeuwig was.

Genesis 6:15 geeft de perfecte afmetingen voor een stabiel vrachtschip, dat ook nog eens groot genoeg was, waarmee Noach (met zijn gezin en van elk basistype landdier een paar of een groep) de zondvloed kon overleven.

Leviticus 15:13 geeft instructies voor het wassen met water. Dit moest 'stromend' (levend, fris) water zijn, geen stilstaand water. Eeuwenlang hebben mensen zich met stilstaand water gewassen, met alle gevolgen van dien. Vandaag de dag weten we (weer) hoe belangrijk het is om met stromend water te wassen.

In Deuteronomium 23:12-13 krijgt het volk Israël in de woestijn de opdracht om hun uitwerpselen buiten het kamp te begraven. Ze hadden daarvoor zelfs een schepje in hun standaard uitrusting. Hoeveel mensen zijn er in de middeleeuwen niet aan ziektes bezweken, die voorkomen hadden kunnen worden als ze zich aan deze instructies hadden gehouden?

Job 38:16 spreekt over de 'fonteinen van de zee (oceaan)'. Deze onderwater fonteinen zijn in de zeventiger jaren van de vorige eeuw ontdekt. Er zijn inderdaad fonteinen op grote diepte.

De Bijbel vergelijkt het aantal sterren met het aantal zandkorreltjes aan het strand (Genesis 22:17 en Hebreeën 11:12). Grove schattingen van beide aantallen zijn inderdaad vergelijkbaar.

tot meer dan 300 aspecten is te gaan
Laatst gewijzigd door antoon op 14 sep 2011 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2011 16:38

antoon schreef:Het spijt mij voor velen, het is wel dat wat de bijbel zegt

Kun je mij vertellen waarom ik aan Gods woord afdoe als ik stel dat Kain naar een ander land trok ten oosten van Eden genaamd Nod (Gen 4,14-17) en daaruit concludeer dat Adam en Eva niet de eerste mensen waren? Dat jij weigert deze enige logische conclusie te trekken is een teken dat jij jouw eigen woord belangrijker vindt, want in het woord van God staat dat er reeds ten tijde van Eden nog een ander land was met echte mensen van vlees en bloed waar Kain een vrouw uit huwde en een zoon genaamd Henoch bij kreeg.

Ik accepteer jouw menselijke leer dus geenszins.

Terug naar “[Religie] - Open forum”