Jezus broer van Adam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Jezus broer van Adam

Berichtdoor Skoezie » 23 feb 2004 14:35

In de Bijbel staat dit : "Hij zond zijn enig geboren zoon" en "Adam den zoon van God". Ik zat hier gisteren op te kijken en dacht, het klopt eigenlijk wel, Jezus is de enigst geboren zoon van God, maar Adam was ook een zoon van God ookal was hij niet geboren maar geschapen.

Nee ik ben geen afvallig, maar is Adam nu de zoon van Jezus?
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 feb 2004 15:19

Matthew henry beschrijft het zo: Dat Hij geboren en tot Zijn ambt gezalfd was voor de schepping der wereld, wordt hier in een grote verscheidenheid van uitdrukkingen uitgesproken, in ongeveer dezelfde bewoordingen, als waarin de eeuwigheid van God zelf is uitgedrukt. Daarom is de tweede Adam eigenlijk voor de eerste Adam, want de eerste Adam was gemaakt uit de aarde, de tweede was in wezen voor de aarde en daarom is Hij niet uit de aarde.

skoezie waar staat adam den zoon van God?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 23 feb 2004 16:11

ik dacht in het geboorteregister in mattheus
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 feb 2004 16:13

nee dat is deze: Het boek des geslachts van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van David, den zoon van Abraham
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 23 feb 2004 16:16

Skoezie schreef:ik dacht in het geboorteregister in mattheus
Nee: Lukas 3:38 Den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 23 feb 2004 16:16

Lukas 3:38 - Den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 feb 2004 18:55

Adam, den zoon van God.
Adam wordt hier een zoon Gods genaamd, omdat hij niet is voortgekomen van andere mensen, maar door God zelf naar zijn evenbeeld geschapen, gelijk ook de engelen daarom zonen Gods genaamd worden

staat in de kanttekeningen

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 24 feb 2004 08:01

ja... de kanttekeningen, als ik toen statenvertaler was had ik er neer gezet dat Adam de broer van Jezus was, zou je het dan gelooft hebben, ofwel : dat waren ook mensen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 feb 2004 13:29

dan valt het niet te verklaren. de schrijvers van de bijbel waren ook mensen

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 24 feb 2004 13:40

Volgens mij zijn we allemaal zonen van God!! Zoals ik al heel vaak heb aangehaald is "zoon van God" een ganbare term uit de oudheid. Ik zou daar niet teveel achter zoeken. Trouwens, Adam lijkt me nu niet bepaald een historisch persoon ..... Adam staat symbool voor de eerste mensen, het is een archetype.
Afbeelding

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 24 feb 2004 13:46

net zoals Jezus symbool staat voor vergeving, lijden en verlossing? Ik weet niet, maar Jezus word ook wel de meerdere Adam genoemt (toch?) misschien is het Adam gewoon in een ander persoon, ik filosofeer gewoon hoor, en geloof het niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 feb 2004 13:47

skoezie is mijn eerste posting in deze topic geen antwoord op je vraag?

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 24 feb 2004 14:08

jawel, maar mogen we eer dan niet over brainstormen

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 feb 2004 14:36

ow jawel hoor, maar had een reactie op je vraag al eerder gegeven, daarom dat ik het even aangaf.

drosofila
Verkenner
Verkenner

Re: Jezus broer van Adam

Berichtdoor drosofila » 25 feb 2004 15:02

Skoezie schreef:In de Bijbel staat dit : "Hij zond zijn enig geboren zoon" en "Adam den zoon van God". Ik zat hier gisteren op te kijken en dacht, het klopt eigenlijk wel, Jezus is de enigst geboren zoon van God, maar Adam was ook een zoon van God ookal was hij niet geboren maar geschapen.

Nee ik ben geen afvallig, maar is Adam nu de zoon van Jezus?

Skoezie,

hoe kan je nu de zoon zijn van je vader én tegelijk van diens vader (je grootvader dus, van wie je eigenlijk een kleinzoon bent)?
Dat is toch wat je hier beweert: Jezus als de zoon van God, Adam als zoon van God, en Adam als zoon van Jezus?
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Terug naar “Archief”