Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2011 12:56

Mortlach schreef:Zei Jezus zelf niet: Laat de kinderen tot mij komen, mits toepasselijk gekleed?
Hoho, dat gaat nog te snel. Toepasselijk gekleed is best, maar het pas is in orde als ze ook nog eens "den berge Gilboa" zijn afgedaald in die toepasselijke kleding..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 jul 2011 13:10

:D Leuke reacties!
Natuurlijk moet je in een kerk netjes gekleed zijn vind ik mits de gelegenheid er is.
Zelf heb ik geen moeite met geen hoed bij vrouwen of mutsje bij baby's.
Maar de rest klaarblijkelijk wel, helaas...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2011 14:20

janneke7337 schreef::D Leuke reacties!
Natuurlijk moet je in een kerk netjes gekleed zijn vind ik mits de gelegenheid er is.
Zelf heb ik geen moeite met geen hoed bij vrouwen of mutsje bij baby's.
Maar de rest klaarblijkelijk wel, helaas...

Nou nee, ik vind het geen probleem wel of niet, maar het hele feit dat men vindt dat het moet, dat vind ik raar.

Ik vraag me ook af wat de redenatie is. Je bedekt je hoofd uit respect, niet? Nu wil ik niet heel bot doen, maar bij een zuigeling vind ik het een wat rare reden, alsof die uberhaupt doorheeft wat er aan de hand is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2011 14:21

Race406 schreef:Toepasselijk gekleed is best, maar het pas is in orde als ze ook nog eens "den berge Gilboa" zijn afgedaald in die toepasselijke kleding..

Die mag je me even uitleggen als je wilt. Mijn Bijbelkennis is wat beperkt. :?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2011 14:27

Mortlach schreef:Die mag je me even uitleggen als je wilt. Mijn Bijbelkennis is wat beperkt. :?
Ik was de :wink: vergeten. Was niet serieus bedoeld, maar een :wink: naar alle uitdrukkingen die er soms van de kansel worden gebezigd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jul 2011 14:36

Race406 schreef:Ik was de :wink: vergeten. Was niet serieus bedoeld, maar een :wink: naar alle uitdrukkingen die er soms van de kansel worden gebezigd.

Maar wat betekent het?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 21 jul 2011 12:19

"Mortlach&Race406"]Ik was de :wink: vergeten. Was niet serieus bedoeld, maar een :wink: naar alle uitdrukkingen die er soms van de kansel worden gebezigd.
Maar wat betekent het?

Dat weet de dominee zelf niet. :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jul 2011 15:10

Toch vind ik het wel wat hebben. Natuurlijk moet het verduidelijkt worden, maar er zijn meer mensen met wollig taalgebruik. Ik hoor het eigenlijk liever als : ik had zoiets van :roll: of : zeg maar... =; of mensen die hun target ineens moeten halen, terwijl ze 30 jaar hun doel moesten bereiken.
Ach die oude tale Kanaans is zo mooi en zo rijk. Als je je best een beetje doet, moet het te begrijpen zijn. :D

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 jul 2011 15:54

schelpje3 schreef:Toch vind ik het wel wat hebben. Natuurlijk moet het verduidelijkt worden, maar er zijn meer mensen met wollig taalgebruik. Ik hoor het eigenlijk liever als : ik had zoiets van :roll: of : zeg maar... =; of mensen die hun target ineens moeten halen, terwijl ze 30 jaar hun doel moesten bereiken.
Ach die oude tale Kanaans is zo mooi en zo rijk. Als je je best een beetje doet, moet het te begrijpen zijn. :D

Nou, in iedere tijd veranderde de taal waarin men sprak, en ook de taal waarin men in de kerk sprak. Alleen moet de laatste tig jaren opeens alles in ouderwetsch Hollandsch gesprooken worden, zodat dien menschen het niet ende kunnen verstaen....
Tale Kanaäns is de taal van het gelood, de taal van het hemelse Kanaän. Dat heeft niets met oude taal te maken. Komen 2 mensen uit totaal verschillende geloofsculturen (lees: bijv OGGiN buiten verband in oprichting en bijv CGK) elkaar tegen en men herkent elkaar als kind van dezelfde God, dan spreekt men een bepaalde geloofstaal. En men herkent (EN ERKENT..) elkaar als kind van God.

Heeft niets met oude taal te maken....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2011 16:08

schelpje3 schreef:Toch vind ik het wel wat hebben. Natuurlijk moet het verduidelijkt worden, maar er zijn meer mensen met wollig taalgebruik. Ik hoor het eigenlijk liever als : ik had zoiets van :roll: of : zeg maar... =; of mensen die hun target ineens moeten halen, terwijl ze 30 jaar hun doel moesten bereiken.

Toch is er een hele goede reden dat niemand het buiten het religieuse milieu meer gebruikt.

Taal is een communicatiemiddel. Als ik mijn best moet doen om jouw communicatie te begrijpen, dan schiet het communicatiemiddel tekort. Natuurlijk kan het ook andere functies hebben, bijvoorbeeld nostalgie, persoonlijke voorkeur en afscheiding van de niet-religieuze gemeenschap.

Maar goed, off topic een beetje.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 21 jul 2011 16:25

Ik sluit me bij race aan Het heeft niets met de tale kanaäns te maken.
Ook dit is weer traditie, wij hebben pas een film over het polygoomjournaal bij de bieb gehuurd, daar stond een toespraak van Mussert op nou dat was precies kanseltaal, dus je ziet het gaat meer om het bij het oude houden.
Sommige uitspraken gaan echt nergens over.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jul 2011 17:19

Mortlach schreef:
Zei Jezus zelf niet: Laat de kinderen tot mij komen, mits toepasselijk gekleed?

Verrassend hoe jij soms uit de hoek kunt komen :idea:
Nee dat staat er idd niet. Ik heb altijd respect voor ieder's regels, ook al zijn die zelfgemaakt en snap ik er niets van.
Maar er zijn dingen, met name bij zeer jonge kindjes, dat het m.i. te ver gaat.
Ik kocht een schattig boxpakje voor een nichtje, afgekeurd, want er zaten pijpjes aan :-&
Ik, die alle ins en outs kent van alle reforichtingen, was zelf hier flabbergasted.
Ook een pyjamaatje, meegebracht door een andere tante, werd afgekeurd.
Broeken voor dames, [-X
Maar broekjes voor kleine kindjes in bed en box ? :shock:

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 21 jul 2011 17:25

[quote="Race406" [Nou, in iedere tijd veranderde de taal waarin men sprak, en ook de taal waarin men in de kerk sprak. Alleen moet de laatste tig jaren opeens alles in ouderwetsch Hollandsch gesprooken worden, zodat dien menschen het niet ende kunnen verstaen....
Tale Kanaäns is de taal van het gelood, de taal van het hemelse Kanaän. Dat heeft niets met oude taal te maken. Komen 2 mensen uit totaal verschillende geloofsculturen (lees: bijv OGGiN buiten verband in oprichting en bijv CGK) elkaar tegen en men herkent elkaar als kind van dezelfde God, dan spreekt men een bepaalde geloofstaal. En men herkent (EN ERKENT..) elkaar als kind van God.

Heeft niets met oude taal te maken....[/quote]

Ik ben het hiermee wel eens, maar toch wil ik een kanttekening maken. Jaren geleden las ik het boek van Dr. W. van Vlastuin - Wordt vervuld. Over het werk van de Heilige Geest.
Dr. Van Vlastuin schrijft daarin vrij weergegeven: Stel dat twee mensen op exact dezelfde wijze tot het geloof komen. De ene is Oud Gereformeerd en de ander is Christelijk Gereformeerd. Als beide mensen vertellen hoe God hun leven geleid heeft, krijg je toch twee heel verschillende verhalen. Dat komt omdat mensen hun geestelijke ervaringen verwoorden in de taal die ze op zondag van de kansel horen.

Je ziet dat ook hier op het forum. Twee mensen zeggen iets met heel verschillende woorden, maar ze bedoelen uiteindeljk hetzelfde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jul 2011 18:56

schelpje3 schreef:Verrassend hoe jij soms uit de hoek kunt komen :idea:
Nee dat staat er idd niet. Ik heb altijd respect voor ieder's regels, ook al zijn die zelfgemaakt en snap ik er niets van.
Maar er zijn dingen, met name bij zeer jonge kindjes, dat het m.i. te ver gaat.
Ik kocht een schattig boxpakje voor een nichtje, afgekeurd, want er zaten pijpjes aan :-&
Ik, die alle ins en outs kent van alle reforichtingen, was zelf hier flabbergasted.
Ook een pyjamaatje, meegebracht door een andere tante, werd afgekeurd.
Broeken voor dames, [-X
Maar broekjes voor kleine kindjes in bed en box ? :shock:

Ik kan me voorstellen dat je dan wel even sprakeloos bent hoor. Ik zou denk ik hetzelfde reageren (of in lachen uitbarsten, maar dat is dan weer niet beleefd).

Maar goed, ik kan dus werkelijk waar helemaal niet met dit soort wetticisme. O, ik begrijp het verder wel, het voorkomt de vraag vanaf welke leeftijd de kledingwetten ingaan - gewoon, bij de geboorte!- en dat voorkomt maar weer een hoop discussie waar toch geen antwoord op is.

Maar ergens vind ik het voornamelijk ontzettend sneu, je leven bezig zijn met je afvragen 'O, mag dit wel? O, mag dat wel?'. gelukkig is er altijd nog de refoweb vragenrubriek....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2011 23:22

Race406 schreef:Toepasselijk gekleed is best, maar het pas is in orde als ze ook nog eens "den berge Gilboa" zijn afgedaald in die toepasselijke kleding..

Mortlach schreef:Die mag je me even uitleggen als je wilt. Mijn Bijbelkennis is wat beperkt. :?

Het zou zomaar kunnen betekenen ellende meemaken, althans dat zou ik denken op basis van 2 Samuel 1,21 + 21,12 en ook 1 Kronieken 10,8.

Terug naar “[Religie] - Open forum”