games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2011 15:56

Ik kwam er gisteren ineens achter dat er een remake is gemaakt van Colonization ('94). De variant van Civilization waar je je kolonie in de Nieuwe wereld naar de onafhankelijkheid moet leiden. De nieuwe versie gebruikt de Civilization IV-engine en ziet er erg goed uit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2011 23:00

Ik heb SpaceChem weer eens opgepakt, en man o man, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een spel zo geweldig vond maar tegelijkertijd zo haatte. Ik heb 1 level gedaan en dat kostte... geen idee, 2 uur, 3 uur? Maar, jongens, wat was het heerlijk toen het eindelijk werkte zoals ik wilde. Tot het volgende level, waarbij ik nog geen idee heb hoe ik het aan moet pakken. Veel puzzelen, veel proberen en dan komt het wel.

Ik zie net dat het nog een paar dagen tegen gereduceerde prijs via Steam is te verkrijgen. Als je van puzzels houdt, en een spel dat genadeloze uitdagingen biedt, kun je SpaceChem niet laten schieten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2011 10:59

Voor de duidelijkheid, ik haat SpaceChem niet omdat het een slecht spel is, maar omdat het tandenknarsend frusterend moeilijk is. Maar daar ligt net de kracht ook. Het concept is ontzettend simpel, het is ook geen vaardigheid of snelheid of precisie die bepaalt of je wint of verliest, het is brute denkkracht en creativiteit.

Indie-spel van het jaar!

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 08 aug 2011 22:20

Ik speel ondertussen alweer even World of Tanks en het blijft een geweldig spel. Geen battle is hetzelfde en doordat je vaak moet improviseren wordt je ook wel handig in tactische beslissingen nemen. Helaas kun je alleen vaak niet in je eentje de uitslag bepalen....
Zijn er hier nog anderen die WoT spelen?
Afbeelding
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2011 23:15

Dat is typisch zo'n spel waar ik me verre van moet houden. Uit ervaring weet ik dat ik er anders veel te veel tijd in zou steken.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 09 aug 2011 16:57

Oh jah en met een infuus koffie tot midden in de nacht Xcom proberen uit te spelen niet zeker :)
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2011 19:37

RogierV schreef:Oh jah en met een infuus koffie tot midden in de nacht Xcom proberen uit te spelen niet zeker :)

Ik zie de smiley wel, maar toch even een serieus antwoord.

Ik zorg dat ik altijd voor middernacht in bed lig, zodat ik genoeg slaap heb. Hooguit wordt het in het weekend iets later, maar niet eens veel.

Ik game veel, dat zal ik niet ontkennen, maar spellen als Xcom kun je gewoon opslaan en dan later verder spelen en daar heb ik geen moeite mee. Van spellen als - bijvoorbeeld - World of Warcraft (en ik vermoed dus ook World of Tanks) weet ik dat ik er niet goed mee om kan gaan. Het 'grinden' voor betere spullen, het open einde, dat is niet goed voor mij.

Voordat ik radicaal met WoW kapte, speelde ik het 80 uur (daarnaast gewoon 40 uur werken en je houdt net genoeg tijd over om te slapen). Dat wil ik mezelf niet nog eens aandoen.

Nu dus gewoon spellen met een einde en dan blijft het gewoon een leuke hobby. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2011 13:02

Sinds kort is de demo van Tropico 4 beschikbaar (via Steam, vast ook via andere kanalen).

Altijd al je eigen tropische eiland willen hebben? Je eigen bananenrepubliekje? Dat kan in dit spel. Het is een soort Sim City (stedenbouwspel) op Cuba. Houd de bevolking tevreden door genoeg voedsel, werk, huizen, faciliteiten of negeer dat allemaal, maar zorg in dat geval dat je leger groot genoeg is om de onvermijdelijke opstand neer te slaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 aug 2011 19:35

Mortlach schreef:Voordat ik radicaal met WoW kapte, speelde ik het 80 uur (daarnaast gewoon 40 uur werken en je houdt net genoeg tijd over om te slapen). Dat wil ik mezelf niet nog eens aandoen.

Nu dus gewoon spellen met een einde en dan blijft het gewoon een leuke hobby. :wink:

Juist door zo'n verhaal word ik erg nieuwsgieriger naar WoW. ;)

Wanneer ik game heb ik er meestal na een uurtje alweer genoeg van en ga weer wat anders doen.

Momenteel speel ik Mario & Luigi: Partners in Time op de DS wat de eerste RPG is die ik niet na tien minuten al aan de kant heb gelegd.

Wellicht is het de combinatie tussen RPG en real time gaming waardoor het spel me blijft boeien, want het is erg vermakelijk om tegen vijanden te vechten die je uitsluitend door de juiste mix van strategie en timing kunt verslaan. Je bent Mario, Luigi en de twee baby's die je soms moet opsplitsen in twee teams alvorens een puzzel op te lossen en verder te kunnen.

Afbeelding
De baby's zijn kwetsbaar!

Ook het exploren is vermakelijk, maar de nadruk ligt duidelijk op de gevechten waarbij je Mario en Luigi apart bestuurt die samen vechten of ieder met een baby op hun schouder die ook weer skills hebben. Ook kan je aangevallen worden wanneer je de baby's afzonderlijk bestuurt, die uiteraard het zwakst zijn, wat spannende situaties kan opleveren.

Afbeelding
Om de beurt mag iemand aanvallen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2011 20:45

mohamed schreef:Juist door zo'n verhaal word ik erg nieuwsgieriger naar WoW. ;)

Wanneer ik game heb ik er meestal na een uurtje alweer genoeg van en ga weer wat anders doen.

Dan werkt jouw brein anders dan dat van mij. Dat kan. Ik ben wat dat betreft wat verslavingsgevoeliger misschien. Ik ken mensen genoeg die WoW 'recreatief' spelen - eens in de week een paar uur en soms weken niet. Ik ken ook mensen die op mijn '80 uur in de week' zeggen 'O, dat valt nog mee dan.'

Ik zou zeggen: ken jezelf en vraag je af hoe recreatief je het kunt houden, ook bijvoorbeeld met het sociale aspect van WoW. Als je niet zo bent zoals ik, dan is het namelijk best leuk en de kosten van het abonnement meer dan waard.

In WoW wordt je voortgang aangegeven met een klein balkje onderin je scherm. En daar reageer ik dus erg slecht op. Dat balkje MOET vol (en zodra het vol is ga je een level omhoog en begint het weer opnieuw). Het was echt grappig te merken hoe snel de interesse verdween als ik met een personage op het hoogste level was en het balkje verdween. Geen balkje? Dan kan ik net zo goed een nieuw poppetje maken.

Aan de andere kant is zo'n karaktereigenschap wel weer handig op mijn werk en bijvoorbeeld in de sportschool. In beide gevallen wordt ook daar voortgang aangegeven met oplopende getalletjes en dat spoort mij dus aan tot extra inzet.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 10 aug 2011 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2011 20:48

En ik heb eindelijk, eindelijk, eindelijk het tweede baasgevecht van SpaceChem gewonnen. Geen idee hoeveel tijd dat heeft gekost, maar toch minimaal 6 uur verspreid over de afgelopen paar dagen.

Gisteren heb ik zelfs op Youtube gezocht naar ontwerpen van anderen, maar degene die ik nabouwde werkte voor mij niet. Wel wat inspiratie en wat nieuwe truukjes opgedaan.

edit: en natuurlijk nadat ik de computer had uitgezet kreeg ik een ingeving. Het level duurde zo lang omdat ik een feedbackloop probeerde te maken en dat werd een ingewikkelde nachtmerrie die ik maar niet werkend kreeg. Maar gisterenavond dus een idee dat eigenlijk supersimpel is. Vanavond toch maar even proberen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2011 21:29

De oplossing die ik me gisteren bedacht voor spacechem - die supereenvoudige feedbackloop werkte prima.

Hier trouwens een filmpje van een mij van een ander level waarbij je net zo lang H-atomen (waterstof) moet laten fuseren tot je Ne (Neon) hebt. Mijn eerste oplossing was weer nodeloos ingewikkeld, maar deze is wel strak, al zeg ik het zelf.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2011 21:50

Hier hetzelfde level, maar dan nog korter.

Mijn eerste oplossing was geloof ik 1200 stappen, het vorige filmpje al 250 en deze in 187 stappen. Heel veel korter gaat denk ik niet lukken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 aug 2011 21:56

Ik hou van best veel gernes, en zelfs spellen die belabberde reviews kregen speelde ik nog met plezier (Star Wars: Rebellion, Star Trek: The Next Generation: Birth of the Federation om maar eens 2 voorbeelden te noemen), maar nu ik dat youtube filmpje heb gezien ga ik jouw spel maar niet uitproberen Mortlach.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2011 21:59

Faramir schreef:Ik hou van best veel gernes, en zelfs spellen die belabberde reviews kregen speelde ik nog met plezier (Star Wars: Rebellion, Star Trek: The Next Generation: Birth of the Federation om maar eens 2 voorbeelden te noemen), maar nu ik dat youtube filmpje heb gezien ga ik jouw spel maar niet uitproberen Mortlach.

Geeft niks. SpaceChem is voornamelijk een hardcore puzzelspel. Daar houd je van of niet. Al moet ik zeggen dat mijn filmpjes er misschien ingewikkeld uitzien, maar de leercurve is erg aangenaam.

Terug naar “Archief”