Beste learsi
met plezier lees ik je reacties hier kort (in tegenstelling tot mijn geschrijf) en to the point.
in het stukje dat je met rood becommentariseerd probeer ik te schrijven vanuit de g'wat heeft het me te bieden?' miscchien niet een heel christelijke gedachte, maar m.i. wel een huidige trend in het denken. het markt denken is ver dorgedrongen en religie (in het algemeen) verkoopt goed. de kerk is ook een aanbieder op dat erf.
vanuit een niet wedergeboren gezichtspunt kijkend, trekt de kerk aan of stoot die af op wat de kerk aan te bieden heeft.
'natuurlijk hebben we 'de waarheid' en het 'het eeuweige leven'. maar die claims worden niet voor zoete koek aangenomen.
'Is dat zo, laat maar zien!'
jaren geleden adverteerde een evangelie gemeente met teksten 'ga richting Jezus ga richting wonderen' of iets van die strekking. Hype-zoekers komen hier op af en raken misschien even onder de indruk. maar als de wonderen uit (gaan) blijven of -plat gezegd- van het zelfde nivo blijven, dan is de actractie verouderd en verdwijnen de hype-zoekers weer. (m.i. een van de redenen dat 'bedieningen' steeds extremer worden)
ik heb getwijfeld over 'in' en 'door'

omdat ik uiteindelijk voor het woord 'transformatie' koos heb ik 'door' gekozen. ik koos voor transformatie omdat ik schreef vanuit he 'wat baat het me' denken. de commersciele sekten zoals de scientology church spelen heel goed in op dit denken.
een -moreel- beter leven nu is een verlangen in veel mensen. De bijbel heeft hier veel over te zeggen. we kunnen veranderen. God wil ons daarbij helpen.
maar de leer 'dat we maar moeten bidden en afwachten of het ons gegeven mag worden', onkracht dit.
ik ben niet met de uitverkiezingsleer groot geworden en heb er pas op dit forum echt kennis van genomen. de bovenstaande regel is hoe deze leer op mij overkomt; grote onzekerheid!!
De jongeren in de kerk staan ook in de wereld. de kerk en de wereld moet je niet met twee maatsaven meten. willen we nieuwe gelovigen in de kerk krijgen en de jongeren erin houden, dan moeten we weten wat God aanbied door de kerk. vervolgens moeten we het aangebodene ook zelf uitpakken. (gebruiken klinkt niet goed hier). wij, wederom geborenen, zijn de levende advertenties van wat God voor eenieder in petto heeft.
dus niet het aangebodene aanpassen of in een hip jasje stoppen (hoewel daar niets mis mee is) maar weten en voorleven dat wat je te bieden hebt. "maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen"
Waarheidsgetrouwe prediking is belangrijk en noodzakelijk, maar is niet voldoende. het schriftwoord zegt: "leert hen onderhouden..." 104 waarheidsgetrouwe preken per jaar zijn nutteloos als het geleerde niet onderhouden gaat worden. Het leren heeft tot doel dat de discipel erdoor veranderd; meer op Christus gaat lijken in karakter en werken.
mijn kritiek op 'het academische'waar Elbert op reageert is dat die eenzijdig de nadruk op leer (verstand) legt. Juist de kerk als gemeenschap der heiligen zou de familie moeten zijn waarin de jong gelovigen volwassen kunnen worden.
1000 mensen kan je college geven (preken) maar niet mentoren (leren onderhouden, discipelschaps training)
over mijn achtergrond pb ik je

There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"