De plaats van het Oude Testament

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: De plaats van het Oude Testament

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2009 20:31

learsi schreef:Ik ben het volkomen met je eens,dat er altijd maar uit een beperkt gedeelte van het N.T. gepreekt wordt.
Zeer weinig preken over het Joh. evangelie!
Hoeveel heb jij er dit jaar al gehoord(Joh.)

Weet ik niet precies, maar minstens twee.
Dat zijn nou van die dingen waar ik weer niet zo op let, uit wèlk evangelie er gepreekt wordt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jul 2011 20:49

Even een oude discussie te voorschijn halen, waar ik een gedachte over kreeg...

Wij hebben toch de gewoonte om meestal uit het NT te lezen of te studeren. Ik zelf doe dat daarom anders, tegendraads als ik ben. Ik behandel voor mijzelf veel vaker het OT.
Nou kreeg ik voor mijzelf laatst de gedachte: het zou wel eens kunnen zijn, dat hoe je de Bijbel bestudeert (waar geef je aandacht aan, wat lees je vaak?), dat dat je perspectief - of: je bril (...waardoor) - vormt waarmee je de Bijbel bekijkt. Doordat ik veel het OT bestudeer, zal ik in het NT oudtestamentische associaties vaker gaan zien. Sommige associaties zijn zonneklaar, omdat het NT het verband zelf expliciet legt. Maar dat is lang niet altijd zo. Neem bijvoorbeeld Jezus die doden opwekte. Dat zullen we eerder als wonderdaden op zichzelf beschouwen. Bijvoorbeeld de (charismatische) kwestie: 'dat kon toen, kan dat daarom nu ook?' kijkt volgens mij naar twee punten: Jezus toen (en de Heilige Geest die is uitgestort en wondergaven uitdeelt), en wij vandaag. Dat - die kwestie - verraadt denk ik een aandacht voor het NT.
Maar zoals ik laatst bezig was, zag ik eerder een verband tussen Jezus en Elia (en eventueel Elisa daar nog bij). Elia deed ook heel wonderlijke dingen. Hij wordt later ook genoemd door Jezus in de evangeliën (bijvoorbeeld Lukas 4:23-27). Dan is Jezus niet meer de nieuwe, op zichzelf staande wonderdoener, maar meer iemand wiens daden doen denken aan wat andere profeten deden, of een andere profeet al deed. Daarnaast weet ik ook, dat hij in Maleachi 4 (vers 5; WV en NBV: 3:23) wordt genoemd. Elia neemt blijkbaar een nogal prominente plaats in, in de heilsgeschiedenis.

Een a-historische manier van bijbellezen zal meestal vooral het NT interessant vinden (en de heilshistorische lijnen ook niet zo duidelijk zien). Ik heb helaas het idee dat dat de manier van bijbellezen is, die we in de kerk onbewust vaak meekrijgen.
Een historische manier van bijbellezen kijkt echter veel breder, heeft een veel bredere belangstelling voor de héle Bijbel. Die benadering maakt veel meer duidelijk wat een bepaalde geschiedenis voor betekenis heeft binnen de context van de totale heilshistorie. En ik moet zeggen: het is een benadering die ik ook véél interessanter vind, die mij veel meer prikkelt. De a-historische benadering verveelt mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jul 2011 22:06

quote="Boekenlezer"

Een a-historische manier van bijbellezen zal meestal vooral het NT interessant vinden (en de heilshistorische lijnen ook niet zo duidelijk zien). Ik heb helaas het idee dat dat de manier van bijbellezen is, die we in de kerk onbewust vaak meekrijgen.
Een historische manier van bijbellezen kijkt echter veel breder, heeft een veel bredere belangstelling voor de héle Bijbel. Die benadering maakt veel meer duidelijk wat een bepaalde geschiedenis voor betekenis heeft binnen de context van de totale heilshistorie. En ik moet zeggen: het is een benadering die ik ook véél interessanter vind, die mij veel meer prikkelt. De a-historische benadering verveelt mij.

Deze manier van lezen is mij volkomen vreemd, en ik zie toch echt wel de heilshistorie in OT.
Hoe kan je je vervelen als je a-historisch (wat dat ook moge zijn) de bijbel leest.
Maak jij wat je leest in het OT nooit iets persoonlijk voor je geestelijk leven?
Wat een geweldige geestelijke lessen zijn er niet te vinden, ik denk dat dat
belangrijker is dan al die associaties te zien.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2011 14:31

Wat mij verbaast is dat je (Boekenlezer) stelt dat hij het idee heeft dat we in de kerk de a-historische manier van Bijbellezen meekrijgen. Ik heb dat idee helemaal niet (verhouding OT / NT is volgens mij ongeveer 50/50 (de ene keer OT, de andere kerk NT, en ook preken die over beiden gaan). En in die OT-preken wordt de historische achtergrond duidelijk behandeld (en daarnaast natuurlijk ook een toepassing naar het NT en het nu gemaakt... want ik denk wel dat het hele OT wijst op God en op Christus en het nieuwe verbond dat door Hem is ingesteld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 sep 2011 20:06

Waarom denk je dat het OUD heet?
Niet voor niets herhaalt Jezus alle geboden, welke nu richtlijnen, aanwijzingen zijn geworden.
En daarmee bedoelt hij niet dat er ook maar iets van is afgezwakt, integendeel!
Maar het oude was niet onberispelijk en de verdwijning nabij.

Terug naar “Archief”