Mag je naar een gebedsgenezingsdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2004 15:18

wina schreef:
hijwel schreef:
wina schreef:Het gevaar bij Jan Zijlstra is, dat hij totaal de achtergrond van degene waar hij mee bidt, niet weet. Ook de nazorg ontbreekt.

Dit is absoluut onjuist wat je hier zegt.
Jan Zelstra kent mischien de achtergrond niet, maar hij kan wel precies zeggen wat de persoon mankeert. Zonder ooit met hem of haar te hebben gesproken. Verder is er wel degelijk nazorg, voor mensen die genezen zijn en voor mensen die niet genezen zijn.

Het zal misschien een keer voorgekomen zijn dat hij "raadt" wat iemand mankeert, maar het is zijn handelswijze niet, daarvoor ken ik hem te goed en heb ik hem te vaak meegemaakt.
Hij vraagt altijd wat je mankeert, en meest moet je je hand ook nog op die plek leggen.
En de nazorg bestaat er uit dat je adres wordt gevraagd, alleen om het magazine te kunnen sturen en om giften te bedelen.
Geloof me, ik heb zelf de briefjes ingevuld, en we mochten niet eens met de "patiënt"over de genezing praten.
En heb je toevallig ingevuld dat je al lid van een Pinkstergemeente bent, dan krijgen die je adres door. Maar uit ervaring weet ik dat je niemand die naar je verwezen is, terug ziet.

owke, ik heb andere dingen gehoord.
Maar ik geloof je als je uit eigen ervaring spreekt.

Maar wat vindt je van gebedsgenezing opzich?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 15:33

@mic schreef:
joepie schreef:Ik denk niet.
Dus God wilt dat je ziek bent?

Als je geloofd dat alle ding uit Zijn hand je toekomen?
Denk dan maar weer eens aan Paulus en de doorn in zijn vlees, er staat dat hij drie keer gebeden heeft of die mocht verdwijnen, maar dat mocht duidelijk niet.

Zondag 10:
De almachtige en tegenwoordige kracht van God, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen.

Waarom is het voor ons belangrijk te weten dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid in stand houdt?
Antwoord:
Om in alle tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar te zijn en voor de toekomst dit vaste vertrouwen te hebben in onze trouwe God en Vader, dat geen schepsel ons van zijn liefde scheiden zal. Want alle schepselen zijn zo in zijn hand, dat zij zich tegen zijn wil niet roeren of bewegen kunnen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2004 15:42

joepie schreef:
@mic schreef:

Denk dan maar weer eens aan Paulus en de doorn in zijn vlees, er staat dat hij drie keer gebeden heeft of die mocht verdwijnen, maar dat mocht duidelijk niet.

Zondag 10:
De almachtige en tegenwoordige kracht van God, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen.

Waarom is het voor ons belangrijk te weten dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid in stand houdt?
Antwoord:
Om in alle tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar te zijn en voor de toekomst dit vaste vertrouwen te hebben in onze trouwe God en Vader, dat geen schepsel ons van zijn liefde scheiden zal. Want alle schepselen zijn zo in zijn hand, dat zij zich tegen zijn wil niet roeren of bewegen kunnen.

Hoe verklaar je dan de mensen die naar Jezus toekwamen om genezen te worden? Deze mensen geloofde dat Jezus hem kon genezen. Hij heeft er nooit 1 ziek naar huis toegestuurt!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 23 feb 2004 15:47

owke, ik heb andere dingen gehoord.
Maar ik geloof je als je uit eigen ervaring spreekt.

Maar wat vindt je van gebedsgenezing opzich?

Ik geloof beslist in genezing op het gebed, maar of er nu speciale genezingsdiensten voor moeten zijn ???

Genezing hoort binnen de gemeente thuis, dat is bijbels, Je moet naar je eigen oudsten gaan en vragen om met olie gezalfd te worden en een gebed uit te spreken. Zo kan er ook op de nazorg toegezien worden.

Maar ja, als er geen gelegenheid in de kerk meer voor is om de bijbelse weg te volgen, dan kan ik mij indenken dat mensen genezingsdiensten gaan opzoeken, en zelfs in het paranormale circuit terecht komen.

Als er weer veel genezingen en wonderen binnen de gemeente zouden zijn, zou de wereld ook weer nieuwsgierig worden en de kerk opzoeken, i.p.v Jomanda.
De gaven van de Geest moeten weer gaan werken binnen de kerken, God heeft ze niet voor niets gegeven.
Weest blij in de Heer !

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2004 15:52

Ik geloof beslist in genezing op het gebed, maar of er nu speciale genezingsdiensten voor moeten zijn ???

Genezing hoort binnen de gemeente thuis, dat is bijbels, Je moet naar je eigen oudsten gaan en vragen om met olie gezalfd te worden en een gebed uit te spreken. Zo kan er ook op de nazorg toegezien worden.

Maar ja, als er geen gelegenheid in de kerk meer voor is om de bijbelse weg te volgen, dan kan ik mij indenken dat mensen genezingsdiensten gaan opzoeken, en zelfs in het paranormale circuit terecht komen.

Als er weer veel genezingen en wonderen binnen de gemeente zouden zijn, zou de wereld ook weer nieuwsgierig worden en de kerk opzoeken, i.p.v Jomanda.
De gaven van de Geest moeten weer gaan werken binnen de kerken, God heeft ze niet voor niets gegeven.

ik ben het helemaal met je eens!
btw: dit is jan zelstra zijn visie ook. Hij zegt zelf: ik had hier eigenlijk niet moeten staan. Maar het zou moeten gebeuren door de ouderlingen in de gemeenten. Hij probeert ook mensen aan het werk te zetten met het zoeken naar deze gave om verder te gaan in hun eigen gemeente.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 15:57

[quote="hijwel
Hoe verklaar je dan de mensen die naar Jezus toekwamen om genezen te worden? Deze mensen geloofde dat Jezus hem kon genezen. Hij heeft er nooit 1 ziek naar huis toegestuurt![/quote]

Volgens mij heeft hem dat gerust ook wel verdriet gedaan, de mensen kwamen dus niet voor zijn evangelie. Dus om verlost te worden van de zonde, maar kwamen omdat hij zieken kon genezen.
Dat was de sensatie drang van de mensen om dat te willen zien.
Maar hij heeft wel degelijk eens gezegd dat hij daar niet voor naar de aarde gekomen was.
En waarom zou hij dan een paulus ook niet van zijn doorn in het vlees verlost hebben?

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 23 feb 2004 16:06

joepie schreef:
@mic schreef:

Zondag 10:

Antwoord:

Joepie, het is nog nooit bewezen dat Paulus het over een ziekte had, integendeel had hij het erover dat hij met vuisten van de satan geslagen werd, dat doet vermoeden, dat het verzoekingen waren en geen ziekte.

Dan haal je zondag 10 aan, maar let er op dat is niet wat de bijbel zegt hoor ! Bij "gezondheid en ziekte "wordt Joh. 9 : 3 aangehaald, maar daar wordt niet bewezen dat ziekte van God komt, alleen dat het geen gevolg van de zonde bij hen was. Ziekte komt niet van God, Hij kan het wel toelaten, b.v. als gevolg van de zonde. Maar het is niet zo dat alle ziekten ons uit zijn Vaderhand ons ten deel vallen.
Als dat zo was, zouden we het niet tegen mogen werken door naar een dokter te gaan, maar lijdelijk moeten ondergaan.
Weest blij in de Heer !

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 16:22

Maar iets wat God je ten deel laat vallen wil niet zeggen dat het ook van Hem komt. De ziekte is door de zondeval in deze wereld gekomen.
En net zoals bij Job kan God het ons toebedelen als loutering.
Zoals je Goud louterd. Als het ons uit zijn vaderhand toekomt wil dat nog niet zeggen dat we niet mogen vragen of deze beker ons voorbij mag gaan. Dus of je beter mag worden. Want waarom zou dat niet mogen?
Alleen zullen we daar dus niet bij moeten vergeten dat niet onze wil geschiedde maar Gods wil!
Dus welke weg je ook moet gaan, met ziekte of zonder ziekte, als je die weg met God gaat is het de goede weg. Dan zal hij zeker met het kruis ook de uitkomst geven!

Zoals in 1 Petrus staat Verheugt u daarin, ook al wordt gij thans, indien het moet zijn, voor korte tijd door allerlei verzoekingen bedroefd, opdat de echtheid van uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt, tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus Christus.

Wat de doorn in het vlees van Paulus ook was het zat hem behoorlijk dwars. En we weten inderdaad niet of het ziekte of iets anders was.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 feb 2004 16:29

joepie schreef:
@mic schreef:

Zondag 10:

Antwoord:
Volgens mij komen slechte dingen niet van God, want dan zou God ook slecht moeten zijn, volgens mij gebruikt Hij ze.

Ik denk ook niet dat GOd wil dat wij ziek zijn, maar dat Hij ons soms niet direct geneest, omdat we dan meer groeien naar de persoon die Hij met ons voorheeft.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 16:31

Helemaal juist!
Maar Hij kan ze ook bij je weg houden. Dus als ze je overkomen, doet Hij je ze toekomen. Omdat Hij met Zijn hand alle ding regeert!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 23 feb 2004 17:17

joepie schreef:Helemaal juist!
Maar Hij kan ze ook bij je weg houden. Dus als ze je overkomen, doet Hij je ze toekomen. Omdat Hij met Zijn hand alle ding regeert!

Zoals je Goud louterd. Als het ons uit zijn vaderhand toekomt wil dat nog niet zeggen dat we niet mogen vragen of deze beker ons voorbij mag gaan. Dus of je beter mag worden. Want waarom zou dat niet mogen?
Alleen zullen we daar dus niet bij moeten vergeten dat niet onze wil geschiedde maar Gods wil!
-----------------------------------------------------------
Natuurlijk mogen we bidden om genezing, maar als het niet gebeurt, zeg jij , is het Gods wil.

Maar durf jij dan nog naar een dokter te gaan, en geneesmiddelen in te nemen, want dan ga je toch tegen Gods wil in ?

Paulus zegt ook tegen Timotheus dat hij een weinig wijn moet nemen voor zijn maag, maar het was toch Gods wil dat hij maagpijn had.

Daarom geloof ik zondag 10 niet, dat het van zijn vaderlijke hand ons toekomt.

Moeilijk he
Weest blij in de Heer !

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2004 17:20

joepie schreef:Volgens mij heeft hem dat gerust ook wel verdriet gedaan, de mensen kwamen dus niet voor zijn evangelie. Dus om verlost te worden van de zonde, maar kwamen omdat hij zieken kon genezen.
Dat was de sensatie drang van de mensen om dat te willen zien.
Maar hij heeft wel degelijk eens gezegd dat hij daar niet voor naar de aarde gekomen was.
En waarom zou hij dan een paulus ook niet van zijn doorn in het vlees verlost hebben?

klopt, ook dat is niet het hoofddoel van de meeste gebedsgenezers. Het gaat hun om God en om de inelijke genezing.

Paulus heeft hij een antwoord daarop gegeven, en ik hoop dat Hij ook een antwoord zal geven aan mensen die in Jezus Naam niet genezen zijn.

Ik, de HERE, ben uw Heelmeester

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 17:26

wina schreef:
joepie schreef:Helemaal juist!

-----------------------------------------------------------
Natuurlijk mogen we bidden om genezing, maar als het niet gebeurt, zeg jij , is het Gods wil.

Maar durf jij dan nog naar een dokter te gaan, en geneesmiddelen in te nemen, want dan ga je toch tegen Gods wil in ?
Paulus zegt ook tegen Timotheus dat hij een weinig wijn moet nemen voor zijn maag, maar het was toch Gods wil dat hij maagpijn had.
Daarom geloof ik zondag 10 niet, dat het van zijn vaderlijke hand ons toekomt.
Moeilijk he

Ik ga zeker ook naar de dokter om medicijnen e.d. omdat ik geloof dat die van God gegeven zijn. Maar als God ze niet zou zegenen dan zouden ze ook niet kunnen werken.
Dus ik vraag altijd of God de medicijnen die ik moet innemen wil zegenen, en de artsen de wijsheid wil geven om te vinden wat nodig is.
Maar mijn genezing verwacht ik van God.
Want als de Here het huis niet bouwt......
En soms zien we niet waarom je de weg moet gaan zoals God wil dat je die gaat, maar geloof me, Hij is er altijd bij.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 23 feb 2004 18:32

Ik ga zeker ook naar de dokter om medicijnen e.d. omdat ik geloof dat die van God gegeven zijn. Maar als God ze niet zou zegenen dan zouden ze ook niet kunnen werken.
Dus ik vraag altijd of God de medicijnen die ik moet innemen wil zegenen, en de artsen de wijsheid wil geven om te vinden wat nodig is.
Maar mijn genezing verwacht ik van God.
Want als de Here het huis niet bouwt......
En soms zien we niet waarom je de weg moet gaan zoals God wil dat je die gaat, maar geloof me, Hij is er altijd bij.
-----------------------------------------------
Maar ik blijf erbij, waarom zou God die medicijnen zegenen, al Hij wil dat je ziek bent ?

Doodgewoon omdat ziekte niet van God komt.
Hij kan het een poosje toelaten, maar hij veroorzaakt het niet.
Het is een gevolg van de zonde, en de duivel heeft hier de hand in, en die wil niets anders dan jouw vernietiging.
Maar God bepaalt wel wanneer Hij je geneest, daar heeft de duivel geen inspraak in.
En daarom bidden wij om genezing.
Weest blij in de Heer !

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2004 18:42

wina schreef:Doodgewoon omdat ziekte niet van God komt.
Hij kan het een poosje toelaten, maar hij veroorzaakt het niet.
Het is een gevolg van de zonde, en de duivel heeft hier de hand in, en die wil niets anders dan jouw vernietiging.
Maar God bepaalt wel wanneer Hij je geneest, daar heeft de duivel geen inspraak in.
En daarom bidden wij om genezing.

jep :wink: dat denk ik ook

Terug naar “Archief”