Heer(e); met of zonder -e?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Speedy » 07 jul 2011 17:55

Marnix schreef:Tja, ik vind dat als ze goed naar de grondtekst kijken en wat er staat goed proberen te vertalen, dat niet "lekker sleutelen". De keuze van de statenvertalers (die ze ook gewoon hebben moeten maken) is daarin niet leidend of onfeilbaar, dat de herziene statenvertalers dit niet zouden mogen herzien toch?

Wat wil je nu zeggen? Of wil je iets zeggen om te zeggen te hebben tegen een ander? Je poneert hier iets wat slaat als een tang op een varken. De herziene statenvertalers hebben gewoon vertaald met Heere of HEERE. Zij hebben de Gods naam niet aangepast.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 07 jul 2011 23:11

Samanthi schreef:
Och Gravo en die engelse dan... helemaal zonder E

Foei, engelsen!
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2011 09:28

Speedy, misschien handig om dan iets duidelijker te zijn, in een topic over het verschil tussen de SV en HSV op dit punt roep jij opeens:

Speedy schreef:Toch is het wel frappant dat aan de naam van God in het nederlands lekker gesleuteld mag worden, maar zodra blijkt dat namen van mensen verkeerd geschreven worden dan is alle hens aan dek.

By the way: in het engels en in het duits is de Gods naam nog steeds hetzelfde als eeuwen terug, dus lijkt me geen goede vergelijking.

Dat komt niet helder over als je nu zegt dat de HSV niets heeft veranderd (maar kwa hoofdlettergebruik enzo hebben ze wel degelijk dingen aangepast, wat volgens mij zuiver en goed is gebeurd. Daar zijn we het blijkbaar over eens, maar ik kreeg nav je reacties in eerste instantie een andere indruk :)

Kanttekening is wel dat de SV-vertalers een bepaalde lijn hebben gekozen die niet de enige juiste is, als nieuwe vertalers dingen wat anders vertalen hoeft dat nog niet verkeerd te zijn. (als men bijv. JHWG vertaalt als "Ik ben" is dat misschien wel een betere weergave van wat er daadwerkelijk staat)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jul 2011 10:13

De Naardense bijbel vertaal consequent met: de ENE.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 jul 2011 10:38

Marnix schreef:Speedy, misschien handig om dan iets duidelijker te zijn, in een topic over het verschil tussen de SV en HSV op dit punt roep jij opeens:

quote="Speedy" Toch is het wel frappant dat aan de naam van God in het nederlands lekker gesleuteld mag worden, maar zodra blijkt dat namen van mensen verkeerd geschreven worden dan is alle hens aan dek.

By the way: in het engels en in het duits is de Gods naam nog steeds hetzelfde als eeuwen terug, dus lijkt me geen goede vergelijking./quote

Dat komt niet helder over als je nu zegt dat de HSV niets heeft veranderd (maar kwa hoofdlettergebruik enzo hebben ze wel degelijk dingen aangepast, wat volgens mij zuiver en goed is gebeurd. Daar zijn we het blijkbaar over eens, maar ik kreeg nav je reacties in eerste instantie een andere indruk :)

Kanttekening is wel dat de SV-vertalers een bepaalde lijn hebben gekozen die niet de enige juiste is, als nieuwe vertalers dingen wat anders vertalen hoeft dat nog niet verkeerd te zijn. (als men bijv. JHWG vertaalt als "Ik ben" is dat misschien wel een betere weergave van wat er daadwerkelijk staat)

Man, lees even het hele topic dan iets te roepen tav SV en HSV daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over de schrijfwijze van Heere of Here / HEERE of HERE en de nieuwe versie HEER of Heer of heer etc .... wie is er nu onduidelijk....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2011 10:47

Relaxt, ik had het hele topic doorgelezen maar ik weet nu in welke context ik je reactie moet plaatsen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jul 2011 15:43

Ik heb de Statenbijbel die in ons kerkje ligt, eens bekeken. Daar staat God nog gespeld als "Godt". Over die gesneuvelde t hoor je geen mens, waarom die ene e dan wel zo'n bezwaar is, ontgaat mij nu nog meer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 jul 2011 16:12

Psalm 139

Ick sitte ofte sta op, so weetstu het
du verstaest myne ghedachten van verre

Ick ga ofte ligghe, so bistu om my
ende siest alle myne weghen

Want siet, daer en is gheen woort op
myner tonghen, dat du Heere niet
alles wetest.

Du beschickes het, wat ick voor ofte
na doe, ende houdest dyne hant ouer my.

:D
Zo verandert in eeuwen de taal, let op de hoofdletters alleen Heere werd met een hoofdletter
geschreven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jul 2011 15:15

Optimatus schreef:Ik heb de Statenbijbel die in ons kerkje ligt, eens bekeken. Daar staat God nog gespeld als "Godt". Over die gesneuvelde t hoor je geen mens, waarom die ene e dan wel zo'n bezwaar is, ontgaat mij nu nog meer.

Ja als je zo gaat beginnen :wink:
De mensch is van nature slecht. De wensch is de vader van de gedachte. Zo zijn er meer overbodige letters gesneuveld. Maar we moeten teruggaan naar de oorspronkelijke taal, wanneer er precies Heer en wanneer Heere werd gebruikt.
Een heer kan jij ook zijn, tenminste, dat hoop ik :wink:
Maar Heere ? Dat kan nooit ! Er is er maar Een !

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2011 15:29

In de oorspronkelijke taal, het Hebreeuws, staat de Naam van God in een voor mij totaal onleesbaar alfabet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jul 2011 15:34

Optimatus schreef:In de oorspronkelijke taal, het Hebreeuws, staat de Naam van God in een voor mij totaal onleesbaar alfabet.

Sja, voor mij ook, maar daar heb je de geleerden weer voor :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2011 20:04

schelpje3 schreef:Ja als je zo gaat beginnen :wink:
De mensch is van nature slecht. De wensch is de vader van de gedachte. Zo zijn er meer overbodige letters gesneuveld. Maar we moeten teruggaan naar de oorspronkelijke taal, wanneer er precies Heer en wanneer Heere werd gebruikt.
Een heer kan jij ook zijn, tenminste, dat hoop ik :wink:
Maar Heere ? Dat kan nooit ! Er is er maar Een !

Waarom zou je overal, zelfs in de Naam van God, moderne spelling hanteren, maar in Heere niet? Dat is niet rationeel, maar een gevoelskwestie. Ik heb van een bevriend predikant gehoord, dat hij in een zorgcentrum op z'n falie kreeg, omdat hij Heer in plaats van He(e)re zei. Geen kritiek op de inhoud, alleen op een stomme e (letterlijk). Dat is toch treurig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jul 2011 22:06

Nou dat zal toch wel meevallen ? Een dominee die op zn falie kreeg, van wie ? En waar bestond dat uit, letterlijk een pak slaag of zo :mrgreen:
Als de beste man een pkn'er was in een reformatorisch tehuis, kun je zoiets verwachten.
Erg naief als je dat niet weet als dominee.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 22 jul 2011 23:08

Ik heb een periode gehad waarin ik de naam Heere met twee letters e schreef. Here dus. Ik had leiding gegeven aan een vakantieweek met mensen met een lichamelijke beperking. In die week werd een vakantiekrant gemaakt waarin ik een voorwoord schreef. terug van die week liet ik de vakantiekrant aan iemand lezen. De enige opmerking die ik kreeg was: De naam van de Heere staat verkeerd gespeld.
Nu schrijf ik consequent de naam van God met Heere. Drie letters e. Waarom? Traditie? Ik voel me daar goed bij. Maar het is wel en typisch Nederlands probleem. In de Engelse Bijbel staat The Lord. De Joden spreken de Naam niet uit vanwege de heiligheid: G'd. Het belangrijkste is Hem te kennen als onze Heere en Zaligmaker.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jul 2011 07:48

Het is maar in welke traditie je opgegroeid bent...

Terug naar “Archief”