Berichtdoor jaapo » 23 aug 2011 14:08
En MIJ verbaast het dan weer, dat zelfs de meest onduidelijke bijbelpassages of zelfs min of meer met elkaar in strijd zijnde gedeelten altijd weer uitgekloven moeten worden, om het maar vooral het Onfeilbare Woord van God te laten zijn, en als het enigszins kan, moet het ook op Christus betrekking hebben. Er zijn bijbellezers die in hun leven nergens anders meer aan toekomen en daardoor ook geen oog meer hebben voor hun eigen geloof (of het wel gemakkelijk vinden, dat je hierdoor jezelf niet bloot hoeft te geven). Dit ALLES naar onze tijd toe of naar Christus willen verklaren: is dat niet een product van angst voor ontheiliging, of God niet alle eer geven? En als het angst is, dan is het ook verwerpelijk bijgeloof. Alles zo diepgaand willen verklaren is geen teken van een sterk geloof, eerder een bewijs van wankelmoedigheid tussen verstand en hart. Dan krijg je ook die geforceerde uitleggingen van boeken als Kronieken, Hooglied, Job, Openbaring, enz. En die wetten in Deuteronomium en Leviticus o.a.. Daarbij het shopgedrag: wat ons niet uitkomt geldt niet meer voor deze tijd en andere dingen wel (vgl. homofilie met offerwetten, of reinigingswetten en de sabbathsinstelling met andere zaken uit ons dagelijks leven). Ik doe zomaar een greep. Schriftverkrachting noem ik het. Inmiddels is Melchisedek er nog niet duidelijker op geworden. Als hij echt bestaan heeft, is dus niet Abraham de eerste met wie God een verbond sloot.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB