De staat Israel.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: De staat Israel.

Berichtdoor antoon » 30 jul 2011 14:52

Nadat Jezus gekruisigd is duurde het nog wel een paar jaar voordat het oude geheel had afgedaan, zie Heb 8,13.

schreef Mohamed
13 Wanneer hij zegt „een nieuw [verbond]”, heeft hij het vroegere verouderd gemaakt. Welnu, wat verouderd is gemaakt en oud wordt, staat op het punt te verdwijnen.
13 Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.
13 Door te spreken van een nieuw verbond heeft Hij het eerste voor verouderd verklaard, en alles wat oud en bejaard wordt, staat op het punt te verdwijnen.
Heb 8:13 NWV NBV en Willibrordbertaling
Ok offerdiensten in de tempel hadden geen waarde meer, bij de dood van Jezus, hij was de volmaakte priester die binnenging niet in een door mensenhandengemaakte tent maar bij God zelf.
In 36 ging Petrus op bezoek bij Cornelius en zag voor het eerst dat heidenen de geest kregen, hij had ook het visioen gehad dat onrein eten niet langer onrein was, terecht gaven de apostelen ook geen instructie dat de heidenen zich aan de wet moesten houden.
Daarmee was het ook het einde van het Abrahamitisch verbond, de belofte die in eerste instantie voor het letterlijk Israel gold.
Boeiende insteek van jou hoe definiëren we het exacte einde van het wetsverbond, tegelijk met het Abrahamitisch verbond? iets voor een andere topic misschien

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2011 15:21

mohamed schreef:Nadat Jezus gekruisigd is duurde het nog wel een paar jaar voordat het oude geheel had afgedaan, zie Heb 8,13.

antoon schreef:13 Wanneer hij zegt „een nieuw [verbond]”, heeft hij het vroegere verouderd gemaakt. Welnu, wat verouderd is gemaakt en oud wordt, staat op het punt te verdwijnen.
13 Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.
13 Door te spreken van een nieuw verbond heeft Hij het eerste voor verouderd verklaard, en alles wat oud en bejaard wordt, staat op het punt te verdwijnen.
Heb 8:13 NWV NBV en Willibrordbertaling
Ok offerdiensten in de tempel hadden geen waarde meer, bij de dood van Jezus, hij was de volmaakte priester die binnenging niet in een door mensenhandengemaakte tent maar bij God zelf.
In 36 ging Petrus op bezoek bij Cornelius en zag voor het eerst dat heidenen de geest kregen, hij had ook het visioen gehad dat onrein eten niet langer onrein was, terecht gaven de apostelen ook geen instructie dat de heidenen zich aan de wet moesten houden.
Daarmee was het ook het einde van het Abrahamitisch verbond, de belofte die in eerste instantie voor het letterlijk Israel gold.

Het verbond met Abraham is nooit ten einde gekomen, want God heeft zijn belofte gehouden (Hand 13,23) en in Christus vervuld. Ook leert Paulus dat Abraham gezegend werd zijnde in de voorhuid (Rom 4,11) dus hij is nooit alleen een vader van de joden geweest, maar ook van de heidenen.
Boeiende insteek van jou hoe definiëren we het exacte einde van het wetsverbond, tegelijk met het Abrahamitisch verbond? iets voor een andere topic misschien

Het gegeven dat Paulus de discipel Timotheus besneed (Hand 16,3) is ook een heel duidelijk baken dat de wet toen nog niet verdwenen was. Vaak wordt gedacht dat alles aan het kruis vervuld werd, maar nadere analyse onthult een andere realiteit. Zeker materie om te behandelen naar mijn idee.

antoon

Berichtdoor antoon » 30 jul 2011 15:38

Het verbond met Abraham is nooit ten einde gekomen, want God heeft zijn belofte gehouden. Bovendien leert Paulus ons immers dat Abraham gezegend werd zijnde in de voorhuid, dus hij is nooit alleen een vader van de joden geweest, maar ook van de heidenen.

Dat ben ik gedeeltelijk maar niet helemaal met je eens .
Voor de Joden was het begonnen en bekrachtigd door God zelf met een eed, zij zouden gezegend worden, ook gaf hij in dit verband de besnijdenis Nu is alles anders geworden, maar inderdaad wij profiteren van het verbond, de zegening treft ons ook zoala staat geschreven, "de natien" maar het is toch niet helemaal het oorspronkelijke, het is ook een beetje hoe je het bekijkt en vanuit welke optiek, ook iets voor een topic

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 aug 2011 20:26

Na m'n vakantie haak ik maar even aan bij een post van antoon:

antoon schreef:.....maar dan moet je wel met een vertaling werken die dat lijkt te ondersteunen, zoals Nummerie 14 met Bileam wat toch wel een klein beetje tegen de rede ingaat dat daar over de eindtijd gesproken wordt.
Twee vragen:
Wat zegt de grondtekst in Num. 24 (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt i.p.v. Num. 14) dan wel? "'achariyth" betekent toch echt wel laatste dagen in profetische zin)?
Hoe moet die profetie van Bileam dan wél uitgelegd worden volgens jou?

antoon schreef:Het geestelijk Israel zoals ook in Ezechiël wordt besproken.....
Als er ergens in Ezechiël al sprake zou zijn van een "geestelijk" Israël zou ik graag van je willen weten welke exegetische regel je toepast om te laten zien waneer Ezechiël "geestelijk" Israël bedoelt als er Israël staat en wanneer Ezechiël het fysieke Israël bedoelt als er Israël staat. Me dunkt, zo'n regel moet toch wel te vinden zijn als men consequent wil blijven exegetiseren.

antoon schreef:toch spreekt Paulus in Galaten 4 duidelijk over het oude en het nieuwe verbond.
Dan wat daaruit voortvloeit, "de wet" belangrijk deel van het oude verbond toch zien we duidelijk dat die afgeschaft is en daarmee ook het verbond met het natuurlijk Israel.
Een aantal opmerkingen hierbij:
Allereerst het commentaar van David Stern:
Here Sha'ul goes beyond the p'shat of the Genesis text, though without violating them. His application of them is bold and shocking; for although the Judaizers can claim fysical descent from Sarah, Sha'ul calls them spiritual descendants of Hagar. Revelation 11:8 has an equally surprising reversal of traditional Jewish identifications. But such shocks are not limited to the New Testament - see Ezekiel 23,34 and Hosea 1-2 for comparable examples in the Tanakh
Hierna en vanuit deze Joodse visie gaat David Stern dan deze Paulinische en typisch Joodse p'shat verder uitwerken.

Vervolgens: Ook het nieuwe verbond wordt met Israël gesloten. Jer. 31 refereert hier al aan én Jezus sluit dit nieuwe verbond (dit is het nieuwe testament in mijn bloed, waarbij verbond een betere, meer concordante vertaling zou zijn dan het woord testament).
Let erop dat de Joodse Jezus dit verbond sluit met Zijn Joodse discipelen in een Joodse setting, namelijk tijdens een Joods feest: De Pesachmaaltijd.

Als derde:Jezus zelf bestrijdt dat de wet afgeschaft zou zijn in Matt 5:17-19:
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
En lees dan maar "Torah" voor "wet", want naar die Torah verwijst Jezus in het voorgaande en verderop. Zelfs de door christenen (terecht) vaak geciteerde samenvatting van de wet (1e en 2e gebod enz.) zijn niets minder dan citaten uit het de Torah.

Tenslotte: Let erop dat Paulus in Rom. 3:1-2 in de tegenwoordige tijd schrijft:
1 Welk is (en niet was) dan het voordeel van den Jood? Of welk is (en niet was) de nuttigheid der besnijdenis?
2 Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn (en niet waren) toebetrouwd.

In Rom. 11:26-27 schrijft Paulus zelfs in de toekomende tijd:
26 En alzo zal geheel Israel zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.

antoon schreef:Door het doden van de gezalfde (Jezus) werd het tijdperk van het oude Israël en de bijbehorende offerdienst afgesloten (dat werd extra bevestigd door het scheuren van het gordijn in de tempel dat het allerheiligste scheidt, dat gebeurde precies bij de dood van Jezus).
Het scheuren van het gordijn in de tempel betekent dat de toegang, de weg tot God weer vrij is en is niet een teken dat de offerdienst afgesloten is. Immers, de discipelen/apostelen, die toch zelf door Jezus, naar ik aanneem grondig, onderwezen zijn blijven de tempeldienst trouw. Lees b.v. Hand. 21 eens hoe Paulus daar mee omgaat. Dan zijn we al een aardig eindje na het gebeuren van het scheuren van het gordijn in de tempel. Of zou de Messiasbelijdende rabijn Paulus toen nog niet genoeg kennis gehad hebben zodat hij nog zulke domme dingen deed. Ook de vaak gebruikte bewering dat Paulus dit deed ten gerieve van zijn mede-Jodengenoten snijt geen hout. Dat zou hetzelfde zijn als Paulus beschuldigen van hypocrietie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 aug 2011 07:44

dalethvav schreef:Het scheuren van het gordijn in de tempel betekent dat de toegang, de weg tot God weer vrij is en is niet een teken dat de offerdienst afgesloten is. Immers, de discipelen/apostelen, die toch zelf door Jezus, naar ik aanneem grondig, onderwezen zijn blijven de tempeldienst trouw. Lees b.v. Hand. 21 eens hoe Paulus daar mee omgaat. Dan zijn we al een aardig eindje na het gebeuren van het scheuren van het gordijn in de tempel. Of zou de Messiasbelijdende rabijn Paulus toen nog niet genoeg kennis gehad hebben zodat hij nog zulke domme dingen deed. Ook de vaak gebruikte bewering dat Paulus dit deed ten gerieve van zijn mede-Jodengenoten snijt geen hout. Dat zou hetzelfde zijn als Paulus beschuldigen van hypocrietie.

Direct na Jezus zijn dood en opstanding was alles nog niet vervuld zoals ik al eerder schreef, echter vergis jij je zeer als je denkt dat het offeren van dieren God toen nog welgevallig was.

Heb 10
1 Want de wet, hebbende een schaduw van de toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren gedurig opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan.
2 Anderszins zouden zij opgehouden hebben, geofferd te worden, omdat degenen, die de dienst verrichtten, geen geweten meer zouden hebben van de zonden, eenmaal gereinigd geweest zijnde;
3 Maar nu geschiedt daarin alle jaren weer gedachtenis der zonden.
4 Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt.
5 Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;
6 Brandoffers en offer voor de zonde hebben U niet behaagd. [Hoeveel duidelijker wil je het hebben??]
7 Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!
8 Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (welke naar de wet geofferd worden);
9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen. [Het ultieme bewijs dat messiasbelijdende joden zich deerlijk vergissen!!]
10 In welke wil wij geheiligd zijn, door de offerande van het lichaam van Jezus Christus, eenmaal geschied.

'Waar nu vergeving ervan is, daar is geen offerande meer voor de zonde.' (Heb 10,18)

'Wij hebben een altaar, van hetwelk geen macht hebben te eten, die de tabernakel dienen. Want welker dieren bloed voor de zonde gedragen werd in het heiligdom door de hogepriester, dier lichamen werden verbrand buiten de legerplaats. Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden. ' (Heb 13,10-13)

antoon

Berichtdoor antoon » 06 aug 2011 13:22

Er staan essentiële markeringen in de bijbel, als er staat dat met de dood van Jezus het wetsverbond afliep dan moeten we dat terharte nemen
God heeft van het begin afaan een orde niet alleen geschapen maar ook gevolgd met zijn voorzeggingen die hij via de profeten liet optekenen, daarin kwamen ook gebeurtenissen met tijdsperioden die op de vastgestelde tijd afliepen, het zou wel heel vreemd zijn als hij op het einde van het boek nattevingerwerk gaat leveren, zoiets van zoeken jullie het maar uit net wat je wilt. De bijbel kan je wel een klein beetje vergelijken met een schatkaart, je moet je inspannen om de kaart te lezen, maar door studie waarbij je de hulp van de HG inroept kan er veel.

Dat er gebeurtenissen zijn die niet in de lijn lopen of beter gezegd lijken lopen met de vaste voorzeggingen dan moet dat op te lossen zijn, bv de apostel Paulus die Joden beneed iemand.
Besnijdenis, eetvoorschriften ook veel rituelen van de wet waren goed en zijn nog steeds goed, als een christen besluit om geen varkensvlees, te eten op zondag geheel te rusten en tienden van zijn bezit aan de armen geven, dan is dat niet verkeerd het zou verkeerd zijn als hij denkt God daarm mee een diens te bewijst of dat hij het verplicht zou zijn
In dat licht kan je ook de activiteiten beschouwen van de eerste christenen die op de wet leken, zij deden niets verkeerd en het motief kan zijn om in een vriendschappelijke sfeer joden de leer van Christus bij te brengen, maar niet als zodanig het wet te houden

Als derde:Jezus zelf bestrijdt dat de wet afgeschaft zou zijn in Matt 5:17-19:

Jezus vervulde de wet zijn hele leven stond hij onder de wet onthoud het woord "vervulde" Hij kon de wet gewoonweg als aards mens niet afschaffen tot zijn dood hield hij zich aan de wet trouwens ook daarna schafte Jezus niets af , God aanvaarde zijn volmaakt offer en de wet had voor god geen betekenis meer, die was daarmee afgedaan.
NWV
17 Denkt niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten teniet te doen. Ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen; 18 want voorwaar, ik zeg U dat hemel en aarde eerder zouden voorbijgaan dan dat ook maar één kleinste letter of één deeltje van een letter uit de Wet voorbijgaat en niet alles geschiedt. 19 Wie daarom een van deze geringste geboden overtreedt en de mensen in die zin leert, zal de ’geringste’ worden genoemd met betrekking tot het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze doet en leert, die zal ’groot’ worden genoemd met betrekking tot het koninkrijk der hemelen.

NBV
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

Twee vragen:
Wat zegt de grondtekst in Num. 24 (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt i.p.v. Num. 14) dan wel? "'achariyth" betekent toch echt wel laatste dagen in profetische zin)?
Hoe moet die profetie van Bileam dan wél uitgelegd worden volgens jou?

Ik ben het nog aan het onderzoeken

Vervolgens: Ook het nieuwe verbond wordt met Israël gesloten. Jer. 31 refereert hier al aan én Jezus sluit dit nieuwe verbond (dit is het nieuwe testament in mijn bloed, waarbij verbond een betere, meer concordante vertaling zou zijn dan het woord testament).
Let erop dat de Joodse Jezus dit verbond sluit met Zijn Joodse discipelen in een Joodse setting, namelijk tijdens een Joods feest: De Pesachmaaltijd.

Uiteraard natuurlijke Joden kwamen als eerste in aanmerking ook Petrus had 3 sleutels gekregen
Joden
Samaritanen
Heidenen uit de natiën
graag de versnummer uit Jeremia 31, maar dit zal je bedoelen
NBV
31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

NWV
31 „Zie! Er komen dagen”, is de uitspraak van Jehovah, „en ik zal stellig met het huis van I̱sraël en met het huis van Ju̱da een nieuw verbond sluiten; 32 niet een gelijk het verbond dat ik met hun voorvaders heb gesloten op de dag dat ik hen bij de hand vatte om hen uit het land Egy̱pte te leiden, ’welk verbond van mij zijzelf verbroken hebben, alhoewel ikzelf hen als echtgenoot in eigendom had’, is de uitspraak van Jehovah.”
33 „Want dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van I̱sraël zal sluiten”, is de uitspraak van Jehovah. „Ik wil mijn wet in hun binnenste leggen, en in hun hart zal ik ze schrijven. En ik wil hun God worden en zíj zullen mijn volk worden.”

Het verbond werd ook in eerste instantie met Israel gesloten na de doop van Cornelius stond die weg ook open voor de natien

Als er ergens in Ezechiël al sprake zou zijn van een "geestelijk" Israël zou ik graag van je willen weten welke exegetische regel je toepast om te laten zien waneer Ezechiël "geestelijk" Israël bedoelt als er Israël staat en wanneer Ezechiël het fysieke Israël bedoelt als er Israël staat. Me dunkt, zo'n regel moet toch wel te vinden zijn als men consequent wil blijven exegetiseren.

Het staat er niet letterlijk, nogmaals als je aanneemt dat er nog steeds een verbond met het huidige ISRAEL van kracht is geeft dat een hoop wanorde aan de schrift, het is zo niet de god die ik ken

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 aug 2011 09:06

antoon schreef:Het staat er niet letterlijk, nogmaals als je aanneemt dat er nog steeds een verbond met het huidige ISRAEL van kracht is geeft dat een hoop wanorde aan de schrift, het is zo niet de god die ik ken

Nog steeds met het huidige Israël? Ik neem aan dat je de staat Israël bedoelt? Lijkt me nogal ingewikkeld om nog STEEDS een verbond te hebben met mensen die pas eeuwen later zijn geboren. Dat Christus een verbond heeft met het WARE Israëls mogen we verzekerd van zijn.

'Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij gekruisigd hebt.' (Hand 2,36)

En weer:

'Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.' (Heb 8,10)

De vraag die we kunnen stellen is WIE is Israël? Naar mijn geloof een ieder die de wil van de Vader doet en dus gelooft in de Zoon over wie hij heeft gezegd HOORT HEM en volgens dalethvav is Israël een ieder met een Israëlisch paspoort.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 aug 2011 20:42

mohamed schreef:[Het ultieme bewijs dat messiasbelijdende joden zich deerlijk vergissen!!]
Zou je dit laatste eens toe willen lichten?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 aug 2011 23:25

mohamed schreef:[De vraag die we kunnen stellen is WIE is Israël? Naar mijn geloof een ieder die de wil van de Vader doet en dus gelooft in de Zoon over wie hij heeft gezegd HOORT HEM en volgens dalethvav is Israël een ieder met een Israëlisch paspoort.

Volgens mij is Israël de vrouw van onze Vader en een zoon van God is iemand die de wil van de Vader doet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2011 09:00

Pasker schreef:Volgens mij is Israël de vrouw van onze Vader en een zoon van God is iemand die de wil van de Vader doet.

'Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus opdat gij zoudt worden van een Ander, namelijk van Hem, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.' (Rom 7,4)

Is de vader soms uit de dood opgewekt?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 aug 2011 11:21

Zijn de Vader en de Zoon één en de zelfde?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2011 12:52

Pasker schreef:Zijn de Vader en de Zoon één en de zelfde?

Volgens de RKK niet.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 aug 2011 15:50

Dan neem ik aan dat de mening van de RKK ook jouw mening is anders is het een zinloos antwoord
maar als God niet gestorven is, is dan Israël, de vrouw van God vrij om eigendom te worden van een ander?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2011 17:59

Pasker schreef:Dan neem ik aan dat de mening van de RKK ook jouw mening is anders is het een zinloos antwoord

Ook weer niet te snel wat aannemen.
maar als God niet gestorven is, is dan Israël, de vrouw van God vrij om eigendom te worden van een ander?

Nee.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 aug 2011 23:05

mohamed schreef:quote="Pasker"]Dan neem ik aan dat de mening van de RKK ook jouw mening is anders is het een zinloos antwoord/quote]
Ook weer niet te snel wat aannemen.

Ik vroeg toch jouw mening.

Pasker: maar als God niet gestorven is, is dan Israël, de vrouw van God vrij om eigendom te worden van een ander?[/quote]
mohamed schreef:Nee.

Hoe moet ik dan de door jou aangehaalde tekst lezen uit (Rom 7,4)

Terug naar “[Religie] - Open forum”