De bijbel over uitverkiezing en geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eljoenai

Berichtdoor eljoenai » 11 dec 2007 15:00

Het is heel menselijk om te vertellen wie echt, of niet echt bekeerd is.

Het NT handelingen 15 en de brief Galaten gaat er groten deels over. Kort door de bocht werd er gezegd: Je bent behouden als je Jezus aanneemt, maar ook de regels van de Wet naleeft. Je moet je laten besnijden, dat vertelde de Joden. Als je dat niet deed, dan was je niet behouden.

Bekering wil niets anders zeggen: Je keert je terug naar God. En dat kan alleen maar door Jezus aan te nemen als Redder en Verlosser van je zonden.

Ik denk niet dat het goed is om er een theologisch etiketje op te plakken.
De Bijbel roept op tot bekering: Dr Velema en J. van Genderen zeggen over bekering in de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek:
- Bekering is geen andere daad dan het geloof.

Het OT staat vol van de roep van bekering: Hier worden niet 'stappen' ondernomen, maar een oproep zich direct te keren naar God.

Als conclussie wordt gezegd (pag 550)
1.Bekering ziet af v/d zonden en afgoden en op de heenwijzing van God
2. Zij komt uit in gehoorzaamheid
3. Het gaat gepaard met berouw en schuldbelijdenis
4. Wordt opgeroepen door het evangelie
5. Kan niet zonder het geloof in Gods Woord.

En dit hoeft niet in etappe's te gaan, maar kan ook direct zijn.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 dec 2007 16:21

....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2007 10:30

zeg het maar :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gerritse
Mineur
Mineur

Uitverkiezing

Berichtdoor gerritse » 12 feb 2008 11:45

Dag allemaal,

Mag ik - als nieuwkomer op dit net- ook mijn steentje bijdragen aan de hoogwaardige gesprekken.

In Deuteronomium 29 v 28 zegt Mozes tot het volk Israel:
"Wat verborgen is, behoort de HEER onze God toe; wat openbaar is, komt ons toe. Wij en onze kinderen dienen ons altijd te richten naar alle bepalingen van deze wet" (NBV).

De NBG klinkt mij hier wat bekender in de oren. Die heeft:
"De verborgen dingen zijn voor de Heer onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrewngen"

Ik lees die laatste woorden van de NBG geactualiseerd, uiteraard voor eigen verantwoording, als volgt:
"....om die te DOEN".
(Ben ik nu een 'activist', zoals éen van jullie onlangs schuchter- geschrokken vroeg).

Ik acht mij hiertoe gerechtigd, omdat de Schrift op vele plaatsen oproept om actie te ontrwikkelen.

Maar in Johannes 6 v 44 lees ik:
" Toch kan niemand bij mij (Jezus) komen, tenzij mijn Vader, die mij gezonden heeft, hem bij mij brengt".

Er zit in de uitverkiezing iets dat niet 'rond te krijgen' is. maar dat geeft toch ook niet. Mozes zegt het zo heerlijk ontspannen, ( door mij geparafraseerd):
"De Heer is van een peilloos veel hogere orde dan wij mensen. Er zijn verborgenheden, waarin wij als mensen niet kúnnen schouwen. maar geopenbaarde dingen zijn er te over
En ons deel van dit hele samenstel is om die te DOEN".

En dan kunnen wij ons rustig voegen naar het woord door Jezus gesproken, ( door mij ook weer geparafraseerd):
- áls je al je onder tranen van berouw en schuldigerkenning je bekeerd hebt
- áls je al door getrouwe bijbellezing- met-het-hart ( 1 Petrus 1 v 23) wedergeboren bent.
- áls je al de Heilige Geest met al zijn gaven en vrucht deelachtig geworden bent....
....dan is dat nóg genade van God.

Daag
Ger

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2008 12:47

helemaal mee eens. Goed verwoord.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Vuurtje
Mineur
Mineur

Re: Uitverkiezing

Berichtdoor Vuurtje » 20 jul 2011 21:23

Dit topic is al heel oud, maar ik blijf het een geweldig interessant topic vinden!
Voor de duidelijkheid: ik heb nog steeds geen bijbelse onderbouwing gevonden dat wij niet zelf in staat zijn om te geloven dat Jezus onze redder is.

gerritse schreef:Maar in Johannes 6 v 44 lees ik:
" Toch kan niemand bij mij (Jezus) komen, tenzij mijn Vader, die mij gezonden heeft, hem bij mij brengt".

Er zit in de uitverkiezing iets dat niet 'rond te krijgen' is. [....]

Het lijkt mij toch wel rond te krijgen als je de verklaring erna leest. Namelijk dat wij door God onderricht worden (door wat hij tegen ons zegt door de bijbel). Iedereen die daarnaar luistert en van hem leert komt hij Jezus (dus gewoon zelf kunnen geloven dat Jezus onze redder is).

45 Het staat geschreven in de Profeten: “Zij zullen allemaal door God onderricht worden.” Iedereen die naar de Vader luistert en van hem leert komt bij mij.

Zie ook vers 40 dat hier nog voor staat. Neem dat in het achterhoofd bij het lezen van vers 44. Wat wil de Vader? Dat iedereen die in de Zoon gelooft eeuwig leven heeft.

40 Dit wil mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat ik hen op de laatste dag uit de dood zal opwekken.’

Ik begrijp dat dit gevoelens oproept dat het dan niet meer enkel genade zou zijn. Maar dat is niet reëel. Ik heb het eerder gezegd: als wij zelf geloven dat Jezus onze redder is, dan blijft het toch enkel genade dat God de weg van Jezus als plaatsvervanger heeft gegeven. Dat wij dat als onze enige redding aangrijpen/geloven is dan toch niet iets waarop je je kunt beroemen? Als jij zelf kunt geloven dat Jezus jou enige redder is, dan geloof je juist zelf dat er niets van jou bij is!

Mocht je willen reageren doe dat dan graag niet met een lijst losse teksten. De bijbel is niet geschreven om teksten uit te plukken die jouw denkbeeld onderschrijven. Probeer de context van een tekst over te brengen, en maak duidelijk waarom dit volgens jouw tot een standpunt leidt. Er is in dit topic al veel besproken ik adviseer om het eerst te bestuderen voordat je eventueel reageert.

Er is gesproken over diverse belevingen die je in een bepaalde volgorde moet hebben ondergaan. Maar volgens mij bleek dat dit gebaseerd was op enkele geschiedenissen uit de bijbel die tot een regel werd verheven. Terwijl ook andere geschiedenissen werden aangehaald waaruit bleek dat mensen met verschillende gevoelens tot geloof zijn gekomen. Conclusie zou zijn om je zaligheid niet in eerste instantie in je eigen gevoelens zoals ellende en dankbaarheid te zoeken (dat komt vanzelf wel, dat wordt je wel gegeven), maar bij God als je verlosser!

Ook is er een discussie geweest over genezing waarbij Jezus zegt dat het geloof diegene heeft behouden. Hierover werd aangegeven dat het dan een "wondergeloof" betreft. Volgens mij is dat een denkfout omdat het geloof er eerder was. Vergeet niet dat Jezus aangeeft dat dat geloof diegene heeft behouden!

Ik kijk uit naar jullie reacties!

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De bijbel over uitverkiezing en geloof

Berichtdoor schaapje » 20 jul 2011 22:04

Ben het helemaal met je eens Vuurtje, alhoewel geloof een gave van God is, en God
wil dat alle mensen tot bekering komen en gered worden, denk ik dat Hij met vele
harten bezig is, maar het heeft alles met onze wil te maken.

Zelf onbekeerden weten dat als ze tot geloof komen hun leven zo zal worden dat
ze niet meer kunnen doen waar ze zelf zin in hebben, het is je leven geven aan Hem
en velen willen dat niet, ze willen zelf de controle houden over hun leven, en zelf
uitmaken wat goed of slecht is. Kortom net zoals in het paradijs,... als God zijn.

Maar als je over Jezus leest dan wordt je gegrepen door wat Hij zegt, dan wordt je
vol bewondering over Hem, dan wordt je getrokken door Zijn liefde, en dan mag je
jezelf aan Hem overgeven en Hij zal ons aannemen.
Geprezen is de naam van Jezus.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 20 jul 2011 23:36

God heeft Zijn volk uitverkoren, waardoor Zijn kinderen gewillig de weg in Christus gaan, de weg naar waar Hij hen leidt!!
Het is het arme volk wat inzichzelf niets heeft, maar in Hem alles!!

2 Timotheüs 1:9 Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;

Hij schenkt het geloof in Christus, op gevoel kunnen we niet leven, alleen door geloof is behoudt!
Romeinen 5:1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.

1 Timotheüs 1:14 Doch de genade onzes Heeren is zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde, die er is in Christus Jezus.
15 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.
16 Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.
17 Den Koning nu der eeuwen, den onverderfelijken, den onzienlijken, den alleen wijzen God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 jul 2011 07:53

Marieke1984 schreef:God heeft Zijn volk uitverkoren, waardoor Zijn kinderen gewillig de weg in Christus gaan, de weg naar waar Hij hen leidt!!
Het is het arme volk wat inzichzelf niets heeft, maar in Hem alles!!

2 Timotheüs 1:9 Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;

Inderdaad al voordat de aarde bestond heeft God besloten om zijn Zoon aan ons te geven, en ons zo te roepen. Want God overzag te tijd en wist dat we er met onze eigen werken niet zouden komen. God heeft dus voor de tijden der eeuwen diegene uitgekozen die Jezus ook zouden aannemen als hun verlosser. Als het aan God ligt doet iedereen dat...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jul 2011 09:28

Vuurtje schreef:God heeft dus voor de tijden der eeuwen diegene uitgekozen die Jezus ook zouden aannemen als hun verlosser. Als het aan God ligt doet iedereen dat...
En Hij heeft ze zo uitgekozen dat Hij er ook voor zorgt dat ze Hem aannemen. Want God wist niet alleen wie Hem zouden aannemen, maar zorgt daar ook voor. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als God zou moeten wachten tot we Hem eens aan zouden nemen. Nee, Hij komt naar ons toe met Zijn Evangelie en werkt door Woord en Geest in onze harten, zodat het hart verandert, door Hem en tot Hem.

Jer. 31:33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
2 Kor 3:3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 26 jul 2011 09:49

elbert schreef:....
En Hij heeft ze zo uitgekozen dat Hij er ook voor zorgt dat ze Hem aannemen. Want God wist niet alleen wie Hem zouden aannemen, maar zorgt daar ook voor. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als God zou moeten wachten tot we Hem eens aan zouden nemen. Nee, Hij komt naar ons toe met Zijn Evangelie en werkt door Woord en Geest in onze harten, zodat het hart verandert, door Hem en tot Hem.

Jer. 31:33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
2 Kor 3:3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.

Als mijn naaste overlijdt zonder God te hebben aangenomen is dat aan God zelf te wijten? Dan was deze persoon niet uitverkoren/voorbestemd? (want God heeft er niet voor gezorgd dat deze naaste Hem heeft aangenomen)

Waar is de vrije wil dan gebleven?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 jul 2011 10:06

quote="elbert"

Uitverkoren is iemand als hij zich overgeeft aan die roepstem van God, en inderdaad bij God is al
bekent wie Hem aannemen zal, maar ik vind het zo gevaarlijk om te zeggen dat het éénzijdig God,s
werk is. Hij komt in Zijn Evangelie en Woord naar de hele mensheid toe, het Woord is levend zegt
de Bijbel, en zal niet leeg tot God terug komen, het antwoord tot God zal zijn, geloof of ongeloof.
Hoe zie je dan dat Abraham gerechtvaardigd werd uit geloof, was dat geloof ook niet de vrije wil van
Abraham ?

Ik voel me zeker "uitverkoren" kan zo vaak niet begrijpen waarom ik, als ik aan mijn familie denk.
De meeste zijn nu zonder God gestorven, en ik heb ze het evangelie verteld en ze hebben het via
andere wegen zeker vaker gehoord, Is het niet het ongeloof waarom ze nu verloren zijn, of moet ik denken,....God wilde deze zielen niet redden ?
Nee ik zag totale onverschilligheid.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 jul 2011 12:12

elbert schreef:En Hij heeft ze zo uitgekozen dat Hij er ook voor zorgt dat ze Hem aannemen. Want God wist niet alleen wie Hem zouden aannemen, maar zorgt daar ook voor. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als God zou moeten wachten tot we Hem eens aan zouden nemen. Nee, Hij komt naar ons toe met Zijn Evangelie en werkt door Woord en Geest in onze harten, zodat het hart verandert, door Hem en tot Hem.

Dat is maar één kant van de waarheid, de verantwoordelijkheid van de mens is de andere kant, en beide zijn ze 100% waar.
Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als je het evangelie zo eenzijdig brengt, dan is het trouwens geen blijde boodschap meer.
Hij heeft ze zo uitgekozen dat de keuze van de mens 100% meetelt, en de mens krijgt ook als eerste met zijn eigen keus te maken vóórdat hij zien kan dat zijn keus door de keuze van God werd uitgewerkt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jul 2011 12:24

Die laatste stelling zou ik best graag onderbouwt zien, dat de mens eerst met zijn eigen keuze te maken krijgt...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 jul 2011 12:48

TheKeimpe schreef:Die laatste stelling zou ik best graag onderbouwt zien, dat de mens eerst met zijn eigen keuze te maken krijgt...

Deut.30:19 Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht,
Joz.24:15 ...kies voor u heden wie u zult dienen... Lees Ezch.18.
En al die honderden oproepen tot bekering en geloof, overal worden we op eigen verantwoordelijkheid aangesproken.
De Bijbel geeft nergens grond om te denken dat wij eerst op Gods keuze moeten wachten.
De verkiezing staat er voor de gelovigen en voor de ongelovigen is er de oproep tot bekering en geloof.
Kijk maar op welke plaatsen in de Bijbel over de verkiezing wordt gesproken, tegen wie en in welke situatie.

Terug naar “Archief”