Genesis en evolutie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Luke.
Mineur
Mineur

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 12:32

Nou ja, zodra je geen waarde hecht aan de Bijbel is deze discussie zinloos, aangezien je met een puur naturalistische uitleg van de wereld uit de voeten kan zonder enige problemen. Ik zit meer met mensen die wél in de waarheid van de Bijbel geloven, en in evolutie.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 13:11

Luke. schreef:Ik zit meer met mensen die wél in de waarheid van de Bijbel geloven, en in evolutie.

Wat is in de waarheid van de Bijbel geloven?

is dat geloven dat in 600 BCE een historisch juist relaas van het ontstaan van de aarde is opgeschreven?
Mij lijkt dat niet te combineren met evolutie is.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 13:24

Dat zeg ik toch.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 13:27

hmm, maar dan kan Mozes de eerste vijf boeken niet meer geschreven hebben....

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 13:29

Ik ben het helemaal met je eens: als je als Christen in evolutie gelooft heb je een aantal serieuze problemen waar je mee moet dealen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 13:48

Hoe kun je het met mij eens zijn, als ik het niet met jou eens ben.
(600 BCE was een instinker, is de tijd van de ballingschap, als Mozes al bestaan heeft was hij al een honderden jaren dood. Dit betekent dat Mozes de eerste 5 boeken niet heeft geschreven, dus de Bijbel is al niet onfeilbaar)

Voor mij bestaan namelijk die serieuze problemen helemaal niet. Als je de Bijbel als een biologieboek wilt lezen,
die moet kloppen met de wetenschap van 2500 jaar later, dan heb je een probleem.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 13:59

Ik bedoelde niet dat ik het met je eens was dat Genesis in 600 BC geschreven is, maar dat de Bijbel, als je Genesis als een historisch relaas ziet, niet te verenigen is met de evolutietheorie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2011 14:38

Luke. schreef:..., maar dat de Bijbel, als je Genesis als een historisch relaas ziet, niet te verenigen is met de evolutietheorie.

Nee, dat lijkt me nogal wiedes. Maar als je de Bijbel zo wilt lezen, moet je je maar niet te veel aantrekken van al die malle wetenschappers. Neem anders eens contact op met Antoon. Jullie zouden het vast goed kunnen vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 14:38

Maar dat is toch ook niet zo vreemd.

Dus jij zoekt een kaft tot kaft gelovige die de evolutietheorie aanneemt (je gelooft er namelijk niet in)

Denk dat je lang kan blijven zoeken

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 14:56

Beweren jullie nu dat je óf
a) maar half gelooft en wetenschappelijk verantwoordelijk bent
óf
b) de Bijbel van kaft tot kaft geloven terwijl je wetenschappelijk onverantwoordelijk bezig bent?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 15:01

Luke. schreef:Beweren jullie nu dat je óf
a) maar half gelooft en wetenschappelijk verantwoordelijk bent
óf
b) de Bijbel van kaft tot kaft geloven terwijl je wetenschappelijk onverantwoordelijk bezig bent?

Hoe durf/kan jij van iemand zeggen dat hij/zij slechts half gelooft? bovendien: hoe doe je dat?

ik zou zeggen: of
a) gelooft, zonder onfeilbare bijbel en wetenschappelijk verantwoord
of
b) de Bijbel van kaft tot kaft (onfeilbaar) geloven terwijl je wetenschappelijk onverantwoordelijk (=pseudowetenschap) bezig bent

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2011 15:14

blijblij schreef:
Hoe durf/kan jij van iemand zeggen dat hij/zij slechts half gelooft? bovendien: hoe doe je dat?

ik zou zeggen: of
a) gelooft, zonder onfeilbare bijbel en wetenschappelijk verantwoord
of
b) de Bijbel van kaft tot kaft (onfeilbaar) geloven terwijl je wetenschappelijk onverantwoordelijk (=pseudowetenschap) bezig bent

Wat blijblij zegt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 13 sep 2011 17:02

aha iemand wil mij aan de lijn, Mortlach als ik het wel heb.
Kiekeboe dan maar, maar nu tot de orde van de dag

Ik ben het helemaal met je eens: als je als Christen in evolutie gelooft heb je een aantal serieuze problemen waar je mee moet dealen.
schreef Luke

Er blijft gewoon niets over om nog in de handel te brengen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 sep 2011 19:48

Leith schreef:
Nou zijn er hier op dit forum waarschijnlijk ook christenen die evolutie accepteren. Aan jullie de vraag: Hoe is dit te rijmen met Genesis? Is het poëtisch bedoeld? Is de bijbel nog wel het onfeilbare woord van God?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ik accepteer alle mainstream wetenschap (niet onkritisch uiteraard, maar dat spreekt vanzelf). Dat betekent dat ik niet alleen de evolutietheorie accepteer, maar ook de gangbare theorieën van de Bijbelwetenschap.

Dat betekent dat ik van mening ben dat de Bijbel een lange ontstaansgeschiedenis heeft, waarin mondelinge overlevering, fantasie, mythologie, religieuze ervaring, ideologieën, herschrijving, de historische context van het oude Israël etcetera een rol speelden. De Bijbel is een voluit menselijk boek, en heeft dezelfde processen doorgemaakt als andere boeken uit de oudheid.

Voor mij is dat geen probleem, omdat ik de openbaring (of Woord van God) en de Bijbel niet met elkaar vereenzelvig (iets waar gravo ook al op wees). De Bijbel is hoogstens een getuige van de openbaring. De Bijbel is voor mij een belangrijke bron voor mijn geloof, maar niet de enige. Ook de theologische traditie, mijn verstand, de wetenschap, de filosofie en de kunst blazen een partijtje mee.

Volgens mij is de evolutietheorie niet te combineren met een theologie waarin de historische zondeval een belangrijke plaats inneemt, omdat de zondeval hoogstwaarschijnlijk geen historische gebeurtenis was. Die theologie zul je dus moeten herzien, maar dat zal niet moeilijk vallen als je beseft dat het idee 'zondeval' maar één interpretatie is. In het OT speelt de 'zondeval' geen enkele rol bijvoorbeeld. Een alternatieve theologie, die al lang voor Darwin bestond, is zeggen dat Christus niet pas moest komen vanwege de zondeval, maar dat de komst van Christus al het doel van de schepping überhaupt was. In Hem komt de schepping tot voltooiing.

Een ander probleem met het wetenschappelijke wereldbeeld is het ingrijpen van God. Dat is moeilijk voor te stellen alsof God af en toe in het evolutieproces een duwtje hier of daar geeft. Want dan krijg je een god van de gaten: hoe meer er verklaard wordt, hoe kleiner god wordt. Als alternatief kun je denken aan een God die, als hij werkelijk een relatie met iets/iemand anders aan wil gaan, een werkelijk 'tegenover' moet scheppen, die ook werkelijk zelfstandig is. Gods schepping betekent dan Gods zelfinperking, net zoals een ouder een kind om het tot mens op te voeden moet los laten. Dat betekent niet dat God niet meer aanwezig is of niet meer kan 'ingrijpen', maar dat God dat niet op hetzelfde niveau doet als de natuurlijke factoren, maar op een mysterieuze wijze.

Een voordeel van het accepteren van het wetenschappelijke wereldbeeld is dat God niet meer hoeft voorgesteld te worden als een God die een keer geschapen heeft en tada.. alles was klaar. In plaats daarvan is God steeds bezig met scheppen. In de schoonheid van de natuur en de creativiteit van de evolutie valt daar een indruk van te krijgen.

Wat ik hier als een soort alternatieve theologische ideeën neerschrijf bedoel ik trouwens niet als een soort wetenschappelijke kennis over God. Het is meer een creatief menselijk spreken aan de hand van de christelijke traditie over het ondoorgrondelijke mysterie van deze werkelijkheid, over de diepste betekenis van dit bestaan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 sep 2011 22:11

Dit is inderdaad heeeeeel creatief spreken en denken.
Maar dat kan, ons menselijk verstand schiet toch in alles tekort.....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”