Janvanverweg schreef:wachtman nee heeft er ooit een 4 cm dik boek over geschreven.
en dat heeft hij later herroepen.
ik ben er zelf ook niet helemal overuit.
mijn voorlopige tusen stand is dat
lichaam : de materie waaruit de mens gemaakt is. en waardoor we de natuurlijke wereld waarnemen. (dit meen ik vrij zeker te weten)
geest: dat deel van de mens dat waarmee me in relatie staan tot de geestelijke wereld
ziel: dat deel van ons dat reageert op de natuurlijke en geestelijke wereld.
geest ziel en lichaam zijn door zonde verdorven en moeten door Christus herschapen worden
de nieuwe geest hebben we gekregen bij onze wedergeboorte
ons lichaam wordt pas na het oordeel vernieuwd (iig niet op de huidige aarde)
onze ziel is in een proces van verandering en conflict. (wordt vernieuwd in uw denken) nieuwe geest en oude lichaam voeren strijd in onze ziel.
wat ik al schreef, dit is een tussenstand. ik ben er nog niet over uit en betwijfel of met de karige info uit de bijbel hierover of ik er uit uit zal komen.
misschien helpt mijn tussenstand, en mischien kunnen anderen de sterkte en zwakte ervan benoemen zodat ik weer wat verder kom.
Ik zie in de tussenstand van Janvvw een groot probleem opduiken:
- aan welke van de drie 'rommelt' een psycholoog? (Niks ten nadele van de psychologen, maar het is nu eenmaal minder grijpbaar en gestructureerd dan de tastbare materie? Als ik er over nadenk kom ik tot de volgende onderdelen:
1) Het lichaam. Volgens mij is dit het meest makkelijke.
2) De psyche. Deze valt denk ik weer in twee delen uiteen, namelijk emotie en rede. Is de psyche moe, dan gaat al snel de emotie de boventoon voeren en verdwijnt de rede sterk naar de achtergrond; er kunnen dan hele rare dingen gedacht worden. Dit zegt echter niets over de staat van iemands ziel of geloof als genadegave.
3) De ziel. Deze heeft mijn inziens ook sterk te maken met persoonlijkheid en met het gevoel (een aansporing om iets wel of niet te doen, terwijl je psyche er geen mening over heeft). Het gevoel zien als een los deel, dat sterk verbonden is aan de ziel kan ook; besef wel dat het gevoel ten alle tijden zeer sterk wordt beïnvloed door de psyche, is de psyche van slag dan is het gevoel of bedekt met een grote laag emotie of zelf ook de weg kwijt. Het gevoel is ook de plaats waar de geloofsbeleving vandaan komt, maar als de psyche van slag is, dan is de beleving dus ook van slag.
Verder wordt 'ziel' in de Bijbel op verschillende manieren gebruikt:
ziel als 'het leven'. De reden waarom de Israëlieten geen bloed mogen eten.
ziel als datgene wat weer terug gaat tot God. (Dit is ook de beschrijving die ik in bovenstaand overzicht hanteer.)
De Heilige Geest werkt in de ziel. Daarom dat wij gedachten van God kunnen hebben die totaal anders zijn dan alles wat wij voor die tijd gedacht hebben. Mensen die hun ziel verkopen aan de duivel laten zichzelf (hun ziel) niet leiden door Gods Geest, maar laten hun ziel (en daarmee de kern van hun zijn en dus alles wat zij doen en laten) leiden door Satan. Bij de bezetenheid die in de Bijbel voorkomt gaat het denk ik erom dat satan iemands psyche en gevoel volledig in zijn greep houdt.
Als ik hetgeen Janvvw samenvat tot me door laat dringen, heb ik het idee dat wat bij hem de geest is, door mij ziel genoemd wordt. Maar ook ik ben zoekend, ik merk dat een goede afbakening niet makkelijk is.
O ja, een van de boeken die mij hierbij hebben geïnspireerd is het boek 'Een helpende hand' van wijlen ds. Elshout. Deze heeft zelf verschillende perioden van grote psychische problemen gehad en vanuit zijn ervaring geschreven.
@Janvvw: is dat het enige boek dat Watchman Nee heeft herroepen? Of heeft hij er nog meer herroepen?