talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 11:39

Dus... en wat ik nu ga zeggen is helemaal niet persoonlijk bedoeld, maar meer een - vast wel vrouwelijke - gedachtegang: is het werk dan belangrijker dan tijd met en voor de kinderen? Ik snap dat je niet zomaar ander werk kunt vinden en doen. Logisch. Het gaat me verder ook niets aan. Maar hoe voelt dat dan voor een man?

Ik heb mijn broer altijd een beetje als voorbeeld. Die werkt en maakt carriere. Werkt volle weken, draait er een eigen bedrijfje bij, is vaak op reis, etc. Maar hij wil heel bewust geen kinderen, al zou hij er minimaal 13 in zijn huis kwijt kunnen en met gemak kunnen onderhouden. Maar hij wil het niet, want hij zou dan geen tijd met ze door kunnen brengen. Als hij vader zou zijn, dan wil hij er zijn voor zijn kinderen. En niet alleen maar weg zijn, aan het werk zijn, etc. Omdat hij dat niet op wil geven, begint hij er niet aan. Een duidelijke keuze en een hele eerlijke keuze. Hij heeft gekozen voor een brute carriere en is ontzettend gelukkig.

Nu is hij misschien een extreem geval, hoor. Maar het heeft me wel altijd aan het denken gezet. Als mijn broer en zijn vriendin kinderen zouden krijgen en hij zou gewoon doorgaan met zijn carriere, zou iedereen dat heel erg normaal vinden. Zou hij een vrouw zijn, dan zouden we die worsteling heel normaal vinden, of misschien vinden dat het maar even wat minder moet. Waarom zou 'de maatschappij' het nou wel normaal vinden dat mijn broer zijn carriere voort zou zetten, maar als hij vrouw geweest was, dan zou diezelfde maatschappij vinden dat het best wat minder kan.

Dus: niks persoonlijks, want het gaat me geen zak aan, hoe een ander zijn gezin runt. Maar ik ben wel altijd heel benieuwd naar het idee en het gevoel ergens achter. That's all.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 jul 2011 12:13

Ik ben het wel met je eens Galateia. Voor mannen wordt het altijd normaal gevonden, terwijl vrouwen zich, welke keuze zo ook maken, toch enigszins moeten verantwoorden. Daarom wil mijn man nu ook een baan dat hij meer thuis kan zijn en niet pas met het slapen van de kinderen binnen komt rennen om nog weltrusten te wensen. Ik merk wel bij hem dat dat meer gegroeid is nadat wij kinderen kregen en eigenlijk wil hij gewoon geen moment van ze missen.

Waar ik mij in refo kringen wel over verbaas is dat het normaal wordt gevonden dat een vrouw stopt met werken als er kinderen zijn, maar dat het ook volkomen normaal is dat een man, naast zijn baan, ook nog van alles voor de kerk doet en daardoor eigenlijk geen avond in huis is.

Mijn zwager en schoonzus hebben ook bewust ervoor gekozen dat zij geen kinderen wilden. Zij wilden geen tijd 'opofferen'voor kinderen en hebben veel tijd voor zichzelf nodig, voor reizen, sporten, leuke dingen doen en ook nog veel werken. Ik denk ook dat dat voor hen een goede keuze is.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 jul 2011 12:27

Als ik werk is manlief er hier voor de kinderen. Hij komt dan vroeger uit zijn werk en heeft zo dus ook tijd om lekker met de kids te rommelen, boodschappen met ze te doen, even naar de speeltuin etc. Hij is zelf erg blij met deze mogelijkheid, en ik vind het ook erg fijn dat hij zo ook heel praktisch betrokken is bij de zorg voor de kinderen. Nu regelt hij dit door in drukke periodes 's ochtends vroeg te beginnen, de overuren die hij dan maakt neemt hij weer op als ik moet werken. Als hij deze mogelijkheid niet (meer) zou hebben, zou hij denk ik minder willen gaan werken. Helemaal de rollen omdraaien zou geen optie zijn, dan wordt het een vreselijke chaos hier in huis denk ik :mrgreen:
Ik denk ook eigenlijk wel dat het een scheppingsgegeven is dat in principe de vrouw het grootste deel van de (praktische) zorg voor de kinderen op zich neemt. Het is toch niet voor niets de vrouw die de kinderen baart en de mogelijkheid heeft gekregen ze te voeden?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 jul 2011 12:38

Ik denk dat mijn man zich voornamelijk verantwoordelijk voelt voor het feit dat hij (financieel) voor zijn gezin moet zorgen (en zo wordt het door de maatschappij ook een beetje bepaald). Dus is werken voor een man belangrijker dan bij de kinderen zijn...nee. Maar geld moet er toch komen en als hij ziet dat ik graag thuis ben, dan werkt hij graag om dat zo te houden. Onthoud ik dan man mijn het recht om bij Michael te zijn? Zou ik daarom maar moeten gaan werken zodat hij een andere baan kan zoeken zodat hij vaker thuis is bij Michael? Bovendien is thuis zijn niet alleen de kinderen vermaken, er komt een hoop huishouden en sociaal gedoe bij kijken. En daar is hij niet goed in en hij vindt dat ook totaal niet leuk ;) Een aantal weken terug zag het ernaaruit dat manlief werkloos zou zijn per januari. Hij vond dat echt een falen dat hij dan niet voor zijn gezin zou kunnen zorgen. En, niet om persoonlijk aanvallend te zijn, want ik weet dat niet iedereen het zo voelt, maar ik denk, net als Haai, echt dat het een scheppingsgegeven is dat het is zoals het is ;) Ik voel me echt prima thuis in huis, zeker als er kleine kinderen zijn. En mijn man vindt het prima om te werken omdat hij zo op zijn manier voelt dat hij het beste doet voor zijn gezin.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 26 jul 2011 12:42

mijn man zou het liefst elke dag thuis zijn, beetje rommelen om huis en zich met de kids bezig houden. Echter ik denk dat ik beter het huishouden kan doen :mrgreen: ook al is het absoluut mijn hobby niet.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 12:49

Hm, met het scheppings-gegeven kunnen ik en mijn man he-le-maal niks. Maar als je dat zo wel voelt, dan kan ik me voorstellen dat dat invloed heeft op je gevoel en de keuzes die je maakt. Hier in huis voel ik mij juist extreem verantwoordelijk voor het financieel onderhouden van ons gezin. Dat zie ik echt als mijn taak. Ik ben de 'verzekering' van ons gezin. Ik heb een prima baan en zeer goede baanzekerheid. Ik kan ons onderhouden. Daar hoeven mijn man en mijn kinderen zich geen zorgen om te maken. En ik heb toch echt wel alle vrouwelijke onderdelen...

Haha, Annet, hier ook zo'n vent. Met een groot verschil: hij kan het huishouden maar beter ook meteen doen 8)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 jul 2011 12:52

Dat scheelt ook wel Galateia, dat je hebt gestudeerd enzo. Mijn baan zou nog geen druppel op de gloeiende plaat zijn. Waarom zou ik dan gaan werken? Bovendien voel ik mij echt heerlijk thuis. Ik kan echt genieten van een kast schoon goed, een lekkere taart op het aanrecht, stofvrije oppervlakken, schoon, gevoed slapend kindje in bed. Daar krijg ik enorm veel voldoening uit, ik voel totaal niet dat ik iets tekort kom omdat ik niet werk zeg maar.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 12:56

Ik voel me thuis ook heerlijk 8)

Maar nee, ik geniet niet van een kast schone kleren, gestreken en wel, ofzo. Die taart klinkt echter wel aanlokkelijk, jammie.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 jul 2011 13:12

LauraC schreef:Ik kan echt genieten van een kast schoon goed, een lekkere taart op het aanrecht, stofvrije oppervlakken, schoon, gevoed slapend kindje in bed. Daar krijg ik enorm veel voldoening uit, ik voel totaal niet dat ik iets tekort kom omdat ik niet werk zeg maar.

Ik kan daar ook enorm van genieten en haal daar ook voldoening uit. Alleen mijn man vindt mij veel leuker als ik niet zo veel met het huishouden bezig ben. Uit pure vereling ga ik hele rare dingen schoonmaken 8-[

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 26 jul 2011 13:19

Galateia schreef:Wij kunnen moeiteloos dagen achter elkaar thuis zijn, maar dan wel samen. In je eentje is het toch echt een beetje saai. En ik heb echt een leuk, kind, hoor, maar dat is geen volwassene.

Ajl vroeg aan de vrouwen: waarom werk je? Ik ben wel eens benieuwd naar de mannelijke kant van het verhaal. Waarom werken die mannen nou eigenlijk zoveel? Hebben die weleens nagedacht over het omdraaien van die standaard rollenpatronen, over het nastreven van een parttime baan, etc. Waarom vinden de meeste mannen en vrouwen en werkgevers het nou toch zo vanzelfsprekend, dat mannen fulltime werken?!

Mijn man is heel ouderwets als het om werken gaat. Hij wil degene zijn die zijn vrouw en kinderen onderhoudt, of in ieder geval het grootste deel van het geld binnenbrengt. Ik ben het daarin met hem eens, dus ik ben waarschijnlijk ook ouderwets.
Ik werk nu niet, maar kan op korte termijn héél rustig gaan opbouwen met werken. Ik werk dus alleen om financiele noodzaak, niet omdat ik nou zo nodig mezelf moet bewijzen, of een leuker mens wordt als ik buitenhuis werk.
Ik zou héél goed weten hoe ik mijn tijd door zou brengen, als ik niet werk (en de kinderen zitten bv. op school). En nee, dat is dan geen winkelen. ;)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 26 jul 2011 13:20

Dat ontbreekt er dus bij sommige mensen. Waaronder mijzelf.

Hoe kun je voldoening halen uit iets wat nooit permanent resultaat oplevert?
Nou is niks natuurlijk `permanent` maar je begrijpt wat ik bedoel toch?

Ik het bedoel moet gebeuren en ik heb ook een broertje of vijf dood aan strijken.
Stofzuigen vind ik dan wel weer geinig om te doen om de een of andere reden. :D

Kennen jullie die sport Extreme ironing :D mischien is dat wat als de verveling toelsaat.
Vergeet niet de geweldige fotos hier te posten.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 jul 2011 14:16

RogierV schreef:Kennen jullie die sport Extreme ironing :D mischien is dat wat als de verveling toelsaat.
Vergeet niet de geweldige fotos hier te posten.

Hahaha, nou ik vind mijn ironing al extreem genoeg met alleen een kind van 3 erbij....

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 jul 2011 14:53

Ik heb een keer zo'n strijbout-afdruk in de vloerbedekking gemaakt. Die werd voor vrienden een familie een soort van bezienswaardigheid. Was ook wel extreem :mrgreen:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 jul 2011 16:19

Heb vanmiddag nog eens nagedacht ;) Even los gezien van de vraag wat vaders bijdragen aan het gezin vind ik het jammer dat het 'huisvrouwschap' tegenwoordig vaak als iets wordt gezien wat je erbij doet, maar niet even belangrijk als een gewone baan en zeker niet iets wat je kunt zien als 'zelfontplooiing'. Ik merk in mijn omgeving enorm dat men mij lui vindt omdat ik maar 1 kind heb en toch fulltime thuis ben. Ik denk dat de maatschappij van tegenwoordig (ik ben echt niet zo oud als ik klink :mrgreen: ) een beetje vergeet dat het huisvrouw zijn veel meer is dan alleen maar koffie drinken en kids entertainen. Ik denk/weet dat een goede huisvrouw een heleboel meer is/doet dan dat! En niet alleen voor de eigen kinderen, maar ook die van anderen. En niet alleen in je eigen huis, maar ook in dat van vrienden/familie.
Ik wil niemand aanvallen hoor, maar dit is iets wat ik steeds tegenkom in mijn eigen leven...Tuurlijk kun je het moederschap of het huishouden etc etc zo moeilijk of makkelijk maken als je het zelf wilt. En ik maak het mijzelf dus ws veel moeilijker dan noodzakelijk ;)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 26 jul 2011 16:30

@Laura, volgens mij zijn wij de enige TBM-ers op dit forum. Wij zijn echt uniek!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”