voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 feb 2004 22:19

caprice schreef:
@mic schreef:daarom is het dus ook onzin om te zeggen dat hij iemand niet zou willen bekeren.

Ja.
En juist iemand die om genade bid kan God dus op Zijn beloften wijzen.
God weet alle dingen, maar Hij wil graag horen dat wij er ook van weten.
En minstens net zo belangrijk jezelf op Zijn beloften wijzen. Als God je belooft je zonden te vergeven als je daarom vraagt. En jij vraagt erom mag je gewoon geloven dat je zonden vergeven en je dus bekeerd bent.
(en daavan overtuigd zijn noemen we dus geloofszekerheid)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 22:27

Die zo mooie belofte:

'Die Mij vroeg zoeken, ZULLEN Mij vinden...'

Wat is vroeg?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 feb 2004 22:28

als je nog leeft :mrgreen:

ben je bang achter het net te vissen?

Die tot mij komt zal ik geenzins uitwerpen.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 22:34

Juist die belofte is er voor degenen die hun beste jaren besteden in de dienst des Heeren.

Iemand die 90 is en God zoekt (zal Hem dus vinden, maar) is er niet vroeg bij, dacht ik zo.

Als de preek je echter niets doet kom je harder en kouder uit de kerk dan dat je erin kwam. Zo schroei je je geweten toe met het gevolg niet meer om te zien naar God en Zijn Woord.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 feb 2004 22:47

Ik was op het moment eigenlijk meer benieuwd hoe heter met jou voorstaat.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 22:49

@mic schreef:Ik was op het moment eigenlijk meer benieuwd hoe heter met jou voorstaat.

:|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2004 22:54

caprice schreef:Die zo mooie belofte:

'Die Mij vroeg zoeken, ZULLEN Mij vinden...'

Wat is vroeg?

Ja, wat is vroeg. Ik heb ook weleens een anekdote (maar wel 1 met een moraal!) gehoord van een oud vrouwtje die dat letterlijk opvatte en 's morgens om 4 uur opstond om te bijbellezen en te bidden. Maar daardoor heeft ze God wel gevonden, en daaruit blijkt dat het God vooral om onze intenties gaat.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 23:04

Zij die God zoeken zullen Hem ook vinden.

'En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.'

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 feb 2004 23:24

caprice schreef:Zij die God zoeken zullen Hem ook vinden.

'En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.'

Heb jij lust om God te zoeken? dan slaat deze tekst niet op jou! dit gaat over het gevaar van uitstellen tot later, terwijl de kans bestaat dat je er later niet meer aan toekomt (druk op het werk, gezin, evt. ziekte, enz...). het is niet zo dat God mensen niet meer zou aannemen als ze op hun sterfbed tot Hem roepen, maar wel een waarschuwing om het daar niet op aan te laten komen. een waarschuwing om bestwil, eigenlijk.

maar de misdadiger aan het kruis naast Jezus kwam ook op het laatste nippertje, en toch werd er niet tegen hem gezegd: "je bent wel erg laat". welnee, hij was nog op tijd!
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 23:27

Niet iedereen krijgt een sterfbed. Daar moet je wel rekening mee houden.

De moordenaar was ook een zondaar die misschien nog wel nooit van Jezus gehoord had.
Maar je hebt gelijk: beter laat dan nooit.

Het blijft toch: beter vroeg dan laat.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2004 23:36

hijwel schreef:
caprice schreef:Hoe kun je dan weten opnieuw geboren te zijn? Wat zijn de kenmerken daarvan?

de oude wil die je had is verandert door de nieuwe wil.

carpice, ben je het hier mee eens.
En hoe voel je dat (eerlijk) bij jezelf in je hart. Geloof je dat je wil verandert is?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 23:38

hijwel schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:Hoe kun je dan weten opnieuw geboren te zijn? Wat zijn de kenmerken daarvan?

de oude wil die je had is verandert door de nieuwe wil.

En hoe voel je dat (eerlijk) bij jezelf in je hart. Geloof je dat je wil verandert is?

Wat ik weet is dat ik nu graag in de kerk kom terwijl dat vroeger anders was.
Maar de schriftgeleerden komen d'r ook graag.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 feb 2004 00:12

caprice schreef:de oude wil die je had is verandert door de nieuwe wil.

En hoe voel je dat (eerlijk) bij jezelf in je hart. Geloof je dat je wil verandert is?[/quote]
Wat ik weet is dat ik nu graag in de kerk kom terwijl dat vroeger anders was.
Maar de schriftgeleerden komen d'r ook graag.[/quote]
Hou je van Jezus? Hou je van God, wil je Hem volgen. Wil je je leven steeds meer overgeven in zijn handen? dit zijn vragen die je denk ik eerlijk moet beantwoorden. denk je zelf dat je wil is veranderd?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 24 feb 2004 05:28

Ik weet het niet.
Er zijn tijden waarop dit zo is, maar die duren maar kort. En dan leef ik er soms weer ver vandaan. Dan is er zo'n grote afstand.
Dan denk ik soms dat het nooit meer goed zal komen.

joris

Berichtdoor joris » 24 feb 2004 09:23

Caprice grote denker!je houdt jezelf steeds een koekie voor en als je er in wilt bijten trek je hem gauw weg. Dus, of verslaafd aan negatieve gedachten, of masochistisch ingesteld.

Ken je het principe van het G-denken? Ieder GEdrag komt voort uit een GEdachte. Elk Gedrag heeft een GEvolg en ove rieder gevolg krijgen we een GEvoel waarop we vervolgens weer een Gedachte krijgen:
Gedachte - gedrag-gevolg-gevoel-gedachte-gedrag-gevolg-gevoel.
De enige kans om dit te doorbreken is je gedachte aan te pakken. positieve gedachten hebben een positieve uitkomst.

God houdt van mij- ik ga leven zoals God het wil- Ik ga meer van GOd merken- Ik voel me blj want JEzus houdt van mij - Ik hou van GOd!- Ik leef volgens Gods wil!

Ik denk niet dat GOd van mij houdt - ik zit zielig te kniezen in een hoekje- allle acties van God uit bekjik ik met argusogen-niemand houdt van mij- zie je wel dat niemand van mij houdt- ik leg op iedere zonde zout- enz

Terug naar “Archief”