5-9 september: (single)reis naar Rome

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Re: 5-9 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor mw » 26 aug 2011 17:50

van mij mag je gerust mee hoor!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 18:51

Galateia schreef:Nou, mijn man zal er weinig moeite mee hebben (hij zal mij wel missen, natuurlijk, maar hij zou het alleen maar leuk voor mij vinden), maar mijn baas, dat is een ander verhaal :wink:

Dus je baas heeft je harder nodig dan je man? :-k

mohamed schreef:Nou, ik heb er nu nog meer zin in na deze info en ik vind het spijtig dat je niet meegaat, want we hadden veel aan je kennis gehad, met name dat gedeelte over de beste plek om een partner te vinden zal ons allemaal als muziek in de oren klinken!

Haha, nou ja, of dat 2000 jaar later ook nog geldt, dat weet ik dan weer niet 8)

Jammer zeg, het zou de perfecte afsluiter van de vakantie zijn, een schone Italiaanse die me met tranen in haar ogen en een zakdoek in haar hand zou uitzwaaien, maar kennelijk ben ik tweeduizend jaar te laat! ](*,)
Je kunt ook zo lekker e-he-he-ten in Rome, jammie, jammie. Ik weet niet hoe ik moet omschrijven hoe je er moet komen, maar er is een heerlijk restaurantje, waar eigenlijk alleen Italianen komen en geen toeristen. Spotgoedkoop, superlekker eten en je zit daar in de kelder gewoon tegen de restanten van een oud theater aan je maaltijd te nuttigen en je wijntje te drinken. Dat is zo'n leuk plekje :mrgreen:

Dat zijn de restaurants waar ik in heel Italië altijd naar op zoek ben en gelukkig ook al vaak gevonden heb! Zo is het voor Italianen helemaal niet zo vreemd om twee uren in de rij te staan voor dergelijke tentjes. Ook heb ik het wel eens meegemaakt dat ik zuppa gallurese wilde nuttigen en dat een dag van te voren moest reserveren.

Afbeelding
We waren op doortocht zodat ik het helaas vooralsnog niet heb gehad.
O, en ook zo'n niet te omschrijven plek, een kerk/klooster bovenop een bergje, met het mooiste uitzicht. Auto's kunnen er niet komen, de klim er naartoe gaat over een paadje, maar o, o, o. De serene kalmte en rust in die kloostertuin. En dan het uitzicht. Een pijnboom met een afbrokkelend muurtje eronder. En dan op een snikhete dag de zonsondergang zien. Alles gaat dan trillen van de hitte, Rome kleurt roze onder je voeten, de koepels van het Vaticaan, zo mooi, en dan zit je daar een beetje te zitten in die serene stilte en onder je en in de stad hoor je al die scooters toeteren.

JIJ MOET MEE!

Sorry, ik liet me even gaan. ](*,)

Zonder dollen, dit lijkt mij heel erg leuk om te gaan doen, dus bij deze mijn tweede inzending DDD!
Argh! Dat is zo gaaf.

En de grote musea zijn natuurlijk prachtig, maar de kleine onbekende nog veel mooier! Vlakbij Piazza Navona zit een museum met oudheden (sculptuur voornamelijk) in een oud palazzo. Echt een beetje een krakkemikkige ingang. Maar als je dan binnenkomt en wandelt door de gangen en de tuin, dan waan je jezelf in een film en ook in de Renaissance en is het bijna gek als je de straat weer op gaat en iedereen er zo modern uitziet. Cool. En als je daarvandaan wandelt door het winkelhart van de stad dan kom je zomaar een zuil tegen, gewoon, je gaat de hoek om en hoppa, een of andere oude paal (die natuurlijk een grote waarde heeft, de zuil van Marcus Aurelius, maar dat hoef je allemaal niet te weten om er van te genieten).

Owowow. En ga vooral eten in een trattoria, beetje in de zijstraten, niet echt middenin het toeristische centrum. Daar krijg je het lekkerste eten. Daar staat la big mama echt de lekkerste dingen te koken en als je het niet lust, dan wordt er ter plekke een ander gerecht voor je bereid. Zo at ik een keer een pasta - ik lust geen kaas en er stond lasagna op het menu - met saus die de kokkin ter plekke even voor me maakte... ik heb nog nooit zo lekker gegeten.

Owowowow. Rome. :-({|=

Als je het echt zo gaaf vindt, waarom neem je dan niet volgende week je ontslag? Dan kun je mee! :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 18:55

mw schreef:van mij mag je gerust mee hoor!

Niks er van, uitsluitend vrijgezellen en de enige waar we een uitzondering voor maken is onze reisgids, Galateia! [-X

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 26 aug 2011 19:38

waarom staat Single dan tussen haakjes.... ](*,) :mrgreen:

dont worry, heb nog zat te doen, heb straks een nieuwe baan (hoeraaaaaa ) dus dat gaat ook lopen !

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 19:53

Spons schreef:waarom staat Single dan tussen haakjes.... ](*,) :mrgreen:

Nou vooruit dan, als jij de foto''s belooft te maken! ;)
dont worry, heb nog zat te doen, heb straks een nieuwe baan (hoeraaaaaa ) dus dat gaat ook lopen !

Gefeliciteerd!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 aug 2011 20:22

Foto's maken: accoord! Maar foto's van mij worden hier niet geplaatst & Christien denkt daar net zo over. Weet je dat vast 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 26 aug 2011 21:09

De tweede inzending had ik ook al gezien. Het is erg leuk om ook een aantal dingen te zien die niet iedereen gaat bekijken. Je kunt tenslotte altijd nog een keer teruggaan.

@Galateia:

Mag ik vragen waar dat klooster met die kloostertuin te vinden is?

Ik krijg er ook steeds meer zin in. Maar de zusters zijn niet heel accuraat in het beantwoorden van e-mails, helaas. Ik zal nog eens een poging wagen, ook in verband met de bagage. Zal ik gelijk vragen hoe duur het is om op het vliegveld opgehaald te worden.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 26 aug 2011 21:10

Misschien heeft nog een meelezer een tip voor eetgelegenheden? Ik weet niet of er zoiets is als iens.nl in het Italiaans?

@Galiteia
Misschien kun je via Google streetview achter het adres van je tip(s) komen?

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 26 aug 2011 21:40

Als ik het op een rijtje zet hebben we al heel wat leuke ideeen. Het staat nu nog deels in willekeurige volgorde door elkaar, ik heb nog geen kaart of reisgids bekeken. Wel alvast wat ideeen over tijdstippen, ook aan de hand van de tips op het forum en in de artikelen die ik heb rondgestuurd.
Suggesties voor combinaties en andere ideeen natuurlijk erg welkom, dan plaats ik weer een nieuwe versie.

De periode van 19.00 tot 21.00 is snel vol maar dat is altijd zo als je van de sfeer van de zonsondergang wilt genieten. Leuk dat dat ook bij een stadsreis kan. Daar heb ik tot nu toe bij stedentrips nooit zo over nagedacht maar door de opmerkingen van Galateia en in het artikel over Tivoli heb ik het er toch maar bij gezet, want een zonsondergang over Rome lijkt me toch ook wel heel speciaal.

• Vaticaanstad 2
o Vaticaanse musea (begin in de middag, vanwege de rijen) (Sixtijnse kapel)
o Engelenburcht
o Sint Pieter

• Trevifontein
• Joodse wijk (incl. avonddeel ivm sfeer) 2 barokke kerk Chiesa del Gesù

• Colosseum/Triomfboog Titus/Forum Romanum
• palatijn (paleisheuvel Rome, archeologisch park)

• nog onbekende kloostertuin op berg (zonsondergang)2 *(Caracalla?)

• Tivoli (incl. avonddeel ivm sfeer)2
• protestantse begraafplaats

• eten in Trastevere (loopafstand van centrum) Beste in de ochtend

Missschien is het leuk om ook nog even dingen te bedenken die de dames wel en de heren niet willen bezoeken en andersom, vanwege de verschillende tijden. Eventueel kunnen we op donderdag dingen bekijken die op maandag al eerder zijn geweest, ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om twee keer hetzelfde te zien.

Ik krijg er steeds meer zin in!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 21:57

DDD schreef:Als ik het op een rijtje zet hebben we al heel wat leuke ideeen. Het staat nu nog deels in willekeurige volgorde door elkaar, ik heb nog geen kaart of reisgids bekeken. Wel alvast wat ideeen over tijdstippen, ook aan de hand van de tips op het forum en in de artikelen die ik heb rondgestuurd.
Suggesties voor combinaties en andere ideeen natuurlijk erg welkom, dan plaats ik weer een nieuwe versie.

De periode van 19.00 tot 21.00 is snel vol maar dat is altijd zo als je van de sfeer van de zonsondergang wilt genieten. Leuk dat dat ook bij een stadsreis kan. Daar heb ik tot nu toe bij stedentrips nooit zo over nagedacht maar door de opmerkingen van Galateia en in het artikel over Tivoli heb ik het er toch maar bij gezet, want een zonsondergang over Rome lijkt me toch ook wel heel speciaal.

• Vaticaanstad 2
o Vaticaanse musea (begin in de middag, vanwege de rijen) (Sixtijnse kapel)
o Engelenburcht
o Sint Pieter

• Trevifontein
• Joodse wijk (incl. avonddeel ivm sfeer) 2 barokke kerk Chiesa del Gesù

• Colosseum/Triomfboog Titus/Forum Romanum
• palatijn (paleisheuvel Rome, archeologisch park)

• nog onbekende kloostertuin op berg (zonsondergang)2 *(Caracalla?)

• Tivoli (incl. avonddeel ivm sfeer)2
• protestantse begraafplaats

• eten in Trastevere (loopafstand van centrum) Beste in de ochtend

Missschien is het leuk om ook nog even dingen te bedenken die de dames wel en de heren niet willen bezoeken en andersom, vanwege de verschillende tijden. Eventueel kunnen we op donderdag dingen bekijken die op maandag al eerder zijn geweest, ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om twee keer hetzelfde te zien.

Ik krijg er steeds meer zin in!

Zo hebben we inderdaad al een behoorlijk volle agenda en meestal vliegt de tijd als je op een andere plek vertoeft waar het goed toeven is is mijn ervaring! :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 21:59

mw schreef:Foto's maken: accoord! Maar foto's van mij worden hier niet geplaatst & Christien denkt daar net zo over. Weet je dat vast 8)

Ja dat wist ik al! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 aug 2011 22:02

DDD schreef:De tweede inzending had ik ook al gezien. Het is erg leuk om ook een aantal dingen te zien die niet iedereen gaat bekijken. Je kunt tenslotte altijd nog een keer teruggaan.

@Galateia:

Mag ik vragen waar dat klooster met die kloostertuin te vinden is?

Ja en kun je er naartoe wandelen? Vanaf onderaan de berg bijvoorbeeld, Galateia?

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 26 aug 2011 23:26

Mijn ideaal is in ieder geval een programma zonder haast maar ook zonder kris-kras door de stad te reizen. Het leuke aan het voorbereiden via het forum is ook nog eens dat je gratis en voor niets tips krijgt!!!

En trouwens: wat mij betreft mag iemand die getrouwd is ook mee. Kunnen ook aardige mensen zijn, weet ik uit ervaring;-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2011 21:03

DDD schreef: Zal ik gelijk vragen hoe duur het is om op het vliegveld opgehaald te worden.

Is het nog steeds gebruikelijk met Italiaanse taxi-chauffeurs een prijs af te spreken voordat dat je instapt? (omdat ze je anders een oor aannaaien).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2011 10:53

DDD schreef: Zal ik gelijk vragen hoe duur het is om op het vliegveld opgehaald te worden.

Mortlach schreef:Is het nog steeds gebruikelijk met Italiaanse taxi-chauffeurs een prijs af te spreken voordat dat je instapt? (omdat ze je anders een oor aannaaien).

Dat valt reuze mee hoor, bovendien is de kans groot dat hij alleen Italiaans spreekt. Alhoewel dat in Rome als internationale stad zijnde wel anders kan zijn, is mijn ervaring met Italië - en ik ben er heel vaak geweest - dat vrijwel niemand het Engels er machtig genoeg is om zelfs maar een simpel gesprek te voeren. Dus beter neem je een briefje mee met daarop het adres en een rekenmachine om de prijs mee af te spreken! Voor mij is het een grote meevaller dat ik een beetje Italiaans spreek, niet veel maar voldoende om te snappen wat iets kost, dus wie prijsbewust is houdt mij te vriend! ;)

Terug naar “Archief”