Hoe slecht is verzadigd vet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Hoe slecht is verzadigd vet?

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2011 16:14

Vet is niet altijd slecht. Onverzadigd vet is gezond, en verzadigd vet is ongezond, heb ik vernomen. Dus? Dan zal het wel het beste zijn om helemaal geen verzadigd vet in te nemen, denk ik dan.
Vandaag zag ik een voedingstabel, met daarin stond 70 gram vet, waarvan 20 gram verzadigd. Dat zou dus betekenen dat je het ook nodig hebt!

Hm, dat maakt het stukken ingewikkelder. Wat is nou wijsheid t.a.v. verzadigd vet?

Ik leef vrij gezond. Roken doe ik niet, en ik mag graag van tijd tot tijd fanatiek sporten. Maar als ik thuis kom van mijn werk, heb ik ook wel zin in een lekkere koek, en eventueel een ijsje. Dingen waar nogal veel verzadigde vetten in zitten. Zit daar nou kans in, dat ik daar nadeel van ondervind, als ik op leeftijd ben?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe slecht is verzadigd vet?

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2011 17:07

Boekenlezer schreef:Ik leef vrij gezond. Roken doe ik niet, en ik mag graag van tijd tot tijd fanatiek sporten. Maar als ik thuis kom van mijn werk, heb ik ook wel zin in een lekkere koek, en eventueel een ijsje. Dingen waar nogal veel verzadigde vetten in zitten. Zit daar nou kans in, dat ik daar nadeel van ondervind, als ik op leeftijd ben?

Gewoon met mate van genieten, dan moet dat allemaal wel goed komen. Helemaal schrappen is vaak helemaal niet nodig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 aug 2011 13:35

Het is inderdaad beter onverzadigde vetten te eten. Dus daar kun je altijd een beetje op letten, dat kan geen kwaad. In de praktijk bevat vrijwel elk vetmengsel een mengsel van verzadigde en onverzadigde vetten. Dus als je een dieet van onverzadigde vetten wilt samenstellen gaat dat erg lastig worden :wink:

Ik leef vrij gezond. Roken doe ik niet, en ik mag graag van tijd tot tijd fanatiek sporten. Maar als ik thuis kom van mijn werk, heb ik ook wel zin in een lekkere koek, en eventueel een ijsje. Dingen waar nogal veel verzadigde vetten in zitten. Zit daar nou kans in, dat ik daar nadeel van ondervind, als ik op leeftijd ben?

Dat is nou het 'nadeel' van dit soort dingen. Er is namelijk altijd een bepaald percentage kans dat je er last van krijgt, dit risicopercentage verhoog je als je meer verzadigde vetten eet. En genieten van de goede dingen van het leven zou ik persoonlijk niet van het lijstje schrappen :wink:

Als je erop wilt letten dan kun je dit als vuistregel aanhouden:
- Vloeibare vetten bevatten over het algemeen meer onverzadigde vetten (meestal, niet altijd)
- Verzadigde vetten komen vooral voor in dierlijke producten (vlees en melk). Het kan dus nooit kwaad om af en toe vegetarisch te eten ; :wink:
- vis en plantaardige vetten (die meestal vloeibaar zijn) bevatten over het algemeen onverzadigde vetten.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2011 14:28

Beste Boekenlezer,
Een ezelsbruggetje is : alle vetten die zacht blijven in de koelkast, zijn gezondER dan de vetten die hard worden. Dus olie en smeermargarine is beter dan frituurvet en pakjes margarine.
Plantaardige vetten zijn dan weer beter dan dierlijke.
Roomboter wordt vaak verguisd, maar is wel degelijk heel gezond.
In vetten zitten o.a. vitamines A, D en E, en het is een brandstof.
Dus je hebt het nodig.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2011 21:33

Jozo schreef:Dat is nou het 'nadeel' van dit soort dingen. Er is namelijk altijd een bepaald percentage kans dat je er last van krijgt, dit risicopercentage verhoog je als je meer verzadigde vetten eet. En genieten van de goede dingen van het leven zou ik persoonlijk niet van het lijstje schrappen :wink:

De koek en cake vervangen door ontbijtkoek scheelt volgens mij behoorlijk in de verzadigde vetten.
Zo zit er volgens de verpakking in AH stroopwafels 13 gram verzadigd vet per 100 gram wafel, in AH roomboter cake 15 gram, terwijl dat in AH ontbijtkoek 0,3 gram is. (Geldt ook voor Peijnenburg ontbijtkoek.)
Ik denk dat je met een dergelijke vervanging niet echt kunt zeggen, dat je dan het genieten van de goede dingen schrapt.

Hoe ik dat met het ijs moet aanpakken, weet ik nog niet.

Wat dat percentage kans betreft. Ik ben een zoon van mijn vader, en die heeft wel eens een dotterbehandeling gehad. Dat hielp niet voldoende, zodat hij nog eens is geopereerd. Hij is goed van de operatie hersteld, sneller dan gemiddeld. En hij is ook op een leeftijd die niet iedereen bereikt.
Toch zou ik geen zin hebben in dat soort dingen.
Nou is mijn vader ook wel eens overwerkt geweest, en heeft hij dat overleefd omdat hij een sterk hart heeft. Zo niet, dan was hij bezweken aan een hartinfarct o.i.d. Ik weet niet of dat van invloed geweest kan zijn?
Mijn moeder heeft nooit hartcomplicaties gehad. En van haar ben ik ook een zoon.
Maar ik weet niet precies, wiens eigenschappen ik geërfd heb.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 27 aug 2011 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2011 21:40

Mortlach schreef:Gewoon met mate van genieten, dan moet dat allemaal wel goed komen. Helemaal schrappen is vaak helemaal niet nodig.

Laatst nam ik twee plakken cake, en ook nog een ijsje.
Ik probeerde eens een inschatting te maken hoeveel daar in zit. Eén plak cake woog 72 gram. Met twee plakken heb je dan dus al 21,6 gram binnen.
Als ik het ijsje op de weegschaal leg, is de aanduiding 70 gram. Dat is dan weer 8,4 gram. Bij elkaar dus 30 gram. Hm, dan zit ik al boven de aanbevolen hoeveelheid!
Maar goed, ik vroeg mij dus af: valt dat nog een beetje onder 'met mate'?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 aug 2011 21:45

Ik denk dat je met een dergelijke vervanging niet echt kunt zeggen, dat je dan het genieten van de goede dingen schrapt.

Dan heb je de ideale situatie :)

Zo heb ik dat met vegetarisch eten, ik vind bepaald maaltijden heerlijk en voor mij is dat absoluut geen compromis. Maar ik moet het mijn ouders niet voorzetten, want die zouden het stukje vlees absoluut missen :wink:

Maar goed, ik vroeg mij dus af: valt dat nog een beetje onder 'met mate'?

De meeste mensen letten hier helemaal niet op. Ik denk dat je in vergelijking met de gemiddelde populatie, puur doordat je op de inname let, al met mate deze vetten inneemt.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2011 21:49

Jozo schreef:De meeste mensen letten hier helemaal niet op. Ik denk dat je in vergelijking met de gemiddelde populatie, puur doordat je op de inname let, al met mate deze vetten inneemt.

Ik lette er ook nooit op. Maar sinds kort ben ik eens op verpakkingen gaan kijken. En dan krijg je een bepaald beeld.
Daaruit heb ik nu vooral het beeld: koek/cake (niet ontbijtkoek) en ijsjes hebben veel verzadigd vet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2011 21:54

Dat je kritisch met eten omgaat, is zeer in je te prijzen ! De huisarts maakt tegenwoordig een risicoprofiel van je, als je bijv met hoge bloeddruk bij hem komt.
Als 1 van je ouders een bepaalde ziekte had (dus te hoog chol, hoge bloeddruk, hartziektes) stijgt jouw risico ook al. Dus dan is het zeker zaak om te stoppen met roken, als je dat doet, matig te bewegen, matig met alcohol en gezond te eten.
Nu hoef je echt niet bij ieder plakje cake of elke zak patat meteen in de rode vlekken te schieten, maar je gewoon bewust te blijven wat je eet.
Dus als je smorgens een gebakje bij de koffie kreeg, dan smiddags die stroopwafel en savonds die blokjes kaas laten staan.
Beperken van zout is ook een goede gewoonte.
Ik heb ooit een test ingevuld, en kwam tot 7 gram, de aanbeveling is gem 6 gram per dag, daar zit je al snel aan hoor !
Maar ik gooi nergens meer zout op, ik gebruikte al de zgn halvazout, maar een gekookt of gebakken eitje eet ik nu zonder zout. Op mijn warme eten strooi ik ook niets. Ik maak alles lekker met (tuin)kruiden.
Het is misschien even wennen, maar na een week weet je niet beter meer !

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2011 22:01

schelpje3 schreef:Ik heb ooit een test ingevuld, en kwam tot 7 gram, de aanbeveling is gem 6 gram per dag, daar zit je al snel aan hoor !
Maar ik gooi nergens meer zout op, ik gebruikte al de zgn halvazout, maar een gekookt of gebakken eitje eet ik nu zonder zout. Op mijn warme eten strooi ik ook niets. Ik maak alles lekker met (tuin)kruiden.

Bij mij was op een gegeven moment de zoutpot leeg, en ik dacht er nooit aan een nieuwe te kopen. Maar gebakken aardappels zonder zout zijn eigenlijk net zo lekker. Ik kan dat zout wel missen, constateer ik.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 aug 2011 12:48

schelpje3 schreef:Beste Boekenlezer,
Een ezelsbruggetje is : alle vetten die zacht blijven in de koelkast, zijn gezondER dan de vetten die hard worden. Dus olie en smeermargarine is beter dan frituurvet en pakjes margarine.
Plantaardige vetten zijn dan weer beter dan dierlijke.
Roomboter wordt vaak verguisd, maar is wel degelijk heel gezond.
In vetten zitten o.a. vitamines A, D en E, en het is een brandstof.
Dus je hebt het nodig.

Roomboter wordt altijd hard in de koelkast
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”