Refowebkids deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor Merisja » 26 aug 2011 13:14

AikonGirl schreef:Ik speciaal met Ilona bidden dat ze.snel terugbellen en dat Fem snel geholpen kan worden,
Tijdens t bidden word ik gebeld: morgen kan ze terecht bij de kinderchirurg. :D

Gaaf hè, zoiets! Wij zaten pas in de auto, stopte die ermee. Wegenwacht gebeld maar dat duurde nogal lan. toen zag ik opeens dat onze dochter van net zeven op de achterbank zat te bidden. Doet ze d'r ogen open, komt direct de Wegenwacht er aan! Dus ik zie iets van: Wat fijn dat je gebeden hebt en dat de Heere het gelijk verhoord! Zegt ze: Dat komt niet omdat ik gebeden heb, maar omdat ik aan de Heere vroeg of de Wegenwacht binnen anderhalve mintuut mocht komen! :D

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 aug 2011 15:15

[quote="Merisja]

Gaaf hè, zoiets! Wij zaten pas in de auto, stopte die ermee. Wegenwacht gebeld maar dat duurde nogal lan. toen zag ik opeens dat onze dochter van net zeven op de achterbank zat te bidden. Doet ze d'r ogen open, komt direct de Wegenwacht er aan! Dus ik zie iets van: Wat fijn dat je gebeden hebt en dat de Heere het gelijk verhoord! Zegt ze: Dat komt niet omdat ik gebeden heb, maar omdat ik aan de Heere vroeg of de Wegenwacht binnen anderhalve mintuut mocht komen! :D[/quote]

Ah, wat mooi!
Soms vind ik het ook wel lastig hoor. Onze buurvrouw is erg ziek en het is duidelijk dat ze niet meer beter gaat worden. Timon weet vast en zeker dat ze wel beter wordt 'want de Heere kan alles'. Hij vraagt geregeld wanneer de Heere ze nu beter gaat maken. Wat zeg je dan tegen zo'n ventje?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 aug 2011 17:36

Hiep hiep hoeraaaa voor J.ulian van Petra85

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 26 aug 2011 18:05

Haai, zulke dingen vind ik ook lastig. Helemaal als zo iemand dan nog eens onkerkelijk is (nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij jouw buurvrouw is...). Want wat zeg je dan? Gaat die dan niet naar de hemel maar naar de hel? Nu tillen die kleine kinderen daar vaak nog niet zo heel zwaar aan, maar toch is het lastig...
Ik probeer dan uit te leggen dat je alles aan de Heere mag voorleggen, en dat hij je gebeden ook verhoort, maar niet altijd zoals jij het zelf zou willen, dat het gaat.

Of bijv. laatst ook nog een lastige: ja die en die zei dat honden naar de honden-hemel gaan, maar dat is toch niet zo, mama? (Nee, want honden hebben geen zieltje, alleen mensen).

Hier ook een proficiat aan Julian!!
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 26 aug 2011 18:12

thanks

ah zo leuk hij is echt helemaal jarig. heeft het de hele dag over dootjes en taart!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 aug 2011 18:20

paprikameisje2 schreef:Hiep hiep hoeraaaa voor J.ulian van Petra85

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 26 aug 2011 18:22

Haai schreef:[quote="Merisja]

Gaaf hè, zoiets! Wij zaten pas in de auto, stopte die ermee. Wegenwacht gebeld maar dat duurde nogal lan. toen zag ik opeens dat onze dochter van net zeven op de achterbank zat te bidden. Doet ze d'r ogen open, komt direct de Wegenwacht er aan! Dus ik zie iets van: Wat fijn dat je gebeden hebt en dat de Heere het gelijk verhoord! Zegt ze: Dat komt niet omdat ik gebeden heb, maar omdat ik aan de Heere vroeg of de Wegenwacht binnen anderhalve mintuut mocht komen! :D[/quote]

Ah, wat mooi!
Soms vind ik het ook wel lastig hoor. Onze buurvrouw is erg ziek en het is duidelijk dat ze niet meer beter gaat worden. Timon weet vast en zeker dat ze wel beter wordt 'want de Heere kan alles'. Hij vraagt geregeld wanneer de Heere ze nu beter gaat maken. Wat zeg je dan tegen zo'n ventje?[/quote][/quote]

Is ook moeilijk. Zelf probeer ik het altijd zo uit te leggen dat de Heere inderdaad alles kan. Maar niet alles gebeurt zoals wij dat willen. Sommige mensen worden niet meer beter. Wij begrijpen dat niet, maar misschien wil de Heere juist wel dat ...buurvrouw... of wie dan ook, snel bij Hem in de hemel komt!

Hel / hemel verhaal blijft ook moeilijk. Ik gaf les aan groep 4 op een gewone christelijke school met veel onkerkelijke kinderen. Kinderen die naar de kerk gaan vragen dan ook echt of al die andere kinderen naar de hel gaan. Moeilijk!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 aug 2011 19:14

Sjonge, zwaar gedoe om die kids mee op te zadelen. Hier hebben we het met zoonlief nog nooit over de hel gehad. Daar vind ik hem echt veel te jong voor, zeg. Dat vind ik wel een beetje bangmakerij, zo van 'je moet wel geloven en bidden en naar de kerk gaan, anders ga je naar de hel'. Zo willen wij onze kinderen niet kennis laten maken met het geloof...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 aug 2011 19:36

Ik heb er ook wat moeite mee. Onze kleine man denkt overal al zo over na. Ik had met hem uit de kinderbijbel het verhaal van Noach gelezen en hij dacht prompt toen het regende dat God boos op hem was en dat hij verkeerde dingen had gedaan. Nu sla ik al die gedeeltes maar globaal over, anders slaapt hij geen nacht meer. Als hij wat groter is, dan komt de rest wel en kan hij het hopelijk wat meer relativeren. Terwijl ik hem nog nooit iets over de hel heb verteld, alleen nog maar dat als je van God houdt je ook bij hem mag wonen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 27 aug 2011 07:25

Kleine kinderen zien alles heel zwart wit, dus ook zulke zaken. Hier ging het van de week net zo. Kinderen waren kerkje aan het spelen. Manlief liep boven en hoorde een vd kinderen zeggen: .... gelooft niet in de Heere en gaat naar de hel. Hier komt dat woord volgens mij (nagenoeg) niet ter sprake, bij het vriendinnetje lijkt me dat ook niet.

@AJL: ik heb ook hele stukken uit het OT overgeslagen, ook het vechten en uitmoorden van de richters en het vechten van de koningen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 27 aug 2011 09:13

Ik vind sommige dingen ook wel heftig hoor, over wat Annet idd schrijft. Maar toch lijken kinderen het vrij makkelijk op te pakken (tenminste, hier wel).
En als je ziet wat ze op tv of in sommige boeken voorgeschoteld krijgen????
Maar ik wil mijn kind ook de waarheid niet onthouden, al blijft dat soms lastig. Tja, want als je halve familie niet naar de kerk gaat en niet in de Heere gelooft? Laatst zei Sophie dan ook tegen mijn zusje: "Als jij niet in de Heere gelooft, dan luister je naar de duivel en dan ga je naar de hel". En een tijdje terug op de camping, afgelopen zomer, liep ze ook tegen iets dergelijks aan. Ze had andere kindjes verteld over God en die geloofden daar niet in. Ze kwam half huilend bij me aan, want 'die kinderen deden allemaal stomme praatjes over God'. Dan is dat best wel eens lastig...

Enne, wij doen niet aan bangmakerij over de hel of zo. Maar je kunt het een niet verzwijgen en het ander wel vertellen. God is niet alleen maar liefde, het werkt twee kanten op. Een vader straft zijn kind ook als het stout is en zal het ook niet zomaar alles laten doen waar hij zin in heeft. Ook dát is liefde (tenminste, zo zien wij het!).
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 aug 2011 10:35

ajl schreef:Ik heb er ook wat moeite mee. Onze kleine man denkt overal al zo over na. Ik had met hem uit de kinderbijbel het verhaal van Noach gelezen en hij dacht prompt toen het regende dat God boos op hem was en dat hij verkeerde dingen had gedaan. Nu sla ik al die gedeeltes maar globaal over, anders slaapt hij geen nacht meer. Als hij wat groter is, dan komt de rest wel en kan hij het hopelijk wat meer relativeren. Terwijl ik hem nog nooit iets over de hel heb verteld, alleen nog maar dat als je van God houdt je ook bij hem mag wonen.

En wat als je kind dan vraagt: en als je niet van Hem houdt?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 aug 2011 12:23

Die vraag hebben wij gelukkig nog niet gehad en ook dan wil ik hem op dit moment nog niet te veel wijzer maken. Hij heeft al de neiging om het leed van iedereen op zijn schouders te nemen en ik vind hem daar nog te jong voor.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 27 aug 2011 12:29

Galateia schreef:Sjonge, zwaar gedoe om die kids mee op te zadelen. Hier hebben we het met zoonlief nog nooit over de hel gehad. Daar vind ik hem echt veel te jong voor, zeg. Dat vind ik wel een beetje bangmakerij, zo van 'je moet wel geloven en bidden en naar de kerk gaan, anders ga je naar de hel'. Zo willen wij onze kinderen niet kennis laten maken met het geloof...

Als kinderen er zelf mee komen vind ik dat ik er wel wat mee moet doen. Ik ga heus niet tegen kleine kinderen zomaar lopen zeggen dat ze naar de hel gaan als ze niet in God geloven ofzo, maar als het uit de kinderen zelf vandaan komt ga ik er wel op in. Daarbij benadruk ik dan ook altijd dat God helemaal niet wil dat er iemand naar de hel toe gaat en dat we allemaal bij Hem mogen horen.

@ajl: inderdaad, soms vatten kinderen verhalen uit de bijbel erg persoonlijk op ja. Bij een verhaal als Noach zeg ik ook altijd dat zoiets nooit weer zal gebeuren. God heeft dat zelf gezegd! Maar het is soms echt wel eens moeilijk. De kinderen die ik lesgeef zitten op een christelijke school dus logisch dat ze bijbelverhalen horen en dat, zodra ze ouder worden, ook termen als hel en hemel naar voren komen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 aug 2011 12:35

Hij vat alles inderdaad persoonlijk op en dat mag ook als je nog maar een paar weken 3 jaar bent. Ik heb hem de betekenis van de regenboog ook uitgelegd, maar dan denkt hij dat het alleen niet meer zo hard gaat regenen als de regenboog er is. Ik dacht vroeger ook jarenlang dat Jezus alleen weer kon komen op hemelvaartsdag en zat dan de hele dag te wachten :oops:
Voor nu sla ik delen uit de kinderbijbel over. Dat komt wel als hij wat ouder is en je hem meer kan uitleggen. Al zal het dan ook een mannetje zijn die te veel en te zwaar over dingen nadenkt.

Terug naar “Archief”