Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor Mortlach » 31 aug 2011 18:58

Sinds het topic is aangemaakt zit ik al met een hele foute grap in mijn hoofd. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 aug 2011 19:51

Mortlach schreef:Sinds het topic is aangemaakt zit ik al met een hele foute grap in mijn hoofd. :-oo

vertel..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 aug 2011 21:03

Ik vrees dat een hoop mensen er niet mee kunnen lachen en het gaat de laatste tijd zo goed... Het is alweer tijden geleden dat ik met een ban ben bedreigd en dat wil ik graag zo houden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 31 aug 2011 21:38

Boekenlezer schreef:Overigens ben ik zelf niet zo van: dit en dat mag niet. Ik geloof er niet zo in dat God allemaal van dat soort regels voor ons heeft. Ik geloof meer in de menselijke verantwoordelijkheid, waarbij je in vrijheid je keuzes mag maken. (Het lijkt er naar mijn indruk op dat Paulus die kan ook uit wil, zie bijv. 1 Korinthiërs 10:23) En in die verantwoordelijkheid in vrijheid, lijkt het mij niet goed om bijvoorbeeld te pas en te onpas de auto te gebruiken. En roken doe ik inderdaad ook niet, al is dat meer omdat ik graag gezond blijf, dan dat ik het van mijn geloof niet zou mogen.

Een waardevolle bijdrage van Boekenlezer!
Het gaat er inderdaad niet om of iets niet zo mogen.
Het gaat er om dat ik mijn Schepper wil eren door zuinig om te gaan met de gaven die Hij mij heeft gegeven. Dat is de reden waarom ik 12 jaar geleden met roken ben gestopt. De reden dat op mijn voeding let. De reden waarom ik nu mijn benzineslurpende Saab Cabrio inruil voor een hybride auto en nog meer van die dingen.
Niet omdat ik iets moet, of omdat het opgelegd wordt. Maar om 'dat te doen uit dankbaarheid'...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 31 aug 2011 21:39

afgezien van het feit dat ik roken ook not done vindt.. dat heeft niks met geloven te maken, zeker niet gezien het feit dat je er zo fel op tegen bent dat er gerookt wordt in refomatorische kring (volgens jou bevindingen )

Volgens mij zit er geen verschil in met anders gelovigen of niet gelovigen qua percentage wat rookt !

Dat je tegen roken bent kan ik me wel in vinden, verslavend, slecht voor gezondheid, meeroken etc..

Wist je dat alle Refo's in een rok lopen die blauw is, tot ver over de knie, dat het haar altijd lang is, in een staart zit .. en dat ze geen internet mogen hebben... :-k

Sorry, in dit geval ben ik het dus niet met je eens , jij doet voorkomen alsof alle refo's zowat roken .. kom dan eens met argumenten die jou bewering bevestigen mbt refomatorische mensen.. oh wacht de katholieken roken nog harder hoor ... ](*,)

Als je het puur gaat hebben op argumenten van tegen roken is het een heel ander verhaal en daar is ergens in deze bibliotheek wel een topic over te vinden, ook in relatie met het geloof !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 31 aug 2011 21:49

Als je nou eens begint met het niet op te vatten als een beschuldiging of terechtwijzing...

De topicstarter vraagt zich m.i. terecht af hoe het überhaupt kan dat christenen hun eigen lichaam verwoesten op allerlei manieren. Juist christenen die zo voor de bescherming van het leven zijn.
Geen vingertje maar een vraag en misschien een subtiele poging tot meer bewustwording van je positie als christen met een voorbeeldfunctie...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 aug 2011 22:04

Uhm Jewee... het is al héél vaak in dit topic gezegd dat wij roken absoluut niet goedkeuren! Alleen neemt de vraagsteller niet echt genoegen met de redenen die wij aanvoeren voor mensen die het wel doen. Dat is iets waar wij weinig aan kunnen doen...
Dat we wat pinnig reageren komt door de toon van de vraagsteller. Als hij wil dat rokende refo's bewust worden van de risico's dan raad ik hem aan de rokende refo aantespreken wanneer op het moment dat hij ze ziet roken. Kan hij gelijk een flinke discussie voeren.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 aug 2011 22:24

Ik ga buiten even dit onderwerp op me laten inwerken. Uiteraard onder het genot van een sigaret. 8)
Staat de pan met pek en de bak met veren al klaar....? :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 aug 2011 22:29

Foei Race :mrgreen: Wanneer je geniet van je sigaretje bedenk dan wel even dat je haarvaten de komende 8uur meer samenknijpen waardoor je organen 8uur lang minder zuurstof krijgen. :-$
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 31 aug 2011 22:45

afgezien van het feit dat ik roken ook not done vindt.. dat heeft niks met geloven te maken, zeker niet gezien het feit dat je er zo fel op tegen bent dat er gerookt wordt in refomatorische kring (volgens jou bevindingen )

Volgens mij zit er geen verschil in met anders gelovigen of niet gelovigen qua percentage wat rookt !

Dat je tegen roken bent kan ik me wel in vinden, verslavend, slecht voor gezondheid, meeroken etc..

Wist je dat alle Refo's in een rok lopen die blauw is, tot ver over de knie, dat het haar altijd lang is, in een staart zit .. en dat ze geen internet mogen hebben... :-k

Sorry, in dit geval ben ik het dus niet met je eens , jij doet voorkomen alsof alle refo's zowat roken .. kom dan eens met argumenten die jou bewering bevestigen mbt refomatorische mensen.. oh wacht de katholieken roken nog harder hoor ... ](*,)

Als je het puur gaat hebben op argumenten van tegen roken is het een heel ander verhaal en daar is ergens in deze bibliotheek wel een topic over te vinden, ook in relatie met het geloof ![/quote]

Nogmaals het gaat mij niet op de aantallen die roken,, maar dat het redelijk normaal gevonden wordt en dat er weinig of niks van gezegd wordt en niet als een zonde wordt gezien. zo heb ik het teminste ervaren toen ik nog naar de reformatorisch kerk en school ging, ongeveer 15 jaar geleden en ik heb familie in de refo kerk die ook roken, Ik heb vroeger altijd geleerd dat God het leven geeft en neemt. Maar hoe kan je dat nou zeggen als je door roken komt te overlijden. Het kostbaarste wat God een mens geeft zelf heb vernietigt.

Veel Roken en bidden tot God voor een gezondleven kan niet. Ik hoop echt dat jullie de discussie aangaan in een bijbel bijeenkomst ook met de dominee en mensen durft aan te spreken op hun gedrag.
Laatst gewijzigd door maartenvisser op 01 sep 2011 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 01 sep 2011 00:19

Om verder te praten lijkt het me handig als je een intro van jezelf geeft, in wat voor God geloof jij? Geloof je in Jezus? Enz.
Anders is het lastig praten, en ook duidelijker waar het precies over moet gaan, want ik begrijp dat het je niet om het roken gaat maar dat het je over iets breders/groters gaat,[/quote]

Ik ben in een aantal arme landen op de wereld geweest, vooral de eerste dagen waren dan zwaar en moeilijk, ik voelde vooral bij kinderen de onrecht dat wij het in nederland zo goed hebben en hun zo zwaar en nergens geld voor hebben. Ik besefte dat deze mensen niet leefden maar overleefde elke dag weer, die pijn en het besef hoe goed ik het heb, mijn geweten dat is mijn God, Ik heb geen boek nodig die door mensen heel lang geleden is geschreven om iets te geloven.

Neem nou het verhaal van Job. De duivel wilde Job op de proef stellen en God ging daar mee akkoord. Job raakte alles kwijt God gaf dus eigenlijk gewoon toestemming om zijn kinderen te vermoorden, alleen maar op aan de duivel te bewijzen hoe Job wel niet in hem geloofde.
wat wilde hij bewijzen, God weet toch alles ?

Dit is een van de vele verhalen om maar in God te blijven geloven want wat er ook gebeurd, hoe erg het ook met je gaat je moet altijd om je God blijven vertrouwen. kijk maar naar job

Ik probeer als mens gewoon een goed leven te leiden, iedereen in zijn waarde laten en probeer andere te helpen en ondersteunen en daar hoort ook bij dat ik net als iedereen gezond wil blijven en niet rook.

Maar ik accepteer wel dat het leven bij de dood eindigt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 sep 2011 08:02

Race406 schreef:Ik ga buiten even dit onderwerp op me laten inwerken. Uiteraard onder het genot van een sigaret. 8)
Staat de pan met pek en de bak met veren al klaar....? :mrgreen:

Wat een trieste opmerking.
Vind je 't gek dat de buitenwereld geen respect opbrengt voor refo's die wetten, normen en waarden toepassen op een manier die hen zelf past.
En maar roepen over die verschrikkelijke junks in Amsterdam.

Maar ja, roken mag best want wij zitten braaf in de kerk...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 sep 2011 10:22

Buiten het gooien van modder over en weer, is de vraag in de kern natuurlijk wel terecht. Hoe ga je met je gezondheid om? Ik ben ook een ex-roker, dus heb net zo hard boter op mijn hoofd (gehad). Ik merk wel dat ik bewuster om ga met mijn gezondheid, ook in combinatie met geloof. Bidden voor gezondheid, terwijl je een uur later een sigaret opsteekt, dat is inderdaad raar. We zijn zondige mensen, maar stoppen met roken kan iedereen. Maar je moet wel gewoon karakter hebben om het niet meer te doen. Nu ik er definitief mee ben opgehouden, vraag ik me af waarom ik het niet eerder heb gedaan.

Maar goed, ik snap de vraag van de vraagsteller wel. Als je wordt opgevoed met uitsluitend regels inzake geloof, dan is het roken toch een rare afwijking. Maar velen uit de reformatorische hoek hier hebben al aangegeven dat het not done is om te roken. Shifting opinions dus, hetgeen natuurlijk valt toe te juichen.
Nu ben ik zelf geen refo, maar hoor ik van bekenden wel dat er regelmatig "donderpreken" en hel ende verdoemenis wordt gepreekt (gaan we even niet verder op in om niet off-topic te gaan), is het dan geen ideetje om dat soort methodiek ook op het roken los te laten? Oftewel, hoe men omgaat met jongeren die ongewenst zwanger zijn geraakt (pek, veren, bolderkar)....kan je dat ook niet met rokers in de refo hoek doen?

In ieder geval, een christen mag je zeker op zijn rook gedrag aanspreken. Roken is per definitie niet goed en valt gewoon niet uit te leggen aan God. (dank U voor deze Tempel, maar ik asfalteer liever mijn longen, vind ik fijner).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 01 sep 2011 12:20

Volgens mij zijn alle reageeerders (behalve race406) niet rokers. En ook allemaal tegen roken.
Ik ben ook refo en vind roken ook niet goed te praten. Vind dit onchristelijk.
Mijn man is ook als puber gaan roken maar ook na een aantal jaren, om principiele redenen!, gestopt. Hij vond het zeker niet makkelijk, nee héééél moeilijk! Maar het is wel gelukt!
Bij ons in de kerk word er ook zeker tegen roken gewaarschuwd hoor, Maarten Visser. Pas nog een artikel in het kerkblad.
Ik vind het wel eens moeilijk; ik kan best slecht van chips, koeken, frituurhapjes, snoep etc. afblijven. Ook niet goed toch...? Op één of andere manier praat ik het voor mijzelf toch wel gauw weer goed... :oops: En vind het zóóóó moeilijk om er af te blijven... Zo zal het bij rokers misschien ook gaan?

Race406, jij rookt. Hoe kan dit??

wees een licht
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wees een licht » 02 sep 2011 12:39

ik vind en dat in het algemeen: dat in dit topic dingen nogal stellig worden gezegd:

ja je mag niet roken en je kunt di niet voor God verantwoorden... nou dat vind ik nogal wat... er wordt weinig tot geen rekening mee gehouden dat roken verslavend is en dat veel mensen daarom roken... oke kan ik in komen... maar vooral dat bepaalde mensen er van maken dat je dit niet voor God kunt verantwoorden... dat ligt naar mijn idee voor ieder persoonlijk

Terug naar “[Religie] - Open forum”