Jesaja het boek

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Jesaja het boek

Berichtdoor antoon » 19 aug 2011 11:08

Het was ook een profetie met een naamzegging net als met Cyrus, dat Jesaja zijn naam niet meer genoemd wordt vanaf hoofdstuk 40 kan te maken hebben met de communicatie in de eerste hoofdstukken ging het vaak om spreken met de koningen zoals Achaz en Hizkia directe communicatie
vanaf hoofdstuk 40 wordt hij meer en meer profeet alsof hij een massa toespreekt met lange betogen. het had inderdaad prettiger geweest als hij zijn naam liet vallen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 aug 2011 14:27

Waarom is het zo belangrijk voor je geloof, dat het hele boek Jesaja van de zelfde schrijver zou zijn? Of is het puur wetenschappelijk onderzoek? Daar is op zich niks mis mee, maar het wordt uit je bijdrage niet duidelijk, wat het doel is. Ik heb in alle onderwijzing, die ik in mijn al redelijk lange leven gehad heb, nooit anders gehoord, dat er twee schrijvers zijn van dit bijbelboek en misschien wel drie. Ook valt het nog op, dat een paar hoofdstukken helemaal niet profetisch zijn, maar een geschiedschrijving geven van het leven van koning Hizkia. Wellicht is een gedeelte van een andere boekrol hoe dan ook hier terechtgekomen. Voor het geloof hoeft de bijbel toch niet te "kloppen".? We hebben in dit en andere fora wel meer bijdragen gezien van mensen die krampachtig willen bewijzen, dat het allemaal klopt in de bijbel. Als dat de basis voor je geloof is, dan vind ik dat bedenkelijk. Het gaat er mij om, wat WAAR is in de bijbel, niet om wat WAAR GEBEURD is. Dus nogmaals: wat is het doel van de posting? Overigens het boek Jesaja behoort voor mij tot de mooisten van de bijbel, zowel qua inhoud als qua taalgebruik.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 aug 2011 14:38

De stukken die Christus heeft geciteerd en op conto van Jesaja schrijft zijn sowieso van hem.
jaapo schreef:Het gaat er mij om, wat WAAR is in de bijbel, niet om wat WAAR GEBEURD is

Daar kon je wel eens gelijk in hebben.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 aug 2011 15:05

Je hebt gelijk Dat de profeet van schrijfstijl verandert
Ah, dat erken je gelukkig.

Er is in de Bijbelwetenschap geen serieuze geleerde te vinden (tenzij aan zwaar orthodoxe instituten) die verdedigt dat Jesaja één auteur heeft. Al zo'n twee eeuwen hebben duizenden knappe koppen met uitstekende en gedetailleerde kennis van het boek Jesaja gepoogd de beste hypothese te bedenken die de meeste verschijnselen in het boek Jesaja verklaart. Dat is tot op dit moment toch echt de hypothese dat het boek Jesaja meerdere auteurs heeft gehad.

Natuurlijk moet je niemand klakkeloos geloven, maar ik vertrouw liever op experts dan op ongeletterde dwepers.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 aug 2011 15:17

ongeletterde dwepers

En ik vertrouw weer meer op de bijbel dan op geletterde dwepers er er zijn ook genoeg geletterden die van de bijbel uitgaan, maar daar gaat het niet helemaal om, de bijbel moet zich uitleggen en daar slaagt hij redelijk wel in, en natuurlijk blijft er wel wat te bespreken.
Maar serieus ook in de hoofdstukken voor het 40e wordt over Babylon gesproken, en als iemand constant stopwoorden gebruikt door het hele boek heen, dan heeft het de karakter van een auteur.
Ook vertrouw ik liever op Jezus en de apostelen die zonder omhaal steevast Jesaja noemen, genomen uit alle hoofdstukken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 aug 2011 15:46

Cicero schreef:Natuurlijk moet je niemand klakkeloos geloven, maar ik vertrouw liever op experts dan op ongeletterde dwepers.

Petrus en Johannes waren ook ongeletterd en volgens sommigen eveneens dwepers.

antoon

Berichtdoor antoon » 26 aug 2011 07:49

Laat niemand zichzelf misleiden! Indien iemand onder u meent wijs te zijn in deze tijd, hij worde dwaas, om wijs te worden. Want de wijsheid van deze wereld is dwaasheid voor God. Want er staat geschreven: Die de wijzen vangt in hun sluwheid; en elders: De Here weet, dat de overleggingen der wijzen vruchteloos zijn. Daarom, niemand beroeme zich op mensen” (1 Korintiërs 3:18 t/m 21).

Dit even over de geletterde heren, althans een deel van hen

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 aug 2011 08:18

Tja, dat je zo dol bent op schriftverkrachting bevestigt slechts mijn punt. Maar dat duidelijk te maken is waarschijnlijk verspilde moeite. ;/

antoon

Berichtdoor antoon » 26 aug 2011 08:39

Waar zou ik verkrachten , ik geef met duidelijke voorbeelden aan dat het net andersom is, ik hou mij bij wat geschreven staat, en goed te verdedigen is dat zou jij ook kunnen doen
Jezus, de apostelen en geinspireerde schrijvers waren dan zeker ook verkrachtigers volgens jou, ik zou opassen met je woorden als ik jou was.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 26 aug 2011 10:22

mohamed schreef:De stukken die Christus heeft geciteerd en op conto van Jesaja schrijft zijn sowieso van hem.

De enige keer dat Jezus Jesaja citeert (werkelijk zegt dat het Jesaja is) is: Mat 15, Marc 7 : Jesaja 29,13

Dat is proto-jesaja, dus je stelling zou kunnen kloppen!

Het zijn juist de evangelieschrijvers die Jesaja citeren. "Jezus deed dit, zodat de profetie van Jesaja in vervulling ging."

Maar waarom zouden de stukken die Jezus citeert wel werkelijk van Jesaja geweest moeten zijn? Waarom is dit een argument? Jezus had immers nog geen weet van de stand van de wetenschap van de 21e eeuw.

In lucas 4, 18 leest hij uit de boekrol van Jesaja. (Jesaja 61: 1-2a) Wat wel opvallend is dat Jezus een Septuaginta boekrol gehad moet hebben, aangezien hij niet de Massoretische tekst voorleest, maar de LXX....
(Dus Jezus heeft deze tekst nooit zo voorgelezen..... Het is Lucas die een fout maakt door de LXX te gebruiken die anders is dan de Hebr tekst) Staat er nu een leugen in de Bijbel???? (om even op de Ehrman/Forged discussie terug te komen)

antoon

Berichtdoor antoon » 26 aug 2011 15:38

Jesaja 61 Septuagint
61:1 The Spirit of the Lord is upon me, because he has anointed me; he has sent me to preach glad tidings to the poor, to heal the broken in heart, to proclaim liberty to the captives, and recovery of sight to the blind; 2 to declare the acceptable year of the Lord, and the day of recompence; to comfort all that mourn;

NBV
1 De geest van God, de HEER, rust op mij,
want de HEER heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan geketenden hun bevrijding,
2 om een genadejaar van de HEER uit te roepen
en een dag van wraak voor onze God,
om allen die treuren te troosten,

NWV
De geest van de Soevereine Heer Jehovah is op mij, omdat Jehovah mij heeft gezalfd om de zachtmoedigen goed nieuws te vertellen. Hij heeft mij gezonden om de gebrokenen van hart te verbinden, om vrijheid uit te roepen tot de gevangengenomenen en het wijde openen [van de ogen] zelfs tot de gevangenen; 2 om uit te roepen het jaar van goede wil van de zijde van Jehovah en de dag der wraak van de zijde van onze God; om alle treurenden te troosten;

Ik beweer niet dat de bijbel helemaal foutloos is, er kunnen overschrijffouten zijn een profetie ergens wordt aan de verkeerde profeet verbonden maar het gaat om het principe Jezus ea. noemden wel de naam van Jesaja, dus ook de laatste hoofdstukken.
ben een beetje moe mijn internet gaat super langzaam ziggo zeker in de problemen, ik kom later nog terug

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2011 16:14

antoon schreef:Ik beweer niet dat de bijbel helemaal foutloos is,

WAT??!!@!11
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 27 aug 2011 17:35

Onze profeet Jesaja had iets met vrouwen, bij 14 verzen staat 16 keer vrouw, alleen Jeremia overklast er 3 meer, spreuken doet ook goed mee, niet zo verwonderlijk een verhalend boek over de samenleving, de andere profeten zitten er beduidend onder, zelfs als je alle kleine profeten met dat woord gaat optellen, dat gebruik van veel verschillende stopwoorden karakteriseert het boek als van een Auteur
Barensnood
Vrouw
Sion
Heilige Israëls
en nog veel meer.

Afbeelding

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 aug 2011 14:17

In welke taal zoek jij?

antoon

Berichtdoor antoon » 28 aug 2011 15:23

Dat maakt niet waarschijnlijk niet veel uit

Afbeelding

Wil jij ook al 7 womans voor 6 verzen lezen image King James bible
minder dan de NBV maar ik ga kijken hoe de verhouding is tot andere boeken in de King James en verdere vertalingen.

Jeremia heeft er aanmerkelijk meer, de andere profeten minder of geen, je begrijpt dat ik moeilijk kan vergelijken met spreuken, psalmen, prediker en zulke boeken, die steeds over mensen gaan, veel meer dan de gemiddelde profeet, ik vergelijk daarom met profeten, en ik zal de andere boeker er secundair bij betrekken en verhoudingswijs ook de lengte van de boeken.
Ik ga nog vergelijken Sion Barensnood Heilige Israëls die komen in de Nederlandse vertalingen het beste uit de bus
Het wordt een hele klus, als ik klaar ben zal ik een gepreciseerd rapport plaatsen
Laatst gewijzigd door antoon op 28 aug 2011 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”