Who, geen paniek: ik heb helemaal geen oordeel over thuisblijfmoeders. Mijn moeder is er eentje en dat is een onwijs tof wijf, slim, intelligent, mijn grote bron van wijsheid. En de thuisblijfmoeders die ik via dit forum ken, lijken me ook geen onontwikkelde sociaal ingesloten personen. Geen paniek
Laura, je hebt helemaal gelijk: ik zou gek worden, een ander niet. Maar dat snap ik ook wel, ik ben niet gek. Als ik zeg 'ik zou het niet kunnen', dan is dat het enige wat ik bedoel. Daar zit geen waarde-oordeel aan vast, ofzo. Dan concludeer ik alleen maar (misschien zelfs met een tikkeltje jaloezie), dat ik het echt niet KAN. Ons leven zou in de soep lopen. En inderdaad: ik vind het thuisfront voor een kind net zo belangrijk als jij. Papa of mama is hier altijd thuis, oppas is hier nooit aan de orde, overblijven ook niet, etc. Een heel bewuste, ouderwetse, keuze. Alleen een iets minder traditionele invulling daarvan.
Maar er lopen nu twee dingen door elkaar. Ajl vroeg ergens aan de vrouwen: 'waarom werken jullie?' En volgens mij niet: 'waarom werken jullie niet?' Dat ze zich niet kan voorstellen, dat je niet wil werken, ach, dat kan. Volgens mij velt ze daar nergens een oordeel over.
En ik vroeg op een gegeven moment, waarom mannen juist zo ontzettend veel werken, soms maar weinig met de kinderen optrekken enzo, en dat heel normaal wordt gevonden. Hoe voelt en ervaart een man (en de bijbehorende vrouw) dat? Waarom vinden 'we' het bij mannen 'normaal' dat er gewoon doorgewerkt wordt, soms zelfs meer dan fulltime, dat er van alles bij gedaan wordt in de avonden en weekenden. Maar als vrouw wordt je al snel geacht een stapje terug te doen en kan het wel wat minder. Waarom denken mannen niet massaal bij het vader worden: en nu ga ik even minderen en tijd aan mijn gezin besteden?
Zoiets.
Van een aantal forummers heb ik ook al antwoord gekregen, hoor. Die zien het meer als scheppingsorde. En ik heb ook al begrepen: er moet geld op de plank komen en als de ene te weinig kan verdienen, dan snap ik dat bepaalde verdelingen nu eenmaal vanzelfsprekend zijn. Ik zie het belang van eten, heus waar. Maar dan nog: die vaders kiezen soms voor banen, maken ook keuzes.
Dat idee meer. Hoe voelt en ervaart een vader dat nou?