talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 16:40

Nou ja, ik onderschat het werk van een thuisblijfmoeder niet, hoor. Vervelen lijkt me er niet bij aan te pas komen, want kinderen hebben altijd wel aandacht nodig. En hoe meer kinderen, hoe meer zooi en hoe meer te doen. En ik vind het mega-belangrijk dat kinderen thuis kunnen opgroeien en jullie weten heel goed, dat ik voor mijn eigen kinderen niets van kinderopvang wil weten en wij allebei een halve thuisblijfpapa en -mama zijn 8)

Mij lijkt het gewoon enorm zwaar, omdat ik denk, dat je in een soort isolement terecht kunt komen. Een angst die wellicht helemaal onterecht is, hoor, en heel erg van jezelf zal afhangen. Maar zoals ik altijd zeg: ik zou geen thuisblijfmoeder kunnen zijn, mijn man wel een thuisblijfvader. Want het praktische werk kan ik niet aan, dat loopt erg slecht af. Manlief zou het allemaal prima aan kunnen, maar heeft wel aangegeven bang te zijn dat hij bij een overstap naar een carriere als thuisblijfvader een stukje bezigheid zal missen. Even het gedachten op iets anders zetten, zeg maar.

Maar ontwikkelen en ontplooien hoeft inderdaad niet alleen in een baan te zitten. Voor sommige mensen zit dat voornamelijk in hun baan. Mooier lijkt het me, als je dat gewoon in je normale leven doet. Maar dat is heel persoonlijk, natuurlijk!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 26 jul 2011 16:41

Galeteia; de Bijbel zegt degelijk wel iets over de man en vrouw in het gezin. Het is Gods bevel dat de man in het zweet zijns aanschijns brood zal eten, om getrouwelijk en naarstiglijk in zijn Goddelijk beroep te arbeiden zodat hij zijn gezin kan onderhouden en ook iets heeft om de armen mede te delen. Dus het gezinsinkomen is en blijft de eerste verantwoordelijkheid van de man.
Daarmee wil ik niet zeggen dat vaders de verantwoordelijkheid voor de opvoeding moeten verachtzamen, zeker niet! Kinderen hebben een vader én moeder gekregen naar Gods scheppingsorde. Een vader als hoofd van het gezin om het te beschermen, te leiden, onderwijs te geven; als priester in het gezin.
En de Bijbel spreekt ook over de eerste plaats van de moeder; in het gezin. Liefdevol dienen, behulpzaam zijn in alle goede en oprechte dingen, goede acht op het huishouden hebben enz. enz.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 16:47

Dat is allemaal prachtig, natuurlijk, maar manlief en ik hebben daar geen boodschap aan. Simpelweg omdat we geloven, dat Hij ons bij elkaar heeft gebracht, en geloof me: we hebben beiden niet de talenten om die traditionele rol te vervullen. Anders had God daar vast wel voor gezorgd, denk je niet?

Het maakt toch niet uit, dat ik mezelf als verantwoordelijk zie voor het hoofd inkomen? Het is gewoon praktisch: ik verdien meer. Verder ben ik een ramp in huishouden, enzo, en manlief kan daar zijn weg wel in vinden. De perfecte combinatie, toch? Misschien omgekeerd, maar hey, lekker boeiend!

Maarre, daar ging het mij helemaal niet om. Het gaat me om de visie en het idee van de mannen, die soms zo vreselijk veel werken en vaak weg zijn van huis.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 26 jul 2011 17:00

Waarom in werk? Voor wat extra geld op de plank. Verder moet ik zeggen dat ik mijn werk ontzettend leuk vind en er erg van geniet! Maar als ik niet verdiende bleef ik toch thuis bij de kinderen. Ik zou ook nooit een contract van vaste uren willen hebben; dan MOET je zoveel uren werken in de maand. Ongeacht of je kinderen ziek zijn, je man zn been heeft gebroken, je eigenlijk geen oppas hebt of je weinig energie hebt. Ik heb ook wel 'eigen' tijd nodig; maar juist als je niet werkt kun je ook nog zoveel betekenen in de kerk of vrijwilligerswerk, vereniging leiden, asielzoekers bezoeken, logeeradres voor gehandicapten, pleeggezin voor SGJ enz. enz.
Mijn man werkt zo'n 50uur in de week en fietst 's avonds lekker met de kids, doet ze in bad, leest ze voor, bouwt met de lego. Heeft verder 2 dagen vrij en heeft ze dan ook om zich heen en geniet van ze! Het gaat er niet gelijk hoeveel tijd je met ze hebt maar vooral HOE je die tijd doorbrengt.
Wij hebben afgesproken dat we 1 keer in de week gebruik willen maken van oppas (oma) en dat gaat altijd maar om 2 á 3 uurtje. De kids vinden het nu ook leuk om naar oma te gaan en de rest van de week genieten we thuis...:-).
Omdat ik een 0-urencontract heb heb ik ook weleens wat weken weinig werk (als er geen vast personeel met vakantie is ofzo) en daar geniet ik dan ook van. Deze 2 zomermaanden werk ik juist weer veel, dat lukt dan ook wel goed en brengt weer lekker wat geld in het laadje.
Tja, wat zegt een modaal inkomen van 33.000? Hoeveel hou je dan netto over? Mijn man verdient zo'n 1500 netto in de maand. Zouden we misschien best mee rond kunnen komen maar dan word het wel opletten qua vakantie, uitjes, nieuwe kleren, boodschappen doen enz. Lijkt mij toch beetje vervelend als je niets meer kan...:-)
Niet dat ik luze hoef te leven hoor; koop ook kleding bij Wibra, zeeman, tweedehands, verkoop van de kerk, krijgen nogal eens wat van zussen enzo. En letten ook wel op aanbiedingen van luiers, wasmiddel, shampoo.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 26 jul 2011 18:11

1500 euro p/m voor 50 uur werken?

@Laura, volgens mij zijn wij de enige TBM-ers op dit forum. Wij zijn echt uniek!

Hé, ik ook hoor! En ben blij met deze situatie.
We redden het makkelijk met 1 salaris. Doen leuke dingen, en kunnen lekker sparen ook.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 jul 2011 18:15

@Annet: AG toch ook?
@Galateia: Ik hoop dat je mijn post niet als persoonlijke aanval opvat. Het was een observering van wat ik in het dagelijks leven hier zie. En ik weet ook dat jij niet de persoon bent om te zeggen dat het huishouden een eitje is ;) Tegelijkertijd weet ik van jou en je man dat jullie samen het beste willen voor jullie kinderen en dat dat op een andere manier dan die van ons gebeurt. Dat respecteer ik. Jij vraagt wat mijn man zou vinden van thuisblijfvader zijn. Ik heb hem ge-smst. Hij zei dat hij gillend gek zou zijn na een week en mij zou thuishalen :mrgreen: Hij heeft er dus to-taal geen behoefte aan. Maar daar is hij in mijn ogen echt geen mindere vader door hoor. Net als jij willen wij het beste voor ons kind, en dat is bij ons gewoon het traditionele plaatje van mama thuis en papa werken. Vind ik het zwaar? Nope, maar ik ken wel moeders die dat anders ervaren. Ligt eraan hoe jij erin staat en hoe vaak jij op een dag met andere mensen in aanraking komt. Ik zit geen dag binnen, laat ik het zo zeggen. Ik ontmoet enorm veel mensen dus ik heb niet het idee dat de muren op me af komen. God heeft iedereen anders gemaakt he ;)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 jul 2011 18:15

Hahaha AG, je was me voor :mrgreen:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 jul 2011 18:20

*Annet* schreef:@Laura, volgens mij zijn wij de enige TBM-ers op dit forum. Wij zijn echt uniek!

ho ho.... ik ben ook van dat antieke gehalte. Op maandagavond werk ik twee-enhalf uur (lang he) en dan maandag overdag een oppaskind. Het liefst zou ik meer oppaskinderen hebben, maar ik ben ook contactpersoon van een oude tante in een verpleeghuis op de pg-afdeling (dementie) en dat kost ook tijd.En af en toe een ziekenbezoek hier en daar...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 26 jul 2011 18:30

LauraC schreef:Hahaha AG, je was me voor :mrgreen:

:D

Ach ja, zou ik op een KDV op vreemde kinderen passen, dan heet het werken.
En "pas" ik thuis op mijn eigen kinderen, dan is het opeens niets-doen, niet je talenten benutten, jezelf niet ontwikkelen,...

Ik heb ook geen opleiding gedaan, was zwanger toen ik mn VWO examens deed.
Als beide kids op school zitten, zien we wel verder. :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 jul 2011 18:32

654321, maar je kunt toch ook werken en alles doen wat jij noemt? Ik werk maar 3 dagen, dus heb er 4 over voor de rest. En ben sowieso na een vroege dienst om half 4 al thuis, en met een late dienst ga ik pas 2 uur weg. Dus ik doe gewoon kerkenwerk enzo ernaast. En wij willen in de toekomst ook pleegouders worden, logeeropvang worden. Maar dat gewoon naast onze banen. Werken betekent niet fulltime werken voor beiden. En het voordeel van twee inkomens is ook dat we eventueel een interieur verzorgster kunnen nemen, waardoor ik nóg meer tijd heb voor vrijwilligerswerk en mijn kinderen (maar daar zijn mijn man en ik het nog niet over eens, ik vind dat zonde van het geld, hij vind het juist een prachtige uitgave ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 26 jul 2011 18:36

LauraC schreef:Heb vanmiddag nog eens nagedacht ;) Even los gezien van de vraag wat vaders bijdragen aan het gezin vind ik het jammer dat het 'huisvrouwschap' tegenwoordig vaak als iets wordt gezien wat je erbij doet, maar niet even belangrijk als een gewone baan en zeker niet iets wat je kunt zien als 'zelfontplooiing'. Ik merk in mijn omgeving enorm dat men mij lui vindt omdat ik maar 1 kind heb en toch fulltime thuis ben. Ik denk dat de maatschappij van tegenwoordig (ik ben echt niet zo oud als ik klink :mrgreen: ) een beetje vergeet dat het huisvrouw zijn veel meer is dan alleen maar koffie drinken en kids entertainen. Ik denk/weet dat een goede huisvrouw een heleboel meer is/doet dan dat! En niet alleen voor de eigen kinderen, maar ook die van anderen. En niet alleen in je eigen huis, maar ook in dat van vrienden/familie.
Ik wil niemand aanvallen hoor, maar dit is iets wat ik steeds tegenkom in mijn eigen leven...Tuurlijk kun je het moederschap of het huishouden etc etc zo moeilijk of makkelijk maken als je het zelf wilt. En ik maak het mijzelf dus ws veel moeilijker dan noodzakelijk ;)

Mee eens.

Ik heb drie kleine kinderen en zit ook fulltime thuis (ben ook afgekeurd). Ik krijg steeds de reactie: is dat niet heel zwaar, drie kinderen? Tegelijk word je raar aangekeken omdat je niet werkt en ze dan naar de opvang brengt. :?

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 26 jul 2011 19:13

En hier nog een thuisblijfmoeder, bewust. Ik heb wél gewerkt toen er kinderen waren, maar door verschillende omstandigheden leed het thuisfront eronder dat ik ging werken... het was niet goed te combineren. En dan staan mijn gezin op nummer 1 :!:
Maar dat wil niet zeggen dat ik me verveel. Hobbies ontdekt, waar ik voorheen geen tijd voor had, vrijwilliggerswerk etc.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 19:24

Who, geen paniek: ik heb helemaal geen oordeel over thuisblijfmoeders. Mijn moeder is er eentje en dat is een onwijs tof wijf, slim, intelligent, mijn grote bron van wijsheid. En de thuisblijfmoeders die ik via dit forum ken, lijken me ook geen onontwikkelde sociaal ingesloten personen. Geen paniek 8)

Laura, je hebt helemaal gelijk: ik zou gek worden, een ander niet. Maar dat snap ik ook wel, ik ben niet gek. Als ik zeg 'ik zou het niet kunnen', dan is dat het enige wat ik bedoel. Daar zit geen waarde-oordeel aan vast, ofzo. Dan concludeer ik alleen maar (misschien zelfs met een tikkeltje jaloezie), dat ik het echt niet KAN. Ons leven zou in de soep lopen. En inderdaad: ik vind het thuisfront voor een kind net zo belangrijk als jij. Papa of mama is hier altijd thuis, oppas is hier nooit aan de orde, overblijven ook niet, etc. Een heel bewuste, ouderwetse, keuze. Alleen een iets minder traditionele invulling daarvan.

Maar er lopen nu twee dingen door elkaar. Ajl vroeg ergens aan de vrouwen: 'waarom werken jullie?' En volgens mij niet: 'waarom werken jullie niet?' Dat ze zich niet kan voorstellen, dat je niet wil werken, ach, dat kan. Volgens mij velt ze daar nergens een oordeel over.

En ik vroeg op een gegeven moment, waarom mannen juist zo ontzettend veel werken, soms maar weinig met de kinderen optrekken enzo, en dat heel normaal wordt gevonden. Hoe voelt en ervaart een man (en de bijbehorende vrouw) dat? Waarom vinden 'we' het bij mannen 'normaal' dat er gewoon doorgewerkt wordt, soms zelfs meer dan fulltime, dat er van alles bij gedaan wordt in de avonden en weekenden. Maar als vrouw wordt je al snel geacht een stapje terug te doen en kan het wel wat minder. Waarom denken mannen niet massaal bij het vader worden: en nu ga ik even minderen en tijd aan mijn gezin besteden?

Zoiets. :mrgreen:

Van een aantal forummers heb ik ook al antwoord gekregen, hoor. Die zien het meer als scheppingsorde. En ik heb ook al begrepen: er moet geld op de plank komen en als de ene te weinig kan verdienen, dan snap ik dat bepaalde verdelingen nu eenmaal vanzelfsprekend zijn. Ik zie het belang van eten, heus waar. Maar dan nog: die vaders kiezen soms voor banen, maken ook keuzes.

Dat idee meer. Hoe voelt en ervaart een vader dat nou?
Laatst gewijzigd door Galateia op 26 jul 2011 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 19:27

AikonGirl schreef:1500 euro p/m voor 50 uur werken?

Zo, dat dacht ik ook. Is dat niet onder minimumloon? Ik weet het niet, hoor, heb er weinig verstand van, maar met twee parttime banen komt hier netto het dubbele binnen. Dus ik denk dan echt: hoe kom je dan de maand door?!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 jul 2011 19:34

Toen M kwam is manlief 3 maanden lang thuis geweest, daarna was er voor hem geen mogelijkheid om parttime te gaan. Die mogelijkheid is er nog steeds niet. Je hebt gelijk wat keuzes betreft, hij had 9 jaar geleden ook een andere baan kunnen kiezen (maar toen kende hij mij nog niet ;)). Ik denk dat het toch gewoon de maatschappij is waarin we leven. Als we opnieuw adopteren, komt manlief ten minste weer 3 maanden thuis, misschien wel langer als dat gewenst is. Daarna moet hij gewoon weer met de handen aan de schop. Tuurlijk vindt hij dat enorm jammer want hij mist toch een hoop van Michael en een evt volgend kind maar je moet ook praktisch zijn en de reden waarom hij deze baan heeft gehouden is omdat ik anders MOET gaan werken en er niemand thuis is bij de kids. Die dan dus naar opvang moeten omdat we geen familie in de buurt hebben wonen. Zijn keuze voor deze huidige baan is dus redelijk financieel beinvloed.

Terug naar “Archief”